Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty. Rv 37+2. Paineet & pissit ok. Painoa + 933g./vk, sf-mitta 33cm, rt, syke +125 ja painoarvio nyt 2,8-2,9kg ja täti ennusteli lopulliseksi painoksi max. 3,5kg. Kahden viikon päästä uudelleen.

Oliskohan tää käsituntumalla painoarvion antaminen joku Keski-Suomen juttu? ;) Aika hyvin kuitenkin neuvola tädin arviot pitäny kuulemma paikkansa.. tiedä sitten :D

Kävin tänään ylimääräisessä ultrassa, kun lääkäri laittoi lähetteen sf-mitan vuoksi(34cm/rv.35+5). Siellä se pikkumies teki hengitysharjoituksia, pää jo hyvin alas laskeutuneena. Viikkoja nyt siis 36+3 ja vauvan kropan koko vastasi vk. 38, eli puolitoista viikkoa edellä. Paino nyt 3170gr. ja meinasi että jos menee laskettuun aikaan, niin silloin olisi n. 3,8kg. Ei siis mikään jättiläinen, muttei ihan pienikään kaveri:happy118.

Täälläkin oli tänään neuvolavisiitti (on muuten ihanaa, kun alkuraskaudessa näitä sai aina odotella, mutta nyt eilen oltiin ultrassa ja nyt oli neuvola ja pääsee usein seurailemaan tytön sykkeitä jne. :love017 ). Paineet on neuvolassa aina kotipaineita korkeammat, mutta olivat taas nousseet ja kotipaineetkin on vähän noussut. Pissa kuitenkin ok. Paineiden takia kuitenkin kontrolliaika jo ensi viikolle, vaikka muuten olis vielä kahden viikon välein käynnit. Neuvolantätiä nuo paineet huolettaa ja ei ole kaukana, että laittaisi lähetettä synnytysvastaanottoon. Joka kerta muistuttaa, että jos tulee kova päänsärky, valopilkkuja, ylävatsakipuja tai kotipaineet nousee huomattavasti, niin heti svo:lle. Ei sais liikaa murehtia, mutta kyllä tuo huoli alkaa itseäkin mietityttää ja koko ajan kyttää oloaan, että onko muutosta. Paineita mittailen päivittäin.

Viime kertainen painonnousu tasaantunut, onneksi. Taisi olla osa jäätävän turvotuksen syytä, joka nyt vähän asettunut. Tyttö on pää tuossa virtsarakon päällä ja neuvolantädin mukaan voi olla, että laskeutuu alemmas vasta, kun ollaan tosi toimissa. On muuten ihanaa, kun toinen käyttää virtsarakkoa tyynynään - heti ku nousee ylös tulee pissahädän tuntu, vaikka olis just käynyt! Ja pissareissut on sellaista muutaman pisaran tuhertamista kerrallaan. :rolleyes: Sykkeet +154, kun tyttö vähän ärsyyntyi, kun kokeiltiin taas miten päin hän on. :D

Voihan ne käsituntuma-arviot ehkä olla ihan hyviä suuntaa antavia arvioita, jos on oikein kokenut henkilö tekemässä. Meillä tuo sf-mittakin viittaa siihen, että suht.koht keskikokoinen vauva olisi tulossa. Sf on mennyt hiukkasen keskikäyrän yläpuolella. Lisäksi mä oon painanut syntyessäni 3100 ja veli 3600... Neuvolatäti ei muuten sanonut mitään siitä, että kuinka luotettava tuo arvio olisi. Itse tässä vaan olen hieman skeptinen. Ihan kiva kuitenkin saada jotain arviota, varsinkin kun se kuulosti noin hyvälle niin ei tarvi huolehtia :)

Aika usein vauvojen painot on lähellä äidin syntymäpainoa
Mun serkku on naimisissa 2 metrisen miehen kanssa joka on syntyessään ollut melkeen 5 kiloinen.
Heidän poika syntyi 3,5 kiloisena ja oli jo 4kk iässä 10kg. Nyt 2 vuotiaana poitsu on metrin ja painaa 20 kiloa :D

Mulla on ollu (kaksoset tuli 35 viikolla ja sektiolla niin en laske heitä, mut hekin oli pikkasen vajaat 3kg kumpikin) pojat syntyessään 3400-3800 ja itse olin 3500...
Tästä olis muuten kiva saada galluppia.. paljonko te ootte ite painaneet ja minkä verran teidän lapset on painaneet?

Tuo käsituntumalla arvion antaminen on varmaan yks niistä taidoista jota varsinkin vanhemmille kätilöille on opetettu. Luulisin niin. Meillä entinen neuvolan terkka oli aika hyvä siinä :)

Neuvolapäivä.

Meillä tänään oli ylim. lääkäri jossa ultrattiin paino, eli 35+1 ja vastaa viikkoja kuulemma 2342g. Keskikäyrällä, ei oo jättiläinen, jee. :) Ja eikä onneks nähty sukupuolta, jee. :) Lääkäri oli sairaan nopee, kysy mitä kuuluu ja onko eka lapsi, ultras ja heippa. :P Olinki kiitollinen ettei kysyny painoo, muuten ois tullu merkintää 750g/vko :O Nla 2 viikon päästä, toivottavasti paino tasaantuu tässä välillä.

Mä oon syntyny 11pvää yliaikasena, ja olin 3100g & 47cm (äiti uskoo et la oli väärin enkä menny yli)
Mies ollu 4060g & 50cm

Minä olin 4 350g ja 53 cm... Ja nyt kun kävin tiistaina lääkärissä niin hän sanoi että meidän pieni tyttö on jo yli kolme kiloa (silloin oli rv 36+1) ja jos menee laskettuun aikaan niin sitten hän on 4 kiloa... joten toivottavasti ei mene yli laskettua aikaa...

Neuvola oli tänään ja kaikki ok. Viime viikolla oli myös lääkäri missä kaikki ok. Ihmetteli kun tässä vaiheessa vielä kaikki niin hyvin. :D Hb 119 oli noussu ihme kyllä vaikka en oo yhtää muistanu syödä rautaa. Näköjää ei sit tarvikka. Laskeutumaan päin on ja sen kyllä tuntee! Viime viikolla sf 34, tänään 32. Alko neuvolan täti jo puhuu siihen tyylii et arvelikohan se tän tulevan jo aikasemmin, sano vaan että jos teitä ei sitte ens viikolla näy niin oletan että ootte synnyttämässä...:D La on kyllä vasta 7.9. Voisin kyllä jo luopuu tästä mahasta ku ahistaa kaikki asennot, varsinkin istuminen! Liitoskivut on kyllä aikalailla hellittäny siitä mitä ne oli. Raivotarjonnassa on vauva ollu jo pidempään näitten tädin ja lääkärin mukaan mut jotenkin itteä tänää alko mietityttää mut hienosti vasta neuvolan jälkee.. että kai se sit oikeesti on ku jotenki tuntuu niin paljo muljuilua ja liikettä tuolla alhaalla...et mitä se siellä sit puuhailee, yrittää tunkee itteesä käsillään ulos?? Tuli vaan jotenki semmoi tunne yhtäkkii et toivottavasti se nyt ei oo jalat eellä.. mut luulis että se neuvolantäti ja lääkäri sen tuntee ja tietää, ainakin toi neuvolantäti on varmaa aika kokenu. Oma äiti on synnyttäny toisen lapsen jalat eellä..

Neuvola tänään rv 37+2. Eikä mitään uutta... Paitsi et paino viimein -800g, ekan kerran miinusmerkkinen, jeejeejee! Taas uusi täti oli, nuori eikä kovin luottamusta herättävä. Mutta perusjutut tuli hoidettua. Vauvan syke 170-180, pentu ei oikein tykännyt dopplerista ;) hirmuinen vimmaus alkoi.

Tylsiä nää neuvolat nyt loppuajasta. Syntyis jo ;)

Eilen oli käynti äitiyspolin päivystyksessä, jossa todettiin, että poika onkin perätilassa! Neuvolassamme ei ole ultraa vaan käsikopelolla ovat kuukauden päivät sitä mieltä, että pää alaspäin siellä kellisi. No, sain ajan sairaalaan (viikoille 36+3!!!), jolloin ulkoisesti yrittävät kääntää mikäli ei ole kääntynyt. Nyt vähän jänskättää kuinkahan käy... Nyt viikkoja 34+1 ja painoarvio vähän reilu 2 kg ja jos laskettuna aikana syntyisi, olisi painoarvio silloin tämän mukaan n. 3,2-3,3 kg.

Maikku: Mäkään en oikein luota aina noihin neuvoloiden käsikopelointeihin. Oma vauvani kääntyilee vieläkin eestaas ja viikkoja 36+ Se kääntyminen sattuu muuten ainakin mulla ihan pölönä!!

Kun mun äiti on odottanut mua ja mun kahta veljeä niin vauvat ovat kääntyneet "oikeinpäin" päivää paria ennen syntymää. Eli älä maikku vielä murehdi, se ehtii kyllä kääntymään vielä ja jollei käänny ja sektiota aletaan miettimään niin sekin on turvallinen tapa synnyttää.

Multa lääkäri eilen kysyi olenko kääntyilyä huomannut ja miten vauva on mun mielestä ollut ja kerroin, että vauva on ollut koko ajan samalla tavalla, olen vaan luullut sen työntävän peppuaan mun kylkikaareen, mutta kappas, sehän on ollutkin pää :D
Eilen ei kerrottu mitään riskejä mitä ulkoiseen kääntämiseen tulee, lueskelin niitä netistä tänään ja moni kirjoittaa siitä kieltäytyneensä usein sillä perusteella, että mikäli vauva ei itse käänny, on siihen joku hyvä syy (lyhyt napanuora tms.) tai muutoin riskit pelottavat (npanuoran kiertyminen, solmiintuminen, istukan irtoaminen...). Mä taidan kyllä luottaa nyt lääkäriin ja hoitajiin ja heidän ammattitaitoon tuon kääntämisen ja vauvan hyvinvoinnin seurannan suhteen. Ja olen enemmän kun helpottunut, että tuo perätila selvisi nyt eikä synnytyksen alettua!!

Synnytystapa-arviossa käyty. Mua jännitti kauheesti, kun olen lukenut, että voi sattua ja moni vuotaa vähän vertakin jälkeenpäin. Yhdellä elokuisella oli ollut niin kovakouraista, että lapsivedet tuli lääkärin huoneeseen. Olin niin hermona, että sain elämäni suurimman verenpainearvonkin aikaiseksi (joka siis oli 109/78, kun mulla on lähtökohtasesti niin matalat paineet).

Noh, meille sattui sellanen lapsilääkäri (eli siis sellanen melkeen 10 vuotta mua nuorempi tyttönen) . Se kokeili niin varovasti, ettei tuntunut miltään. Varoitteli, että tää mitä hän seuraavaksi tekee tuntuu hyvin inhottavalta, mutta silitykseltä se minusta tuntui. Mieheni antama välilihanhierontakin tuntuu enemmän, eikä sekään tietenkään satu. Tällä perusteella sain kuitenkin arvion, että vauvan pitäisi mahtua ihan hyvin. Häntäluutakaan ei painellut sillä tavalla reilusti vaan kokeili nopeasti kädellä siitä päältä. En tiedä, kuinka luotettava arvio on. Toisaalta JOS se osasikin kokeilla ihan oikein niin oon tosi onnekas ja synnytys menee paremmin kuin osasin ajatella.

Ultralla ei katsottu, eikä edes palpoimalla arvioitu vauvan kokoa, vaikka meidät aluksi vastaanottanut hoitaja niin lupasi. Sf-mitta otettiiin ja sen perusteella lääkärityttö vastasi vasta kun erikseen kysyin, ettei vauva vaikuta mitenkään kovin suurelta. Jaha. :scratch

Kohdun kaula oli kokonaan kiinni ja täysimittainen, ja pehmentynyt vain ihan vähän. Täytyy myöntää, että olen tästä aika pettynyt, koska alakerta on tuntunut ihan murjotulta ja oudolta jo pari viikkoa, eikä siellä olekaan edistynyt mikään. Oisin henkisesti ihan valmis jo, mutta vauva ei näiltä näkymin oo tulossa vielä toviin. Höh.

Paras ja tärkein uutinen oli, että on raivotarjonnassa eikä pitäisi mahtua enää kääntymään. Olisi ollut kyllä kiva tietää tarkemmin omasta ja vauvan koosta ja mielellään nähdäkin vauva, mutta näillä mennään.

Neuvola käynniltä juuri kotiutunut rv 36+4 ja kaikki hyvin :) nätit oli murusen sydänäänet ja rt:ssä edelleen ja onkin ollut jo yli kuukauden oikeinpäin, toivottavasti myös pysyy :) oma painon nousukin vähän edes hidastunut ku melkein viimesen kuukauden ajan ollu yli kilo per viikko painonnousu ni nyt vaan n.200grammaa. Ainut että rautakuurille joudun, onneks vasta nyt kuitenkin kun 114 oli hemoglobiini ja lähtötilanne kuitenkin niin hyvä kuin 136. Olen mietiskellyt että supistuksia mulla ei oo tainnut olla mutta kun neuvolassa voivottelin alaselkäkipujani niin totesi vaan että monesti ne supistelut voikin tuntua ristiselkä kipuna :) eli kenties niitä supistuksia on tullutkin, näin ensikertalaisena vaikea itse sanoa :) täti sitten totesi että kun tuohon rv 37 asti odottelet ni sit ei haittaa vaikka syntyiskin :) ja sehän vaihtuu jo nyt torstaina. Mä oisin jo kyllä ihan valmis! Lääkärissä tosin paikat vielä kiinteät ja kohdunsuu kiinni että mitään merkkejä ei kyllä synnytys suuntaan vielä oo. :happy090

Neuvolassa verenpainekontrollissa rv 34+6. Eka mittaus 161/107 ja toinen 147/99. Kotipaineet tänään ennen neuvolaa 138/75. Kotipaineet vielä ihan ok rajoissa, mutta kun nekin nousseet tasaisesti ja nuo neuvolapaineet alkaa olla jo suht korkeita. Pissa kuitenkin yhä ok. Lievää päänsärkyä ollut nyt, mutta muuten ei raskausmyrkytysoireita mielestäni ole ollut. Vauvan sykkeet hyvät.

Neuvolantäti tuntuu kuitenkin olevan vähän huolissaan eli taas uusi aika verenpainekontrolliin jo tämän viikon torstaille ja nyt sitten tehtiin lähete taysiinkin, jos vaikka haluaisivat siellä seurata tarkemmin.

Tietääkö kukaan onko miehen järkevää tulla mukaan TAYSin äitiyspolikäynnille? Eli saako olla mukana tutkimuksissa vai passitetaanko käytävään odottamaan? :) Haluaisi tulla mukaan, mutta pohditaan onko järkevää olla tuo aika pois töistä, että joutuisiko vaan käytävillä hengailemaan... En tietenkään tajunnut tätä kysyä, kun soittivat varatusta ajasta.

Tayssissa mies pääsee äitipolikäynnillä mukaan tutkimuksiin. On ihan kiva kun käyrilläkin maataan niin saa olla mukana siinä. :)

Neuvolalääkärissä käyty tänään, rv 35+6.

Paino nousee minulla edelleen 1000g/vko mikä minua hirvittää ja on alkanut ahdistamaan kovasti. Pissa on edelleen puhdas, hemoglobiinia ei tällä kertaa mitattu kun kaksi viikkoa sitten oli hyvä. Verenpaine vähän noususuunnassa alapaineen osalta ainakin, nyt 138/91.

Monsterin syke oli 150+, näin korkealla se ei ole neuvolassa tainnut vielä kertaakaan olla? Raivotarjonnassa edelleen, kroppa minun oikealla kyljellä niinkuin olen itsekin ajatellut. Kohdunsuu on vielä kiinni, mutta kohdunkaula on lyhentynyt (nyt 1,5cm) ja pehmentynyt, mikä kaiketikin on ihan asiaan kuuluvaa näillä viikoilla. Sisätutkimusta tehdessä lääkäri totesi että juu, kyllä täällä pää tuntuu, eli ilmeisesti melko alhaallakin alkaa Monsteri olla, ja se taas varmaankin selittää noita kipuja tuolla nivusissa..

Torstaina meillä on ultra-aika vielä äitiyspolille niiden aivokammioiden takia. Olivat neuvolalle laittaneet viestiä, että synnytyslääkäreiden palaverissa oli päätetty, että synnytyksen jälkeen, viimeistään vuorokauden iässä, aivot tutkitaan sitten vielä ultralla. Muuta huomiota eivät olleet laittaneet, eli ilmeisesti kuitenkin ihan normaaliin synnytykseen ollaan varautumassa. Tästä varmaan saamme silloin torstaina vielä lisää tietoa.

Tänään käytiin ylimääräisessä ultrassa varmistamassa miten päin vauva on. Pää alaspäin niinkuin oli neuvolassa jo arveltukin. Semmoinen nätti pikku mutruhuuli siellä makoili silmät ummessa. Näytti oikein pulleaposkiselta :love7 Painoarvio nyt vk 35 + 1 oli 2600 grammaa (en muista oliko tasan vai vähän yli eikä sitä missään paperissa näkynyt lukevan). Hieman alle keskikäyrän oli kokoarvio kun taas fundusmitta on mittaajasta riippuen ollut pari kertaa yli yläkäyrän. Luotan kyllä enemmän ultraan kuin tuohon fundusmittaan, joka tuntuu tosiaan vaihtelevan riippuen mittaajasta.
Vähän oli merkkejä hiivasta, joten täytynee piipahtaa apteekkiin maitohappobakteeriostoksille ettei se pääse pahenemaan. Muuten alapäässä kaikki normaalisti, ehkä sormenpään verran olin avautunut.

Takaisin