Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuudes Mulla oli kohtu jo napaan saakka ja neuvolassa täti sanoikin että ompas kohtu ottanu kasvuspurtin aikasessa varsinkin kun ensimmäinen lapsi kyseessä :) Yhdessä ultrassa ollaan käyty ja yksi vaavi siellä pitäisi olla. 

Nimimerkit, iät yms löytyy sellaisesta osiosta kuin lasketut ajat.

Rv 17+3

Olipas minulla juuri vähän turhan oloinen neuvolakäynti :( Siellä ei ollut se varsinainen neuvolantäti vaan sijainen, joka sanoi virallisesti olevansa kouluterveydenhoitaja. Tuntui olevan vähän pihalla asioista ja enpä sitten viittinyt paljoakaan kysellä mitään, kun arvasin, ettei hän osaa vastata niihin kysymyksiin.

Paineli vatsaa, mutta sanoi, ettei osaa paikallistaa kohtua (!). En kyllä itsekään ole sitä saanut löydettyä, mutta arvelin juuri tässä neuvolassa kysyä neuvoa, missä kohtu mahataisi sijaita.. Sitten YRITETTIIN kuunnella sydänääniä, hän jo varoitti etukäteen, että saattaa olla hankaluuksia löytää. No jotain jumpsutusta sieltä kuului, välillä minun omia sykkeitä ja välillä (luultavasti) vauvan. Jäi todella epämääräinen olo tuon neuvolan jälkeen.

Onneksi hän varasi minulle vielä kuukauden päähän uuden ajan (silloin rv 18+1). On pari viikkoa ennen rakenneultraa ja silloin pitäisi olla virallinen neuvolantäti paikalla. Mietin tuossa vaan, että pitäisikö tilata itselle doppleri, jotta voisi yrittää etsiä itse rauhassa niitä sykkeitä vielä ennen tuota seuraavaa neuvolaa..

Menna, se halvin on 35.50€ mut ei taida sisältää geeliä..'?
Tylsää et oli tollanen käynti.

Kiva kuulla että teillä kaikilla mennyt hyvin :) Ite pitää vielä odottaa viikko neuvolaan.. Ehkä neuvoloita ei odota enää niin kovaa ku silloin aluksi. Meillä dobbleri joka kyllä "helpottaa"  jännittämistä ja ihana kuulla pienen sykkeet ja lasketaan niitä yhdes mieheni kanssa <3. Onhan noita rautoja nestemäisenäkin sekä muita tbl valmisteita jotka käy raskaana oleville. Itse syön nyt obsidania, mutta taidan vaihtaa ku vaikuttaa niin lujaa vatsantoimintaan ja muutenki jo raskauden takia ruuansulatus hidastunut. :) Saa nähä kuinka seuraavas neuvolas puntarin viisari värähtää kun on meinannut hyväskät ja naahimiset maistua ja yleensä en ole syönyt kovinkaan paljoa..

Hento:
Mulla oli paino noussut 5kiloa... olen lopettanut hese mässäilyt ja karkit ja silti paino oli noussut.Viiminen 2,5kg on tullut kuluneen 2 vk aikana.  nyt mentiin yli sen kymmenluvun mihin en olis halunnut mennä. Olin niin päättänyt että saan pidettyä parissa kilossa painonnousun mutta ei... Mut kai se on hyvä että tässä vaiheessa tulee jo jotain painoa, tietää sit varmasti että vauva saa kaiken mitä tarvitsee. Vaiks kai ne vauvat aina ottaa kaiken mitä tarvii, äiti jää sit ilman :D

Menna : Ikävää, et sun neuvolakäynti oli samalla tavalla tympeä kun mulla. Jos sua jäi häiritsemään se, ettei sykkeet kuuluneet niin soita neuvolaan ja varaa aika ainoastaan niiden kuunteluun! Inhottavaa kun joutuu miettii, et kuulukohan ne vai ei ja onko kaikki varmasti kunnossa!! Mun neuvolantäti on ainakin ollut ihan superihana ja sanonut, et aina voi soittaa ja käydä ylimääräsillä visiiteillä :)
Itse ostin dopplerin (tori.fi) ja ensi viikolla se saapuu postissa. Uskon, että antaa erilailla varmuutta tähän asiaan, mä kun en edelleenkään ole uskoa, että tää raskaus on totta <3!

maikku*: ei paljon auta, jos nyt soitan sinne neuvolaan ja pyydän uutta kuunteluaikaa. Nimittäin se varsinainen terkkari tulee lomaltaan vasta kahden viikon päästä ja sillä välin häntä sijaistaa tuo, joka teki eilisen tutkimuksen.. Vitsit, kun minulla on just samanlainen olo kuin sinulla: en voi vieläkään uskoa, että raskaus on totta! Sillä olisin mielelläni kuunnellut ne sydänäänet. Minua vähän lohduttaa, että sinä tunnet samoin.

Seuraava neuvola olisi tosissaan neljän viikon päästä. Pitää nyt harkita sitä dopplerin hankintaa, kyllä sillä olisi ihana kotona kuunnella ääniä!

Menna: Pääsiskö sitte äippäpolille jos olet siellä käynyt np ultrassa.. ? Itse ehkä koittaisin soittaisin äippäpolille jos olis tuollainen tilanne.. kamalaa kyllä, itse olisin aiva hermoraunio.. enkä yhtää epäile etteikö muutki olis! Mutta kyllä siä kaikki on hyvin, siellä nyt oli vain joku mämmikoura töis.. :/

Mulla painoa oli tullu 1,7 kiloa, mutta oon nyt tässä rajussa flunssassa menettäny jo 2 kiloa. Se tullee kuitenkin nopeasti takaisin, kunhan pystyn taas syömään normaalisti ja nukkumaan. Ehkä ensi yö on jo parempi. Toivon.

Mulla oli sellainen vanhempi naislääkäri, kun kävin ensimmäisessä neuvolan lääkärin tarkastuksessa. Ei löytynyt sydänääniä laitteella ja yritti käynnistää vierestä vähän vanhempaa ultraääni laitetta sitten seuraavaksi. Laite ei suostunut toimimaan, vaikka mitä teki. Lääkäri vilkuili välillä kelloa. (Hänen työ aika oli loppunut vartti sitten..) Käski minun pukea vaatteet, koska olin edelleen vyötäröstä alaspäin nakuna, oli ajatellut kuunnella äänet äkkiä alatutkimuksen jälkeen. Käski seurata mukana ja niin mentiin käytävälle. Lääkäri huikkasi minulle että "mehän ei tätä tähän jätetä".. :D Lääkäri haki hoitajan ja menimme hoitajan huoneeseen käynnistämään ultraa, joka saatiin sitten päälle onnistuneesti ja nähtiin, että vauvalla oli kaikki hyvin ja sydänäänetkin kuului. Itse en jotenkin osannut huolestua, kun olin vasta edellisenä päivänä käynyt ekassa äitiyspolin ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. 
Tämä kaikki siis kunnan neuvolassa Seinäjoella. Olen niin hyvää hoitoa ja palvelua siellä saanut alusta asti ja lääkärinkin päivä venyi puolisen tuntia liian pitkäksi ja silti oli erittäin ystävällinen ja mukava. 

Meillä kans Sjoella ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu, Neuvolatäti mitä parhain!!! :)

Minä en ole käynyt vielä virallisesti neuvolassa lainkaan, olen hoitanut labrat ja ultrat ns. kiertotietä ja vielä pari viikkoa neuvolaan. Ihana ystäväni (terkkari hänkin kuten minäkin) kävi kuitenkin viime viikolla "kotikäynnillä" ja kuunteli sydänäänet, 150-160 sydän puksutti eli jos niihin ja omiin tuntemuksiin on luottaminen niin tyttö tulossa! Kovasti oli liikkuvainen vesseli, miehellä tietysti hymy korvasta korvaan kun kuuli talttahampaan voivan hyvin :) 

syysmami: saanko udella ootko päätynyt jostain syystä käymään neuvolassa vasta näin myöhään vai onko kysymys esim. pitkästä välimatkasta? Ihanaa että olet kuitenkin päässyt kuuntelemaan sydänääniä! :)

Wow: Ihan on oma päätös tämä, alkuvaiheessa siihen vaikutti mm. työasiat ja kun olen itse ollut neuvolassa töissä niin tiedän tasan tarkkaan mitä siellä milloinkin tapahtuu ja mistä siellä "lörpötellään". :)

Niin juuri, syysmami, sun tilanteessa saattaisi olla aikalailla "vanhan kertausta" siis! :)

Aiotteko kysyä sukupuolta tai oletteko jo saaneet veikkauksia mitä olisi tulossa?? :)

Meillä mies haluais tietää sukupuolen.. itse en ehkä niin lujaa ainakaan tällähetkellä.. Saas nähä mitä me päätetään.. :)

Aloin illalla vuotaa kirkasta nestettä, joka tuoksui makealta. Ajattelin, että onpa erikoista valkovuotoa. Yöllä kuitenkin heräsin siihen, että pöksyt oli ihan märät. Soitin päivystykseen, ja siellä sanottiin, että saattaa olla lapsivettä mutta että tulla vasta aamulla näyttämään. Eipä oikein uni maistunut ja pelotti aivan hirveästi. Minusta on tullut viime viikolla ja nyt aamulla isompia ruskeita verihyytymiä. Ne ei ole paljon säikäyttänyt, kun se hematooma on vuotanut viikolta 6 milloin minkäkinlaista verensekaista mönjää.

Tänään katsottiin, ja kaikki olikin hyvin. Kohdunsuu kiinni, vauva kasvanut tosi hyvin ja liikkui paljon, ja mikä parasta: sitä hemskatin hematoomaa EI LÖYTYNYT!!! Jos tämä on ihan oikeaa totta, olemme sanoinkuvaamattoman onnellisia! Kirkkaalle vuodolle ei löytynyt syytä. Ehkä mun keho on kehitellyt omat litkut pukatakseen hematooman viimeiset hyytyneet jämät ulos tai jotain?! Täytyy seurata tilannetta tietenkin, mutta on kyllä huojentavaa. Ehkä tämä ruskea tuhru loppuu siis ihan pian kokonaan ja me saamme vihdoin ja viimein myös luvan harrastaa seksiä! Voi että! :)

Voi ihanaa Kunusiini :) Itekin mietin keskenmenoasioita just viime viikolla. Eipä noista oireista aina tiedä, kaikenlaista voi näköjään olla. Mutta hyvä kun pääsitte tarkistukseen ja mahtava juttu että kaikki on hyvin :)

Mä oon kanssa miettinyt tuota sukupuoliasiaa.. Oon ollut pääosin sitä mieltä, että en halua tietää etukäteen, koska se arvio ei kuitenkaan aina ole niin kovin varma. Ja koska tiedän, että en haluaisi sitä kertoa kenellekään tutuille, joten on sitten helpompi olla tietämättä itsekään. Toisaalta se tietenkin houkuttelisi, niin olisi helpompi tehdä hankintoja ja keksiä nimeä...mutta entäs jos veikkaus meneekin pieleen? Ja entäs, jos olenkin pettynyt saatuani tiedon? Oon melko varma, että synnytyksen jälkeen en ole pettynyt, kumpi tahansa on....

Kunusiini: Onnittelut hematooman nujertamisesta. Minullakin todettiin varhaisultrassa rv 7 hematooma, mutta onneksi sitä ei enää näkynyt nt-ulrassa rv 12. Meillä oli myös seksikielto joka siis purettiin rv 12. Toivottavasti hematoomat ovat jättäneet meidät molemmat pysyvästi rauhaan :) Se kyllä varjosti alkuraskautta aika lailla.

Takaisin