Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kunusiini auttaisko sulla noihin aamuihin se alkuraskauden vinkki että söisit jotain jo ennen kun nouset sängystä?

Minäkin kävin tänään neuvolassa viikoilla 29+6. Edellinen kerta olikin lääkärineuvola ja silloin oli sen hetken ennen lääkärille menoa muutenkin sijainen niin oli kiva kun sain oman ihanan neuvolatätini takaisin tällä kerralla. Ens kerralla tosin taas sijainen kun oma täti jää kesälomalle. Tässä vaiheessa normaalisti laitetaan käynnit jo sen 2 viikon välein, mutta mun seuraava sovittiin vielä kolmen viikon päähän, kun sillä tädillä ei oo koko aikaa sijaista ( :/) ja tuolla viikolla sillä oli. Terkkarin mielestä ei ollut mitään ongelmaa siinä kuitenkaan kun arvot oli niin hyvät. Poika oli pää alhaalla ja peppu vasemmalla puolella ylhäällä, jalat oikeassa kyljessä. Ihan mukava kun kertoi miten päin oli kun itellä on vaikeuksia hahmottaa. Nyt kun täti sanoi että tuo on peppu ja kokeilin, niin ehkä onnistuu paremmin päättelemään tästä eteenpäin itsekin.

Täällä taidan ekaa kertaa kirjoittaa.. L.a 29.9, joten 29+2 meneillään. Kävin tänään ylimääräisellä neuvolakäynnil (viimeksi olin viime vkolla!), kun ylävatsaa ja päätä särkenyt, halusin pissan tsekkauksen, verenpaineet oli kotona olleet ihan jees. Ekassa raskaudessa oli raskausmyrkytys vko31-> oiskohan alkanut, joten nyt oon hätäillyt, että ei kai taas. Pissa oli puhdas, mutta paineet siellä mitattuna selkeesti korkeemmat, kuin aiemmat. Terkka mietti siinä, mitä tekisi, lekuri oli paikalla, mutta kaikki ajat täynnä, niin ei ehtinyt kattoa mun tilannetta. Päätti sitten laittaa mulle lähetteen labroihin huomisaamulle, kun mietti, ettei pelkillä korkeilla verenpaineilla ä-pkl ottais lähetettäkään vastaan. Painotti mua kyllä tarkkailemaan vointiani ja olemaan tarpeen mukaan yhteydessä synnytyssairaalan päivystykseen tai virka-aikaan soittamaan heille neuvolaan, mikäli päivystys vaatisi lähetteen joka tapauksessa.

No nyt illan mittaan verenpaineet on olleet taas ihan ok täällä kotona, himpun korkeammat kuin aiemmin, muttei hälyttävät, kuten neuvolamittauksissa. Mä niin toivoin, että saisin nyt kokea normiloppuraskauden ilman ylimääräisiä poli- tai päivystyskäyntejä.. Puuh. Neuvolassa lekuri kehoitti mua käymään tiheämmin, 2vkon välein olis hyvä tsekata paineet ja pissa, muut mittaukset riittää 4vkon välein. Mutta saa nyt nähdä, miten homma etenee, nyt ei ehtinyt tulla kuin tasan viikko väliä ja seuraava aika on ens vkon to. Hmm...

Ei kivaa Hannatuuli tuollainen huoli tulevista viikoista. Ja ihan ymmärrettävää aikaisemman perusteella, että huolestuttaa. Mutta,hyvä asiahan tässä on se, että tilanteesi ja oireilusi otetaan vakavasti ja pääset säännöllisesti tarkastuksiin, jotta pahemmilta vältytään! Nyt vaan jäitä hattuun ja rentoa elämää, eiköhän se sillä hyvin mene. Ainakin toivotaan niin! :happy112

Mullakin oli maanantaina neuvola 30+0. Kaikki arvot oli hyvät ja pakko kyllä sanoa, että itte tykkään omasta neuvolatätistä :) Vaikka aikasemmin tänne valittanu huonoista lääkärikäynneistä niin onneksi neuvolatäti on ihana :) Meilläkin alkaa siis käynnit nyt kahden viikon välein, mutta seuraavat kaksi käyntiä on sijainen juurikin kesälomien takia. Mm. ihanaksi sen neukkatädin tekee se, että antoi kaikki loppuraskauden käyntiajat valmiiksi, että varmasti pääsen hänen vastaanotolleen. Epäili, että hänen lomansa aikana vastaanottoajat olisi buukattu niin täyteen, että en välttis olis aina päässyt hänelle.
Itekki olin kyllä aika iloinen kun sieltä lähdin kun sain arvoistani kehuja ^^ Varmasti neuvolatätikin olisi odottanut reilun ylipainoni takia verenpaineen ja sokerien heittävän, mutta kaikki arvot ovat olleet hyvät.

JA arvatkaapa jännittääkö täällä kun eilen iltayöstä kaveri laitto viestiä, että lähtee synnyttämään ja klo. 3 yöllä oli tullut viestiä, että on 6cm auki ja juuri saanut epiduraalin! Jotenkin itte näisä hormonihuuruissa oon niin täpinöissäni, että en saanut itekkään nukuttua kun vajaa 4 tuntia :D Ennen olis vaan ajatellu, että kivat sulle ja tsemppiä. Nyt elää täysillä mukana täältä kotoa käsin :P

Kiitos puapru sanoistasi ja tsempistä! Joo, itekin vähän ihmettelin, kun ei tarvinnut mitenkään kummasti "ajaa asiaansa", mutta terkka sanoikin muutamaan kertaan siitä, kuinka salakavala raskausmyrkytys on. Se saattaa kehittyä vaaralliseksi muutamassa tunnissa, joten ei voi liian kauaa jäädä seurailemaankaan.
Nyt on sit labroissa käyty - maksakokeet, virtsan balteeriviljely ja paastoa vaatinut sappihapponäyte. Olin pyytänyt miestä olemaan kotona sen aikaa lapsen kanssa enenn töihinsä lähtöä, ettei mun tarttis kaksvuotiasta ottaa mukaan, kun piti mun ymmärrykseni mukaan ottaa myös gyne bakteerinäyte. Vaan, eipä siellä sellaista lähetettä sitten ollutkaan! Ja kun olin jo seiskan jälkeen siellä labrassa, niin ei voinut soittaa ja varmistaa asiaa neuvolasta.. Tuli vähän harminkyynel siitä, jos on unohtanut koko näytteen, pitää käydä uudelleen tänään ja lapsen kanssa :/ noh, toiv oli vain lekuria konsultoinut asiasta ja päättäneet jättää sen pois.. Jätin jo vastaajaan viestin asiaa ihmetellen.

On tää kesäaika tosiaan mielenkiintoista, kun tapaa muitakin terveydenhoitajia, kuin vain omansa. Mä oon tavannut lekurineuvolan yhteydessä ja nyt eilen eri terkat, ja ovat olleet kyllä tosi ihania. Mä oon niille jotenkin avautunutkin eri tavalla, kuin omalle terkalle, vaikka oon hänestäkin tykännyt. Nyt vaan huomannut, miten erilainen hän voisi olla ;) tai siis, että vois olla jopa kiva vaihtaa :D mutta ei sitä oikeen kehtaa, kun ei varsinaista mitään valitettavaa ole. Jotkut maneerit vain ärsyttää :)

Hetki sitten kotiuduin rv 30+1 neuvolakäynniltä. Tykkään kanssa hirveästi tuosta omasta neuvolantätistä, kun on jotenkin niin sympaattinen ja sille uskaltaa puhua vaikeammistakin asioista. Ei tuomitse mitenkään tai saarnaa. Käytiin vähän läpi kuulumisia ja sain lähetteen keskusäitiysneuvolan ultraan, koska pelkään hirveästi, että vauvasta kasvaa todella isokokoinen (sf mitta ollut yläkäyrällä/käyrän yllä, paino nousee kiitettävästi ja mies ollut iso vauva jne.). Vielä ei olisi laittanut lähetettä sf-mittojen perusteella ja koska menossa vasta rv 30+1, mutta laittoi lähetteen mielenrauhan vuoksi. Tosin yhtään ei tiedä, että mille viikoille tuolta aikaa antavat... Tiedän, ettei tuo ultrankaan kokoarvio ole tarkka ja siinä voi olla isojakin heittoja, mutta saisi edes jotain mieltä rauhoittamaan, kun asiaa seurataan.

Paino oli noussut liikaa (+541g/vko), mutta sen kanssa on elettävä. Verenpaineet neuvolassa aina kotimittausta korkeammat ja oli nytkin ekalla mittauksella 128/97 ja tokalla 134/87. Eilinen kotimittaus 140/77. Hieman noussut aiemmista mittauksista ja neuvolantäti käski tarkkailemaan paineita nyt enemmän ja jos nousee, niin heti yhteys neuvolaan tai synnytysvastaanottoon. Ja toki pitää muitakin myrkytyksen oireita seurailla, että ilmeneekö. Pissa oli onneksi kunnossa. Niin ja sain lähetteen verikokeisiin, koska kropan kutina pahentunut ja kutinaa esiintynyt nyt enemmän myös jalkapohjissa ja kämmenissä, niin katsotaan maksa- ja sappiarvot raskaushepatoosin varalta. Ei hirveästi huoleta, kun se niin harvinainen, mutta hyvä se on näillä kutinoilla varmistaa. Mieluummin sitä turhaan käy testeissä kuin ottaa riskejä. Saakin sitten olla taas 12h paaston ja mennä aamulla jonottelemaan labraan aikaa, kun ei sinnekään saanut enää aamuaikoja varattua.

Vauvan liikkeitä käskettiin tarkkailemaan, kun on rauhallinen tapaus, että joka päivä liikettä tuntuu. Tarvittaessa sitten liikelaskentaa, jos ei muuten ole varma, että onko liikkunut normaalisti. Vatsan päältä tunnustellen koitti vauvan asennon ja tuli samaan tulokseen mihin olen itsekin tullut: vauva on pää alaspäin, mutta vielä suht korkealla eli ei ole heti tulossa pois. Peppu on oikealla puolella ja jalat suuntaa kohti vasenta kylkeä. Tässä asennossa vauva viihtyy selvästi parhaiten, koska syke kuuluu aina melkein samasta kohtaa ja samoin liikkeet tuntuu samoissa kohdin. Vauva viihtyy melkolailla keskellä vatsaa, ettei ole selvästi toisessa reunassa. Sykkeet pienellä oli 142+.

Seuraavaa aikaa sain kahden viikon päähän. Olisin ensi viikollakin päässyt mittailemaan arvoja, mutta todettiin, että ehkä ei ole tarpeen, jos kotona nyt seurailen tilannetta. Oma neuvolan täti jää lomalle ja palaa vasta elokuun puolessa välin sitten takaisin. Kielsi synnyttämästä tänä aikana! :D

...Anteeksi pitkä sepustus... :D

Täälläkin kotiuduttuun juuri neuvolasta rv tasan 30+. Minullakin on mukava neuvolan täti, ensi kerralla on joku eri niin hieman jännittää. Maanantaille sain lääkärille ajan jossa keskustellaan mahdollisesta sairaslomasta. Toisaalta töitä on vain 2 kertaa viikossa, mutta jotenkin tuntuu että sekin käy jo liikaa voimille. Mutta silti vähän omantunnon tuskia kun tosiaan vaan kaksi kertaa viikossa pitää vaan käydä.

Minunkin täytyy tarvittaessa tarkkailla vauvan liikkeitä. Välillä poika riehuu päivän aikana kamalasti ja välillä on sitten hieman rauhallisempia päiviä. Neuvolan täti ei saanut tuntumaa miten päin vauva mahassa on. Viimeksi oli pää alaspäin. ja sykkeet oli hyvät :)

Onko kukaan muuten saanut ohjeita liikelaskentaan? Vai alkaako ne vasta myöhemmin vai alkaako edes? Meille rakenneultrassa äitipolilla mainittiin et ne alkaa sitte myöhemmin mutta nyt asiasta ei oo ollut mitään puhetta neuvolassa.

Mä sain liikelaskenta-ohjeet viimeksi. Neuvolatäti antoi ne hieman etuajassa, kun hän on lomalla ensi kerralla. Mutta sanoi, että pitäisi alkaa tekemään viikon 32 jälkeen (tai jotain sinnepäin). Eli 10 liikettä tunnissa pitäisi havaita. Lapussa luki päivittäin, mutta täti sanoi, että pitäisi seurata jopa 2-3 kertaa päivässä...aika paljon. Ohjeet menee siten, että ilta-aktiivisuusaikaan lasketaan, tuleeko 10 liikettä tunnissa. Jos ne tulee nopeammin, ei tarvi laskea tuntia loppuun, vaan merkitään kulunut aika (tädin mukaan ei ole pakko täyttää paperille). Jos ei tule 10 täyteen niin pitäisi syödä tms, laskea toinen tunti ja jos ei taaskaan tule täyteen niin soittaa sairaalaan.

Aika stressaavalta kuulostaa, mutta voihan sillä sitten ilmeisesti pelastaa vauvan, jos huomaa vähenneet potkut ajoissa... Onneksi meidän vekkuli on sen verran potkivainen, ettei tuo laskenta taida tuottaa ongelmia. Mies laski tuossa yhtenä iltana potkuja vatsan päältä ja sai täyteen 10 noin puolessa minuutissa... :)

syysmami, ai viikolta 36 vasta :O Se kuulostaakin paremmalta. Minusta ei ole kamalan kivaa, että mulle annetaan tuollaisia ohjeita näin paljon etukäteen... jos viimeiset 2kk pitää laskea niin onhan se nyt jo rankkaa :O Nyt sitä on kumminkin ruvennut sitten seurailemaan ainakin jonkin verran, kerran tuli ohjeet.

Meidän neuvolassa ainakin aikoinaan kun olin itse töissä niin annettiin samalla kerralla kun äiti meni viimeiselle lääkärikäynnille eli h35-36 viikolla. Mut käytännöt on monet. En itse vielä todellakaan näillä viikoilla aio stressata, aloitan ehkä h36 jälkeen jos on edes tarvis. ja max. 1krt/pv :D

Varsinaisia laskentaohjeita ei annettu mutta viimeks kun kävin kuunteluttamassa sydänäänet kun lääkäri ei kuullu, ni neuvolantäti sano et liikkeitä pitäs tuntua nyt joka päivä, että niitä seurailla. Ehkä tarkempia ohjeita seuraavalla kerralla. Perjantaina seuraava käynti, oma täti lomalla :(

Ihan uutta miulle, mie luulin että liikkeitä lasketaan jos huolestuttaa vauvan liikkumattomuus? Ja kai se huolestuttaa jos vauva ei ole inahtanutkaan koko päivänä? Hmm... Noh, mulla on läppäri tässä mahan päällä ja se keikkuu kyllä siihen malliin että "NYT ÄIPPÄ POIS NETISTÄ!!!" No mulla ei näitä ohjeita ollut rv30 käynnillä, mutta ehkä tuo seuraava käynti onkin sitten jännittävämpi, kun oma täti on taas ottamassa vastaan :)

Mulla olis väliä käynneillä vieläkin 3-4 viikkoa. Rv 36 alkaa vasta viikon välein neuvolassa ramppaaminen. Siihen on kuukausi! Ohhoh! Johan se vauva kohta syntyykin :confused2

Ok, tämä selvitti asiaa, kiitos! Eikä sillä, meillä pentu pomppii nykyisin niin aktiivisesti tuolla masussa ettei paljon oo tarvinnut huolestua ;) Nyt huolestuttaa vaan painonnousu, kävin juuri vaa'alla ja viikon takaiseen tullut 2.5 kg lisää :confused005 Ja sitä ennen myös oli ronski painnonousu. Enhä mie kohta mahdu ovista!

emmu_ma ja muut: minulle kaksi viikkoa sitten neuvolassa sanottiin, että varsinaisesti liikelaskenta aloitetaan just siellä viikon 36 paikkeilla, mutta antoivat jo minulle ohjeistuksen liikelaskennan suorittamiseen. Terkka sanoi, että on sitä jo ihan hyvä nyt harrastaa ja että siinähän tulee samalla sitä lepoakin, kun yrittää tunnin ajan kuulostella liikkeitä. No en kyllä ole vielä edes miettinyt varsinaisen laskennan aloittamista, koska vauva liikkuu niin kovasti ja aina vauvan liikkuessa, kun olen vähän seuraillut, niin luulen, että kymmenen liikettä tulee jo vähintäänkin 10 minuutin aikana..

Mullekin nuo liikelaskenta ohjeet annettiin lähinnä siksi, kun on niin rauhallinen vauva, että toisina päivinä tosi hiljainen. Niin tällaisina päivinä voi sitten tuolla laskennalla varmistaa, että kaikki on ok. Ja tuo mulle mielenrauhaa, kun tietää milloin sitten olisi syytä lähteä asiaa enemmän tutkimaan ja milloin asiat on vielä ihan kunnossa. Tänään oma neuvolantäti antoi vielä kirjallisen liikelaskentaohjeen (aiemmin sain ohjeistuksen puhelimitse), mutta sanoi, ettei todellakaan tarvii vielä alkaa päivittäin kyttäämään ja kirjaamaan niitä liikkeitä ylös, vaan silloin jos huoli herää. Ei kyllä sanonut, että koska niitä sitten enemmän alettaisiin laskemaan, mutta kaipa sitten joskus myöhemmin. :)

Täällä on kanssa noita melko hiljasia päiviä, niitä edeltää ja seuraa sitten riehuntapäivät :) Mies sanookin aina että rauhallisina päivinä se siellä kasvaa ka lepäilee, älä nyt huolestu :) Ihana <3 Ja kun sieltä jotakin liikettä on sitten tuntunut kun vauvan herätelly ni en oo hirveesti huolestunu, ehkä jos noita päiviä ois useita peräkkäin ni sitten.

Mullekin on neuvottu niin että jos yhtäkkiä tulee olo ettei oo pitkään aikaan (tyyliin päivän aikana) tuntunu liikettä tai ei oo varma ni sitten voi tehä liikelaskennan, eli kymmenen tosiaan erillistä liikettä tunnin aikana. Sitte jos ei saa niin ei pidä heti huolestua, vauvakin voi nukkua, käy vessassa ja juo, minulle neuvottiin mehu että saa sokeria mikä piristää.. ja sitten kokeilee uudestaan. :)

Takaisin