Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä neuvolalääkäri löi päänsä pantiksi ultratessaan että meille on poika tulossa ja samaa sanottiin rak.ultrassa. sykkeet on ollu
viikolla19 -160
Viikolla24 -150
Viikolla30 -125-135

Otappa noista sitte selvää.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mulla on kaikki merkit viitanneet tyttöön (siis uskomukset/ennustukset, linea negra, sykkeet, hedelmöityksen ajankohta jne.) ja kikkelikallehan siellä pötköttää! Kahdessa ultrassa tämä selkeästi ollut nähtävillä. Oon kyllä itse välillä miettinyt että entä jos...? En satavarmasti usko ennenkuin näen :) ja voi kun en malttaisi odottaa sitä kohtaamista <3

Mulla kanssa paineet pomppaa jos joku toinen mittaa kuin itse, mikähän siinäkin on? Mittasin omahoito-pisteessä 120 yläpaineen ja 5 min myöhemmin terkkari mittasi ja 150! Olin kyllä jotenkin ihan täpinöissäni, oli kai ollut ikävä omaa hoitajaa ja jotenkin teki mieli vaan koko ajan puhua vauvasta, että mitä se tekee ja miten ja miltä se tuntuu :love017

Ja teki aika marenkia kun sanoi että tosi vähän on paino noussut, hyvä hyvä! Ihana kuulla kun itellä on tosi paksu olo kun reidet paisuu, käsivarret paisuu ja naama paisuu :smiley-angelic003 Mulle on tullut nyt 5kg koko raskauden aikana, ja nyt on se pahin nousukin taittunut. Nyt oli 233g/vko.

Soitin nyt taas neuvolaan niistä hepatoosiepäilyn verikokeista. Arvot paremmat kuin viimeksi (Alat viimeksi 25 ja nyt 17, sappi 2 ja nyt 1) eli näillä näkymin ei tosiaan johtuisi tämä kutina tuosta, mikä on vauvaa ajatellen todella hyvä. Mutta ottaa niin vietävästi päähän, kun ei tiedä MIKSI kutittaa ja MIKÄ siihen auttaisi!?!? Inhottavaa, kun päivän mittaan yötä kohden mennessä kutina pahenee ja aamuisinkin kutittaa vähän. Kutiaa jalat, kädet, selkä ja koko keho muutenkin. :/ En ole muuttanut pesuaineita ja käytössä hellävaraiset iholle. Pyykinpesuaine sama hellävarainen kuin ennenkin. Joka päivä Ceridal lipolotionilla rasvailen itseäni ja tämä tuo avun ehkä muutamaksi minuutiksi, mutta ei sen kauemmaksi. Noh, rapsutellaan sitten ja toivotaan, että joskus katoaisi tämä kutina... mieluiten ennen kuin tulen hulluksi sen kanssa!

Vitsi tää KESÄ ja terkkareiden kesälomat!!
Mulla ollut paineet ennen raskautta kotona mittailtuna 110/70 luokkaa ja altakin. Alkuraskaudesta juteltiin oman terkkarin kanssa, että laittaa ä-polille, jos alapaineet alkaa lähennellä 85:ä ja ennen kuin edes siinä asti olisi. Mulla siis oli edellisessä, ekassa raskaudessani raskausmyrkytys. Nooh, koska mun ekalla käynnillä alapaine oli 87, ei nää kesäsijaiset oo olleet moksiskaan, vaikka paineet on nyt taas siinä - tällä välillä oli siis 73 luokkaa. Sanovat vain, että hyvät paineet! Aaargh!! Omalle terkkarille oon voinut jättää vastaajaan soittopyynnön ja soittaa ehtiessään takaisin, kun esikoisen kanssa päikkäriaika (ja mun huono muisti!!!) estää puhelinajan (12-13) hyödyntämisen. No, eilen jätin vastaajaan viestin toiselle terkkarille mun muutaman päivän jatkuneesta kutinasta ja kysymyksen, että pitäisköhän sitä kontrolloida, vaan eipä oo kuulunut soittoa takaisin. Oma terkkari tulee maanantaina (onneksi!!) jo lomalta takaisin, mennyt luotto näihin muihin :/
Tietty soittaisin ä-polille tai päivystykseen, jos enempi alkais kutista, nyt on sit ollut rauhallisempaa sen kanssa, hyvä niin.
Pientä vuodatuksen makua :D

Meil on ollu vähän sama ongelma. sijaisia sijaisten perään. Mulla on ollu useammin sijainen kun oma terkkari.
Samoin ihmettelen sitä erilaisiin tutkimuksiin osallistumisen tuputtamista, lähes painostamista. Saako ne siitä osallistuja määrän mukaisen korvauksen tai jotain?

Mulla on ollut onni siinä että sama neuvolantäti on ollut joka kerta :) Kuukauden välein meillä täällä on noi neuvolat ollut. Huomenna ensimmäinen neuvola 3 viikon välillä ja tälle kerralle sitten osuu se sijainen. Kuulemma on mukava täti tuo sijainenkin. Eikä mua ees harmita, pitäähän sen mun oman neuvolatädin saada joskus pitää lomaa :)

Viimeksi siis neuvolassa RV 31+2 heinäkuun puolessa välissä. Verenpaineet oli hieman koholla ekalla mittauskerralla (132/87). Tai siis verrattuna siihen mitä mulla yleensä ollut. Mitattiin hetken kuluttua uudestaan ja sit lähempänä "normia" eli 125/81. Hemoglobiini mitattiin (niin kuin joka kerta) ja se oli nyt valitettavasti laskenut :sad001 Edellisellä kerralla oli vielä 123 (paras arvo koko raskaudessa) ja nyt sitten 115. Ei paljoa pudotusta, mutta terkkari kysyi haluanko syödä rautaa. Mä sanoin että en jos ei ole ihan PAKKO. En nimittäin yksinkertaisesti saa alas niitä rautatabletteja. Terkkari suosittelikin sitä nestemäistä rautavalmistetta. Tuollahan tuo pullo on, mutta eipä sitä hirveästi ole tullut nautittua tän kolmen viikon aikana... Toivotaan että huomenna olis hemppa taas normitasolla. Ja kyllä mä nyt tuon pullon aion "nauttia" pois tän raskauden aikana.

Painoa oli tullut ihan tarpeeksi. +507g/vko, yhteensä koko raskaudessa 5,4 kg. Ja mullahan siis sitä painoa on jo ihan tarpeeksi ennen raskauttakin. Eli siis liikaa. Terkkari ei ollut huolissaan, koska painonnousu on vielä "normi" rajoissa. Ja sanoi vielä että hyvä kun paino on kertynyt vasta puolen välin jälkeen. SF-mittakin meillä kulkee piirun verran käyrän alapuolella. Sitäkin terkkari piti hyvänä. Ei niin pelkoa sitten siitä että lapsi kasvaa "isoksi" vaikka painoa tulee. Mut sehän sit just tarkoittaa että tässä lihotaan ihan itse. Pelottaa kuinka paljon tässä ehtii vielä lihomaan.... Ja miten sitten saa ne kilot (+ ne aiemmat 30 kg) pois.... Toivottavasti olisi tuo painon nousu taittunut... Vaikka syy kyllä löytyy ihan peiliin katsomalla. Nimittäin sen jälkeen kun sain "terveen paperit" sokerirasituksesta, niin on nuo herkut maistunut... :BangHead

Huomenna siis jälleen neuvola. Sinne on aina kiva mennä :) Saa jotain konkreettista tähän raskauden seurantaan. Sit tämän jälkeen ymmärtääkseni käynnit ovat 2 vkn välein.

Voi huoh mä sanon.... nyt aletaan seurata tuota mun painonnousua sitten ihan oikeasti. Lisää oli tullut 900g viikossa, ja edellisellä kerralla siis se 1200g per viikko. Otan siis ruokapäiväkirjan esiin, ja ruvetaan kattomaan mistä kiikastaa. Tai tiedänhän mä, liiaksi tulee noita leipomuksia maisteltua. Mutta, kyllä mä nyt meinaan silti vähän kirjaa pitää.

Turvotusta on tullut nyt huikeasti, terkka laittoi sen kahdelle plussalle kokeiltuaan mun jalkoja. Epäili, että päkiä kivut johtuisi juurikin turvotuksista. Verenpaineet kuitenkin entisellä tasolla, nyt sen 126/73. Hemoglobiini pysytellyt ilman lisärautaa 124 ja SF-mitta oli 34, Se menee yläkäyrän yläpuolella, mutta voidaan kuulema seurata vielä, ei tarvii ottaa paniikkia ihan vielä...

Monsteri on raivotarjonnassa, edelleen, niinkuin jotakuinkin rv 25 lähtien on ollut, sykkeet oli hyvät 140 ja vahvasti kuuluu. Tulee myös niitä muutoksia liikkumisen mukaan tuossa sykkeessä. Eli sinänsä kaikki ok.
Liikkua nyt vaan siis pitäisi, vähintään puoli tuntia päivässä hieman hengästyen, ja hikoilu olisi suotavaa myös. Juomiseen pitäisi nyt syömisen lisäksi kiinnittää erityistä huomioita..

Huomenna menen fysioterapeutille, saamaan neuvoja kipeytyvään selkään. Ehkäpä myös jonkinlaisen tukivyön saan? Tai mistä sen tietää? =)

Minäkin kävin tänään neuvolassa, 32+5. Siellä oli sijainen, oma neuvolantäti on kesälomalla, mutta on taas takaisin töissä kun kahden viikon päästä menen seuraavalle käynnille. Verenpaineet oli vähän korkeammat kuin mitä on ollut, mutta ei ollut huolissaan. Paino noussu parisen kiloa kolmen viikon takaisesta käynnistä. Sykkeet +140 ja liikuskelikin kovasti ja raivotarjonnassa on poika. On kuulemma jo vähän laskeutunut pää ja selkeästi on pää alaspäin. Hb oli 126.

Sain myös ajan kolmen viikon päähän lääkärintarkastukseen ja lapun Streptokokki B:stä ja tässä rv 35-37 kuulemma otetaan se näyte.

Mie kävin neuvolassa viime perjantaina.

(Rv 35+4). Paineet 122/75 (vähän laitto jänskättään kun puhuttiin synnytyksestä ), pissit puhtaat, painoa +750g/vk (esimmäisestä neuvolasta +13,2kg), hemppa 133, sf 32, rt ja sykkeet +130. Vaavin pää oli kuulemma jo todella alhaalla ettei sieltä kyllä enää nouse :)

Seuraava käynti kahden viikon päästä.

Neuvolakäynti takana, rv 33+2. Kaikki mallillaan edelleen, hb oli noussut 111->134 joten lisäraudan saa lopettaa, jee! Painoarvioksi tuli 1400g. Oma painokin pysynyt hyvin maltillisessa nousussa, silti vois vähän rajottaa tota herkkujen syömistä... Synnytysvalmennukseen ensi viikolla!

Meillä tänään neuvola ja lääkäri. Paino ja kaikki arvot kunnossa, mutta.... lääkäri sanoi, että vauva on kyllä pää alaspäin, eli suunta on oikea, mutta hieman jotenkin vinossa, eikä uskalla luvata, että enää näillä viikoilla pääsee/mahtuu kääntymään täysin oikeaan asentoon. Lähete synnytystapa-arvioon. Kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynyt, mutta ei kuulemma vaaraa, että ihan näinä päivinä alkaisi synnytys. Toivottavasti ehditään arvioon ennen sitä, ettei tule sitten synnytyksessä yllätyksenä, miten päin vauva on sieltä tulossa.

No nyt on kyllä pakko vähän purkaa, v*tuttaa niin suunnattomasti. Mulla oli tänään siis ylimääräinen neuvolalääkäri käynti, koska edellisellä käynnillä kesäsijainen ei mm. tehnyt minkäänlaista sisätutkimusta, vaikka se kuulemma olisi kuulunut käyntiin. Odotin tätä kertaa tosi paljon, koska kaksi viikkoa sitten oma neuvolatäti sanoi pikkuisen olevan perätilassa ja sitä oon nyt sitten jännännyt, että miten päin siellä nyt ollaan. Samoin halusin sairaslomaa äippäloman alkuun asti joka siis alkaa reilun viikon päästä. No, lääkäri todella nopeasti kokeili vauvan asentoa ainoastaan tuolta ihan alhaalta ja sanoi että pää tuntuisi olevan täällä. Oma neuvolatäti aina kokeilee ja kertoo kaikki muutkin ruumiinosat että missä on ja se ois ollut kiva nytkin, koska en yhtään hahmota mikä tuntuu milloinkin ja missä. Ja vaikk itsekin oon jo muutaman päivän tunnustellut että olisiko hän pää alaspäin, niin tuosta ei kyllä jäänyt sellainen olo että varmasti on. Sykkeitäkin kuunteli ehkä noin 5 sekuntia ja kun lähti pois alta ei enää etsinyt uudestaan. Kun sitten vielä kysyin että oliko se nyt siellä pää alaspäin niin vastaus oli että kyllä, onko se muka jossain vaiheessa ollut jotenkin muuten...

No, sitten se sairasloma asia. Mähän oon ollut suunnilleen juhannuksesta asti saikulla väsymyksen takia ja kärsin siitä suuria omantunnon tuskia kunnes mun omalääkäri ja neuvolatäti sai mut vakuuttuneeksi, että se on parasta mun ja vauvan kannalta. Viime viikko oli kesälomaa ja alkuviikon olin saikulla migreenin takia. Toi lääkäri sit vaan sano kun sanoin että tänään on toi pää jo parempi kun alkuviikolla, että vaikka sitä saikkua on niin eihän se estä töihin menemästä jos on jo parempi olo. Kun sitten halusin loppuajan saikkua mm. koska en pysty pitkiä aikoja istumaan kun selkä kipeytyy (teen siis toimistotöitä), oli tähän vastaus että pyydä korkeampi tuoli ja tee taukojumppaa. Mun työnantaja on muutenkin niin paska että nehän varmaan rupee viikon takia hankkimaan mulle uuden tuolin enkä mä siellä kerkee mitään taukojumppaa tekemään. Kirjoitti se sitten kuitenkin sen saikun, mutta samasta syystä kuin aiemmin olin ollut eli väsymyksestä, eli en enää saa palkkaa siitä. Mutta mikä pahinta niin nyt tunnen taas itseni ihan luuserksi kun oon vaan saikulla vaikka pitäis vielä pystyä olemaan töissä. Tuo työyhteisö vaan on niin järkyttävän kamala tuolla, että teidän että jos menisin takaisin niin itkisin taas kaikki illat töiden jälkeen sitä että huomenna pitää taas mennä sinne.

Neuvolatäti ennen tuota lääkäriä (eikä ollut meidän oma ihana tällä kertaa) kysyi mm turvotuksesta ja sanoin että tällä viikolla on turvottanut. Hän merkkasi tähän kohtaan +. Lääkäri sanoi miksi täällä on laitettu että on turvotusta kun eihän sulla ole, ja veti sen viivaksi. No ei ollutkaan just sillä hetkellä. Hemoglobiinia ei mitattu vaikka se on ollut alhainen. No olihan se viimeksi noussut jo 118 että kaippa se sit riittää.

Sit kysyin niistä täälläkin mainituista sukkapuikkokivuista, mulla on niitä tosi paljon. Tämä lääkäri ei ollut moisista kuullutkaan mutta epäili niiden sitten kuitenkin olevan ihan tavallisia, koska jos olisi joku tulehdus niin sitten pissakin haisisi pahalle. Selvä.

Oon jotenkin vaan niin pettynyt tuohon. Ehkä se meidän oma neuvolatäti on liiankin ihana kun se aina ymmärtää nin hyvin ja sille on helppo puhua. Harmittaa vaan kun olisin halunnut tietää ihan varmaksi miten päin vauva on, mutta jotenkin en osaa luottaa siihen kaksi sekuntia kestäneeseen tunnusteluun yhdestä kohtaa...

Tuiti, jos yhtään lohduttaa niin yhtä toivoton oli munkin edellinen lääkärikäynti. Ei osaa kunnolla ottaa sf-mittaa (myöntää tämän), ei löydä vartissa vauvan sykkeitä, epäilee että olisi raivotarjonnassa ja kun jotain kyselin jostain tuntemuksista niin sanoo ettei oikein tiedä kun ei ite oo ollu raskaana. Hmph. Ja kaikenlisäks aika kovakouranen. Toiselle lääkärille pääsisin viimeseen kontrolliin mutta jos siellä on luvassa yhtä kokematon lääkäri ni en tiedä meenkö... Raskaus on sujunut hyvin, neuvolassa pätevä kätilö joka tekee koko arvion ym. Ainoa mikä tuolla lääkärissä selviäisi olisi kohdunsuun tilanne mutta onko silläkään niin väliä enää näin loppuvaiheessa? Äh, kait mä sinne lääkäriin meen mut kuhan nyt purnaan vastaan...

Niin, ja ite oon ollu sairaslomalla heinäkuun alusta, kesäkuun olin lomalla. Huonoa omaa tuntoa poden, varsinkin kun oon voinu aika hyvin ja kotona jaksan omaan tahtiin tehdä hommia. Työ siis fyysisesti raskasta hoitoalan työtä, johon liittyy muitakin riskejä. Oon vaan yrittäny selittää ittelleni että tää on nyt paras ratkasu mun ja eritoten vauvan puolesta. Kyllä niitä töitä sit ehtii tekeen muulloinkin.

Mutta joo, ilkeitä kokemuksia tollaset lääkärikäynnit :( Tälläkin porukalla niitä mun mielestä ihan liikaa!

Tuiti, olipa p**** lääkäri! Mulle sattui samanlainen lääkäri työterveydessä kesäkuussa kun hain saikkua selkäkipujen takia. Antoi pari päivää sairaslomaa ja kehotti hommaamaan uuden työpenkin ja jumppaamaan myös tauoilla :D Teen duunia missä ei todellakaan kerkeä jumppaamaan missään välissä ja aivan kuin firmaa kiinnostaisi hommata uutta tuolia mulle. En lähtenyt edes pyytämään.

Itsellä on ensi viikolla neuvolalääkäri. Viime painoarvio oli rv34+2 viikoilla 2715g. Mietityttää minkä kokoinen vauva tässä on tulossa, ihan mielenkiinnolla lähden sinne kuuntelemaan painoarviota. Jaiks.

Tänään oli jälleen ns. rutiinineuvola; pissanäyte, paino, verenpaine, hemoglobiini, sf-mitta ja vauvan syke, onko kysyttävää, hyvin menee, lääkäri kahden viikon päästä, kiittihei. Oli sama terkkari kuin kaksi viikkoa sitten (kesätuuraaja ilmeisesti), mutta ei muistanut minua tavanneensa aiemmin, joten sitten kuuntelin samoja juttuja uusiksi samoissa kohdissa vastaanottoa. Tulipahan käytyä :D

Terkkari kysyi myös, että onko supistellut. Eihän mua ole supistellut, tai sitten en vaan kiinnitä niihin huomiota. Tietyissä tilanteissa kohtu kovettuu, mutta se ei erityisesti tunnu miltään. Joinain päivinä se vaan on tiukempi kuin toisina, joten en välttämättä pistäisi supistelun piikkiin. Terkkari sitten mietti vähän aikaa ja sanoi, että mä saatan olla niitä ihmisiä, joille se synnärille lähtö tulee sitten vähän yllärinä, ja mietti että pitäiskö antaa synnytysvalmennuksessa jaettavaa "milloin lähden laitokselle"-materiaalia varulta :D Noh, perhevalmennus alkaa ensi maanantaina, joten enpä usko että ipana on ennen sitä tulossa (koputan puuta), kun vielä tykkää hengailla poikittain, jne.

Kahden viikon päästä sitten synnytystapa-arvio ja katsotaan onko tyyppi jo lähtökuopissa päin.

Ah, tänään oli taas oma terkkari paikalla ja on se kyllä niin eri juttu, kun on ihminen, jonka on tavannut useamman kerran, esikoisen kanssa siis jo ennen tätä raskautta, niin tuttu ennestään. Mulla nyt 32+4 ja tästä lähin käynnut viikon välein, verenpaineet ja pissa tsekataan viikottain ja kahden viikon välein kaikki muukin. Pissa ollut puhdas tähän asti, toivottavasti ei tuu taas raskausmyrkytys, haluaisin NIIN tällä kertaa kokea sen kotoa lähtemisen miehen kanssa, kun viimeksi jouduin sinnittelemään sairaalassa supistuksissa (vierailuajan päätyttyä!) yksinäni ennen siirtoa synnytyssaliin. Paineet mulla (ennen raskautta aikaan verraten) selvästi koholla, tänään 122/87, ja raskautta ennen 110/70 ja siitäkin alhaisemmat. Mutta kun ei muita oireita ja varsinkaan proteiinia pissassa, niin ei lähetettä ä-polille. En haluaiskaan alkaa taas rampata siellä. Viime raskaudessa mies oli niin lähellä kotia töissä, että tuli mukaan joka neuvolakäynnille ja kuskas ä-poli/päivystyskäynneille nikottelematta, mut olihan se tosin eka raskauskin..
Kotimittauksia oon tehnyt paineiden suhteen koko raskauden ajan, mutta nyt ei ole laite enää suostunut mittaamaan, ilmeisesti turvotusten takia ei löydä sykettä? Muuten varmaan riittäis vielä 2vkon välein käynnit. No, oon saikulls ja neuvola 5min kävelyn päässä, niin ei harmita :)

Eilen 36+2 oli aika synnytystapa-arvioon. Lantiota ilmeisesti ja sen leveyttä alakautta kokeili ja pitäisi naperon mahtua tulemaan :-) toivoi myös tutkimuksen edistävän supistusten alkamista, kun ei ole ainoatakaan ollut, eikä mitään merkkejä että lähiviikkoina aikoisi ulos tulla. Mutta, eipä seurannut supistuksia, ainakaan vielä. Kokoarvioksi ultrassa saatiin 3085g eli suhteellisen normaali kun jossain vaiheessa yli 5kg puhuttiin, huh :-D no, eipä tässä enää montaa viikkoa laskettuun, kunhan ei pahasti yli menis!

Mulla tänään neuvola rv 36+2. Nytpä siellä ei paljon muuta tehdä kun perusjutut. Pissa, verenpaine ja hb kunnossa. Keskusteltiin mun kovasta turvotuksesta, nyt täytyy seurata verenpainetta enemmän kotona (oon siis koko raskauden jo muutenkin vähän niitä seurannut myös kotona) ja jos alapaine nousee tuonne 90 tai yli, saan lähetteen äitipolille käsittääkseni. Paino taas noussut. Sf-mitta muistaakseni 33cm ja nyt ensimmäisen kerran terkka totesi että laskeutumista on tapahtunut :) kiinnittynyt ei vielä kuitenkaan.

Ja taas mun neuvolatäti vaihtuu. Ekalla käytiinkin aina kesäkuulle asti, välissä oli kerran joku muu ja nyt sitten 4 kertaa käydään tällä nykyisellä ja vielä loppuajaksi tulee joku muu. Tylsää vielä tässä vaiheessa saada uusi terkka, mutta minkäs teet kun ns. oma jäi sairaslomalle jo ennen kesälomaansa ja nyt ilmeisesti jatkaa sairaslomaa. Eli käyn sitten sillä kellä nyt aikoja sattuu olemaan. Onneksi kaikki on tähän asti olleet mukavia.

Huomenna ois lääkärikäynti edessä. Saa nähdä mitä siellä tapahtuu. Toi huominen lääkäri on sama kokematon tyttönen, joka oli ekalla kerrallakin, joten vähän kyllä tuntuu turhalta mennä. Luultavasti en kuitenkaan usko sen arviota tarjonnasta jos se sellaisen tekee. Mulla on jotenkin mennyt luotto sekä neuvolaterkkaan että neuvolalääkäriin, kun ne molemmat tuntuu sanovan asioita vähän mutu-tuntumalla ja se neuvolaterkka on unohdellut sitä ja tätä lähiaikoina: mm. laittaa lähetteen diabeteshoitajalle, ilmoittanut väärät tarvikkeet tarvikejakeluun, eikä alun perin edes tajunnut että 5.3 on sellainen sokerirasituksen paastoarvo, mihin on jo syytä kiinnittää huomiota. Huoh. Onneksi sairaalan kätilöihin ja lääkäreihin löytyy vielä luottamusta... ja sehän tärkeintä.

Takaisin