Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kirjoitukset näkyy olevan peräjälkeen "happy happy joy joy"-linjaa, mutta mulla on toisenlaisia kuulumisia:

Eilen käytiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Meille ei jäänyt siitä sellainen tunne, että se palvelisi meidän tarpeita vaan käynti palveli pelkästään neuvolajärjestelmää. Tapaaminen eteni kaavamaisesti, jäykästi ja täytettävän lomakkeen mukaisesti, eikä hienotunteisuudella ollut sijaa kipeiden asioiden julki tuomiselle.

Tuntui ikävältä, että meidät myös nähtiin potentiaalisina alkoholin ja huumeiden käyttäjinä vaikka ollaan tavallisen, terveen ja hyvinvoivien ihmisten näköisiä. Yksi kieltämisen kerta ei riittänyt todistamaan sitä, ettei käytetä päihteitä vaan asiaa tivattiin muutamaan kertaan. Mieheltäni kysyttiin jopa erikseen minun päihteiden käytöstä, vaikka olin juuri sanonut etten käytä sellaisia. Alkoholia kuluu meillä normaalisti todella vähän ja nyt raskauden aikana minä en luonnollisesti juo alkoholia ollenkaan. Silti meille annettiin vielä lomake kotiin täytettäväksi, jossa mitataan alkoholin ja muiden päihteiden kulutusta. Minusta se oli epäluottamuksen osoitus sitä kohtaan, mitä olimme juuri kertoneet.

Oli siis aika painajaismainen neuvolakäynti eikä se herättänyt luottamusta. Vaikea luottaa terveydenhoitajaan, jolle minä en ole luottamuksen arvoinen. Käynnin jälkeen jätettiin pyyntö, että saadaan vaihtaa hoitajaa.

Minä tulin juuri ensimmäiseltä neuvolakäynniltä. Mulla oli sama hoitaja kuin viime syksyn tm-raskaudessa ja että onkin ihana ihminen! Sain perjantaille ylimääräisen ultra-ajan kysymättä(!), kun on taustalla kaksi keskenmenoa. Viikkoja ei omien laskujen mukaan ole tänään vielä vasta kuin 6+0, mutta katsotaan että on(han!) siellä kaikki kunnossa, elävä sikiö ja oikeassa paikkaa.

Kippu: Ikävä, että sun kokemukset on noin erilaisia! Mutta sen verran voin sanoa, että käsittääkseni joka paikassa tulee täytettäväksi se alkoholi-ja päihdekysely. Ikävä, että teillä annettiin noin ekan käynnin ja kyselyrumban päätteeksi, että jäi huono mieli ettei uskota. Minulle se tuli esitietolomakkeiden mukana kotiin ja pyydettiin palauttamaan ekalla käynnillä. Mutta ihan rutiinia sen täyttäminen taitaa joka paikassa olla.

Minä täytin kanssa kaikki alkoholi- ja huumekyselyt eilen. Mutta kyllä se hoitaja tuntui ihan uskovan, mitä sanoin, että en käytä alkoholia (paitsi ihan vähän joskus). Piti ne silti täyttää. Hän myös antoi sen päihdevalistuskirjasen ja sanoi, että se siis annetaan kaikille, eikä valikoida mitenkään. Kurja, että teillä Kippu oli huono käynti :( Toivottavasti olisi mahdollista vaihtaa sitä hoitajaa, koska onhan se tärkeä asia, että keskustelu sujuu hänen kanssaan.

Kippu, todella kaameaa lukea neuvolakäynnistäsi. Toki noita lippulappuja pitää täyttää automaattisesti, mutta ei tuo vaino kyllä ihan normaalilta vaikuta. Hyvä, että pyysitte vaihtamaan hoitajaa, koska raskauden seuranta on kuitenkin aika tiivistä ja minusta henkilökemioiden pitää toimia hoitajan ja asiakkaan välillä..

Mulla on nyt ar-ultra 4.2., sinne asti pitäs jaksaa odotella vaikka onkin vain muutama hassu päivä, sain sen vaihdettua hiukan aikaisempaan.

Heippa!

Minä päätin viimein viikonloppuna, että on se siellä alkuraskauden ultrassa käytävä. Meillä siis häät siirrettiin huhtikuulle (alunperin piti olla elokuussa, mutta pikkuinen muutti suunnitelmia), ja halusin olla varma, että masussa asustaa joku kun kutsut pitää jo kohta lähettää. Ja niinhän siellä vain pikkiriikkinen sydän sykki <3 Kyllä laittoi hymyn huulille nähdä se pikkuinen olio ja kuulla, että siellä on kaikki niinkuin pitääkin. Nyt vain toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti :)

Kippu: Harmi, että eka neuvolakäynti oli noin juiva, mutta voin vakuuttaa, että se on samaa kaikilla, joilla ei ole ns. erikoistapauksia. Ehkä siis henkilökunta voi olla mukavampaa, mutta eka kerta on pelkästään lappujen täyttämistä ja tiedonkeruuta. Se AUDIT-testi on pakollinen jokaisessa neuvolassa. Tehtiin myös minulle tänään, vaikka olen juonut viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana 1 kerran ja edellisestä testistä edellisen raskauden yhteydessä sain jotain 2 pistettä.
Tuo tiedonkeruu on todella tärkeä osa meidän neuvolajärjestelmää, täällä kun hoivataan vauvasta vaariin. Ne on vain pakko kerätä. Olen siis itse käynyt tuon läpi puolitoista vuotta sitten ekassa raskaudessani, mutta tänään ekassa neuvolassa meni tunti ihan samojen lippulappujen täyttämiseen ja jo-kerättyjen tietojen tarkistamiseen.
Toivon, että teillä menee jatkossa mukavammin ja saatte omannäköisen terveydenhoitajan :)

Tänä aamuna ihan äskettäin kävin neuvolan lähetteellä ylimääräisessä varhaisultrassa. Ruudulla näky pienenpieni pallura, jolla lääkärin mukaan oli tasainen syke ja vastaa viikkoja 6+1. Sanoinkuvaamaton onni.

Mä olen käynyt jo kahdessa ultrassa verenvuodon ja kipujen takia. Kivut on ihan supistuksia. Mutta siellä se pieni sydän sykkii ja pahoinvointikin vaan voimistuu :) Eilen kävin Femedassa ja sain samalla sairaslomaa keskenmenoriskin vuoksi.

Mun ultrakuulumiset on ikäviä. 
Tiistaina kävin, näky pussi muttei sykettä, piti viikko siitä sit 
ultrata uusiks mut keskiviikkona alko vuoto ja kesken meni.
Kävin ke ultrassa naistenpolilla tarkistamassa asian ja sain vielä
tyhjennys lääkkeet...
Ei tule syysvauvaa siis meille ja mä poistun täältä höpisemästä.

Kaikkea hyvää muille!

Meillä oli keskiviikkona ensimmäinen neuvolakäynti. Aikalailla oli samanlainen kun muillakin eli lappuja täyteltiin ja veri- ja pissakoe lähete kirjoitettiin. Oli erittäin mukava terveydenhoitaja! :) Kuunteli, otti huolet tosissaan ja oli erittäin ymmärtäväinen. Sanoi jopa, että saa tulla kuuntelemaan sydänääniäkin jos huolettaa ja että aina saa soittaa. Lupasi myös soitella mikäli kokeissa on jotain poikkeavaa. Kaikin puolin positiivinen kokemus siis! :)
Harmittaa vaan ettei vieläkään ole täyttä varmuutta asustaako kukaan masussa kun ei kuunneltu sydänääniä tai mitään... :( 25.2 on ultra 28.2 on lääkäri, että vielä saa hetken jännittää! :)

Kävin tiistaina 29.1.2013 ensimmäisessä ultrassa. Tutkimus oli epämiellyttävä, mutta kaiken paikkasi kohdussa kasvava pieni otus, jonka sydän sykki. Helpotuksen aalto kulki koko kropan läpi, kun näin pienen kehon keskellä värinän - sydämen sykkeen.

Harmittaa, kun mies ei pääse mukaan lääkäri- /neuvolakäynneille (käy töissä toisella paikkakunnalla, eikä voi kesken päivän lähteä töistä), mutta muuten hänkin on hengessä mukana. Luulin, että ensimmäisen ultran jälkeen kivi vyöryy sydämeltä ja luottamus syksyllä saapuvaan pakettiin kasvaisi. Kuitenkin nyt odotan seuraavaa käyntiä, että pienen hyvinvointi varmistuisi uudestaan. Teen johtopäätöksiä (jotka voivat mennä aivan metsäänkin) omasta olostani: milloin on liian paha olo ja milloin paha oloa ei ole tarpeeksi.

Meillä terkkari oli asiallinen, mutta lääkärin sosiaalisissa taidoissa olisi ehkä ollut kehittymisen varaa. Joka tapauksessa onnellinen olen tilastani ja kaikille odottajille toivotan ihanaa jatkoa. Apeaksi saavat täältäkin luetut huonot uutiset, mutta käytävä vain on kohti uusia taisteluja. Tsemppiä me!

Tänään kävin hiivaepäilyn takia Mehiläisessä ja kun lääkäri kysyi haluanko, että katsotaan ultralla onko kaikki hyvin, en voinut vastustaa kiusausta. Pikkuinenhan se siellä kasvoi :) <3 Yksi, elävä, 23 mm pitkä otus sieltä löytyi :) Laskettu aika meni muutaman päivän taaksepäin, että n 9 vk olis nyt. Kyllä tuli helpottunut olo! Lasku tosin oli päätä huimaava kun 180€....Mutta oli se kyllä sen arvoista!

Onpa kurja lukea noita ikäviä uutisia....
Meillä oli tänään kuitenkin ensimmäinen neuvolakäynti. Minut otti vastaan sekä neuvolan vakihoitaja että kätillöopiskelija, joka hoiti oikeastaan koko käynnin, verinäytteenottoa lukuunottamatta, tai aloitti hän senkin mutta ei onnistunut. Ihan hyvä mieli jäi käynnistä, vähän hassulta tosin tuntui kun opiskelija oli varmaan sen 10 vuotta itseä nuorempi, mutta eihän se tietysti mitään haittaa! Mukaan sain äitiyskortin, ajan labraan seuloja varten ja lääkäriajan. Molemmat ajat nyt helmikuulla. Mitään muuta papereita tai esitteitä en siis saanut, mikä hieman ihmetyttää, mutta varmaan ne samat tiedot löytää netistäkin? 

Mä poistun myös täältä, tuulimunaksi osoittautui :´(

Kaikkea hyvää teille, joiden pikkuinen on pysynyt matkassa.

Meillä oli ensimmäinen ultra eilen. Kokemus oli aika hämmentävä. Ensin tuli ilo ja liikutus siitä, että masussa todella oli joku. Sydän löi ja kaikki näytti olevan muuten mallikkaasti, _mutta_ alkio oli pieni. Meidän laskujen ja kuukautiskierron perusteella alkion olisi pitänyt olla jo pitkästi 8. viikolla, mutta ultran mukaan vasta 7. viikolla. Saatiin sitten kontrolliaika ensi viikolle, jolloin katsotaan, onko kehitystä tapahtunut vai onko kehitys pysähtynyt.. :( Nyt on aika epävarma olo.

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti. Samat vanhat löpinät ja tietojen täyttämiset. Tuli lappua ja esitettä jotka eilen töissä tylsyyteeni luin. :) Meidän oma neuvolahoitaja on tällä hetkellä vuosilomalla joten meillä oli eri hoitaja, valitettavasti. Ihan mukava ihminen muuten mutta itsellä oli välillä vaikeuksia ymmärtää sen kysymyksiä ja muutenkin pysyä perässä kun saattoi viiden minuutin päästä palata johonkin aikaisempaan asiaan, sai aina miettiä että "siis täh" ennen kuin tajusin. :D Onneksi ensi kerralla on sitten jo meidän oma hoitaja.
AUDIT-testiä meillä ei ollut ollenkaan kun heillä oli koneet jossain määrin tukossa mutta meinasi ettei edes koe sitä tarpeelliseksi.
Sain samalla lähetteet neuropolille sekä äitiyspolille ultraan, lääkärikäynnin seuraavalle viikolle jossa mahdollinen ultra. Sydänääniä ei saanut kuulumaan mutta minun mielestä ei edes juuri yrittänyt vasemmalta puolelta kuunnellakaan. :/ Onneksi viikon päästä sitten on se lääkärikäynti, siellä sitten tarkempaa syyniä. :)

P.s. Voimia heppura ja Nuu_

Meilläkin oli eilen varhaisultra (rv. 7+3, lääkärin mukaan 7+4). Halusin nähdä onko alkio oikeassa paikassa ja muutenkin kaikki niinkuin pitäisi.

Ruskuaispussi ja alkio löytyivät samoin sydän sykki. Alkio vastasi kooltaan viikkoja. Lisäksi löytyi mahdollisesti hematooma. Lääkäri ei osannut sanoa sitä varmasti eikä löytänyt siihen syytä. Nyt sitten vain odotellaan tuleeko keskenmeno vai pysyykö alkio kyydissä. Ainakaan toistaiseksi ei ole ollut vuotoja.

Aika ahdistavia uutisia oli, mutta toisaalta nyt ainakin tiedämme, että alkio on oikeassa paikassa eikä ole kyse tuulimunasta ja että alkio on kasvanut kuten pitääkin.

Lisäksi tuli yhdyntäkielto, mutta muuten käskettiin elää normaalia elämää. Vaistomaisesti ja tiedtoisestikin sitä kuitenkin haluaa levätä ja ottaa rauhallisesti ettei ainakaan pahentaisi asiaa.

Voimia kaikille! Ei tämä ihan helppoa ole, tosin en niin missään vaiheessa ole kuvitellutkaan.

Takaisin