Synnytystapa-arviossa käyty. Mua jännitti kauheesti, kun olen lukenut, että voi sattua ja moni vuotaa vähän vertakin jälkeenpäin. Yhdellä elokuisella oli ollut niin kovakouraista, että lapsivedet tuli lääkärin huoneeseen. Olin niin hermona, että sain elämäni suurimman verenpainearvonkin aikaiseksi (joka siis oli 109/78, kun mulla on lähtökohtasesti niin matalat paineet).
Noh, meille sattui sellanen lapsilääkäri (eli siis sellanen melkeen 10 vuotta mua nuorempi tyttönen) . Se kokeili niin varovasti, ettei tuntunut miltään. Varoitteli, että tää mitä hän seuraavaksi tekee tuntuu hyvin inhottavalta, mutta silitykseltä se minusta tuntui. Mieheni antama välilihanhierontakin tuntuu enemmän, eikä sekään tietenkään satu. Tällä perusteella sain kuitenkin arvion, että vauvan pitäisi mahtua ihan hyvin. Häntäluutakaan ei painellut sillä tavalla reilusti vaan kokeili nopeasti kädellä siitä päältä. En tiedä, kuinka luotettava arvio on. Toisaalta JOS se osasikin kokeilla ihan oikein niin oon tosi onnekas ja synnytys menee paremmin kuin osasin ajatella.
Ultralla ei katsottu, eikä edes palpoimalla arvioitu vauvan kokoa, vaikka meidät aluksi vastaanottanut hoitaja niin lupasi. Sf-mitta otettiiin ja sen perusteella lääkärityttö vastasi vasta kun erikseen kysyin, ettei vauva vaikuta mitenkään kovin suurelta. Jaha.
Kohdun kaula oli kokonaan kiinni ja täysimittainen, ja pehmentynyt vain ihan vähän. Täytyy myöntää, että olen tästä aika pettynyt, koska alakerta on tuntunut ihan murjotulta ja oudolta jo pari viikkoa, eikä siellä olekaan edistynyt mikään. Oisin henkisesti ihan valmis jo, mutta vauva ei näiltä näkymin oo tulossa vielä toviin. Höh.
Paras ja tärkein uutinen oli, että on raivotarjonnassa eikä pitäisi mahtua enää kääntymään. Olisi ollut kyllä kiva tietää tarkemmin omasta ja vauvan koosta ja mielellään nähdäkin vauva, mutta näillä mennään.