Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Empä ole täälä paljoa kirjoitellut, mutta aktiivisesti seurannut alusta saakka. Ja ajattelin nyt jakaa neuvola kuulumisia myös :) Juuri sieltä kotiuduin ja kaikki arvot oli hyviä :) Nyt oli myös lääkäri joka tsekkas paikat ja totes että hyvin on paikat vielä supussa sielä ja pää heiluvana... Toivoin kuulevani jotain aivan muuta :D Mutta kaikki oli oikeen hyvin ja hyvän kokonen vauva ilmeisesti tulossa. Sf mitta oli nyt 34 ja kaksiviikkoa sitten oli 32cm :) ja mä luulin että olis pikkasen jo laskenut... Lokakuulle varmaan mennään... ei auta :D Nyt viikot 36+6.

Mamia: kiva kun kirjoittelit. Ompas sulla hyvän kokoinen tuo sf-mitta :) Itsekin olen koko ajan sitä mieltä, että vahvasti lokakuun puolelle ollaan menossa.. Minulla oli just tänään neuvola ja se oli 31cm, oli kasvanut kahdessa viikossa vain 1cm, että jotain hidastumista kasvussa on tapahtunut. Nyt rv 37+1 menossa. Muuten neuvolassa kaikki hyvin, niinkuin tähän saakka on ollut. On tuntunut välillä vähän turhalta käydä, mut jospa tässä raskauden loppupuolella tulisi jotain asiaakin neuvolassa.

Mulla oli sf-mitta 38cm :D Muakin vähän jossain määrin "turhauttaa" toi neuvolassa käynti, siis tosi hyvä et pääsee kattoo paineet ja pissan mut siinäpä se. Olis kiva päästä lääkärille kattomaan että onko tuolla mitään tapahtunut, pari viikkoa sitten oli kuulemma kohdunkaula lyhentynyt ja yhdelle sormelle auki. Mutta jotenkin niin säälittäviä nää mun supistukset ja niiden määrä etten jaksa uskoa että itekkään tässä ennen lokakuuta pääsee synnyttämään... Nyt siis rv 37+4.

Tosin mulla on 17. päivä onneks kasvukontrolli, joten katotaan miten käy :)

Joo tuo sf mitta vähä säikäytti, kun on täälä muiden mittoja lukenut.. Olen kyllä itsekin pitkä ja ei tuo masu juurikaan kylkiin paina tai mitään :) Maanantaina olisi äippäpolille kokoarvioon aika :) vähän meinaa jännittää mitä he sanoo :)

Ootko pikkuruusu huomannut itse merkkejä tuosta laskeutumisesta, vai oliko se iloinen yllätys neuvolassa? Mun pitäisi vielä tiistaihin odottaa neuvolaa...

Mä oon tosi lyhyt (157cm), joten ulkoisesti muutos on aika pieni, kun ei oo paljon tilaa pituussuunnassa. Mulla oli sellanen olo, että ehkä on vähän laskeutunut, mutta olikin sitte ihan kunnolla. Luulisin, että eilen illalla/yöllä on laskeutunut, koska vessassa piti käydä 4 kertaa yön aikana. Tähän asti oon selvinny yhdellä/kahdella vessareissulla. Kumartuminen on myöskin nyt helpompaa. Ei paina enää kylkiluita. :) Mutta housut kiristää helpommin.

Neuvolassa käyty, rv 37+4. Pää laskeutunu viime kerrasta, vielä ei oo ihan kiinnittyny kuitenkaan. Ma illan supisteli koko ajan, se ilmeisesti edesauttoi tuota laskeutumista. Sen jälkeen onkin maha ollu pinkeenä koko ajan, eli supistaa ja epäilisin että tuo vauvan hieman muuttunu asento vaikuttaa. Kumarrella ei paljoo huvita kun alkaa supisteleen. Ja supistelee oikeestaan muutenkin, edelleen. Eiköhän loppuviikkoon mennessä oo näillä supistuksilla lähtökuopissaan!

Pikkuruusu, nyt kun vauva on laskeutunut, niin tuleeko vielä sellaisia vihloisuja ja tuntuu, että painaa tuonne virtsarakkoon?(En kyllä nyt tiedä onko sinulla aikasemminkaam ollut sellasia tuntemuksia, mutta ajattelin kysyä :)) Viimeksi neuvolassa sanottiin, että vauvan pää on jo aika hyvin kiinnittynyt, mutta heiluu vielä pikkusen.

Mulla ei oo ollu vihlasuja missään vaiheessa (en tiedä myöskään mitään liitoskivuista...) mutta joo ehdottomasti painaa virtsarakkoa. Yleensä muutenkin tuntuu, että istuessa vatsa enemmän "lepää" reisien päällä kuin aikaisemmin.

Kaikki hyvin neuvolassa tänään. Pää on kiinnittynyt joten nyt pikkuinen olisi valmis syntymään :) Mut neuvolatäti sanoi kuitenkin että se ei silleen merkitse mitään, että se voi kuitenkin mennä synnytyksen käynnistymiseen.. :( Mut toivon että synnytys käynnistyis kohta koska nyt alkaa olla niin tukala olo ja niin VAIKEAA liikkua...

Kotiuduttu aamulla osastolta. Menin eilen illalla synnytysvastaanotolle kun vauva oli pari päivää liikkunut huonosti, Sydänkäyrä oli hyvä. Lääkäri ultrasi melko kauan eikä itsekkään huomannut kun pari liikettä, jäin siis sairaalaan yöksi. Illalla 22 aikoihin otimme vielä käyrät, ja 9 aikoihin aamulla. Ja ne oli hyvät :) Ja ultrassakin lääkäri vakuuttui liikkeistä aamulla. En vaan itse siis tunne niitä niin hyvin. Silti tämä huoli on ihan kamalaa. Sain keskiviikolle Ultrakontrollin onneksi! Raskausviikkoja nyt siis 37+2 ja alapää on kuullema ihan epäkypsä vielä! HUOH

No, meikäläisen vika neuvola oli eilen. Olin sitten vähän huulipyöreenä, että nyt tämä loppui. Seuraavaksi sitten lapsen kanssa. Kaikki oli ok. Täti kehuu joka kerta kuinka hyvät sydänäänet pienellä on ja kuinka hyvinvoivan ja freesin oloinen minä olen. Kaikki oli ok, lapsen pää alhaalla, mutta heiluu hieman. Samassa jamassa se on ollut jo kolme viikkoa!!! Mutta mitään kiirettä ulkomaailmaan skidillä ei tunnu olevan, eikä minulla ole mitään synnytystuntemuksia tai -oireita. Ensi viikon alussa sitten yliaikaiskontrolli, jos ei vauva tajua tulla ulos viikonlopun aikana. Kai sillä on mahassa liian hyvät oltavat: lämmintä, ruokaa vaivattomasti letkusta ja heijaava kyyti.

Että tälläistä täällä. Saisi tulla jo!

Täälläkin vietetty yö osastolla kun eilen ei koko päivänä tuntunu liikkeitä melkein ollenkaan! Käyrillä oltiin pariin otteeseen ja sydänäänet oli hyvät mut mukula ei vaa suostunu liikkumaan ku pari kertaa vaan :D lääkäriki ultras ja yritti maanitella mukulaa liikkumaan mut eipä tuo suostunu joten ne otti mut yöks tarkkailuun.. Illalla viel ku kätilö tuli laittaa viel käyrille kerran ennen nukkumaan menoa nii johan muksu innostu ja pisti liikkuen :D nyttenki aamulla ku otettiin käyrät nii muksu veti niin reippaasti tääl mahas et tuli mullekki kunnon suppareita! :) nyt vaa venaillaan tätä lääkärii ja odotellaan että koska päästäis kotiin :)

Meikä pommittaa uutena jäsenenä kaikille palstoille ihan mielissään - juttuseuraa!! JEEE! :excited001

Viimeinen neuvolalääkäri oli viime torstaina, 36+3. Meidän oma neuvolaterkkari on aivan superihana, ja hänen kanssaan voi jutella mistä vain ja ottaa kyllä tosissaan kaikki, sopivan kevyellä mielellä tosin. Mulla oli verenpaineet kuulema minun paineesini nähden nousseet niin kovin, että pitää nyt tiistaina mennä uusiksi. Minusta mitään muita myrkytyksen oireita ei juuri ole, joten uskon sen olevan turha reissu. Paineet oli neuvolassa 130/81. Nyt kotona esim. eilen illalla 98/64. Eli palattu normaaliin. :) Olin varmaan vaan jotenki touhuissani torstaina! :D

Lääkäri sitten.. voi hyvänen aika. Kyseessä oli minua selvästi nuorempi tyttö, joka oli kyllä vielä aivan keltanokka. Hän ei aluksi meinannut edes kokeilla koko kohdunkaulaa, ihan vaan kuunnella sydänäänet ja ottaa mitat. Mietin itsekseni, että eikös tässä nyt juuri se ollut tarkoitus, että katsotaan mikä tilanne?! Sain itse sitten lypsää kaikki tiedot häneltä, että paljonko oli kaulaa, oliko auki, voinko synnyttää hänen mielestään alakautta normaalisti jne. Eikä mitään kirjannut neuvolakorttiinkaan.(Toki - tai toivottavasti ne tiedot nyt kuitenkin on siellä koneella..). Sf-mittaa ottaessa etsi ja etsi ja lopulta sanoi, että "no tuossa kohti näyttää olevan 34, se olis ihan hyvä". WTF?! Jos kuitenki mitattais just siitä kohti missä se on, eikä siitä missä kuvittelet sen "hyvän" 34 olevan? :confused013

Ja parasta oli, että hän piti vauvan peppua olevaksi siinä, missä selkeästi törötti kantapää. Eikä meinannut saada selvästi sydänääniä kuuluviin, koska kuunteli täysin väärältä puolelta.. Kyllä meinasin sanoa, mutta olinpa sitten vaan hiljaa ja ajattelin, että hän on ammattilainen, en minä. Lopulta se pyöritteli ne jotenkin kuuluvaksi.

Harmittaa ihan älyttömästi, että se oli se viimeinen lääkärikerta, kun siitä ei saanut yhtikäs mitään irti. Ajattelinkin pyytää ihan terkkaria kokeileen vauvan uusiksi. Lääkärin mukaan pää on tosi hyvin jo alhaalla - ei siis hajua mitä hän sillä nyt tarkoitti, kaulaa jäljellä se normi 2-3cm ja about sormelle auki.

Mutta noh, uloshan se tulee, kun tykkää eniveis. :)

Vitis mikä lääkäri Mamsi!!! Siis ihan käsittämätön!! Oli varmaa joku sijaisen sijainen ja mäkkärinjälkkäri!! Hei valelääkäri!!! ;D onneks on sitten kunnon neuvolatäti, niin jos se osais sitten paremmin sanoo. Mulla oli ihan kiva lääkäri, mutta hieman harmittaa, että se viimenen lääkäri oli jo viikolla 34. Ja nyt on sitten sijainen neuvolatätinä, kun oma lähti opiskeleen vuodeksi. ja tää sijainen on kyllä vähän keltanokka. Mutta jostainhan se on alotettava :) suotakoon se hänelle ja mitäs väliä sillä toisaalta enää tässä lopussa on. ei vaan jaksa selittää koko raskautta alusta alkaen, niin tuntuu hieman turhalta mennä sinne. hyvähän se on ne paineet käydä kattoo ja paino ja sydänäänet kumminkin :)

Juu, Heidi, kyllä olen puhallellut näin jälkikäteen. Ja tottakai hänenkin täytyy jostakin aloittaa, mutta jotenki niin keskenkasvuselta oppilaalta vielä vaikutti. Vaikka hei, jos se nyt jotakin enää parantaa, niin oli hän kuitenki tosi mukava! :D

Ja toki paineet on hyvä tarkastella jne., luinhan jostaki, ettei kuulema välttämättä ees tarvii olla juuri oireita ja voi silti olla myrkytys. Tiedä häntä, ei silti siltä tunnusta. :)

Ja ymmärrän tän turhautumisen koko raskauden selittämisestä, mullakin on joka ikinen kerta ollut eri lääkäri. Yhdesti vain terkkarin sijainen - onneksi. Ootteko muuten huomanneet, miten erilaiset tyylit kaikilla on mitata sf-mitta? Toiset ottaa niin nätisi ja vaivattomasti, kun taas toiset arpoo ja toiset tuntee tarvetta painaa se häpyluu poikki.. :schocked028

Joo mamsi oon kyl huomannu et miten erilaisesti ne ottaa sitä sf mittaa.. Mun oma terkkari ottaa ihanasti sen mut kerran oli sijainen ja sil oli ihan jumalattoman pitkät kynnet ja tuntu oikeesti ku se olis yrittäny puhkoo sen mahan.. :(

Mamsi, kans samantyyppinen kokemus meidän lääkäristä. Ei se oikeen osaa. Aina pitää pyytää avuksi neuvolatätiä sydänäänten kuuntelussa jne. Osais mun neuvolatäti kaiken paremmin, mutta eihän hänen tuon kuvaan kuulu tuo sisätutkimus. Vaikka varmasti osaisi senkin paremmin kuin tämä lääkäri...

Kyllä jokainen mittaa niin omalla tyylillä. Harmittaa kyllä, että se mun oma neuvolatäti jäi opintovapaalle, kun se oli tosi mukava. Mutta niillä pitää mennä mitä on annettu.

Takaisin