Neuvola- ja ultrakuulumiset

Neuvolassa käyty, 38+1.

Sf-mitta ollu viimiset pari viikkoa 34, nyt oli 33. Pää melkein kiinnittynyt, ihan todella snadisti liikkui vielä. Viikko sitten paino oli -200g, nyt +1kg - eli kiinni otettu olan takkaa. :D Turvotustaki taas tullu kyllä aivan mahottomasti. Silti pysytty vielä alle 10kg painonnousussa. :)

Terkkari kyseli ihan ohimennen, että mites muuten menny, ei oo ollu mitään kutinoita tms.? Ja sitten tajusin, että no on kyllä kämmenissä ja jalkapohjissa ja sormien ja varpaiden väleissä, just semmosta syyhyä. Maksa-arvojahan sitten pitääkin lähteä kuulema tarkisteleen huomenna verikokeisiin. Sehän tästä puuttuiski vielä, että siihen lääkitys. Muuutta toisaalta, pientä pientä pientä, jos lapsi vaan on terve ja pysyykin terveenä. Minä syön vaikka norsun, jos on tarvis. :)

Ja tunnustelu tuntui kyllä nyt jo aivan tuskaselta, vaikka meidän terkkari onkin todella helläkätinen. Tuntu, että se vauva painaa minun rakon rikki (ja olin kuitens just käyny veskissä) tai tulee ulos sieltä. :D
Nyt vaan ootellaan...ja ootellaan... (miten nämä loppumetrit voikin olla näin tuskasia?! Mutta tiiättehän, lähet pisteestä a kottiin ja pissattaa, mutta saat pidätettyä ihan helposti - ja kotiovella se hätä on jo yhtäkkiä niin suuri, että se tulee aivan niillä näppäimillä housuun..Eikö tää oo ihan sama? :D )

Onneksi tänään tulee 2 viikkoinen pieni nyytti kylään, niin saan nunnutella sitä jo näin maistiaisiksi. :Heartred
 
Mullakin oli eilen neuvola, 39+5. Eikä mitään uutta länsirintamalta...ei oo vauva vielä kiinnittynyt, mutta on edelleen oikeinpäin eli väärinpäin :) Sf-mitta 36 cm (itse olen 171 cm), eli himppasen siellä keskikäyrän yläpuolella ollaan. Mitään kokoarviota vauvasta ei ole. Kukaan lähisuvusta ei ole kuitenkaan sektiolla synnyttänyt, ja vauvoja on suvussa vähän päälle kolmekiloisesta lähes viisikiloiseen.

Oireita nyt ei ihan kamalasti ole, häpyliitos oli palpoidessa hiukan kipeä (eli jotain edistystä), ja muutenkin kyllä tuntuu lantion seudulla erilaiselta. Limatulppa ei ole lähtenyt tulemaan vielä, eikä supistuksiakaan tunnu. Huomenna siis laskettu, eihän sitä tiedä vaikka täältä tulis äkkipikainen mä tuun just nyt-tapaus :)
 
Äitipolilla käyty! Pikkumiehen painoarvio oli n. 3,3kg :) Pissa oli puhdas, Verenpaineet koholla. Pitää käydä huomenna verikokeissa ettei vaan ole alkanut raskausmyrkytystä kehittämään. On nimittän vähän pääkipua, tähtiä näkökentässä, ja vähän heikotustakin. Kohdunkaula oli vähän lyhentynyt, kohdunsuu oli vähän pehmentynyt ja ehkä hitusen sormelle auki.. Rv 38+6 tänään. Toivottavasti ei kamalasti yli lasketun ajan menisi.
 
Ja poika on ihan hyvin laskeutunutkin! :) En ole ihan varma onko jo kiinnittynyt.
 
Nonnih, tänne sairaalaan jouduin jäämään, kävin siis siellä kasvukontrollissa tänään. Lapsivesimäärä miltei olematon, painoarvio n.2800g. Muitakin viitteitä istukan huonosta toiminnasta.. 13 aikaan sain ensimmäisen cytotekin (vai mikä se oli) vaikka aikasempi sisätutkimus jo saikin aikaseksi runsaasti supisteluja. Nyt sit ootellaan että milloin ne alkaa kunnolla vaikuttamaan, siis että ihan kivun kanssa tulisi niitä suppareita... ja minähän tollukka en tajunnu ottaa mitään tänne sairaalaan mukaan, mies meni ostamaan puhelimeen laturiakin, kun mulla akku jo ihan lopussa. :)
 
Tänään oli neuvolakäynti jossa kaikki hyvin. Verenpaineet vähän koholla ja pääsin kertomaan tukalasta olostani. Tunnin kuluttua käynnistä neuvolantäti soitti ja sanoi soittaneensa sairalaan ja aikaistaneensa minun kasvukontrollikäyntiä! Että haluaisinko mennä sairaalaan jo huomenna!!!??? "Sinua varmaan mietityttää tilanne kun noita supistuksia tullut jo jonkin aikaa" Whaat!!! Siis täysin oma-aloitteisesti oli ortanut tämän asian hoitaakseen!! Ihanaihana täti :)
Huomenna siis sairaalaan tarkistamaan tilanne ja arvioon miten tämä jössikkä saadan tuolta pihalle :) LA olisi nyt lauantaina..
Jännää :)
 
Mulla oli neuvolakäynti tuossa aamulla. Nyt lähden "kiireellisen" lähetteen kanssa käymään tarkastuksessa ä-polilla. Pissan proteiinit edelleen plussalla, verenpaine korkealla eikä useista mittauksista huolimatta laskenut, turvotusta/painoa tullut viikossa yli kilo, vauvan syke aikaisempia viikkoja alhaisempi, lievää hengenahdistusta ja huimausta ja harvakseltaan näköhäiriöitä... näillä mennään nyt sitten tarkastukseen..
 
Tänään oli viimeinen neuvola. Raskausviikkoja nyt 41+1. Painoa kertynyt ihanat 17kg, mutta vielä en ole jaksanut siitä pahemmin stressata kun olen ihan normaalipainoinen muuten. Koko raskaus on ollut tosi helppo, kaikki arvotkin on ollu joka kerta kunnossa. Neuvolatäti ihmetteli miten hyvin mun pieni kroppa (olen siis 154cm pitkä) on jaksanu koko raskauden. Mutta kyllä jo puuduttaa, pissaaminen on välillä vaikeeta kun vauvan pää painaa rakkoa. Koska kaikki arvot kunnossa niin uusi arviokäynti sairaalaan menosta on vasta 41+5, mutta ei tosiaan ole mikään käynnistyskerta. Tuntuu, ettei mun kroppa tajua käynnistää synnytystä. Olen yrittänyt touhuilla päivisin mutta supistuksia ei vaan tule, kauheet kivut alavatsalle kuitenkin aiheuttaa vauvan joka iltainen riehuminen. Mutta, yöt menee niin hyvin...ei mitään supistuksia. Todella ristiriitaisia tunteita, toisaalta kiva kun jaksaa, mutta toisaalta ois kiva saada niitä supistuksia aikaan. Puuduttaa niin tämä kotona istuminen, kukaan ei tule kylään ja mieskin iltavuorossa vielä tämän viikon. Käynnistäminen pelottaa, koska jos mun kroppa ei sit kypsykkään tarpeeks ja siks tulee kauheet repeämät... :confused:. Olipas nyt volinaa tämä kirjoitus.... :rolleyes:.
 
Olisin kiinnostunut onko mulla ollut vastaavia kokemuksia... Eli viikkoja neuvolassa käydessä oli 39+3, ja pyysin kätilöä voisiko samalla katsoa kohdunsuun tilanteen, kun on supistellut välillä jo siihen malliin että miettii joko tulee lähtö, että onko ne valvotut yöt tuottaneet mitään tulosta vai voiko rauhassa vain odotella. Meillä on sairaalaan matkaa 80km ja olen hieman huolissani ehdinkö sinne ajoissa, kun kolme aiempaa synnytystä on olleet niin nopeita, n. 4h. No kätilö tähän sitten totesi, että "ei ole mitään perustetta tutkia kohdunsuuta, ja se vaan lisää tulehdusriskiä" Siis mitä?? Ei minulle ole koskaan aikaisemmin moista kommenttia tullut vastaan, vaikka toiaan jo neljättä lastani odotan?
 
Kuulostaa Iines kyllä ihan vaan työn välttämiseltä.. Mitähän skankkaa hän on kuvitellut sinne tunkevansa, jos steriilit hanskat olis lyönyt käteen? Phuuh, mutta ne ei yleensä niitä kokeile muutenkaan neuvolassa, niin ehkä siksi aatteli, että ei hänen tarvii?
 
Olisin kiinnostunut onko mulla ollut vastaavia kokemuksia... Eli viikkoja neuvolassa käydessä oli 39+3, ja pyysin kätilöä voisiko samalla katsoa kohdunsuun tilanteen, kun on supistellut välillä jo siihen malliin että miettii joko tulee lähtö, että onko ne valvotut yöt tuottaneet mitään tulosta vai voiko rauhassa vain odotella. Meillä on sairaalaan matkaa 80km ja olen hieman huolissani ehdinkö sinne ajoissa, kun kolme aiempaa synnytystä on olleet niin nopeita, n. 4h. No kätilö tähän sitten totesi, että "ei ole mitään perustetta tutkia kohdunsuuta, ja se vaan lisää tulehdusriskiä" Siis mitä?? Ei minulle ole koskaan aikaisemmin moista kommenttia tullut vastaan, vaikka toiaan jo neljättä lastani odotan?


Kuulostaa Iines kyllä ihan vaan työn välttämiseltä.. Mitähän skankkaa hän on kuvitellut sinne tunkevansa, jos steriilit hanskat olis lyönyt käteen? Phuuh, mutta ne ei yleensä niitä kokeile muutenkaan neuvolassa, niin ehkä siksi aatteli, että ei hänen tarvii?


Mie törmäsin tähän "työn välttämiseen" monta kertaa kun yritin saada selkoa miun ennenaikaisiin supistuksiin ja siihen että mitä jälkeä ne on saanut aikaiseksi. Tuntuu että joillekin se on kauhistus, ehkä jos ei ole tottunut tai jotain.... TAI SITTEN KANNATTAISI VAIHTAA ALAA! :smiley-angry007
 
Juu, kyllä sen huomas, kun oma terkkarini (joka edelleenkin on vain ihana tyyppi), otti multa streptonäytteen. Otti silleen vähän anteeksipyytelevästi ja nopeasti, ja hihittelikin siinä, että "otan tästä ja tuosta ja vielä vähän tuosta!". :D

Mutta kyllähän terkkari kotikäynnillä normaalisti tarkistaa alapään parantumisenkin.. Mikäs siinä on ihmeellistä. En käsitä, miksi sitä ei voi tehdä siinä samalla, kun kuunnellaa sydän ja palpoidaan vauvakin. Itselläkin kiinnostais kohdun tilanne, mutta kait ne ei sitä jotenki halua mennä sörkkimään tai eivät näe sitä omaksi työkseen, kun normaalisti meillä sen on lääkäri tehnyt.
 
Reissu ä-polilla nyt takana, ja tieto käynnistyksestä. Viimeistään maanantaina aloitetaan.

Verenpaine oli nyt jo 159/104 ja pissan proteiinit kahdella plussalla. Koska oma vointini on muuten ihan hyvä, niin saan tehdä virtsan vuorokausikeräyksen kotona, ja huomenna sitten iltapäivällä soittavat mulle tuloksista ja niiden perusteella katsovat aloitetaanko käynnistäminen lauantaina vai maanantaina. Ja tietysti jos vointi muuttuu radikaalisti niin on mentävä käymään. Huomennakin olisi jo kuulema voinut aloitella, mutta on käynnistettäviä jo jonoksi asti, niin siksi odotellaan...

Käyrillä näyttää että Monsteri voi oikein hyvin, hänen hyvinvoinnistaan ei siis tarvitse kamalasti olla huolissaan. Alhaalla on jo/edelleen, lääkäri kutitteli "tukkaa" tutkimusta tehdessään. Kohdunkaula on pehmeä ja 1,5cm ja kohdunsuu väljästi yhdelle sormelle auki. Kuulema ensisynnyttäjälle hyvä tilanne, vaikka ei olekaan yhden ainutta supistusta ollut. Se mikä oli jännää, oli että tämän päivän koko arvio on 3500g, eli vain muutama sata grammaa enemmän kuin 4 viikkoa sitten. Sen verran huolta aiheutti tuo pieni painon kasvun arvio, että kaksikin lääkäriä kävi mittoja ottamassa ultralla eivätkä sitten loppujen lopuksi olleet huolissaan. Niinpä en siis minäkään ole!

No, näillä näkymin meillä on ensi viikolla uusi vauva!! :Heartred
 
Takaisin
Top