Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ikäviä kokemuksia lääkärikäynneistä teillä! Tosi harmi! Ei se munkaan nyt varsinaisesti hulluna vakuuttanut, mutta teki se kuitenkin oma-alotteisesti sisätutkimuksen ja merkkaili tietoja neuvolakorttiin. Sen lentohomman kans oli se suurin säätö. Minä oon nyt menossa huomenna omalääkärin sijaiselle (neuvolan kautta ei ollut valitettavasti enää antaa lääkäriaikoja), kun lauantaina olisi lähtö sinne Italiaan, että saisin lääkärinkin luvan lentää. Peukut pystyssä ettei mikään estä!

harmi että teillä on ollut tommoisia kokemuksia :( Minulla on ollut hyvä neuvolalääkäri joka on selittänyt kaikki huolellisesti ja kirjoittanut kaikki neuvolakorttiin. Sisätutkimuksia on tehty jo 2 kertaa (vaikka minulla on ollut ihan normaali raskaus) ja silloin hän on myös selittänyt että mitä hän tuntee siellä. Vielä on kolmas neuvolalääkärikäynti edessa rv. 36 ja silloin lääkäri tekee myös sen synnytystapa tutkimuksen.

Oletteko te kaikki muuten saaneet lapsille kokoarvioita? (Mie en oo tätä ketjua seurannut alusta asti, sori!) Mun ainut "kokoarvio" on ollut se, kun se puoskarilääkäri sönkötti huonolla suomella "iiiso iiihminen, kyllä kyllä!" Muuten ei oo mitään hajuakaan että onko meidän lapsi iso, pieni vai sopiva?

SF on yläkäyrällä ja noususuhdanteinen, ja nolo myöntää, mut yritin ITSE mitata sen nyt eilen ja sain siitä tuloksen joka olis ylä- ja keskikäyrän välissä, joten jos osasin, niin ainakin se hullu kasvupyrähdys on rauhoittunut.

Äh, meinaa alkaa itkettää kun harmittaa niin kovin kun muistelee sitä lääkäriä vaikka siitä on jo 3 viikkoa :crybaby2Aina se tulee mieleen ja tulee tippa linssiin.

EeVei, ei meillekään mitään kokoarvioita ole annettu sitten 20 raskausviikon ultraäänen (silloin 318 g). Olenkin ihmetellyt kun muut tuntuvat saavan uusia painoarvioita koko ajan, vai ovatko niitä saavat käyneet ultrassa vielä?
Mutta meillä ei ole minkäänlaista ajatusta minkä kokoinen kaveri siellä masussa on. SF -mitta on vasta otettu kaksi kertaa ja oli eri mittaajat, eli siitä ei kai paljon voi päätellä, varsinkin kun on hiukan hankalampi mitata, kun on ylipainoakin.

Mä olen saanut kokoarvion silloin meidän yhdellä ja ainoalla raskauden ajan normaali seurantaan kuuluvalla lääkärikäynnillä joka taisi olla rv 25. Tällöin myös sisätutkimus tehtiin ultralla sekä käsin lääkärin toimesta. Silloin muutama viikko sitten kun vuodon takia jouduin äitipolille käymään sen ylimääräisen käynnin niin silloin myös nuo samat asiat katsottu myös. Toki ultrissa tuo koko katsottu aiemminkin.

Mullakin vain yksi kokoarvio rakenneultrasta 490g ja ainoastaan kerran on otettu sf-mitta.. o_O

Huh, mä oon ihmetelly ku tuntuu et moni osaa jo nyt kertoa että "meille tulee n. 3,5-kilonen" ja "meille yli 4-kilonen" jne, ja ihmetelly et miksen mie tiiä muuta ku että rakenneultrassa oli 422g :biggrin

Onneksi on huomenna neuvolatädille aika, pitää kysyä että miksi mun kohdunsuu on laskeutunut, kun sitä ei ole tuntunut koko raskauden aikana, ja miksi se antaa periksi painaessa, ja miksi etusormi meni sinne sisään 1-2cm syvyyteen ku kokeilin painaa että miten kova se on :eek: Vähän jännittää...

me ainakin kysyttiin 2. lääkärineuvolassa että minkäköhän kokoinen vauva on ja viitsisikö lääkäri sen mitata ja niin se mittas.. Vähä varmaan ittekki kannattaa kysellä ja sanoa jos jotakin haluaa.. ihmisiä ne lääkärit vain on.

Uskomatonta millaisia lääkärikäyntejä teillä on olllut! Noissa ei voi kyllä puhua että täyttyisi minkään valtakunnan kriteerit hyvälle neuvolatyöskentelylle... Mä varmaan laittaisin jo johonkin suuntaan palautetta menemään, meillä ainakin on neuvolan aulassa muuten sellaisia asiakaspalautelappuja aina saatavilla.

Mulla oli tänään vko 30. neuvolakäynti, ja se oli tosi mukava :) Eka olin vähän hermona kun tuli se mulkero lääkäri vastaan, katto mua niin vihasesti ja halveksuen eikä huomentakaan sanonut! Varmana mietti että oonkohan tehnyt valituksen..... Mut onneks neuvolantäti oli kiva vaikkei ollutkaan oma <3
:smiley-bounce022SF-mitan hurja kasvu on viimeinkin taittunut, ja nyt ollaan taas hyvällä käyrällä
:smiley-bounce022Mun paino noussut ihan siedettävästi, vaikka vähän pelotti kun se nyt lähti vauhtiin
:smiley-bounce022Vauva asettunut raivotarjontaan ja lähtökuoppiin
:smiley-bounce022Kohdunsuun avautuminen ja pehmeneminen ei kuulemma tässä vaiheessa ole vaarallista, jos on vaan 1-2 cm ja ulkosuulta pehmeä, kun on kuitenkin muuten vielä kiinteä ja kiinni.

:confused:Yläpaine oli yhtäkkiä 145! Pitää nyt seurata sitä ja jos tulee myrkytysoireita ni heti synnärille soittoa. Onneksi ei proteiinia ollut.
:confused: Olen onnekkaasti välttänyt sokerirasituksen kun ei ole kertaakaan ollut sokeria pississä, mutta nyt sinne on kuitenkin mentävä kun olen yli 25v ja käypä hoito -suositus.... PAHUS! Se ilo edessä maanantaina!

Minä kävin tänä aamuna noutamassa sen lentolupalappusen. Ei tehty mitään tutkimustakaan, lääkäri oli katsellut mun tiedot koneelta etukäteen ja kyseli vielä onko tullut jotain erityistä ja kun ei ollut, hän sitten vain kirjoitti sen lapun. Eiköhän matka mene ihan hyvin :)

Mulla ei eilisellä neuvolalääkärikäynnillä saatu mitään tolkkua miten päin vauva on, koska veti kuperkeikkaa koko tutkimuksen ajan. Sf-mitta on reilusti alakanttiin jota lääkäri hämmästeli ja laittaa ylimääräisen ultran jollei kahdessa viikossa kasva. Äitini ihmetteli tätä koska jos vauva on poikittain niin ei sitä todellista sf-mittaa voikkaan saada.

Sykkeet on 140 ollut koko ajan ja liikkeet aina selkeesti huomattavissa.

Mun lääkäri on toooosi nuori mutta ihan asiallinen. Kirjoitti sairista äippäloman alkuun asti ja lisäksi sain kunnon närästyslääkkeitä. Vatsahapot nousee suuhun aina jos olen syönyt ja menen vaakatasoon. Ja rennietä on mennyt pahimmillaan 10 päivässä.

Mä aloin kans kauhulla miettiin että kuka sen synnytystapa arsion tekee... Mä oon ny käyny molemmat lääkärikäynnit eri lääkäreillä, mutta molemmat on ollu jotain 18 vuotiaita ;) En nyt ihan hirveesti luottanu ainakaan tähän viimeseen. ONNEKS mun neuvolan täti on tosi pätevä, entinen kätilö joka kyllä ainakin mut saa rauhoteltua hyvin ja ennen kaikkee osaa vastailla kysymyksiin, otteet on tosi ammattimaiset jne. Ihan harmittaa että se on kesälomalla ja joudun yhden käynnin käymään toisella hoitajalla... Nooh, jos kaikki on ok ni ei kai sen väliä.

No, jos yhtään lohduttaa niin meilläpäin koko synnytystapa arviota ei tehdä automaattisesti ;) että synnytyksen käynnistyessä ollaanki sitten jännän äärellä!

Nyt siis jos kaikki sujuu loppuajan hyvin, mulla edessä vaan normaalit käynnit neuvolassa terkkarilla ja sitte synnyttämään. Nyt minulla siis rv 31+2.

Juu ei meilläkään ole kuin yksi lääkärikäynti, joka oli nyt rv 28+0. Synnytystapa-arviota ei tosiaan ole tiedossa :/

Täällä siis sama juttu kun Mennalla. Toki, itse en jostain syystä sitä osaa edes kaivata, tai muutenkaan enempää lääkärikäyntejä. Nähty on, että tarpeen mukaan pääsee kyllä lääkäriin jos siltä tuntuu.

Kyllä on villiä meininkiä käytäntöjen suhteen. Ja tosiaan, mistä näitä "lääkäreitä" tippuu? Aika paljon tuntus olevan näitä tämmösiä joo oon lääkäri mut en haluu tehä mitään enkä tiiä mistää mitää. Naama on ku norsun veellä ku tehää sisätutkimusta, siis jos tehää, ja vaikuttaa siltä että koko homma ällöttää. No kuka käski sitte hankkiutuu tollaselle alalle? Se on kiva ku "potilaallekin" tulee semmoi olo et onks mussa jotai vikaa ku noin ällöttää...

Onpa tosiaan vaihtelevia käytäntöjä ja railakkaita tapauksia ollut kaikilla! Itselläni on ollut tähän mennessä 2 lääkärikäyntiä, joista ei sinällään mitään moitittavaa. Molemmilla kerroilla ollut eri lääkäri, toinen ilmeisesti sijainen tai muuten uusi, koska terkkakin kysyi millainen oli ja ehkä hieman epävarman oloinen sf-mittaa ottaessa. Sisätutkimuksissa molemmilla lekureilla ollut varma ote työhön. Omassa neuvolaterkassa ei myöskään valittamista on ollut hyvin perillä mitä on ultrassa tai lääkärillä milloinkin ollut ja toiminut asiallisesti ja ystävällisesti. Aina on tuntunut siltä, että ei ole kiire ja saa rauhassa käydä kaikki asiat läpi mitä haluaa. (ja ikinä ei oo terkka muutamaa minuuttia enempää ollut myöhässäkään)

Meillä seuraava neuvola maantaina ja sitten aletaankin käymään kahden viikon välein. Ymmärtääkseni meillä on myös yksi neuvolalääkäri edessä rv 36 vielä.

Takaisin