Neuvola- ja ultrakuulumiset

elenna: toivotaan että se onhyvä merkki :) erikoista ettei se gyne voinut sanoa että raskauspussi meinaa hyvää =)
 
toivottavasti meinaa hyvää.
netistä saa niin sekoa tietoa.

osa sanoo että tuulimunassa näkyy vaan raskauspussi ei ruskuaispussia
ja osa sanoo että ei näy raskauspussia ollenkaan. oon ihan pihalla :D
 
Elikkäs normaalissa raskakudessa rv 5+ näkyy sikiöpussi jonka sisällä on pyöreä ruskuaispussi. Sikiö sitten alkaa näkymään noin 6+ ja syke samoin. Ja tämä riippuu laitteista
Tuulimunassa on siis raskauspussi, mutta sen sisällä ei ole mitään eli ei ole ruskuaispussiakaan. Jos se löytyy mutta ei sikiötä niin kyseessä on "tavallinen" varhainen keskenmeno eikä tuulimuna. Ruskuaispussi siis on itsessään jo "sikiömateriaalia" eli sitä ei tuulimunassa kehity koska ei kehity koko sikiötäkään.
Ruskuaispussi näkyy ultrassa sikiöpussin sisällä pyöreänä pallona ja sikiö "muodostuu" sen viereen.

tälleen joku kirjoitti
 
Ensinmäinen neuvola käyty. Lähinnä tietojen antoa tunnin verran ja kasa informaatiota käteen (minkä suurimman osan jo tutkinut netistä etukäteen).
Verenpaine oli kohollaan selvästi, mutta en huolestuisi koska se on aina neuvolaan mennessä mutta kotona nyt pyörinyt normaalissa: Hemoglobiini erinomainen ja myöhemmin sitten taas tietää mitä muuta mahtavat veriarvoista löytää :)
Sikiöseulonta on vasta viikolla 11-12. Pitää varata aikaa ja jännittää sinne saakka.. nyt en vain tiedä missä vaiheessa pitäisi keskustella töissä pomon kanssa tästä.. ns varotella, etten pakosti kesällä kykene aivan samoihin hommiin kun viime kesänä
 
Moikka!
 Me kävimme tiistaina varhaisultrassa ja pieni sikiö ja sykekin sieltä löytyi <3 Viikot olivat mun laskujen mukaan 6+2 mutta ultra näytti 5+5 mutta sekin kyllä voi vielä tossa vaiheessa heittää, np-ultrassa varmaan sitten jo tarkempi. Tuli kyllä huojentunut ja onnellinen olo kun tietää että kaikki hyvin!
 
Voi että miekin odotan kauheasti neuvolaan ja ultraan pääsyä, aika tuntuu niin turhauttavan pitkältä. Eka neuvola on vasta helmikuun alussa jolloin viikkoja on jo 10+ ja ultra muistaakseni 15.2.
Tietenkin se hyvä puoli noissa myöhemmissä ajoissa on se, että suuremmalla todennäköisyydellä sitten näkyy ja kuuluukin jo jotain. :)

Ihana lukea teidän muiden käynneistä jo, tsemppiä hurjasti kaikille. :)
 
Tietääkseni ruo raskauspussi on se jonka sisalle vauvan kuuluu asettua kohdussa, se missä sit on lapsivesi ja ruskuaspussi on se alkuravinto,alkion toinen puoli jonka surkastuu pois kun o suorittanut tejtävän. Mä kävin siel vu:sa. Löyyy "ölli". 11mm eli 7+3viikkonen . Ruskuaispussi kans. Sydänki löi. Läkäri jopa näytti ja" kysy nänkö mäkin.<3>
 
Kävin tänään (rv 7+1) varhaisultrassa, pikkuinen vastasi täsmälleen viikkoja, pituutta oli 10,48mm. :) On ilmeisesti kiinnittynyt jonnekin aika taakse/ylös kun ei meinannut sisäkautta eikä vatsan päältä saada kovin hyvin näkyviin mutta kovasti siellä silti sydän hakkasi.<3
 
Hei!

Varasin tänä aamuna ensimmäisen neuvola-ajan, sain sen jo muutaman viikon päähän, keskiviikolle 30.1. Luulen, että sain sen niin pian, siksi kun neuvolan laskujen mukaan olen varmaan jo pidemmällä. Minähän olen vasta 5.:llä viikolla (tiedän milloin ovuloin ja kiertoni on muutenkin yli päivää), neuvola varmaan laskee minun olevan viikkoa pidemmällä. Mutta en minä valita, että jo vajaan kahden viikon päästä on eka neuvola! :)
 
Mä niin odotan sitä 1.2 olevaa ultraa. Kun kaikki olis hyvin ja voisi hieman rentoutua.

Viimeksi raskaus päättyi keskenmenoon, se oli kuollut jo viikolla 6 lääkärin mukaan mutta vuoto alkoi paljon myöhemmin. Oli tosi kovat kivut, ihan kuin synnytyksessä, vääntelehdin lattialla ja ulos tuli hyytymiä ja verta. Silti se vauvan-alku oli vielä sisällä kun menin kipujen kanssa sairaalaan. Olin saanut kohtutulehduksen ja vuoto haisi aivan mädälle. Tulehdusarvot oli koholla sekä kuumetta. Se oli niin kamalaa että nyt en kyllä jätä menemättä siihen ultraan maksoi mitä maksoi.
 
Ihana lukea muiden ultrakäynneistä tässä omaa odotellessa! Ja upeaa että niin moni on päässyt sykettä ihmettelemään, voi kun itsekin! No, vielä reilu viikko, 28.1. on se yksityisen ultra....Vielä on siis odoteltavaa jonkin aikaa. Olen tuon viikon lomalla, sattumalta, niin jos sitten kaikki ei olekaan niinkuin pitää niin ei tarvitse miettiä mitään töihin menoja tai muita. Mutta täytyy nyt toivoa että kaikki on kohdillaan.. 
 
Minä kävin tänään ekassa neuvolassa. Viikkoja on alkuraskauden ultran mukaan 8+2(neuvola laskee vielä enemmän, mutta ne ei täsmää). Se oli sitä perus ekan käynnin höpöttelyä ja teki lähetteen verikokeeseen+seulaan ja ultraan. Ultra-aika on sitten varmaan 3-4 viikon päästä. Tuntuupa pitkälle ajalle tuo vielä. 
 
Tänään tuli käytyä varhaisultrassa, viikkoja laskujen mukaan piti olla 6+5 ja ultrassa näkyi viikkoja 6+4 vastaava otus jonka sydän löi <3 kivi vierähti sydämeltä, kun kaikki näytti gynen mukaan ihan oikealta ja normaalilta. minulla on ollut pientä vuotoa aiemmin, mutta sille ei näkynyt mitään syytä.>
 
Ultrassa käyty eilen. Nyt siellä näkyi alkio ja sykekin :) pituudeksi saatiin 6,3-6,5mm, en tiedä mitä se on viikkoina kun ei saatu sitä laitetta näyttämään :) viikkoja menkkojen mukaan oli eilen 6+3 et varmaan tuota luokkaa olettaisin pienen olevan.
 
Tänään näkyi pienenpieni sydän ultrassa, eli vahvoilla ollaan :) Pituutta oli huimat 11,3 mm eli vastaa täydellisesti hedelmöityspäivää (eipä siinä vaihtoehtoja ollutkaan ;) Kyllä oli pysähdyttävä kokemus <3
 
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen päädyin käymään varhaisultrassa, ja aika oli tänään. Mikä tärkeintä, syke näkyi selvästi. Huh!

Raskaus vaikuttaisi kuitenkin olevan vielä enemmän alkuvaiheessa kuin olin kuvitellut. Menkoista laskettuna viikkoja pitäisi olla jo 8+. Tiesin, että niin paljon niitä ei ole - kuvittelin, että noin 7. Ultran perusteella raskauden kesto vaikuttaisi olevan vasta noin 6 viikkoa. Eli tuli viikon verran henkistä takapakkia, mutta kuten sanottua, pääasia, että sikiö oli elossa. Ja raskauden kesto selvinnee tarkemmin sitten siinä kunnallisessa ultrassa, joka on helmikuun puolenvälin jälkeen.
 
Paljon onnea kaikille hienoista uutisista :) :)

Meillä olisi ultra huomenna. Jännittää... kunpa mekin saatas ne hyvät uutiset tällä kertaa. Ja samaa toivon muillekin jännittäväisille ja aiemmin epäonnisille, ainakin JonnaJaMasu kuului heihin!
 
Ensimmäinen neuvolakäynti viikko sitten ja laskettu aika siis 5.9 :) Nyt sitten jännäillään ekaa ultraa joka on siellä helmikuun puolenvälin tuntumissa. Seuraava neuvolakäynti 7.2. Ei malttais millään odottaa että näkisi omin silmin onko siellä tosiaan pieni olento. Onko muilla ollut tulevat isät mukana vai onko tapana ottaakaan neuvolaan mukaan?
 
JonnaKK: Meillä isä oli mukana joka ainoassa ultrassa, jokaisella neuvolakäynnillä ja ihan kaikessa. On myös osallistunut lapsen neuvoloihin samalla antaumuksella. Harvalla siellä silti on miehet mukana, mutta jos oma suostuu, niin suosittelen lämpimästi. Miehille jää se vauva vähän etääksi ajatukseksi, kun eivät sitä näe tai tunne. Sanotaan, että äitistä kasvaa äiti jo raskausaikana, isästä tulee isä vasta synnytyksessä (tai paljon sen jälkeen - moni on paljastanut, että vasta kun lapsi alkaa puhumaan ja saa kontaktin..)
Jotta mies oppisi ottamaan yhtä lailla vastuuta (äidin ja) vauvan hyvinvoinnista ja tuntisi "kuuluvansa" siihen yhtälöön, suosittelisin isän ottamista mukaan kaikkeen vauvaan liittyvään. :)
 
Meillä mies on kyllä käynyt kaikissa ultrissa, mutta neuvolassa ei ollu kun kerran esikoisen aikaan. Sanoi että ei oo hänelle mitään(toki kuulee sydänäänet mutta mulla on se kotidoppler jolla kuunneltiin esikoisen sykkeitä), ja olen kyllä samaa mieltä. Mä en edes oleta enkä edes kysy miestä nyt mukaan. :) Makuasia, joku mies voi toki tykätä lähteä mukaan.
 
Takaisin
Top