Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin oli tänään neuvolapäivä 35+4, kaikki ihan ok.. hemoglobiini 147, noussut vaan, hyvät nuo on ollu koko raskauden ajan. Verenpaineetkin peräti ihan hyvät, kotimittauksilla toki paljon alemmat, mittari mulla on kans lainassa. Painoa tullut nyt +350g/viikko, ihanteellinen kuulemma. :) Sf-mitta oli 33cm, viimeks oli vähän huolissaan kasvusta. nyt oli tullut siis 2 cm lisää. Viikon päästä seuraava käynti, silloin otetaan streptokokkinäyte, kuulemma meilläpäin otetaan jokaiselta odottajalta.

Huomenna olis äitiyspolilla synnytystapa-arvio.. jännittää! hui!

Nyt täytyy sanoa että kiukuttaa!!! Tänään oli viimeinen neuvolalääkäri ja tottakai se sama inhottava lääkäri siellä oli vastassa kun aikasemminki :( Perusjutut katsoi paitsi hemoglobiinia ja niiltä osin kaikki kunnossa, mutta kun kysyi ennen sisätutkimusta, että onko mitään mitä haluaisi kysyä tai puhua niin kerroin, että mietityttää onko ehkä ahdas lantio kun omalla äidilläni on. Tähän ei ottanut kantaa ollenkaan! Ja siis tosiaan pari viikkoa sitten pelkopolilla sanoin samasta asiasta niin siellä sanottiin, että juurikin tällä viimeisellä käynnillä lääkäri kokeilee paikkoja käsikopelolla. Ei kyllä kokeillut muuta kuin kohdunkaulan tilanteen! Ahdistaa nyt tosi paljon tämä... Pitäisköhän ehkä huomenna soittaa neuvolaan ja kysellä, että unohtukohan nyt jotaki?

Kohdunkaula oli kuitenkin lyhentynyt ja maksimissaan mittaa on 2cm, ehkä jo vähemmänkin. Lisäksi se oli pehmentynyt ja sormenpäälle auki. Pää kuulemma tuntui myös. rv tänään siis 35+0

meillä on ollu niin ku on ollu neuvolalääkäri että ensiksi mennään neuvolatädille joka on silloin "lääkärikierron" vuorossa.. joka sitte ottaa perus hb, rr, paino yms.. Sitte pääsi lääkärille joka ultras ja teki sisätutkimukset ja vauvan painoarvion.. Ensvkn maanantaina lääkärineuvola.

Neuvolassa käyty ja nyt oli paljon parempi kerta kuin viimeksi siellä neuvolalääkärin luona! Otti tosissaan mun puheet mm. supistuksista. Kaksi viikkoa sitten lääkärillä kohdunkaula oli pehmennyt ja pituutta enää 1 cm, lääkäri ei kertonut tästä mitään joten kysyin nyt asiasta terkkarilta. Selitti tosi hyvin näin ensikertalaiselle, mitä siellä kohdunkaulalla tapahtuu ennen synnytystä jne. Ja sanoi että kun kaksi viikkoa sitten jo ollut noin lyhyt ja pehmeä, voi mulle tulla sit nopeestikkin lähtö kun tulee. Kehotti, että sitten kun kipeät supistukset alkaa, niin pitäis lähtee heti tarkistuttamaan tilanne eikä jäädä tunneiksi kotiin, koska kohdunkaula on kypsynyt jo näin etukäteen niin voi syntyä tosi nopeestikkin. Tai sit ei. :) Mut oli kiva että se selitti asian ja suositteli tosiaan sit heti lähteen, muutenhan mä olisin tietysti yrittänyt ohjeiden mukaan olla kotona ties miten pitkään. Mut saa nyt sit nähdä miten se sit todellisuudessa lähtee menemään.

Nyt kokeili vauvan asentoa myös kunnolla ja oikein kahteen kertaan. Oli sitä mieltä että olisi raivotarjonnassa, mutta varasi kuitenkin vielä viikon päähän ajan mun omalle tädille, että katsotaan vielä se asento ja tarviiko lähtee katsoon ultralla.

Oli kyllä niin iso helpotus tää käynti kun se viime kerta oli niin kauhee, ja oli ihanaa kun otettiin mun tuntemukset tosissaan ja selitettiin asiat kunnolla. :)

Juuri tulin äitiyspolilta kasvukontrollista :) Kaikki oli onneksi jälleen kerran hyvin :love2 Vauvan paino oli noussut, mutta silti ensi vkolle taas uusi aika. Katsovat, ettei vaan kasvu lopu, olen käynyt rakenneultrasta asti viisi kertaa kasvukontrolleissa. Tänään saatiin kuviakin mukaan, ja 4D:llä katsottua, se on aika hurjannäköstä, ku näkee kaikki niin selvästi! Vastaanotolla myös kätilöopiskelija, niin ultrauksen jälkeen pääsin käymään käyrilläkin :) Sitten kätilö sano, että mikäli ei tunne liikkeitä on tosi tärkeää tulla käymään käyrillä, ku on pienikokonen vauva kyseessä(kuten myös muidenkin :)). Ensi viikolla onkin sitten neuvola ja ultrausaika! Onneksi on tekemistä, että päivät menevät nopeasti. Uutta aikaa katsottuamme sanoin, että olemme lähdössä vielä käymään reissussa ensi viikonlopussa, niin totesivat, että no sitten lähimpään synnärille, jos alkaa tuntua siltä :laughing002

Juuri tultiin neuvolasta. tänään rv 34+4 la 28.9 mukaan ( päivämäärä muuttui Rakenne ultrassa 5 pv myöhemmäksi). Alunperin La kuukautisten mukaan 23.9. Nyt viimeisten viikkojen/mittojen mukaan neuvolassa La on taas näyttänyt tuota 23.9.. Sf mitta näytti 32. Raivotarjonnassa ollut jo viikosta 30 lähtien ja kahdenviikon aikana selvästi laskeutunut. paineet 65/124. vauvelin syke 140-150. Hemppaa ei tälläkerralla otettu kun viimekerralla kaksiviikkoa sitten näytti 145. Alimmillaan ollut 130.

Täytynee kertoa vähän meidän nauvola kokemuksista kun täällä on lueskellut kaikenlaista:

Meillä siis pieni neuvola pienellä paikkakunnalla, mutta joka kerta ultrataan ja tietenkin kuunnellaan sykkeet. Äitiysneuvolan puolella vain yksi terveydenhoitaja/kätilö, joten mukava kun pääsee aina samalla "tädille". Ultran kuva hieman rakeinen mutta kyllä siitä ihan selvää saa. Lisäksi rv 30 jälkeen nauvolakäynnit jokatoinen viikko ja ennen sitä joka neljäs + 3 lääkärikäyntiä. Isommat niskatutkimus ja RakenneUa tehdään kaupungissa 50 km päässä ja samoin synnytystapa-arvio. Terveyden hoitajamme on kyllä tosi mukava ja asiansa osaava. Lääkärinä meillä toimii virolainen naislääkäri jonka puheesta ei aina tahdo saada selkoa...

Ainoana miinus puolena varmasti on vähäinen synnyttäjien määrä. Varsinkin ensikertalaisten. Ei tahdo olla porukkaa tulossa perhe ja synnytysvalmennuksiin. Väkeä kerätään sitten pitkin vuotta ja saattaa olla kesällä - ja marraskuussa synnyttäviä samoilla valmennuksissa. Marraskuussa lastaan odottaville ehkä tuo kesäinen synnytysvalmennus ei ehkä vielä ole sitten niin ajankohtainen...

Tuli käytyä äitiyspoliklinikalla. Pissa ok. Ultrassa pikkuisella kaikki hyvin ja istukan virtaukset hyvät. Pieni on nyt rv 35+1 2620g eli viime viikkoon ei ole tullut lisää kuin vaan vähän. Tämän lääkärin mukaan painoa tulee noin 100g/viikko ja meidän pieni olisi keskikäyrällä. :) Helpotus, kun viime viikkoinen lääkäri puheli, että tulisi 200-250g/viikko painoa lisää ja että oltais enemmän yläkäyrällä. Nyt näyttäisi siltä, ettei meidän pieni olekaan niin iso kuin olen pelännyt! Ja tämä lääkäri sanoi, että suurin painonnousu on viikoilla 30-38 ja tämän jälkeen ei tule niin paljoa, vaikka menisi yli lasketun ajan, ettei siitä tarvii murehtia. :)

Pikkuisen sykkeet hyvät, kun otettiin sydänkäyrää. Nukkui aluksi ja sitten saatiin vähän hereillekin ja hienosti vaihteli sykkeet. Alkuun oli lääkäri sitä mieltä, että jatketaan verenpaineiden seurantaa neuvolassa, mutta kun kätilö kyseli lisää oireita ja todettiin, että mulla ollut normaalia enemmän herkkyyttä valoja ja ääniä kohtaan (nykyään viihdyn hämärässä ja yleensä laittanut valoja aina päälle) ja paineet oli tuollakin eka mittaus 147/101 ja toka mittaus 132/99, niin päätyivätkin antamaan uuden ajan viikon päähän tuonne äitiyspoliklinikalle.

Ja jälleen kerran ohjeistettiin, että jos tulee kova päänsärky, valopilkut silmissä lisääntyy, paineet nousee kotona 150/100 tai muuten huomaan voinnissa muutosta, niin heti synnytysvastaanottoon käymään. Hyvähän se on kun tarkkaillaan, mutta tuntuu toisaalta vähän turhalta ravata verenpainemittauksissa, kun ei oikein ole mitään selvää oiretta lisäksi esim. valkuaista pissassa. Nopeastihan tilanteet voi muuttua... Niin ja mies tykkää, kun mulla on käsky ottaa rauhassa ja en saa esimerkiksi edes imuroida kotona tai tehdä muutenkaan suurempia siivoiluja tms. Jää kaikki miehen vastuulle... Ja minä saan tylsistyä, kun pitää levätä paljon. :confused:

Mä en lukenut kaikkia kun "tulistuin" niin pahasti Retrokki:n saamasta kohtelusta että oon ihan päreinä.
Samperi millanen lääkäri. Se olis siellä palvelemassa sua. Ei kävelemässä sun yli. hittoako sit kyselee että onko kysyttävää jos ei voi edes vastata!!! Tee silleen et jätät sen lääkärin siihen henkiseen kuralätäkköön makaamaan minne se kuuluu ja soitat neuvolaan, tai pelkopolille ja kerrot ongelman. VARMASTI saa ajan uuteen tarkistukseen jossa lääkäri sen koittaa ja katsoo.
Se ulkopuolinen tarkastelu siis tehdään silleen että lääkäri työntää nyrkin sun pikkulantion väliin, siis ei minnekään sisälle, vaan tosta päältä, jo nyrkki mahtuu siihen nyt niin vauva mahtuu synnytyksessä ulos.
Siitä lääkäristä pitäis oikeesti tehdä valitus. :(

No nii...
Olin eilen tyksissä. Luulis ettei näin monennella kerralla enää tulis vääriä hälytyksiä :)
Aamulla tuli jotain todella märkää emättimestä, suppareita oli myös tasaseen tahtiin monta tuntia mut ne ei ollu yhtään kipeitä. Menin sit varmuuden vuoksi näytille, koska epäilin että lapsivettä oli mennyt. Se oli sit luultavasti limatulppa, koska kohdunsuu oli pikkasen auki ja pehmeä.
Koko ajan kyl hoin et en halua viel synnyttää koska sit vauva joutuu keskolaan, haluan viel kotiin. + et mua jännittää sen kivun kohtaaminen :)
Tosi mukava nuori mustahiuksinen nais lääkäri, ja ihan TÖRKEEN hyvännäköinen nuori mieskandi, joka siis teki sen sisätutkimuksen. en ollu aamulla käyny suihkussa, sukat haisi lenkkareissa kun duunarin hiki, ja paikat on sheivattu viimeeks n.6kk sitten. Että oli fressi olo :D Eikä olis häirinnyt yhtään jos olis ollu pelkästään kätilö ja naislääkäri. No sit ajattelin et jos ei se nuori mies oo viel mitään kamalampaa nähnyt niin nyt on sit aika :D
Se mikä jäi mietityttämään oli se että kohdunsuu/portti oli tosi tosi takana ja ylhäällä. Normaalisti se on sellai että tunnen sen itse jos kokeilen. Luulis et se olis vauvan painosta alhaalla, mut ei. Sit puhuttiin siitä istukasta, kun se on etuseinässä ja heti kohdunsuun yläpuolella, niin on pelottanut et onko se tiellä ja mahtuuko kohdunsuu avautumaan.
Mahtuu kuulemma, ja vauvan pää on jo sen "alla".
Pääsin kotiin, lääkäri toivotteli että en vielä pariin viikkoon tulis, sanoi et eihän sitä osaa yhtään sanoa tulenko ens yönä vai 4 viikon päästä. Ja niinhän se menee =)
Hyvä kokemus jäi, ja nosti luottamusta tyksiin. Ai niin, sitäkin se lääkäri sanoi että jos se olis ollu lapsivettä niin olisin suoraan jäänyt osastolle enkä olis saanut lähteä enää kotiin, (ja että hyvä että tuliin varmuuden vuoksi käynnille)
Mietin et kun tuolla face ryhmässä on äitejä joilla on tihkunut lapsivettä monta päivää eikä ne oo sairaalassa? Onko käytäntö niin erilainen eri paikkakunnilla?

Tänään minulla on neuvolalääkäri. jota olen odottanut kovasti! Jospa alakerrassa ollisi jotain edistystä tapahtunut!
Nyt on jo pidemmän aikaa mietityttänyt tämä vauvan koko. Nyt siis on rv 35+1 ja rv 32 painoarvio oli 2kg700g.
Vauvahan on LA jo ihan tosi iso!! Ja minulla kuitenkin menee yliaikaa.. Vähän jännittää. Pitää siis mainita tästä tänään, vaikka tuskin mihinkään vaikuttaakaan.

Kuudes hyvä että vauveli saa vielä lepäillä edes hetken kohdussa :)

Plaah! Neuvola oli tänään ja sielä ravaaminen tuntuu niin turhalta kun seurataan vaan painoo ja verenpainetta! Viikko 38+0 siis menossa! Mutta masukille kuitenkin kaikki hyvin <3

Mulla oli kanssa neuvola tiistaina. Ovat jo niiiiiin tylsiä. Nyt tosin odotan innolla ensi viikon neuvolaa kun mun "oma" neuvolantäti on pitkästä aikaa paikalla :) on viimeksi ollut kesäkuussa!

Meillä mies jo lopetti neuvolassa mukana olon, kun ei siellä oikein isälle enää ole mitään. Ja kun meillä on jo niin selvät sävelet :)

Meillä tänään iltpäivällä kontrolliultrta. Vähän mietityttää, miten ne aikoo saada enää mtiään aivojen mittoja mitattua, minkä takia siis mennään, kun pää on jo niin alhaalla...? No, jos ei muuta iloa käynnistä ole niin saa sitä painoarviota taas jotta voi panikoida minkälainen jättiläinen mahassa kasvaa! =)

Niin, ja varmaan osaavat antaa mulle varmistuksen noista herpeslääkkeistä ja niiden syömisestä nyt loppuvaiheessa. Jäi tosi epäilevä olo maanantaisesta lääkärikäynnistä, ja lääkäri itseasiassa ohjeisti ihan toisella tavalla kuin mitä aikaisemmin olen kuullut. Niin että ehkäpä tiedustelen asian vielä tuolta polilta.... Lähtökohtaisesti kun haluaisin kuitenkin alakautta synnyttää, ja jos herpes tässä synnytyksenodotusstressissä sattuisi puhkeamaan, on alatiesynnytys sitten mahdotonta..

Meillä ei ole mies ollut neuvolassa mukana kertaakaan, eikä ihan joka kerta näissä ultrissakaan ( tää on nyt yhteensä kai jo kuudes kerta kun käydään? ) mutta tänään saattaa tulla mukaan. Riippuen siis, jos on hyvä keli ja ottaa puolikkaan pekkasen töistä puintien takia, niin sitten lähtee vissiin mukaan... No, sama se, minä menen joka tapauksessa! :dance008

Eilen neuvola, rv 35+3 ja painoarvio 2kg. Keskikäyrällä mennään. Mä tykkään käydä neuvolassa, mukava neuvolantäti kelle voi avautua kaikista mieltä painavista asioista :)

Äsken käyty neuvolassa ja kaikki ok. Ei muuta kun odottelua jos tulis ulos.:)

Minäkin tulin just neuvolasta, 35+1. Kaikki hyvin, ei mitään suuria asioita. Sf-mitassa mennään yläkäyrällä, tänään 33 cm. Neuvolatäti arvioi, että jos vauvan kasvu jatkuu samanlaisena ja synnytys menis lasketun ajan tienoille, niin voisi olla vähän keskivertoa isompi vauva. Tiistaina mulla on lääkärineuvola, eli aika pian jo seuraavan kerran.

Taysin äitipolilta soitettiin, että jokin labroissa viittaa alkavaan raskausmyrkytykseen. Huomenna uusia labrakokeita ja lääkäri soittelee, että pitääkö keskiviikon kontrollia aikaistaa vai riittääkö et silloin taas äitipolille. Käski tarkkailla vointia tarkkaan, kun tila voi kehittyä jo parissa tunnissa pahemmaksi... tai sitten sitä voidaan seurailla useita viikkoja huoletta. Toivotaan, että pieni saisi olla mahassa rv37 asti edes ja ettei mitään hälyyttävää nyt ilmene. Nyt pitää vaan yrittää osata levätä paljon ja koittaa olla stressaamatta, mutta samalla pitää olla valppaana, jos olo huononee niin herkästi synnytysvastaanottoon. Ainakin minua ja vauvaa seuraillaan nyt tarkkaan. Kohta taas neuvolaankin vierailemaan.

Tsemppiä Mile, toivotaan ettei pahene ja pääset tuonne viikolle 37 turvallisesti :) Ja todellakin sitten jos vointi huononee niin kipin kapin synnärille!

Mile, hui, kannattaa nyt lepäillä tosiaan ja suahan tarkkaillaan nyt kunnolla niin koita olla stressaamatta :) Onneksi kuitenkin tutkivat noin hyvin asiat ettei tuu ihan puuntakaa mitään!

Itellä oli neuvola eilen, kaikki ok. Ei oo tullut enää veristä vuotoa ja muutenkin olo ollut "tasaisen kivulias" (pari supistelua yöllä/päivällä, lonkat ja polvet kipeenä ja nukkuminen hankalaa, perussetti niin sanotusti :D) niinkuin tässä ollut jo pari viikkoa. Oon tässä pistäny huomiolle että mulla tullu pari päivää sellaista kiinteetä limaa aina vähän kerrassaan, josko se oisi limatulppaa o_O Mene ja tiedä. Viikko sitten vielä tuntui ettei menis kauaa synnytykseen mutta nyt on alkanut hiipimään ajatus että ei tää lopu ikinä! Menee yliaikaseks ja joudun käynnistykseen :D Jos ajattelee negatiivisesti niin kai sitten on pakko yllättyä positiivisesti jos jotain tapahtuukin ennen laskettua tai sen tienoilla. Lauantaina rv 37! jihuu.

Takaisin