Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävimme tänään rakenneultrassa :) Kaikki näytti olevan mainiosti mallillaan ja liikehdintä hurjaa :D Halusimme tietää sukupuolen ja vahvasti meille tyttöä veikattiin <3

Ei vitsi miten hurjaa, että olette jo käyneet rakenneultrassa. Itsellä siihen vielä huikeat viisi (!) viikkoa eikä malttais odottaa.. Olenkin kyllä jo sitten niinkin pitkällä kuin 20+5!

Totta, itellä kun laskettu aikakin lähellä syyskuun loppupuolta niin ei tullut mieleenkään, että osalla alkaa olla rakenneultrat jo käsillä :) Itsellä tasan kuus viikkoa tänään vielä rakenneultraan ja viikkoja silloin 21+5.

Näin on, niin eri vaiheissa edetään vaikka saman kuukauden sisään odotellaan. Minullakin rakenneultra vasta tasan viiden viikon päästä, silloin viikkoja 20+1.

Mulla tasan 5 vk rakenneultaan, silloin rv 21+3.. kyllä aika vain nopeaa menee!!
  Meillä neuvolatäti varoitti ettei kannata heti kysyä sukupuolta, jotku kätilöt ei riemastu siitä.. :)

Ihanaa että kaikki oli ok siel rakenneultrassa :)

Mulla olisi 2 viikkoa ja 2 päivää rakenneultraan... silloin ois menossa rv 20+2... Nyt on tasan 18 :) en malttais odottaa!!! mut kyl aika mene sitten nopeasti :)

Huikeata tosiaan että pian meillä kaikilla on rakenneultrakin takana! Vastahan tässä teki plussatestiä, voi hyvänen aika. Ja hyvä kuulla että rinmil teillä kaikki hyvin!

Meillä on 3 viikkoa ja 3 päivää vielä rakenneultraan, eli heti vapun jälkeen sitten. Luulen, että halutaan mekin tietää sukupuoli, tai ehkä ennemmin niin ettei malteta olla kysymättä jos mahdollisuus saada tietää.. ;) ja tosiaan, eí sitä varmaan ihan ensimmäisenä kannata kysellä, meillä kun aikaisemmassa kutsussa oli oikein maininta, että ultra ei ole sukupuolen määrittämistä varten. 

<3 Kanusiini: ihania uutisia <3

kuka sitä kysyi? oliko Rinmil, mä toivon 5 pojan jälkeen tyttöä, ja meinaan kanssa kysyä sukupuolta jos näkyy :) 17.5 on vasta rakenneultra ja seuraava neuvola 25.5. eli tosi harvoin siellä nykyään käydään.

Lisäsin mahakuvan toiseen ketjuun :) ja lisää OT juttua
Vauva liikkuu jo paljon, Ihanaa =) Maanantaina menen lomautukselta töihin, Telakalle, putkia asentamaan lohkoon, hiukan jännittää miten jaksaa melkeen 9 tuntia siellä joka päivä :)

Me ainakin ihan hiljaa odoteltiin ja katseltiin edestakasin viuhtovaa ihmisenalkua kun katsottiin kaikki tärkeät rakenneasiat. Sitten kun oli kerrottu että ei löydy mitään normaalista poikkeavaa niin mies ehti ennen minua kysymään että "Näkeekö siitä sukupuolta?". Lääkäri kysyi minulta että haluaako äiti tietää sukupuolen ja sen jälkeen sitä alettiin vasta syynäämään :) Sataprosenttinenhan ei lääkäri ollut, mutta ainakin sanoi että jos ei ole mitään aavistusta niin ei sitten veikkaa mitään :D Mutta enpä minäkään mitään "ylimääräistä" jalkovälissä nähnyt kun viuhtoi menemään. <3

Mä oon kanssa ihmetellyt sitä, että miten näitä neuvoloita on näin vähän tässä alussa. Eka käynti oli tammikuussa ja toinen vasta ensi viikolla :O Olihan se ultra tietysti viikolla 13, ja lisäksi oon soitellut neuvolaan kun on ollut huolia tai muuta.

rinmil, ihan kiva kuulla, että ei ainakaan vahingossa kerrottu sitä sukupuolta ;)

Onko tosiaan elenna noin harvoin neuvoloita? Meillä päin tässä alkuvaiheessa on kerran kuussa, myöhemmin toki enemmän. Tuntuu että jopa tämä käyntimäärä on aivan liian vähän, ehdin saamaan nimittäin kauheasti kysymyksiä päähän neuvolaa odotellessa. Minulla siis perjantaina kolmas neuvola, neuvolalääkärillä käynyt sen lisäksi kaksi kertaa.

Joo, en tiiä onko mua jotenkin sorrettu tässä, vai onko se täälläpäin vaan tapana. Kävin mä sitten neuvolassa myös viikolla 10. sellasella ylimääräisellä kurkistusajalla, ultrattiin, mut se oli vain 15min. Ymmärsin että se oli ihan ylimääräinen sen takia, koska mulla on keskenmeno takana. Mun oma neuvolatäti on ilmeisesti jotenkin puoliaikaisesti töissä, että en tiiä oisko tää lykkääntynyt senkin takia. Se on ollut nyt pari viikkoa lomalla. Niin ja neuvolalääkärillä en kyllä oo käynyt kertaakaan! Mua epäilyttää, että ei ehditä seuraavallakaan neuvolakerralla käymään kaikkia mun kysymyksiä läpi!

Meilläkin päin on ihan liian vähän neuvoloita minun makuun. Eka neuvola oli tammikuussa, seuraava siitä seitsemän viikon päästä (rv 15) ja sitten seuraava olisi ollut oikeasti vasta joskus rv 22, mutta koska tuossa rv 15 neuvolassa oli sijainen, eikä hän osannut oikein mitään asiaankuuluvaa, niin laittoi minun helpotukseksi neuvolan vielä rv 19. Se on nyt vähän ekstraa, mutta onneksi on. Nimittäin tuolla rv15 neuvolassa sijainen ei saanut edes sydänääniä kuuluviin, niin kyllä haluan ne vielä tässä välissä kuulla.

Mielestäni sopiva väli tässä alkuajasta olisi juuri ne neljä viikkoa. Jossain vaiheessahan se muuttuu meillä joka toiselle viikolle ja viimeiset (olisko ollut viimeiset neljä viikkoa) neuvoloita on kerran viikossa.

On vähän outoa, että käytännöt vaihtelevat näin paljon.

Itse olen käynyt neuvolassa vain kerran ja lääkärillä kerran. Sitten tietty oli se np-ultra.
Mutta Salossa muuten on neuvolat kerran kuussa alkaen siitä 8-9 rv:stä. Muutenkin tuntuu koko neuvola-juttu Salossa todella kivalta. Samoin olen kuullut paljon positiivista siellä synnyttämisestä.

No me menemme ultraamaan ihan ylimääräisesti tällä viikolla miehen kanssa, sillä hän ei pääse ollenkaan muihin ultriin. Ja parin viikon päästä minulla onkin rakenneultra ja samaan syssyyn neuvola. En oikein jaksaisi odottaa :) Maha kasvaa ja vähän on liitoskipuja, mutta muuten ei tunnu mitään. Onkohan siellä elämää?

Harmi tosiaan että näin erilaisia käytäntäjä, ei ne raskaudet varmaan kovin erilaisia ole eri paikkakunnilla... Saa näköjään olla sitten tyytyväinen meidän paikkakunnan toimintaan! :)

Mua nää neuvolakäynnit harvakseltaan on vaan miellyttäny. En erityisemmin pidä neuvolatädistämme, ja siellä on ollut joka kerta eri opiskelija harjoittelemassa. Kysymyksiin ei saa kunnollisia vastauksia ja asenne tuntuu olevan, että neuvolaan ovat tervetulleet vain ne, joilla kaikki sujuu oppikirjan mukaan. Ekalla kerralla kun itkin pelkoa ja vuotoa, sain syyllistystä osakseni: "Mikset sinä nauti tästä ajasta? Sinun pitäisi nauttia!" Aika moni varmaan nauttii diagnoosista uhkaava keskenmeno. Onneksi diagnoosi on muuttunut jo, mutta neuvolakäynnit eivät edelleenkään oikein innosta. Viimeksi meni ehkä 10 minuuttia. En ole vielä ihan ymmärtänyt, miksi siellä pitää kohta alkaa käydä niin tiheästi, kun niillä ei ole mitään kysyttävää ja minä kysyn mielummin muualta. Anteeksi tämä avautuminen :).

Kunusiini: ymmärrän kyllä hyvin, miksi et ole nauttinut neuvolakäynneistä. Ja itsekin olen sitä mieltä, että jos jostain tarvitsee tietoa, niin esim. netistä kyllä löytyy. En ole itsekään kauheasti mistään kysellyt, ehkä eniten jostain tämän paikkakunnan omista asioista kuten niistä synnytysvalmennuksista ja muusta.

Tärkeintä minulle on ollut neuvolassa ne pissanäytteiden tulokset, hemoglobiinin mittaukset ja jos vaikka sais kuultua niitä sydänääniä. Kotidoppleria en sitten kuitenkaan hankkinut, vaikka aikaisemmin sitä jo mietin. Ajattelin, että otan vähän lunkimmin ja että sille ei mitään mahda, jos jotain ikävää sattuu. Nyt olo on kaikinpuolin vähän huojentunut, kun maha on osoittanut pieniä kasvunmerkkejä. Ja jotain kutittelua olen kuvitellut tuntevani. Ehkä alan jo hieman uskoa odottavani!

Kunusiini: Ei kuulosta kauheen miellyttäviltä noi sun neuvolakäynnit, harmi :(

Onneksi itsellä sattunut erittäin ihana neuvolantäti ja olenkin nyt ottanut asenteeksi että mieluummin kerään kysymyksiä neuvolakäyntiä varten kuin selailen netistä. Olen paniikkiin taipuvainen ja onnistuin saamaan nettiselailulla aikaan sellaisen keskenmenohysterian alkuraskauden tiputteluvuodon vuoksi... XD

Netistä tosiaan kun tietoa etsii, täytyy olla eritttäin kriittinen mitä niistä jutuista uskoo. Ja täytyy katsoa, että lähde on asiallinen, ettei ehkä kannata mistään suomi24-keskusteluista ottaa kaikkia siellä olevia tietoja niin faktana. :) Ne neuvolasta saadut lehdykkäiset on kanssa ihan hyviä tiedonlähteitä.

Takaisin