Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, neuvolajutuissa on eroja hurjasti! Meillä täällä Oulussa on 2 ultraa, kun taas tuttavallani on katsottu joka ikinen kerta vauvaa neuvolakäynnillä. Epistä. :( Olishan se itselläki kiva nähdä pienoinen aina. Mutta nooh, ei kauaa, kun jo tavataan! :)

Streptosta on onneksi kuitenki aivan järkevää tietoa netissä, ja se on kuulema jo tosi yleinen (varmasti testaamisen lisääntymisen vuoksi), mutta vauvallehan se voi olla pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinenkin. Siksi minusta ei nyt oo niin iso juttu tunkea se ab-tippa suoneen vaan. Tähän selvennykseksi, että oon kuullut, että toisilla paikkakunnilla sitä ei automaattisesti laiteta, vaan pitää itse vaatimalla vaatia. Oulussa kuulema laitetaan - mutta aivan varmasti siitä vielä sata kertaa muistutanki. :)

hyväpä tuo on että se strepto testataan kun vauvalle voi aiheuttaa esim. aivatulehduksen :( vaikka jokapaikassa ei olekkaan käytäntönä vielä.
meidän sairaalas on käytäntönä ja onneksi on ku mulla se oli positiivinen.

maikku* mulla fiilikset samat, kokoajan saa huolehtia ja untakaan ei kunnolla saa. Lääkärit kun käskivät tarkkaan seurata vauvan liikkeitä sen pienikokoisuuden takia. Kun riskinä voi olla että mun istukka ei jostain kumman syystä nyt toimisikaan niinkuin pitäisi. Tiistaihin asti täs pitäisi jaksaa kärvistellä ja sit taas KYS:ille kasvukontrolliin ja pääsee näkemään onko kaikki ihan ok.

lemppi, meillekin pientä vauvaa ennustettu kokoarvioissa, mutten osannut olla siitä niin huolissani kun lääkäritkään ei sitä kummemmin ole kommentoineet. itse olen kiinnittänyt huomiota vauvan kasvuun, eli viikoilla 34+1 painoarvio 2150 g ja siitä reilu kaksi viikkoa eteenpäin painoarvio oli n. 2400 g. Nyt viimeisten neuvolakäyntien välillä (35+6 ja seuraava 37+5) sf mitta ei ollut kasvanut lainkaan, on siis 34, ja mun paino pudonnut parissa viikossa kilon... siihen päälle tää kummallinen hiljaisuus masussa kun on tottunut, että siellä myllätään aamusta iltaan, niin saa kyl epävarman olon itselle ja miettimään juurikin onko kaikki ok :/.. kuinka pikkuinen teille on luvassa, onko kasvukontrollit siis juuri tuon pienikokoisuuden vuoksi??

Tänään oli neuvola rv 38+1. Ja jotain oli yllättäen tapahtunut! Vauva on alkanut laskeutumaan, vaikka sen kummempia tuntemuksia tapahtuneesta mulla ei ole ollutkaan. Voi kyllä johtua siitä, ettei vauva ollut vielä laskeutunut aivan lähtökuoppiinsa, koska neuvolantäti sai päätä juuri ja juuri heiluteltua. Sanoi kuitenkin, että nyt on jo niin alhaalla, että lapsivesien mennessä ei ole enää pelkoa siitä, että napanuora voisi jäädä puristuksiin. Aika huimaa sanon minä :D Sf-mitta oli 32cm ja ylämahalla on jo paljon tyhjää tilaa, kun aiemmin kohtu painoi aivan kylkiluissa kiinni..

maikku* mulla huomattiin tuo pienikokoisuus vasta nyt kun liikehälytyksen takia jouduin synnärillä käymään RV 38+5. Siellä sitten heti uutta aikaa antamassa, kokoarvio oli n.2570g. alle alakäyrän siis. Esikoinenkin syntyi rv40+4 3960g niin sekin sitten vähän voisi viitata kuulemma istukan huonoon toimintaan, kun kumminkin iso eka lapsi ja itsekin ollut yli 4kg syntyissään. Viimeksi kokoarviota annettiin Rv 20 ja silloin se oli normaali niin ei oikein ole mitään vertailukohtaa että kuinka tuo vauvan koko on kehittynyt.

Minulle sanottiin että juurikin tuon pienikokoisuuden takia täytyy tarkkailla hyvin niitä liikkeitä, ihan sen takia että jos sen istukan toiminta alkaa heiketä niin se voi vauvan ravinnonsaannin lisäksi myös hapensaantiinkin vaikuttaa ja se on sit vakavampaa. Mut en halua liikaa pelotella, pienikokoisuus voi olla ihan normaaliakin geeneistä johtuvaa. Itse olen tämmönen neuroottinen manailija että olen jo päässäni kaikki mahdolliset kauhuskenariot käynyt läpi. :sad001

saitko mitään erityistä kuinka monta kertaa päivässä pitäisi liikkeitä tietoisemmin tarkkailla? hitto tässähän alkaa oikeesti pelottaa! syntyis jo niin näkis toisesta milloin joku ei ole kunnossa!

Maikku* Mulle on sanottu että riittää jos kerran päivässä saa sen 10 liikettä tunnissa.

Minä oon käyny pitkin raskautta useasti ultrakontrollissa tarkistamassa, että istukan ja napasuonen virtaukset on hyvät ja että vauva kasvaa. Pikkusen pieni tuo meidän vauva on koko ajan ollut mut kasvukäyrä on ollut oikean muotoinen ja virtaukset aina olleet hyvät. Nyt viimeisessä kontrollissa kaikki oli edelleen hyvin. Istukassa oli havaittavissa normaalia kalkkeutumista eli se alkaa olla jo aikansa elänyt kapistus ja vauva saisi tulla jo ulos saamaan ravintonsa suun kautta.

Ja silti vaikka tässä näitä huolenaiheita on riittänyt, en ole vielä kertaakaan tehnyt liikelaskentaa. En oo nähnyt sitä tarpeelliseksi kun on ollut niin aktiivinen tapaus kyseessä.

Ei niitä tarvitse tarkkailemalla tarkkailla kuin sen kerran päivään jos vaan saa sen 10 liikettä tunnin sisään, mutta sanoivat että pitkin päivää vähän kuulosteltava, kun aikasemmin tosi vilkas ja nyt laiskasti liikkui sillon ultratessakin. Älä maikku* liikaa stressaile siel, kyl teillä varmasti kaikki hyvin, olisivathan lekurit jotain asialle tehneet jos jokin olisi huonosti!

Päivystyskäynnillä eilen painoarvio 3kg, eli mikäli kerää vielä "viikkoja", niin tulee vähän isompi kuin esikoinen (3,1kg), muttei mikään suuri kuitenkaan. Lekuri oli tällä kertaa jotenkin ihana. Ei sanonut eikä tehnyt mitään erityistä, muttei huomautellutkaan mitenkään ikävästi :) sanoi, että yhdellä sormella mahtuu kutittelemaan vauvan päätä <3 eli yhdelle sormelle auki!

no juu, en tiedä mitkä hermoheikkopäivät mul on ollut pari päivää, mut nyt taas tuntuu olo tasottuvan :D kiitos kaikille vastanneille, saitte mut kuriin :DD

Kaikki hyvin neuvolassa... Jos ei vauva tuu ulos nyt viikonloppuna niin sitten täytyy maanantaina varata aika yliaikaiskontrolliin joka olisi sitten viikon päästä.. Pitäkää mulle peukkuja että pienokainen nyt päättäis tulla itse ulos :)

Menin sitten aamulla neuvolan pissa- ja painekontrolliin, mutta ihan liian aikaisin... tajusin vasta pihassa, kun toinen äiti käveli sinne edelläni, että hitto vie, mun aika oli vasta vähän myöhemmin. No, en sitten viitsinyt ajella mihinkään, vaan istuskelin aulassa lukemassa kaikkia tosi jänniä lehtiä.... =(
No, pissan proteiini edelleen plussalla, mutta verenpaineet ihan ok eikä painokaan ole pompannut, niin että nyt seuraava aika on sitten vajaan viikon päästä, 40+2. Jos ei siis mitään tapahdu ennen sitä..

Olo on ollut kyllä kohtuu kehno tämän päivän, olen pahalla tuulella fyysisesti huonovointinen. Mahaan kertyy ilmaa aivan järkyttäviä määriä ja ja ja... ei hyvä päivä tämä perjantai 13.

Minullakin on ilmaa mahassa ihan kamalasti! Yleensä se tulee iltaisin, tuntuu että ilmapalloja joku puhaltaisi tuolla ja pieni mopo hurisisi! Mutta nytten näköjään vaivaa jo päivälläkin! Ihan kummaa.

Juu, on minullakin normaalistikin ollut ilmaa mahassa tosi paljon normaalia enemmän, mutta tämän päiväinen veti kyllä ihan pohjat.. kamalaa, onneksi sentään olin yksin kotona!

Neuvolassa käyty, nyt viikkoja 39+3, verenpaineet vähän koholla, viime yön sekä tämän aamua supistellut säännöllisen epäsäännöllisesti ja supisti kaksi kertaa lavetilla th:n tutkiessa.. Kokeili kohdunsuun tilanteen ja kaula on hävinnyt ja suu on reilu 3cm auki.. Jokohan pääsis ens yönä lähtee.. :)

elubelu - kokeileeko teillä terkka kohdunsuunkin?? Meillä sen tekee ainoastaan lekuri..

Tänään 38+1 neuvolassa kaikki mallillaan, seuraava kerta viikon kuluttua, mikäli voinnissa ei muutosta.
Jee, en jaksaiskaan useammin siellä juosta :) vauvan pää vielä heiluvana, niin kuin oletinkin.

Hannatuuli: Ei normaalisti kokeile, mutta terkkari on itse kätilö ja kysyi tänään kun valittelin että yöllä supisteli että kokeillaanko..

Takaisin