Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terveisiä ultrasta! Oltiin siis lähinnä kokoarvion vuoksi käymässä ylimääräisessä ultrassa nyt rv34, mutta samalla lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteen yms.

Meidän neiti painaa arviolta nyt 2569g, eli olisi kuulemma LA:n tienoolla noin nelikiloinen riippuen miten nyt viimeiset viikot kasvaa. Lääkäri suositteli nyt kuitenkin olemaan tarkkana omien syömisten kanssa, ettei pikkuinen ruokavalion takia kasvaisi vielä enempää mitä nyt geenien vuoksi kasvelee. Enää ei niin huoleta, että tuleeko ihan jättivauva, mutta toivon, ettei hirveästi mentäisi LA:sta yli, ettei pieni kauheasti ehtisi yli sen neljän kilon. Keskiarvotyttö, kun äitinsä ollut kolmikiloinen ja isänsä viisikiloinen. :D Siellä pikkuinen nukkui ja teki hengitysharjoituksia. <3

Sykkeet oli hyvät, lapsivettä normaalisti, istukka hyvällä paikalla. Kaikki "normaalin rajoissa" kuten lääkäri joka asiaan sanoi. :D Kohdunkaulassa ei ole tapahtunut muutoksia, vaikka on ollut menkkajuimailua. Hyvä näin. Pysyy pikkuinen vielä vähän aikaa kasvamassa. :)

Äidin ja isin söpö mutruhuuli <3 <3
415f7ceb-7edd-4a62-a2ad-fdbe6a720863_zps8d9e2469.jpg

Hienoa, että Milellä kaikki kunnossa! =)

Mekin oltiin tänään ultrassa, käytiin tarkistamassa vauvelin asento. Raivotarjonnassa oli, kokoarviota pienelle tänään 37+0 2,7kg, eli 3,2kg pitäisi olla lasketun ajan aikoihin. Lisäksi sanoi (vaikkei 100% lupausta tietenkään antanut), että hyvin vahvasti näyttäisi olevan tyttö tulossa! <3

Kiva kuulla että kaikki hyvin pikkuisilla ja äideillä :)

Mä aloin nyt vaan miettiä tuota vauvan painoa. Että mitähän tuo oma mahtaa painaa kun ei mitään hajua ole...? Viimeksi painoarvio tehty rv 28... No, näkee sitten kun vauvan saa syliin :)

Hui, nyt jännittää. Rv 32 painoarvo oli 2kg700g. Kuinkahan iso vauva on silloin LA aikoihin..

Mirumaru: Me ollaan 3 viikkoa "jäljessä" ja silti meidän tytöt melkein samankokoisia tän hetkisten arvioiden mukaan. :D

Yosa: Ymmärrän, että jännittää, kun itseäkin jännittää, jos menee tämän kanssa yhtään yli LA:n. Ja siun painoarvio suunnilleen samassa mitä meidän nyt rv:llä 34.

Mulla oli kans vauvan rv 34 painoarvio 2,7kg. Oon tässä jännäilly huomista painoarviota. Tuleekohan sieltä ihan jättivauva O_o

Meille ainakin tuo ultraava lääkäri sanoi, että isompi on kuin ikäisensä (rv34 vastasi enemmän rv34+6), mutta ei pitäis olla ihan jättivauva kuitenkaan. Että se noin 4kg LA:na. Ja sanoi, että kasvaisi nyt arviolta 200-250g/vko. Mutta jos multa kysytään saisi vauva tulla ulos rv38-40, että ei menisi kauheasti yli tuon neljän. Mutta eihän multa kysytä. :D

EnniK: Meillä ei ole neuvolassa ultraa ja täten ei edes neuvolalääkäri ultraa. Pääsin ylimääräiseen ultraan kokoarvioon, koska sf-mitta ollut yläkäyrällä/sen yllä ja sain neuvolantädin kirjoittamaan lähetteen kokoarvioon, että saisi edes vähän mielenrauhaa, että onko tulokas 3kg, 4kg vai hurjat yli 5kg. Nyt oon sinänsä rauhassa, että ei ongelmaa odotella laskettuun aikaan, mutta pitää katsoa miten paniikki sitä tulee, jos pikkuinen menee yli siitä ja jatkaa vaan kasvamistaan...

Jos oikeasti siis haluaa ylimääräiseen ultraan, niin vaatimalla pääsee. Tai minä en edes vaatinut, mutta kerroin, että asia mietityttää tosi paljon ja tulee uniin, niin neuvolatäti kirjoitti sitten lähetettä. :)

Meilläpäin ei lähetettä kyllä heru jos ei ole oikeasti syytä huolestua (siis neuvolatädin mielestä). Jännitin jossain vaiheessa synnytystä kun meidän suvun naisilla se ei aina oo ihan sujunut normaalisti niin selkeästi sanottiin neuvolasta ettei synnytystapa-arviota yms. tipu kun ei ole näyttöä ettenkö minä voisi normaalisti alakautta synnyttää.

^Täytyy siis ens viikolla leikkiä vähän huolestunutta :cool:
Vai kuinka nopeasti noihin mahtaa ajan saada, kun viikkoja on ens vkolla jo 38..

Itse puhuin neuvolassa tuosta rv30 ja sain äitiysultrasta ajan nyt rv34, koska niiden mukaan aiemmin ei saa tarkkaa kuvaa mikä olisi mahdollinen syntymäpaino. Kai se riippuu noilla viikoilla miten oleelliseksi ne tuon näkee/on aikoja. En osaa sanoa.

En tiedä vaikuttiko meillä tuohon ajan saamiseen sekin, kun tosiaan olen lyhyt ja sf-mitta ollut korkea ja kun tosiaan tuo mieheni ollut jättivauva.. Tai sitten neuvolantätini on vaan harvinaisen ihana (uskoisin näin!). Ei se meinannut laittaa mulle vielä lähetettä, mutta kun vähän puhuin, niin sain sen sitten ihan mielenrauhan takaamiseksi. Kun ei se pelko ja stressi oo äidille hyväksi. :D

Me saatiin painoarviota viime perjantaina kun käytiin taas mutka synnärillä. (Itellä oli ollut kolme päivää kauttaaltaan koko maha kipeä ja todella huono olo. Syytä ei tähän kylläkään löytynyt) Kuitenkin vauvalla oli onneksi kaikki hyvin ja lääkäri ultrasikin vauvan. Harmittaa vaan, että itse en saanut nähdä ultrausta, mutta onneksi mieheni sai kurkittua lääkärin olan yli :)
Painoarvio oli siis rv 33+4 2,2kg ja kuulemma ihan keskikäyrillä mennään. Meillä vielä tiedossa yksi ylimääränen ultra viikolla 38 kun aikaisemmin rakenneultrannut haluaa tarkistaa, että varmasti kasvaa ja kehitty hyvin aikaisempien keskenmenojen takia.

Täällä on kaikissa neuvolalääkärin käynneissä ultraus. Nyt on loppuraskauden (/synnytystapa-arviointi) neuvolalääkäri. Mä kun luulin ettei rakenneultran jälkeen ultrailla, oli ihan positiivinen yllätys On aina kiva nähdä vauvaa <3 :love7 Tuo rv 34 arviointi tuli kun joutu pyörähtämään äippäpolilla epämääräisten vuotojen takia.

Meillä ei oo tuolla neuvolassa ees ultrauslaitteita vaan kaikki ultraukset on keskitetty yhteen neuvolan palvelupisteeseen :(
Ja tosta synnytystapa-arviosta: Pikkusen meinaa hirvittää kun kysyin, että onko täällä synnytystapa-arviota, niin kuulemma lääkäri käsikopelolla kokeilee paikat ja jos epäilee ahtaaksi niin vasta sitten tutkitaan tarkemmin. Ei ihan kamala luotto ole neuvolan lääkäriin mikäli sattuu sama kuin edellisessä lääkärineuvolassa!

Retrokki, meillä ei ole synnytystapa-arviota ollenkaan...eli ei mitään lääkärikäyntiä sen ekan toukokuisen kerran jälkeen.

Onkos teillä muilla neuvolatädit antaneet painoarvioita käsin tunnustelemalla? Eilen rv35+4 täti tunnusteli ja sanoi, että vauva on nyt alle kolme kiloa. Ja että syntymäpaino olisi noin 3,3-3,5 kiloa, jos syntyy lasketun ajan tienoilla. Aika tarkkaa arviota siis antoi :O Mutta eipä tuota uskalla pitää kuin ehkä karkeana arviona... Toisaalta oon ajatellutkin, että vauvasta varmaan tulee sellainen 3-4-kiloinen, kun ollaan isinkin kanssa aika normaalikokoisia.

Miten ne muka käsikopelolla mitään painoarviota osaa sanoa?? Kun se ultrankin arvio voi heittää miten sattuu. Kaverin vauva ultrattiin 5,8 kiloiseksi ja seuraavana päivänä kun sektiolla syntyi, kaveri painoikin 4,9. Melkeen kilon heittoa..

Oman vauvan painoa tai kasvua ei nyt jostain syystä seurata lainkaan.. neuvolassa siis, ei mitään mittailla tms. Johtuu varmaan siitä sovitusta sektiosta mikä on reilu kolmen viikon päästä. Ai kun ihanaa, enää ei tartte kauaa kärsiä ja odottaa niin pieni on jo täällä.

Terveisiä synnytystapa-arvioinnista, vauva oli kovasti raivotarjonnassa, painoarvio oli nyt viikoilla 35+4 3100g (arvioitu syntymäpaino on siis 4kiloa). Oli paikat pehmenneet ja melkein sormelle auki, kanavaa oli 0,5cm jäljellä. Eli toivotaan että vaavi poistuis yksiöstään parin viikon sisällä! :) Näinköhän tämä on toiveajattelua..

Täällä käyty tänään neuvolassa.. Lääkärineuvola 2vkn päästä mitä odottaa ku kuuta nousevaa. <3
Hb oli laskenu 107n eli nyt pitäis 2krt päiväs ottaa tbl:ttia! :(
Ultraamaski käytii ku neuvoltäti epäili luisevan pyllyn takia hieman kuinka päin vauva on.. No pää alaspäin se siellä oli, onneksi :)

Takaisin