Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkaa pelottaa vähän tämä päivä. Eilen aloitettiin käynnistämään cytoteceillä (3×1/4 tablettia) ja saivat aikaan kuukautiset. Eli samanlainen jomotus alaselässä ja -vatsalla sekä rusehtavaa vuotoa. Illalla ja yöllä koin ekat supistuksetkin! :) kivuttomia vielä, mutta napakoita. Tänään jatkuu puolikkaalla cytotec tabletilla... ja mua vähän pelottaa ja se johtuu lähinnä siitä, että täällä nyt ruuhkaa ja moni käynnistyksessä. Eilen illalla muutama huusi täyttä kurkkua kivusta ja muutama sit puolestaan halasi vessanpönttöä ja oksensi... ehkä tänään nähdään miten mun käy? :P No, palkinto on ainakin paras!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Huh! Mile. Varmaan mukavasti aiheuttaa jännitystä, kun muut kirkuu ja oksentaa ympärillä! Voi tavas... voimia loppu suoralle ja selviämisiä käynnistykseen.

Juu ei tää ehkä rennoin paikka avautumisvaiheeseen ole. :D Nauttikaa te jotka saatte lähtee iha kotoo omasta rauhasta synnyttään! Täällä sius nyt vähintään kaksi samassa huoneessa ku ruuhkaa.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

No toivottavasti saa lähteä kotoa!! Kauheesti toi käynnistys kaikkien kertomuksien jälkeen kiinnosta. Tänään 38+0 että aikaa onneks viellä on ellei tuu mitää, että mukula on pakko saada pihalle.

Neuvolassa käyty! Verenpaineet sun muut ok. Eivät vaan mulle niitä lukuja kerro:D Paitsi pissaa saa kiikuttaa huomenna lähimpään labraan, epäilivät pissatulehdusta. Paino noussut raskauden aikana 26KG!!!!! Ei hyvänen aika! Jysähti tuo painouutinen melkoisella jyrällä. Tekis mieli loppuraskaus syödä pelkkää raejuustoa ja kanaa!! Kätilöharjoittelija kokeili myös melko kovakouraisesti onko poika jo kiinnittynyt, ilmeisesti oli, ei ollut ihan varma:D Sain myös kotiin Libero, ja pampers näytepakkaukset. ruskeaan valkovuotoon en saanut selitystä.

Minä soittelin neuvolaan ja siellä mun ihana neuvolantäti vastaili mulle. Kuulostaa kuulemma hyvältä että limatulppa on mennyt ja ettei se tai ne supistelut vaadi mitään vuodelepoa näillä viikoilla, voi olla ihan normaalisti. Vauva on hyvänkokoinen, liikkuu hyvin ja viikkojakin ihan hyvin kasassa, niin ei tässä vaiheessa enää aleta synnytystä toppuuttelemaan, jos se on alkaakseen. Mulla on huomenna neuvola ja täti sanoi että jos mua ei ilmesty, niin tietää sitten missä oon, ei tarvi erikseen soitella ja perua :) Katellaan :) Usein kai limatulpan menosta synnytyksen käynnistymiseen kestää ehkä muutamia päiviä, vaikka voi olla lyhyempi tai pitempikin se aika. Ei siis voi tietää! :) Mutta jännityksellä odotellaan!

Eleanora: oispa huisia, jos synnytyksesi olisi jo noinkin lähellä! Itse olen koko ajan elänyt siinä ajatuksessa, että lokakuun puolelle menee. MITÄÄN ennakoivia merkkejä ei ole minulla ollut ja vointi on mitä mainioin :)

Olen samoilla viikoilla kun Eleanora ja Menna, ja olen jo aivan valmis synnyttämään! Olen yrittänyt mahallekkin puhua että jokos tulisit:D Ei sinänsä ole tuskaista olla, mitä nyt maha tiellä yms. Mutta olen jo aivan valmis, tai ainakin sille tuntuu. Tahdon pikkuisen käärön jo syliin!

38+1 ja käyty neuvolassa. Oli uus neuvolatäti, kun se oma jäi sinne opintovapaalle. Kyllä oli aika tuore tapaus ja mä vissiinkin niitä ekoja asiakkaita. Jotenkin oli ihan kummallinen olo koko käynnin ajan. Hieman ehkä tuntu, että yritti vähän liika, mutta ehkä me kaikki aina parina ekana päivänä, ennen kun paikat ja tavat tulee tutuksi. Hyvin hän kuitenkin hoiti asiansa, ja sehän se pää asia :) Millään vaan jaksanu ruveta sille taas selittää raskautta alusta asti. Kaikki arvot oli ok. Sitä lopullista koitosta ootellessa :)

Menna: Joo, kyllä itekin vähän ihmettelin niitä säännöllisiä supistuksia silloin yhtenä yönä: "mitä, kymmenen minuutin välei?! eikös tän pitäny syntyä lokakuulla?!" Tai kun itsekin on koko ajan valmistanut itseään siihen, että pitkäksi menee ja todennäköisempää on, että syntyy loka- kuin syyskuun puoella :) Mutta nyt kun tätä kärsivällisen odotuksen muurahaispesää on alettu tökkiä, niin meinaa olla jo tosi malttamaton :P Niin sitä nopeasti saa ihmisen mielen muuttumaan. Hassuinta tässä on, että edelleenhän se voi mennä lasketun ajan kieppeille tai ehkä pidemmällekin, mutta kun ei voi tietää!

Tänään käyty kättärillä ku oli tosi kipee maha ja tarvi vähän järeempii lääkkeitä.. Nooh tuli samalla ultrattuu vauva ja tarkistettuu toi kohdunsuun tilanne. Nooh kohdunsuu oli viel kii mut kohdunkaula oli sentään lyhentyny jo sentillä..(jee sentään jotain edistystä) Saatiin myös se kokoarvio vaavista ja aika muhkee 3200g oli ultran mukanen arvio, lääkäri sano et jos menee ihan laskettuun aikaan saakka nii on varmaan 3800g-4000g iiks! Nyt vaa toivotaan et se tulis ees vähän aikasemmin ettei ihan neli kilosta muksuu tarvis päkertää ulos.. :/ mut jee keskiviikkona alkaa jo viikko 38 :)

Taas on neuvolassa piipahdettu :) Kaikki oli onneksi kunnossa, painoa itselleni oli tullut. Ihmettelen tätä jojoilua, että viimeksi oli tippunut ja nyt taas noussut melkeen yli kilon! Autolle kävellessäni soittelin iloisesti miehelle, että kaikki arvot ja sydänäänet oli hyvin, ja istahdin autoon, että lähen ajelee kotia kohti, niin huomaisn tuulilasiin ilmestyneen paperilapun! :angryfire Olin sitten unohtanut laittaa parkkikiekon näkyville :BangHead :smiley-angry017

Täälläkin oli neuvola-aamu. Verenpaine vähän koholla ensimmäisellä mittauksella, mutta laski sitten toisella kerralla, pissan proteiinit yhdellä plussalla. Hemppari kuukauden mittaustauon jälkeen 129 eli oikein hyvä, painoa tullut viikossa vajaa kilo, viimeksi oli muutama sata grammaa laskenut. Sf-mitta oli kutistunut sentin, terkkari ei ihan osannut sanoa onko pää kiinnittynyt, mutta ei kovin heiluvainen kuitenkaan. Eli oikeastaan, kaikki ihan hyvin! Ensi viikolla sitten taas, jos ei sitä ennen tule lähtöä.... *toiveajattelua*

Mulla toi paino kans heittelee kilon sisään. jokatoinen kerta on laskenu ja jokatoinen kerta on noussu saman verran mitä viimeks oli laskenu :D puaprulla HYVÄT hemparit. mulla oli 118 ja sf mitta oli kans laskenu, mutta en ota sitä kauhee vakavasti, koska oli uus neuvola täti ja niillä on yleensä "käsiala" eroja. Päästäkään se ei osannu oikee sanoo mitään, mutta paine on kyllä lisääntynyt lonkanseudulla päivä päivältä.

Täälläkin oli neuvola tänään, viimeks oli kolme viikkoa sitten (!!!). Rv 37+2 nyt siis ja kaikki aikalailla okei. Sf-mitta huitelee ihan omissa lukemissaan, 38 cm, hahhahaa, vedänköhän mä pohjat tolla mitallani? :D
Hemoglobiini 100, eli just sen verran ettei tartte lähtee labraan jonottelee ;) ...ei mikään ihme että on vähän makean himo...

Vauvan pää ei ole laskeutunut, on kuulemma aika korkeella. Viikko sitten lääkäri sanoi, että jos ei mahdu tulemaan ulos, niin vauvan pää ei lähde laskeutumaankaan, joten saas nyt sitten nähdä että miten tässä käy... :/ Onneks parin viikon päästä se kasvukontrolli Jorvissa, ellei oo sitä ennen lähtenyt syntymään.

Anna_!!!! WHAT!!! kolme viikkoa sitten viimeks ollu neuvola??? kyllä mä oon ravannu 34viikon jälkeen ihan viikottain neuvolassa! ja ihan perus tarkastuksissa, että ei mitään ylimääräsiä käyntejä. Noh tietty jokaisella paikkakunnalla omanlaiset toiminta tavat. Mutta vähän ihmetyttää!

Viimeinen neuvolalääkäri takana ja kaikki oli oikein hyvin. Nuori pieni nainen oli lääkärinä ja en ennen ollut nähnyt sitä. Alkuun ajattelin, että mitähän tästä tulee, mutta se olikin aivan ihana. Katsoi ultralla asentoa ja kun kysyin kokoarviota, niin onnistui jumittamaan ultran ihan kokonaan ja arvioi sitten käsikopelolla.. Tunnusteli vielä lopuksi lantiota ja arvioi, että miten mahtuu tulemaan. Että kaikki pitäis nyt olla sitte ainakin tuon mukaan hyvin. Mies oli mulla mukana ja mietin sitäkin, että mitähän mies tuumaa kun lääkäri ronklaa mua, mutta ei sekään ollut moksiskaan. Kauheasti kyseli ultrauksen aikana, että mitä on missäkin ja meillä oli tosi rento ja vapautunut fiilis vaikka makasinkin puolialastomana pöydällä.. :D Kaikenkaikkiaan tosi hyvät kokemukset meidän neuvolasta. Neljä eri lääkäriä ja kolme eri hoitsua nähty ja kaikki aivan loistavia. Tosi hyvä fiilis nyt.. :D

Poitsun painoarvio olis laskettuun aikaan noin kolme kiloa tai vähän alle. Pikkuinen nyytti siis tulossa. Minä oon ollu 2850g ja mies 3010g, että eipä meille kovin isoa kait voikaan tulla.. Ja mun "värkki" vaikutti semmoselta, että pitäis ihan normisti tulla.. :D:p

Mies lähtee joka syksy Kuusamoon lintumetsälle ja olis nytkin ens viikolla sitten lähdössä viikoksi. Onneksi lääkärissä mikään ei nyt näyttänyt siltä, että kovin pian olisi tulossa, että jos ei tuntemukset muutu tästä niin ehkäpä se uskaltaa lähteä. Mulla, kun ei mitään supistustuntemuksia oo ollu, eikä mitään kypsymistä lääkärikään löytänyt, että ei ehkä ole vielä hetkeen tulossa. Tai sitten mulla ei tuukaan mitään tuntemuksia ja on räjähtävä lähtö. Saa nyt nähdä. Viikonloppuna pitää sitte päätös tehdä, että lähteekö vai ei..

Verenpaineet 123/79
Hb 127
Sykkeet 145
Painoa nyt kaikenkaikkiaan tullut 7 kiloa, josta muutosta kahden viikon takaiseen 1 kilo.. Että eipä oikeastaan paremmin voisi tällä mammalla mennä.. :D

Mä oon nyt jostain viikolta 32 käyny kahden viikon välein ja nyt alkaa sitten viikon välein käynnit. Nyt siis viikot 36+1. Tuntuu kanssa tosi pitkältä toi Anna_:n kolme viikkoa...?
Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli kans se kolme viikkoo välii täs nyt et huomenna on taas neuvola (huomenna viikko 38+0) mut siin välis oli kyl lääkäri neuvola.. Ja huomisen jälkeen niit on sit viikottain

Heidi, Marsi, joo olihan mulla tossa välissä se Jorvin synnytystapa-arvio, mutta ei ne siellä mitanneet veranpaineita, kattoneet pissoja tai hemoglobiineja jotka koen ehkä hieman tärkeiksi tässä vaiheessa tarkastaa useemmin kun kolmen viikon välein... Mainitsin asiasta sille neuvolaterkkarille että by the way tiedoks sulle, että Jorvissa ne ei paineita mittaile tai pissaa kato, että on vähän uskomatonta että kolme viikkoa on tässä vaiheessa väliä. No tietty se mun terkkari vähän näytti loukkaantuneen asiasta mut sainpahan sanottua.

Puhuin kyllä muutenkin suuni vähän liian puhtaaks siellä, mutta alko vaan jotenkin ärsyttää kaikki ja sit jotenkin tulvahti kaikki asiat pihalle mitkä asiat mua on ärsyttäny :D Esim. just se, että mun "omaa" terkkaria olen nähnyt ehkä jotain kolme kertaa. Alkuun mä kävin yhden toisen terkkarin luona, joka jäi eläkkeelle. Sen jälkeen mua pompoteltiin millon kenenkin luona ja kesällä oli joku tuuraaja ja tätä mun "omaani" siis nähnyt sen muutaman hassun kerran. Ja neuvolalääkärissä olen käynyt neljä kertaa ja joka kerta ollut eri lääkäri! Mainitsin vaan että on jotenkin hölmöä kun kysyy että mitä kuuluu enkä tiedä mistä alottaisin kun ei siellä kukaan mua tunne. Tää mun oma terkkari ei edes yhdellä käynnillä ollut sen vertaa mun papereita ennen vastaanottoa katsonut, että olis muistanut, että oli kirjottanut mulle edellisellä viikolla puhelimitse sairaslomaa. Siinä vaiheessa tuli vähän hölmö olo. Oon kuitenkin ensikertalainen ja sitä tukea varmaan tartteis ehkä vähän enemmän kun esim. tokan kanssa. Kaikki on uutta, outoo ja ihmeellistä... Ja nyt kun vauva syntyy, niin me siirrytään perheneuvolan asiakkaiksi, eli TAAS vaihtuu neuvolaterkkari! Joten mitä järkeä mun on tuohonkaan nyt sitten luoda mitään suhdetta kun laskettuun aikaan on se vajaa kolme viikkoa.

Viimeks toi mun oma terkkari mainitsi että mulla on tullut liikaa kiloja ja liian iso sf-mitta. Vaikka oon käynyt sokerirasituksessa ja saanut tosi hyvät lukemat, niin silti se alkoi sillon viimeks tyrkyttää mulle jotain diettiohjeita. No, Jorvissa totesivat että mun mahan iso koko johtuu siitä että mulla on paljon lapsivettä. Sanoin myös siitä sille terkkarille että anteeks vaan jäi vähän viimekerrasta hampaankoloon kun alkoi mulle sellasia diettiohjeita tyrkyttämään. Niin siitäkin se vähän näytti loukkaantuvan ja totesin vaan että joo ymmärrän että näistä asioista pitää puhua, mutta paha mieli jäi silti. Miks pitää aina uhitella sitä "pahinta"? Kun kuitenkin tässä yrittänyt syödä ja elää terveellisesti. Ja esim. tossa sf-mittakäyrässä ei ole ollenkaan huomioitu äidin pituutta. Mä esim. 155 cm, niin tottakai se maha varmaan on isompi mulla, kun jollain sellasella jolla on 15 cm enemmän pituutta.

No, ehkä olis voinut pitää vaan naamansa kiinni, mutta kun mä satun olemaan tällanen hölösuu ja aika pippurinen tapaus niin minkäs teet. Aloin sen neuvolan jälkeen taas miettii et helvetti olisin nyt vaan pitäny tän suuren suuni kiinni, mutta en aina onnistu siinä ;D

Mun sisko sano yks päivä, että aikamoista hengellä leikkimistä niillä Jorvin kätilöillä kun antavat mun yrittää synnytystä alakautta :D Mä oon aika kova suustani, mun mies saa varmaan hävetä silmät päästään kun ollaan jossain synnärillä:D Mä en välttämättä kovissa kivuissani ihan hirveesti sanomisiani säästele :D Ja TIIÄN, että sellasesta kiukuttelusta on vaan enemmän haittaa kun hyötyä, mut hyvä sitä on ennen ja jälkeen miettiä :D

Ei minullakaan vielä ole ollut tiheästi nuo neuvolat. Nyt torstaina on seuraava, sitä ennen oli reilut kaks viikkoa sitten ja sitä ennen oli kolme viikkoa väliä. Terkka kyllä viimeksi mainitsi, että normaalisti tässä vaiheessa olisi neuvolat jo viikon välein, mut kun mulla ei oo tähän saakka ollut mitään häikkää missään, niin nytkin oli tuon pari viikkoa väli. Ehkä seuraava neuvola on sit jo ens viikolla, kun alkaahan se la pikkuhiljaa lähestyä :D

Takaisin