Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenna siis neuvolalääkäri ja keskiviikkona np-ultra. Hieman jännittää! Siinäkin mielessä kun tämä on nyt sitten meille se rajapyykki jonka jälkeen aiotaan raskaudesta alkaa ulkopuolisille pikkuhiljaa kertomaankin... Jos kaikki on siis hyvin. Pieni stressin poikanen hiipinyt takaraivoon, pelottaa ettei kaikki olekaan kunnossa. Kohtapa selviää! :)

Meillä melkein sama tilanne Wow :)

Tai siis huomenna neuvolalääkäri, mutta ultra meillä on vasta viikon päästä keskiviikkona. Ja myös sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa kertoa ihmisille, lähtien vanhemmista. Tosin niillekin kertominen menee varmaan pääsiäisviikolle, kun on mahdollisuus sillä viikolla kertoa molempien vanhemmille kasvotusten. Miehen vanhempien kanssa asutaan samalla paikkakunnalla niin että niille ensin mutta sitten pääsiäiseksi ollaan menossa mun vanhemmille, että pari päivää myöhemmin saadaan sitten heillekin kertoa.

Ja siinäkin mielessä sama tilanne, että aavistuksen on alkanut jännittämään, että onko kaikki edelleen kunnossa, vaikka mitään syytä sen epäilemiseen ei ole kyllä ollut. Mutta kun edellisestä neuvolasta ja testeistä ja mulla olleesta tarkistus/mielenrauhaultrasta on jo niin pitkä aika...

Olimme aamulla np-ultrassa. Molempia jännitti kovasti etukäteen. Olin varautunut, että ultra tehdään alakautta, mutta riemukseni se tehtiinkin mahan päältä. Kaikki oli kuten pitääkin. Turvotusta oli 1,1 ja yhdistettynä verikokeiden tuloksiin ja äidin ikään down-riski ei ollut kohonnut eikä aiheuttanut jatkotoimenpiteitä.

Tuleva isäkin oli innoissaan ja kuvasi kännykällä videolle lähes koko ultran. Hyvä niin, sillä saimme vain 3 aika huonoa kuvaa. Tärkeintä kuitenkin, että kaikki oli hyvin ja mikä parasta niin varhaisultrassa havaittua pientä hematoomaa (arvio) ei enää näkynyt. Saimme myös ajan rakenneulraan 10.5.

Mua rupes yhtäkkii jännittämään tämä nt-ultra. En ole tämän toisen ipanan myötä oikein tuntenut minkäänlaisia tunnemyllerryksiä ja nyt pari tuntia ennen uä:tä alkoi jännittää ihan pirusti, toisaalta johtuneeko siitä että olin pienessä päässäni miettinyt kertovani asiasta sitten vanhemmilleni yms. salassa minä tämän olen tähän asti pitänyt (paria poikkeusta lukuunottamatta) 

Tsemppiä Eleanora neuvolalääkärille!

Itse tosiaan pyörähdin siellä tänään ja kaikki jännitykset ja pelot siitä, ettei mitään elämää enää olisikaan, sai heittää menemään :) Tsekattiin kohtu, kuunneltiin sydänäänet (165) ja katsottiin nopeasti myös ultralla ja voi että kun se olikin jo kasvanut siitä kuukauden takaisesta tsekkausultrasta! Ja kauheasti pyöri menemään...

Vielä sellainen samankaltaisuus meidän tilanteissa, että meilläkin miehen vanhemmat ovat samalla paikkakunnalla, kun taas omat asuu kaukana. Päätettiin siis heti huomenna kertoa miehen vanhemmille :)

Kiitos tsempeistä Wow! Yllättävän paljon jännittikin! Kun olin käyny terveydenhoitajan juttusilla ja puntarilla jne ja odottelin käytävässä, että lääkäri kutsuu sisään, tuntui sydän olevan ihan pinnassa ja lyövän pam-pam-pam! Mutta oikein mukavasti meni käynti ja lääkäri oli mukava. Kaikki oli hyvin, ja lääkäri sanoi että "sormet ristissä että jatkuukin näin mukavasti!" Sanoi, ettei saa säikähtää jos ei sykettä kuulukaan, ennen 11+viikkoa ei kuulemma edes kuunnella, mulla siis nyt 11+5, mutta sieltä se syke löytyi! <3 165 merkattiin neuvolakorttiin. Ensi viikon ultraa nyt odotellessa, mutta kyllä tästä oli taas mielenrauhaa antamaan :)

Hyvä juttu että kaikki oli hyvin! Nyt vaan sitä ens viikon ultraa odottelemaan Eleanora.

Meillä oli se nt-ultra tänään. Mies oli aivan into piukeena kun hän näki ensimmäistä kertaa pikkuisen ja kuuli sykkeen. Ekaksi pieni nukkui eikä meinattu saada pituutta, sitten lähtikin pyörimään, pui nyrkkiä ja pomppi. Vastasi muutamaa päivää vanhempaa sikiötä (11+3 virallisesti, katsoi että vois olla 12), mutta ei muutettu laskettua aikaa kuitenkaan. Niskaturvotus oli 0,9, verikokeiden tuloksia vielä odotetaan. Olipa ihanaa!

Kirjoitettiinko teillä ultrassa äitiyskorttiin verikokeiden tuloksia? (tai ainakin luulen että nuo numerot on niitä :D )

Ilpis, ei mulla ainakaan ole laitettu korttiin niitä verikoetuloksia, just syynäsin oikein huolella. Voihan olla että sitten neuvolassa seuraavalla kerralla ne kirjataan, mene ja tiedä.

Tässä siis mitä mulle laitettiin:

Str4+nt

T21 1:79000
T18 1:100000
T13 1:100000

Tulos normaali, riski matala.

Mulle tuli niskapoimu ultran yhteydessä otettujen verikokeiden tulokset postissa ja vauvalla ei pitäis olla mitäänongelmia :) Tuhannen kilon paino lähti harteilta. Mua on niin hirveesti jännittänyt toi kun se on vissiin yleisempää vanhemmilla äideillä.

Paljonko teille on tullut painoa lisää? Entä onko kukaan muu menossa sokerirasitukseen?
Mulla ei oo painoa tullut kun hippusen, mutta kahdessa edellisessä mulla on ollut raskausdiabetes. Vaikka olen ihan alusta asti ollut tarkkana ja syönyt terveellisesti, niin silti varmaan taas joudun tarkkailemaan sokereita.

Minulle kyllä myös kerrottiin siellä np-ultrassa, että turvotuksen ja verikokeiden tulosten perusteella riski ei ole kasvanut. Mutta silti jotenkin haluaisi nähdä ne luvut ja kaikki paperilla... =) 

Kuudes, mulla on paino plussaamisesta noussut nyt noin 2 kiloa, ekasta ultrasta vähän vähemmän. Ikäni ja olemassaolevan ylipainon takia oletan joutuvani sokerirasitukseen, vaikka ei siitä ole tainnut vielä olla puhetta neuvolakäynneillä...

Minä sain kaikki niskaturvotustulokset verikokeineen yms. paperilla mukaan ultrassa ja samalla kävimme ne kätilön kanssa läpi.

Painoa on tullut plussaamisen jälkeen n. 2 kg. En ole kipeän pakaran vuoksi päässyt liikkumaan kuten olisin halunnut ja se ainakin on nostanut painoa. Toki alkuraskaudessa tuli myös syötyä tavallista enemmän ja useammin ettei tulisi huono olo. Lisäksi en ole oksentanut kertaakaan joten paino ei ole senkään vuoksi laskenut.

Nyt vain ylös ulos ja lenkille kun aurinkokin alkaa paistamaan lähes päivittäin.

Just nt-ultrasta tulin. Turvotus oli 1,2 mm (rv 12+1) eli normaali. Verikokeiden ja ultran riskitulos käsitellään Kuopiossa ja sitten ilmeisesti kirjeellä tulee kotiin tieto riskistä. En kyllä usko siinä mitään olevan..

Pikkuisen pituus oli (CRL) 5,6 cm (!). Hyvä, kun ultraaja yritti saada pikkuista kääntymään kyljelleen, että olisi saanut mitattua tarvittavia asioita, niin yks vaan köllötteli ja kääntyili väärään suuntaan :D Sydänäänetkin kuunneltiin, mutta unohdin jo paljon ne oli, kun sitä  ei kirjoitettu äitiyskorttiin. Varmaan oli joku 145-150..

Ihanaa kuulla, että muillakin meneet np-ultrat hyvin!

Sokerisasituksesta kysyneet, täälläkin varmaan yksi, joka menossa. Tädilläni on diabetes ja itselläni jonkin verran ylipainoa sekä hieman korkeat verenpaineet, kun on neuvolassa mitattu, joten taitaa tuo olla väistämättä edessä. Ensi viikon tiistaina neuvola, toivotaan, että ovat laskeneet edellisten mittauskertojen jälkeen. Tammikuun lopulla ja helmikuun alussa on mitattu viimeksi.

Mukavaa kuulla hyviä ultrauutisia. Hyvin erilaisia toimintatapoja tuntuu olevan eri paikkakunnilla. Kuten myös sokerirasituksessakin... toistaiseksi olen siinä uskossa, että paikkakunnallani kaikki joutuvat testiin n. vkolla 26. Toki riskiryhmiin kuuluvat joutuvat täällä siihen jo aiemmin.

Sokerirasituksesta sen verran, että ekalla neuvolakäynnillä terkkari sanoi, että joudun sokerirasitukseen, koska olen yli 25-vuotias. Ilmeisesti se on meidän paikkakunnalla sitten se määräävä tekijä.

Meidän paikkakunnalla sama, jos ikä tai painoindeksi yli 25 niin sokerirasitustestiin joutuu. Meidän ihana neuvolatäti laittoi neuvolakorttiin muistutuksen testistä itseään varten, ettei kuulemma ihmettele sitten että miksi näin hoikkaa laitetaan rasitustestiin. Nyt kortissa lukee: Sokerirasitustesti vk 24-27 VANHA! ;)

Tänään oli np-ultra, ja siellä näkyi vilkas pikkuinen, joka välillä nyrkkeili, välillä söi peukaloa, sitten potki. Oli sen verran liikkuva, ettei turvotusta meinattu saada mitattua. Terkkarin mukaan kaikki kuitenkin näytti hyvältä:)

Takaisin