Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milelle ja Mcgonnorille toivottelen hyvää vointia <3. Ja tietysti kaikille muillekin!

Kaikenlaisilla vaivoilla meitä ehditään vielä ennen h-hetkeä piinaamaan, siitä olen varma. Olen huomannut oman vointini kohdalla, että äitiysloman alkaminen 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa on tosi järkevä juttu. En ole todellakaan ollut enää työkunnossa. Olen viimeinkin antanut itselleni luvan päiväuniin ja siihen, etten välttämättä tee päivän aikana juuri mitään, olen vain. Tunnen itseni tosi vaivaiseksi, ja uskallan myöntää sen.

Mullakin meni aikaa että pystyin myöntämään itselleni että voi ja saa ja PITÄÄKIN levätä enemmän. Mulle oli viimeinen pisara kun oltiin lähdössä käymään hesassa sukulaisten luona ja 20 minuuttia motaria ajellessa mua alko supistelemaan se autossa istuminen niin pahasti että käännyttiin ympäri. No sen päivän aikana alkoi se verenvuotokin. Tuli ihan sellanen olo että elimistö vaan ilmoitti että nyt riittää, mene lepäämään. Sen jälkeen oon ottanut lunkimmin, en jaksa stressata turhista ja tuosta painoasiastakin oon saanut itkukohtauksia monesti neuvolakäyntien jälkeen, en enää. Tässä ei oo nyt omissa käsissä nää asiat, pitää mennä tän mukaan mitä pystyy ja osata nauttia loppuajasta. Turha vetää itseään piippuun kaikenmaailman turhista asioista, etenkin kun tarvis sitten vielä energiaa vauvan hoitamiseen kun sairaalasta pääsee.

Onko teillä muilla autossa istuminen aiheuttanu supistuksia? Nykyään itse pystyn istumaan autossa kauppareissujen ajan..

Tsemppiä minultakin Milelle ja tottakai myös muille, näihin viimeisiin viikkoihin!

Mä kävin pitkän kaavan kautta tänään äitiyspolilla. Pitkän kaavan mukaan siis sen takia, että vajaa puoli tuntia kului käyrillä, Monsterin sykkeet vaihteli 119 ja 159 välillä. Sitten lääkäri ultrasi, ja ultrasikin muuten huolella, siinä meni hieman vajaa tunti!!!

Sisätutkimus tehtiin, tämä lääkäri sai "tulokseksi" että kohdunkaulaa 2,5cm jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki. Kuulema normaali tilanne näille viikoille (36+2). Aivojen sivukammiot on jotakuinkin ennallaan, eli muutosta ei ole tapahtunut. Toinen menee normaalin rajoissa, toinen on raja-arvoilla edelleen. Ultrattiin sekä mahan päältä että emättimen kautta. Nämä aivojen rakenteet siis tosiaan on päätetty tutkia syntymän jälkeen, vuorokauden kuluessa. Niin, ja Taysiin joudutaan jossain vaiheessa syntymän jälkeen sitten lisätutkittavaksi kuulema.

Noh, sitten ultrattiin muutakin. Eli perinteiset pään- ja mahan ympärys sekä reisiluu. Näistä tulokset sai ihan aika simppelisti. Lääkäri katsoi mahan aluetta tosi tosi tarkkaan, ja kävi sitten kertomaan, että hän ei ole varma onko löydös täynnä oleva virtsarakko vaiko onko siellä vauvalla munasarjakysta.. Jee. Istukan virtaukset mitattiin myös, ja ensi alkuun näytti siltä että jonkinlainen alkava toimintahäiriö siellä on, mutta toisella mittauksella arvot oli ihan hyvät. No, näiden tarkistusta varten varattiin ensi viikolle seuraava aika. Lapsivettä on ihan ylärajoilla, joten käsky kävi mennä uuteen sokerirasitukseen. Ajan sainkin jo heti huomisaamulle...

Kokoarvio mittojen mukaan tällä hetkellä 3220g eli varsin hyvää vauhtia kasvaa tämä lapsi. Ihan oikeasti jo toivon, että syntyisi hyvissä ajoin ennen laskettua, ettei tuo paino ihan kamalan isoksi pääsisi kasvamaan.....!

Oli hiukan neuvolassa paineet tapissa, kun just ennen saanut tietää, että alkavaa myrkytystä olis ilmassa... Eli eka mittaus 163/113 ja tokakin vielä 156/104!! Rajana taysista annettiin, et jos on yli 150/100 niin heti sinne. No olo ei ole pahentunut eilisestä tays vierailusta ja uskon paineisiin vaikuttaneen tuon, että olin ihan jännittynyt, kun puhuttiin neuvolantädin kanssa raskausmyrkytyksestä ja siihen liittyvistä asioista... No neuvolantäti soitti taysiin, että saako päästää mut kotiin vai lähettääkö mut taysiin. Sain luvan tulla kotiin lepäämään, kun olo oli sama kuin eilenkin, kunhan lähden HETI olon huonotessa taysiin ja kerron huomenna lääkärille (soittaa labratuloksista) tämän päivän paineet, että voi arvioida pitäisikö mut laittaa osastolle lepäämään.

Kotiin päästyä soittiki taysin kätilö liittyen huomisiin verikokeisiin... Kerroin sille neuvolapaineet ja käski mitata kotipaineet, jotka olikin 167/99. Sitten kätilö soitti taysin päivystävälle lääkärille, joka oli sitä mieltä, että tänään synnytysvastaanottoon käymään. Eli kohta lähdetään sinne, kunhan mies ehtii kotiin ja mukaan. Toivottavasti pääsen sieltä vielä kotiinkin, etten joutuisi osastolle. Ainakaan pitkäksi aikaa.

Ironista, että hetki sitten pelkäsi isoa vauvaa ja yliaikaa ja nyt pelkää, että pikkuinen syntyy jo nyt tai joudutaan olemaan sairaalassa pitkään. Onneksi kuitenkin tyttö jo 2620g. Sykkeet hyvät ja istukan virtaukset ollut eilen hyvät yms. Eli varsinaisesti ei hätää ole juuri nyt ja tyttö pärjää kyllä, vaikka jo syntyisikin. Jotenkin muuttui just todellisemmaksi se, että vauva voi tulla milloin vaan. Olen innoissani ja peloissani. :D

mulla neuvola huomenna. Saa nähä onko sokerit taas plussalla ja onko paino noussu vai tippunut. Verenpainekin ollut hitusen alhainen.

Mä pidin kesäloman ennen mammaloman alkua ja jäin saikullekin jo kaksviikkoa ennen kesäloman alkua. Ei vaan selkä kestänyt enää kumartelua ja nostelua. Nyt tää "neljän seinän" sisällä oleminen rupee käymää kuuppaan ja siks tännekin tuli varmaan kirjauduttua :D
Mut on tässä joutunut antaa periks asioille, koska on pakko kuunnella kehon merkkejä ja mentävä sen mukaan :)

Mile, toivotaan että tilanne rauhottuu! Ei oo tosiaan leikin asia tuo raskausmyrkytys, kannattaa pelata varman päälle. Ja hyvän kokoinenhan tuo tirriäinen jo teillä on jos nyt katsovat että vauvan olisi jo parempi syntyä :) Tsemppiä, ilmottelehan miten käy!

Nyt maataan 4a:lla ja ollaan levossa. Verenpainelääkitys aloitettiin tässä illalla. Olo on mulla yhä hyvä lievää päänsärkyä lukuunottamatta ja vauvalla kaikki hyvin ultrassa ja käyrä ok. :) Nyt otetaan käyrää kahdesti päivässä ja verikokeita yms. Toivottavasti pääsen suht pian kotiin. Hassua olla sairaalassa, kun ei edes niin kipeä olo, mutta hyvä kun seuraavat. Vielä ei ainakaan olla vauvaa ulos savustamassa, mutta totesivat, ettei estetäkään, jos päättäisi tulla. Mutta hyvin tuo masussa viihtyy, kun paikat kiinni eikä supistuksia ole. :P

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Jaksamista Mile sinne makoiluun... hyvä että ottavat tosissaan ja seuraavat tilannetta. Toivotaan että pääsette vielä kotiin ja vauva saa kelliä vielä masussa jonkin aikaa :)

Tsemppiä Mille! Mulla oli esikoista odottaessa ensin lievä ja sitten kohtalainen raskausmyrkytys, joten oon kanssa ollut osastolla seurannassa, verenpainelääkkeitä syönyt, pissaa kerännyt proteiinin vrk-mittausta varten ja lopulta pyynnöstäni käynnistettiin 40+4, kun mua turhautti, että seurattiin ja seurattiin ja piti ravata ä-pkl:lla, kun viikot oli täys ja ainoa parantava hoito raskausmyrkytykseen on synnytys.. Jotenka suostuivat käynnistykseen ja kohdunkaulaa pehmentäviä tabletteja ehdittiin laittaa yht 2kpl 4h:n välein, (klo 14 ja 18) kun synnytys jo oli hyvin käynnissä (kätilöni sitä uskomatta) ja seuraavana aamuna klo 04.07 syntyi pikkuisemme 3130g painava tyttönen nälkäänsä karjuvana :)

Oli tänään neuvolalääkäri. Kohdunsuu oli pehmentynyt, mutta oli vielä kiinni kuulema. Pissat, verenpaineet hemoglobiinit oli hyvät. Lääkäri kuitenkin oli jotenkin "ammattitaidottoman" oloinen tai ehkä vaan hajamielisen oloinen.. ei osannut käsituntumalla sanoa mitenpäin vauva on joten piti ultrata, eikä löytänyt sydänääniä joten sydämenkin etsi ultralla. sf mitta (vai mikä se nyt olikaan :D) oli yläkäyrillä, epäili että liikaa lapsivettä. Joten pitäisi mennä ultrattavaksi äitipolille, sitten kun siellä on vapaata.. Kuulema kiire siellä.

Nonni.. nyt menetin yöunet. Menin lukemaan liiasta lapsivedestä.. Huolestuttaa.. tuo mun sf mitta on nyt 39 eli se on paljon yli käyrien...

Tsemppiä Mille! Mulla oli esikoista odottaessa ensin lievä ja sitten kohtalainen raskausmyrkytys, joten oon kanssa ollut osastolla seurannassa, verenpainelääkkeitä syönyt, pissaa kerännyt proteiinin vrk-mittausta varten ja lopulta pyynnöstäni käynnistettiin 40+4, kun mua turhautti, että seurattiin ja seurattiin ja piti ravata ä-pkl:lla, kun viikot oli täys ja ainoa parantava hoito raskausmyrkytykseen on synnytys.. Jotenka suostuivat käynnistykseen ja kohdunkaulaa pehmentäviä tabletteja ehdittiin laittaa yht 2kpl 4h:n välein, (klo 14 ja 18) kun synnytys jo oli hyvin käynnissä (kätilöni sitä uskomatta) ja seuraavana aamuna klo 04.07 syntyi pikkuisemme 3130g painava tyttönen nälkäänsä karjuvana :)

Mullahan ei ole kertaakaan ollut proteiinia virtsassa ainakaan vielä. Kuulemma ei ihan aina tulekaan, vaikka yleistä on.

Vielä en tiedä kauanko haluavat mun olevan osastolla. Haaveilen kotiin pääsystä, mutta katsotaan mitä päivä tuo tullessaan ja auttaako nuo lääkkeet. Olo on hyvä. :) Neuvolantäti ei eilen varannut mulle sinne aikaa, kun epäili, että haluavat seurata mua täällä äippäpolin puolella sairaalassa. Toivon todella etten joudu ainakaan montaa kertaa viikossa täällä ravaamaan (jos nyt siis pääsis eka kotiin), kun on tuota matkaa enemmän ku neuvolaan ja pitäis aina kyydit hankkia. Katsotaan seurataanko muaki vaan viikosta toiseen vai miten tämä etenee. Neuvolantäti sanoi, etteivät herkästi päästäisi yli LA:n, kun paineet yms. koholla... toivon näin. Oletin, ettei myrkytystapauksessa edes päästettäisi yli, mutta kai sekin vaihtelee lääkärin mukaan. Ja auttaako lääkkeet tms. :eek:

Mille - Vauvan ja sun vointi tärkeimpiä, niitä siis seuraavat. Istukan toimintaa seuraavat ultralla, virtaako veri vauvaan ja poispäin puhdistukseen hyvin. Verenpainelääkkeen aloituksen yhteydessä mun piti olla osastolla yön yli seurannassa, sitten pääsin pissakanisterin kanssa kotiin, se piti viedä vissiin seuraavana aamuna labraan, en enää oikein muista.. Mut oli vähän hankalaa, ei voinut keräyspäivinä käydä missään, kun olis pitänyt olla se kanisteri mukana, että saa kaiken pissan talteen.. Tää oli siis sen jälkeen, kun proteiinia alkoi olla, joka kerta sitä ei kuitenkaan ollut, mystistä.. Mä kävin sekä ä-pkl:lla että neuvolassa, lisäksi kotona piti tikuttaa pissaa ja olla herkästi yhteydessä neuvolaan arkena päivisin ja iltaisin synnärille. Mulle ei tullut missään vaiheessa mitään näköjuttuja eikä kovaa päänsärkyä, ihan pientä ylävatsasärkyilyä välillä. Hyvin erilaista siis eri ihmisillä eri raskauksissa. Tosissaan kandee ottaa

Joo näemmä voi oireilla monella tapaa. Vietetään vauvan kanssa ainakin huomiseen osastolla. Huomenna katsotaan, että mihin aikaan kotiin vai perutaanko huominen kotiutuminen. Riippuu voinnista ja labroista. Paineet lähtenyt hyvin laskuun lääkkeellä, vauva on aktiivinen ja pissa yhä ok. Vähän meinaa tulla oiretta jos on liian kauan pystyssä, mut muuten hyvä mieli ja olo. :)

Soitin äitiyspoliklinikalle, eikä siellä näkynyt lähetettä ollenkaan. (siis siitä liiallisesta lapsiveden epäilystä). Jotenkin niin minun tuuria. Eilen vielä neuvolasta soittivat perään että tänään ottavat aika varmasti yhteyttä äitiyspolilta. osasto sihteeri ei huomannut mitään lähetteitä eikä muitakaan yhteydenottoja. Aikoi kuitenkin soittaa neuvolaan ja kysellä asioista.. Aika menee luultavasti maanantaille. Viimeyö oli jo ihan tarpeeksi minulle.. En pysty kyllä viikonloppua odottomaan.

Mcgonnor: Mulla on ollu pidemmillä (ja kuumilla) automatkoilla kyllä supistelua, ei kipeitä. Ja jonkin aikaa niitten jälkee saattanu muutama tulla.
Mile: Hyvä että vauva voi kuitenkin hyvin! Toivotaa et pääset vielä kotiin lepäilee. :)

Nyt oon jo pitkään seuraillu kauempaa tätä foorumia ja nyt on pakko liittyä keskusteluihin :grin

Tänään oli synnytystapa-arvio Jorvissa ja kokoarvioks vauvalle saatiin max. 3170g! Ihan vähän yli keskikäyrällä mennään :) Mulla on siis raskausdiabetes, minkä takia toi arvio oli.. Arvot on onneks pysyny tosi hyvinä kotona..
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kohdunkaulaa jäljellä enää 1cm, pehmentynyt ja auki 1cm !! Kuulemma veikkas ettei mene laskettuun aikaan :D Toivottavasti alkaiskin tapahtua pikkuhiljaa jotain.. Miten sitä riittää kärsivällisyys enää tämän jälkeen.. :) nyt rv 36+5 ja esikoinen tulossa.

Kävin eilen neuvolassa oli aika pikainen käynti, kun otetiin vaan nämä perusjutut ja sitten heippa :D Johtunee siitä, että kävin alkuviikosta äitipolilla :) Kaikki oli muuten ok, mutta paino oli tullu aikalailla! 1,7 kiloa viikossa ja yhteensä on tullut 5 kiloa raskauden aikana. Itseä alkoi hieman huolestuttaa, että mikähän tässä nyt on vai onko tullut vaan herkuteltua turhan tiheästi :smiley-ashamed008 Terkkari kyllä kyseli turvotuksista sun muista, mutta en ole ainakaan huomannut, että turvotus hirveesti olisi ja mieheltäki sitten kotona utelin, että olenko turvonneen näköinen.

Tsemppiä Milelle ja toivottavasti Yosa saat ajan äitipolille mahdollisimman pian :)

Sain ajan keskiviikolle. Ja synnytysosastollekkin soitin :D Ihana kätilö sai mielen rauhoitettua!:) Ei sais lukea netistä mitään! Oon kyllä vieläkin vähän huolissani. Mutta ehkä pitää koittaa vaan rauhottua ja keskittyä johonkin muuhun.

Takaisin