Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oltiin np-ultrassa ja kaikki hyvin! :) Vauva heitti volttia ja vilkutteli ja vastasi laskettua aikaa täysin.
Helpottunut olo oli jälkeenpäin :)

Np ultras käyty.. :) Menin mokaamaan enkä oo käyny siiä verikokeessa, eli ottivat vain niskaturvotuksen joka oli 1,9mm. Pääsin nyt sitten keskiraskauden seerumiseulahan.. osaatteko sano että kuinka tarkka tämä keskiraskauden seula on.. ?

Hitsi kun osaisin autta. En tiedä yhtään mistään keskiraskauden seulasta.
Meillä pitää mennä sokerirasitukseen ennen viikkoa 16. Ainakin jos on ollut aikaisemmin raskausdiabetes.

joo kyllä on tullu luettua, enemmän vain tuntuu että löytää noita jotka on seulassa  jääneet "kiinni".  Melkein itte tietää että turhaa jännitää ja hermoilee, mutta eipä se lopu ennenkuin on verikoe tulokset tullu. :)

Sokerirasituksessa käyty. Se litku oli melkeen hyvää jos vertaa siihen "colajuomaan" mitä piti juoda 8 vuotta sitten :)
Ihan hyvin se meni, otin kirjan mukaan, luin sen loppuun ja hiukan harmittaa kun ei ollut noita keskeneräisiä villahousuja mukana, mut menin sitten kännyllä facebookkiin =D
Huomenna jo on tulokset valmiina. Soitan heti neuvolaan. Paljon terveellisemmin kyl envoi enää syödä eli en sit tiedä mitä muutosta pitää tehdä jos sieltä jotain löytyy. Vaikka toivon todella että kaikki olis kunnossa.

Meillä oli tänään taas ihan perus neuvolakäynti, eli verenpaineet, painot ymsyms.. Kuunneltiin myös pienen sydänäänet ja +150 kirjattiin ylös, eli kuulemma ihan normaali. =) Ensi kerrasta eteenpäin kuulemma aletaan mittailemaan vatsanympärystä ja sydänäänet kuunnellaan joka kerta tästä eteenpäin. Kerran on vaan aiemmin kuunneltu lääkärikäynnin yhteydessä.

Verenpainekin oli minulla ilmeisesti laskenut, ainakin pienemmät numerot siihen lappuun kirjasi, enhän minä niistä tiedä mitään, mitkä ovat normaaleja, mutta koholla on kuulemma aiemmin ollut.

Pitääkö sokerirasitus tosiaan tehdä ennen 16. viikkoa? Meillä tuo th puhui siitä ekalla käynnillä, mutta ei ole maininnut asiasta myöhemmin, enkä ole asiasta tajunnut kysyä, kun kaikki on niin hyvin hoidettu muuten. Se taitaa sitten kyllä jäädä meiltä tekemättä, jos on kaikkialla muuallakin sama käytäntö, kuin Kuudennella oli.

Meillä oli tänään vuodon vuoksi jo 9. ultra. Vauva voi yhä hyvin, ekaa kertaa piti ultrata vatsan päältä, kun alakautta ei mahtunut enää hyvin kuvaan. Vatsalaukku ja selkäranka erottuivat jo, ja tietenkin iso, sykkivä sydän. Aluksi vauva nukkui, mutta lääkäri tökki vatsaani kunnes sai sen heräämään. Hassua, se reagoi jo ulkomaailmaan!

Hematooma oli yhä iso, 6 x 4 cm, mutta oli onneksi muuttanut vähän muotoaan. Oli nyt kohdunsuun päällä, eikä ympäröinyt enää sikiöpussia kaikkialta. Eikä se ollut enää kokonaan musta, vaan keskellä oli vaaleampia alueita, mikä tarkoittaa, että se on sentään hyytynyt sieltä. Lääkäri sanoi, että voi olla, että vuoto loppuu vielä, mutta voi olla, että se jatkuu raskauden loppuun saakka.

Tavallaan siis helpottavia uutisia ja tavallaan ei. Tärkeintä tietysti, että Kaarlebyy on elossa ja voi hyvin ja että sillä on mahdollisuus selvitä loppuun asti.

Meilläkin oli tänään ultra. Vaikka la heitti aiemmasta ultrasta vain päivällä. niin lääkäri merkkasi sen uudeksi lasketuksi ajaksi, joten tämän päiväisen mukaan la on 25.9. Tänään siis ultran mukaan viikkoja tasan 13.

Oli kyllä hieno kokemus. Lääkäri oli tosi mukava ja selitti koko ajan mitä näkee ja miltä näyttää. Saatiin myös monta kuvaa mukaan, pitää laittaa tuonne maha- ja ultrakuvaketjuun joku näytille. Kaikki näytti hyvältä, syke 158, selkäranka ehyt jne. Niskaturvotuskin mitattiin, vaikka down-seulaan emme osallistu, se oli muistaakseni 0,68.

Rakenneultrallekin varattiin jo aika, se on tiedossa 20.5.

Kunusiinille tsemppiä, täällä ollaan peukut pystyssä, ettei tuosta olisi enempää vaivaa kun tähän mennessä!

Mirumaru, meillä tehdään sokerirasitustestit yli 25- vuotiaille odottajille raskausviikkojen 24-28 välillä. Mikäli aihetta epäillä sokerivauvaa niin kuulemma tämän voi tehdä aiemminkin. Näköjään vaihtelee paljon miten missäkin...

Pakko vielä avautua tämän päiväisestä ekasta neuvolalääkärin tapaamisestani; hän nimittöin ilmoitti, ettei oikein osaa käyttää doppleria, sillä on tottunut käyttämään ainoastaan ultralaitetta. Suostui kuitenkin kokeilemaan doppleria koska olihan minulta sillä laitteella sydänäänet kuultu jo viikkoja aiemminkin.. No, ne eivät nyt kuuluneet. Vastaanoton ajan ajattelin, että tämä on nyt se hetki kun mun pitää lakata murehtimasta ja pelkäämästä keskenmenoa (edellisiä ei ole kun vaan se kolme.....) ja lääkärin sanojen mukaan "luottaa siihen, että kaikki on kunnossa kun ultrassakin oli viikko sitten todettu kaiken olevan kuten pitää". Tätä kesti siis tasan vastaanoton ajan, jonka jälkeen olin peloissani ja ärtynyt molempia vuorotellen. Soitin "neuvolatätilleni" ja kerroin tilanteen - hän pyysi minua tulemaan luokseen. Menin ja hän sai sydänäänet lähes välittömästi kuulumaan <3. Neuvolatäti oli melkoisen ihmeissään ja pahoillaan mun puolesta kun kuuli, ettei lääkäri osaa käyttää laitteita.... No, loppu hyvin, kaikki hyvin! 

Mirumaru: Mulle se tehtiin noin ajoissa koska mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut raskausdiabetes. Eli ihan mun ja vauvan molempien hyvinvoinnin nimessä tutkitaan niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista että saadaan heti ruokavalio kohdilleen jos jotain on huonosti.
Olipa Maikulla "hurja" lääkärikäynti. Mä olisin varmaan itkenyt koko loppupäivän :O
Eleanora, meillä on peräkkäisinä päivinä rakenneultra. Meinaatko kysyä sukupuolta?
Mua jännittää niin kovin että tudeeko kuudes poika että varmasti kysyn...

Kuudes: Kyllä meillä on tarkoituksena kysyä sukupuoli jos tämä pieni vain on yhteistyöhaluinen ja suostuu meille näyttämään :) Tosin tuon ekan ultran perusteella kun nähtiin 3D-kuvia, niin tuntuis tosi epätodennäköiseltä että sillon rakenneultrassa EI näkis kumpi tulee. Minä en todellakaan oo mikään sukupuolineutraali tyyppi ja haluan kyllä ostaa vaatteet tietyn väriskaalan mukaan, jos tiedän kumpaa meille on tulossa :) Onko sulla siis päivää ennen meitä vai päivä meidän jälkeen se rakenneultra?

Neuvolassa käyty ja uutta aikaa taas varattu. 
Tänään oli eka kerta neuvolassa "mun oman" tätin kanssa - ekalla kerralla oli opiskelija ja toisella kerralla vakitäti oli lomalla.Ihan mukavan ja asiansa osaavan oloinen nainen, ehkä vähän tosikko... No, kuunneltiin sydänäänet joita jouduttiin melko kauan etsimään. 140 oli merkitty neuvolakorttiin sykkeeksi eli ihan ok. 
Jutusteltiin siinä kaikenlaista ja sain ohjeita ihottumaan ja nenän kuivuuteen ja muuhun. Ohjasi minut myös ottamaan terkkarin fysioterapeuttiin yhteyttä, josko sitä kautta saisi selkää varten tukivyötä ja mahdollista ohjausta myös liittyen selkävaivoihin ja yliliikkuvuuden aiheuttamiin ongelmiin. 

Eleanora: Mulla onkin jo 14.5. Muistin päivän väärin..
Jännittää valmiiks :) Kuukausi ja 10 päivää vielä.

Puapru: noi yliliikkuvuus jutut on vissiin aika hankalia? Toivottavasti saat apua.

Mun oma napa: Neuvolasta tultiin juuri. Syke 148, kaikilla mun pojilla on aina ollit 170-180. oisko tää nyt tyttö? Sokerirasitus oli hyvä! JEEEE!!! mut olisin kyllä ihmetellyt jos se olis ollut huono koska paljon tän terveellisemmin en vois enää syödä. Puhuttiin paljon luontaistuotteista ja yrtti teestä ja tilamaidosta jota siis meillä käytetään jatkuvasti. Sovittiin että mennään maalaisjärjellä? Mun on vaikea käsittää että kamomillateetä ei saa juoda koska se on sekä yrttitee että luontaistuote.
Sit Kysymys kaikille: Oletteko kuulleet siitä epa rasvahappojututsta että se vaikuttais ehkäisevästi raskaus- ja synnytyksenjälkeiseen masennukseen?
Mä kerroin neuvolassa ja terkkari muistutti että omega 3 yms. pitää lopettaa viimeistään 2vk ennen laskettua koska ne voi lisätä verenvuotoa synnytyksessä.. mulla on kaikki tulleet 1-4vk ennen laskettua eli mun pitää lopettaa puoltoistakuukautta ennen laskettua, mut meinaan ottaa sitä. sitä tarvitaan mm vauvan aivojen kehitykseen ja se vaikuttaa meidän hyvän olon hormoonien liikkumiseen pään sisäsällä :)
Mielipiteitä?

Hitsin kaunis ilma. Lainasin auton serkulle että hänen on helpompi töissä, olen itse lomautuksella, ja kävelin neuvolaan ja kauppaan. Tarvii ottaa se tavaksi, koska hengästyin meidän mäessä ja se ärsyttää + ettäsiellä oli oikeesti ihanan lämmintä ja valoisaa ja raikasta =)

Mä itse kans syön kalaöljytbl:ja joka pv, Itse en niin kalaa syö ja sitähän olis tärkiä syödä.. :) Ei oo kauan kun oli juttu näistä kalaöljy tbl oli juttu etteivät ne autaisi sikiön kehitykseen ja aivojen kehitykseen..  Mutta syön niitä kumminkin.. eipä sitä tiedä varmaksi auttaako vai ei.. :)

Onko teistä kovin moni joutunu jo aloittamaan raudan syönnin? Meillä neuvolatäti suositteli jo 2. neuvolakäynnillä.. Onko ollut mtn haittavaikutuksia yms.. itse oon oksentanut rautatbl jälkeen, jos olen tyhjään vatsaan ottanut.. äitiyspolillakin jouduin oksentamaan ennen omaa aikaa.. Kyllä hävetti, mieskin sanoi että hyvin kuului kun meikäläänen kyökkii vessassa. Ajattelin aluksi että jännittää niin lujaa että tekee häjyä, muttei tainnu johtua jännityksestä. :) Meillä rakenne ultra 13.5, ei siihenkään enää pitkä aika ole!!! :O

Mulle ei oo vielä edes puhuttu sokerirasituskokeesta..eiköhän siitä puhuta sitten jos on tarves.. :)

Kuinka ootte jaksellu? Onko tullut tunne että on todella virkeä?? :) Kuinka hyvin teillä on alkanut näkymään vauvamasut? :)

Tänään oli toinen neuvolakäyntimme (lääkärissähän olemme ravanneet kymmeneen kertaan). Ihan mukava ja nopea käynti oli. Eihän meillä ollut mitään kysyttävää, kun lääkäreiltä ollaan niin paljon kyselty tästä meidän tilanteesta, että tuntui, että neuvolantädiltä ja opiskelijalta olisi ihan turha udella mitään. Jumittunutta pakaraa neuvoivat venyttelemään ja hieromaan. Ja alhaisen verenpaineen ja huimailun vuoksi - meinasin eilen pyörtyä kauppaan ja jouduin istumaan kaupan lattialla, ei niin hehkeä hetki - sain aika ihanan neuvon: pidä aina mukana salmiakkia ja ota heti kun heikottaa, lällällää!

Sydänäänet oli 150-155, ja kovasti kuului ylimääräistä meteliä, kun vauva hääräsi siellä ihan hurjasti ja pääsi välillä karkuunkin ihan toiseen kohtaan asti. Hienosti liikkuu siis, hyvä meininki! :)

Mulle suositeltiin rautaa, mut mä en myöskään pysty sitä tablettina ottamaan. Luontaistuotekaupassa on kasvipohjainen rautavalmiste jota ajattelin ottaa, vaikka ne on kiellettyjä, mutta kun ne tabletit ei mene, niin ei siten vaan mene. Tiety jos söis oikeen paljon persiljaa ja paprikaa ... :)

Mun maha on niin iso että selvästi näkee päällepäin, vaikka, kohtu on vielä reilusti navan alle, se on kuitenkin työntänyt muuta mahaa ylös niin että näyttää siltä kun olisin vähintään kuudennella :)

Siinä tutkimuksessa josta mä kuulin oli niin päin että vauvan aivot käyttää kehittyessään äidin kaikki EPA:t ja äidille tulee vajaus mikä taas vaikuttaa siihen masennukseen.. Eli tutkimuksia on tässäkin taas vastakkaisilla tuloksilla :D Niin kun kaikessa aina :)

Verenpaine mulla oli 106/68 eli hyvä. Salmiakkia vedän pari pussia viikossa (pirkka turkinpippurit). NAM :P

Liikkeet tuntuu jo hiukan paremmin <3 Vaikka vieläkin vaan silloin tällöin.

Meillä oli tänään toinen neuvola. Ei ollu kyllä enää mitään muistikuvaa miten pissitesti tehtiin, mutta ilmeisesti tein sen ainakin sinne päin kun proteiinit yms. oli väriltään ok :D Verenpaine oli 127/78 ja hb 127 (laskenu jonkin verran alkuluvuista, muttei vielä tarvihte huolestua)..öh ja sit paino oli jo noussu 56kg -> 61kg :/ mutta eipä täti mitään siitä maininnu.

Kuunneltiin sydänäänet ja tosi kovaa kuulu äänet ihan heti ja kohtu on kuulemma todella hyvin kasvanu ja ylettyy jo napaan asti. Ilmeisesti mahan kasvu ei ole enää ainakaan turvotusta :D Syke oli 135, minkä merkkas korttiin.

Lisäks käytiin lävite meidän kysymyksiä ja mitä on tulossa jatkossa. Enemmän käytiin sitten lävite meidän ulkomaanmatkoja, varsinkin sitä kun lähdetään kesäkuun lopussa etelään. Ilmeisesti sitten keskiraskauden lääkäriä venytetään vähän pidemmälle ja se olisi sitten vasta viikkoa ennen matkaa (vklla 28) ja sokerirasitukseen sitten kanssa joutuu (ilmeisesti iän perusteella ;) )

Epäs siinä sitten sen kummempia, kun seuraavalla kerralla sitten terveystarkastus ja perhevalmennukseen saatiin komennus, joka itseasiassa alkaa jo ensi viikolla :) Seuraavana rakenneultra 19.4 ja seuraava neuvola 3.5.

Hieno kuulla että neuvolakäynnit on sujuneet mallikkaasti ja tällä hetkellä monella kaikki hyvin!
Meilläkin oli eilen neuvolassa puhe tuosta sokerirasituksesta, ja täällä on tapana että se suoritetaan viikkojen 20-28 välissä. Ja siihen joutuu kaikki muut paitsi ensisynnyttäjät joiden ikä on alle 25v. ja kuin myös BMI alle 25. Uudelleensynnyttäjät meillä täällä testataan lähestulkoon poikkeuksetta kaikki, näin kerrottiin. 

Kuudes, kyllä vaan tämä yliliikkuvuus on hankalaa. Siis jo ihan normaalioloissa, vaikka kohtuullisen sinut olen asian kanssa ollut jo jonkin aikaa. Mutta nyt kun hormonitoiminta aiheuttaa löystymistä niin vähän pelottaa miten alaselkä ja lonkat tulee jaksamaan. Ei siitä varmaan kuitenkaan kannata suurta huolta kantaa, tulee mitä tulee, niillähän sitä mennään mitä annetaan.. Toki toivon että apuja saisin jumpparilta.. Katsotaan miten käy!

Vihvilän persikka!!!
Vastasin suunnilleen puolikkaan romaanin verran mihin oli "hienosti" eroteltu nimet kenelle mikäkin vastauskohta oli... hento kanusiini puapru (meniks oikeen?) ja joku muu, ja sit se POISTUI se kirjoitus!  No ei voi mitään
Aurinko armas kippuravarvas, antaa mulle virtaa. Joku kysyi ollaanko oltu virkeämpiä... Mä päätin että varaudun kaikkeen ja teen kaiken niin hyvin kun voin ja jaksan ja enempään ei tarviikkaan pystyä, siinä lähti hirvee stressimäärä harteilta ja voin käyttää sen energian vaikka siivoomiseen tai lenkkeilyyn tai ihan mihin vaan =)

Jollain oli massu jo napaan? Mulla oli kaksosista 16 viikolla napaan (kohdunpohja) ja ultrassa sanoi heti kun näki mahan että jahas, siellä taitaa olla enemmän kuin 1... Niin että onko ollut jo monta ultraa? :D

Mulla on aika matala verenpaine, kerran sen jo laitoinkin se oli jotain 68/106 ? tms... viimeeks oli vähän matalampi, ja mulla on jäänyt huimaukset kun aloitin ruususuolan... käytän sitä niin paljon että lääkärit kauhistuis. Sit kun se on vielä luonnontuote niin se on kielletty. En siis lähde suositteleman vaan kerron omasta kokemuksesta. Samoin suonenvedot yöllä ja nivelsäryt on hävinneet. Ruususuolassa on 82 mineraalia mitä tavallisesta suolasta on puhdistettu pois. Siitä löytyy mm sinkkiä.. Se ei ole yhtä pistävän makuista kun jodioitu, mutta on kuitenkin suolaista.

Noista yliliikkuvista nivelistä... vaikee kuvitella millasta se on kun ei ole kokemusta. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja toivottavasti on sellanen järkevä jumppari joka antaa oikeesti käyttökelpoisia neuvoja.

Onko meillä jossain sitä listaa missä olis kaikkien nimimerkit ja iät ja monesko lapsi.?

Onko täällä ketään muuta kestovaippailijaa kun minä?

Takaisin