Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Scarlet: Mä oon käyny monta vuotta Matilla Femedassa. On mukava heppu ja osaava. Häneltä sain aikoinaan ensimmäiset minipillerit, jotka toimivat. Olin aikasemmin kokeillu kolmea erilaista muiden lääkäreiden kirjottamina! 

Kävin hänellä myös varhaisultrassa. Maksu oli n. satasen. Kaikista saa nykyään kelakorvauksen. 

Ainoo miinus oli se että kun tutkimus tehdään alakautta niin miehen piti asettua sillai että joutu kattelee sitä toimitusta. Se oli hänelle epämiellyttävää.

niin ja ajat saaatta joskus olla myöhässä, mutta niinhän ne voi muuallakin olla. Eli ei kannata varata mitään heti ultra-ajan perään!

Mä olen nyt loppuviikon ongelmien takia käynyt kahdesti ultrassa. Eilisaamuinen yllätti sitten sekä lääkärin että mut ihan totaalisesti. Kaikki olikin hyvin..
Olen siis torstaista vuotanut sekä kirkasta nestettä TOSI paljon ja sit se muuttui tosi runsaaksi vereksi. Lisäksi tuli kivut järkyttävän kovana ihan kun keskenmenossa, sekä mahaan että selän puolelle.
Ongelmia-ketjusta kopsuna:
Täällä on melkosta ollut tämä loppu viikko. Eilen aamulla lähettellä keskussairaalaan äitipolille  varmistaan keskenmeno. No mahassa onkin kaveri jolla oli kaikki hyvin! :o
Ihmetty se lääkärikin kaikkien mun vuotojen ja järkyttävien kipujen jälkeen.

No mulla näky ainakin kohdun suulla joku polyyppi(vaaraton kuulemma mut voi vuotaa), veri voi tosin kypsyttää kohdun kaulaa, meen nyt ainakin viikon päästä tsekkaukseen mikä tän session vaikutus oli.

Täytyy sanoa että aika puulla päähän lyöty fiilis! En enää eilen aamuna jännittänyt yhtään kun menin, olin jotenkin pe jo ajatellut asiaa ja koittanut sisäistää et jos menee kesken niin sitten menee. Sit se sanokin et pienellä on kaikki hyvin..
Ei kyllä stressaa nytkään, mutta ei kyllä oo mikään kovin innokaskaan olo..

Ihana kuulla Lyydia, että vauvalla on kaikesta huolimatta kaikki hyvin! Toivottavasti tilanne rauhottuisi nyt.

Minä sain vihdoista viimein tänä aamuna varattua ultra-ajan (täällä ne on ulkoistettu, niin pitää/saa itse varata).Vielä noin kuukausi siihen asti pitäisi jaksaa, mutta en kuitenkaan viitsinyt varata sitä aikaisimpaan mahdolliseenkaan aikaan, nyt se on viikoilla 12+6 eli päivämäärä on 20.3. Sitä ennen ehtii olla sitä edellisellä viikolla lääkärineuvolakin, missä ilmeisesti kuunnellaan sydänääniä. Tuonne ultrapäivään asti kun jaksaisi odotella, niin voisi jo kuulua omallakin dopplerilla sydänäänet :)

Ensimmäinen neuvola takana ja kokemus oli todella positiivinen. Terveydenhoitaja on aivan mahtavan oloinen tyyppi ja keskustelu oli luontevaa ja helppoa. Laskettu aika on 18.9.

Terkkari sanoi heti alkuun, ettei ole ekalla kerralla tapana kuunnella sydänääniä (Doppler näytti melkoisen vanhalta). Sanoin tietäväni, etteivät ne välttämättä dopplerilla kuulu (varsinkaan, kun kohtuni on taaksepäin kallellaan) tässä vaiheessa (viikot 9+5), enkä aio huolestua ja panikoida, vaikka sykettä ei kuuluisikaan, joten kuunneltiin sitten kuitenkin...ja sieltähän se syke löytyi:) Nyt alkaa tuntua oikeasti siltä, että tässähän tosiaan ollaan raskaana:)

Eilen oli varhaisultra Femadassa. Oli kyl kiva kokemus, tosin miehelle ehkä hieman hämmentävä kun joutui seuraamaan toimitusta aitiopaikalta :D Mutta siellä näkyi 8+1 viikkoinen pieni elämän alku ja myös sykekin löytyi, eli kaikki oli hyvin :) 

Oli kyl sen arvosta käydä siellä, nyt voi taas rauhallisin mielin odottaa seuraavaa np-ultraa :) 

Iiiik! Huomenna olisi aamulla np-ultra!! :) Voi että oon ihan täpinöissäni. Toivottavasti kaikki menee hyvin... Ollaan miehen kanssa molemmat varattu koko päivä vapaaksi että voidaan sulatella uutisia oli ne sitten hyviä tai huonoja.

Nuista neuvolantädeistä; meilläkin on oikein mukava ja symppis neuvolantäti, ehkä hieman "vanhanaikainen", mutta tullaan varmasti hyvin juttuun koko raskausaika :) Jaksoi viime viikolla kaivella sitä sykettä melkoisen kauan, olin jo varma ettei löydy. Käski sitten käydä tyhjentämässä rakon ja johan alkoi biitti soimaan!

Meidän pieni osoittautui eilisessä np-ultrassa kuolleeksi. Varhaisultrassa rv 6 sydän löi mallikkaasti, mutta kasvu on pysähtynyt 7+4. Tyhjennystä kohti siis.

Heissan! Meillä oli varattu neuvola aika 12.2 (8+2), mutta ei maltettu mieheni kans odottaa niin mentiin yksityiselle 4.2 ultraääneen ja siellä se pienu oli, sydän löi aiva niinkuin pitikin! Harmitti vain kun yksityisellä oli niin lyhyt aika että siinä ei sitten innoissaan kovin voinut kysellä mitään eikä jutella.. Neuvolassa sitten sai onneksi olla rauhassa ja tiesi ettei tarvitse kiirehtiä mihinkään. Ensimmäisenä neuvolatäti vei ultraan kun meitä molempia jännitti niin lujasta ja kaikki hyvin siellä se riehui niin että kädet ja jalat sekä sormetki näkyi!! :) Sitten seurava neuvolakäynti siirtyikin kk:n päähän 12.3, sekä np-ultra 14.3, nyt ei ehkä niin ikuisuudelta aika oo tuntunu kuin noitten 2 ekan ultran välissä, viikko tuntui tajuttoman pitkältä, Mutta kyllä sen pienukaisen näkis vaikka joka päivä jos vain sais itte valita, mutta odottavan aika on pitkä ja kärsivällisyys palkitaan.. :)

Me käytiin ultrassa ja siellä olikin isompi vauva mitä odotettiin ja laskettu aika pomppais elokuulle. No, ei se mitään, pysyn täällä, mukavempi, kun on alusta asti seurannut syyskuisten juttuja. Ja jos yli menee, niin syyskuunkin lapsi saattaisi tulla. :) Kaikki siis loistavasti. 

Kävin ma ultrassa. Oli 6 päivää isompi kaveri! Siirsivät siis elokuulle tuon la:n. Mellä kyllä edelliset tullu 37-40viikoilla joten kovasti luulen että tämäkään ei pysy loppuun asti. Eli jos menee niin kuin kuvittelen niin tuolloin elokuun puolessa välissä syntys!

Meillä ensimmäinen virallinen ultra tulossa ensi viikolla. Sitä odotellessa. Sitten on jälleen yksi rajapyykki ohitettu.

Me käytiin ensimmäisen kerran neuvolassa 30.1 kun neuvolassa laskivat et hedelmöitys olis tapahtunut jo marraskuun puolella. Joulukuussa oli sellaiset tuhnumenkat. Käytiin sitten np-ultrassajo 31.3, siellä näkyi 19mm pitkä papunen ja kuului ihana jumputus :) Viikkoja tuon ultran mukaan kuiten vasta 8+5 ja uusi aika np-ultraan 28.2 jolloin viikkoja sitten 13+0. Seuraava neuvola on vasta 12.3

Voi Eena, jaksamisia sinne <3 :(

Meillä kävi koivupuu samoin. Uusi LA on ihan siinä elokuun lopulla.

Heip,

Mulla oli viime viikon vuotojen jälkeen kontrolli tänään. Polyypistä ei näkynyt kohdunsuulla merkkiäkään enää ja pienellä oli kaikki vallan hienosti, MUTTA.
Kohdussa kohdun suulla on hematooma, eli verenpurkauma. Lääkäri sanoi ettei varsinaisesti ole vaarallinen mutta riskinsä siihen liittyy. Sanoi että on vaikea sanoa miten raskauden jatko menee. Kaikki voi mennä vallan hienosti loppuun saakka ja hematooma tulee synnytyksessä pihalle. Tai se vuotaa sieltä pois ja raskaus jatkuu normaalisti. Jos tulee paljon verta niin pitää mennä heti päivystykseen. Tai se sieltä vuotaa ja voi tulla myös vauva pihalle. Kaikki on mahdollista. Mulle sanoi että hänen mielestään näillä viikoilla ei ole tarvetta kontrollille kun vauvalle ei voida mitään tehdä jos se sieltä lähtisi ulos tulemaan. Tottahan se on. Eli sanoi vaan että nyt vain eletään ja odotetaan. Rakenneultran vaihtoi kätilöltä lääkärille kuitenkin(täällä siis koulutetut kätilöt tekee np ja rakenneultran ja jos löytyy jotain poikkeavaa niin sit tulee lääkäri).
Nyt kuitenkin olen tästä hematoomasta lueskellut ja oikeestaan järestään kaikilla oli kontrolloitu hematoomaa että kasvaako se, pysyy ennallaan vai pienenee.. Jos se kasvaa niin riskitkin kai kasvaa. Täytyy soittaa maananaina sinne että jos saisi vaikka parin viikon päähän kontrollin. Meillä on meinaan ulkomaanreissu varattu pääsiäisen jälkeiselle viikolle joten olisin halukas tietämään jos tilanne vaan huononee sitä kohti.
Toisekseen netissä kirjottaneet muut kirjottivat et saivat rehkimiskiellon ja uinti/kylpykiellon tulehdusriskin vuoksi(kun vuotelee) ja mulle ei puhunut mitään vaikka nytkin oli ihan pientä tihkua.. :/ Eli jokatapauksessa soitan maanantaina ja pyydän saada edes puhelinajan lääkärille. 
Meinaan jos tossa on uimiskieltoa sun muuta niin mites se reissukin sit... Onko järkeä lähteä kuumuuteen ja lentämään..?
Eli kaksipiippuset fiilikset. Tottakai ihana kun kaikki oli pienellä hienosti ja se touhusi ja vilkutti, ja lääkäri sanoi että mikään näistä ei näytä vaikuttaneen vauvaan vaan se voi siellä oikein hyvin. Mut toki on huoli jatkosta et uskaltaako tässä yhtään nauttia raskaudesta. Toki netistä luin paljon hyvin menneistä raskauksista hematoomasta huolimatta, mutta ehkä mä tosiaan kaipaisin sen kontrollin ja jos se siellä ei kasva niin sitten uskaltaisi vähän hengähtää.

Mutta tunne vaan vahvistuu kokoajan, että jos tämä meidän sisukas pieni jaksaa masussa syntymään saakka hyvin niin meidän lapsiluku on muuten täynnä. Joka raskaudessa on ollut ongelmaa ja pelkoa niin ei tätä kyllä enää tän jälkeen jaksaisi. Toki jos jotain nyt käy niin haluan kyllä varmasti vielä yrittää esikoiselle kaveria.

Minulla, tai meillä, oli tänään ensimmäinen lääkärineuvola. Oikein mukava naislääkäri meillä! Kaikki tuntuisi olevan hyvin, niinkuin pitääkin. Sydänäänet kuuluivat, olivat yli 150 ja senkin puoleen siis kaikki ok. Huoh, ensi viikolla sitten nt-ultra keskussairaalalla, sitä odotellessa siis!

Meillä oli eilen nt-ulra ja siellä se pieni kaveri piti hienon jumppaesityksen! Kaikki kunnossa! Ainoastaan että koko käynti kesti 10min... Ei kauaa saatu ihastella, mutta oli ihanat nekin pienet hetket!
Rakenneultra sitten 29.4, mitenköhän maltan odottaa..

Meillä oli eilen vk 12 ultra. Ihanaa oli nähdä pikkuinen. Meillä kaikki hyvin. Piti vähän tökkiä pirpanaa hereille kun oli mennyt nukkumaan istukan taakse! :) Jännitti kyllä kun luki tuon Eenan jutun. Voimia! Me ollaan lähdössä kuukauden päästä San Franciskoon häämatkalle, joten pitää alkaakin selvittelemään neuvolan kanssa mitä pitää huomioida!

Täälläkin on nyt np-ultrassa käyty ja kaikki näytti olevan kunnossa. Laskettuaika siirtyi elokuulle, mutta taidan silti pysyä täällä syyskuisissa :)

Takaisin