Kippu
Satasella mukana keskusteluissa
Eilen käytiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Meille ei jäänyt siitä sellainen tunne, että se palvelisi meidän tarpeita vaan käynti palveli pelkästään neuvolajärjestelmää. Tapaaminen eteni kaavamaisesti, jäykästi ja täytettävän lomakkeen mukaisesti, eikä hienotunteisuudella ollut sijaa kipeiden asioiden julki tuomiselle.
Tuntui ikävältä, että meidät myös nähtiin potentiaalisina alkoholin ja huumeiden käyttäjinä vaikka ollaan tavallisen, terveen ja hyvinvoivien ihmisten näköisiä. Yksi kieltämisen kerta ei riittänyt todistamaan sitä, ettei käytetä päihteitä vaan asiaa tivattiin muutamaan kertaan. Mieheltäni kysyttiin jopa erikseen minun päihteiden käytöstä, vaikka olin juuri sanonut etten käytä sellaisia. Alkoholia kuluu meillä normaalisti todella vähän ja nyt raskauden aikana minä en luonnollisesti juo alkoholia ollenkaan. Silti meille annettiin vielä lomake kotiin täytettäväksi, jossa mitataan alkoholin ja muiden päihteiden kulutusta. Minusta se oli epäluottamuksen osoitus sitä kohtaan, mitä olimme juuri kertoneet.
Oli siis aika painajaismainen neuvolakäynti eikä se herättänyt luottamusta. Vaikea luottaa terveydenhoitajaan, jolle minä en ole luottamuksen arvoinen. Käynnin jälkeen jätettiin pyyntö, että saadaan vaihtaa hoitajaa.