Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En nyt muista missä ketjussa oli puhetta synnytystapa-arviosta. Tänään kävin neuvolassa ja terkka sanoi, että rv 37 ultraa ja synnytystapa-arviota ei tehdä enää meidän kunnassa automaattisesti kaikille, vaan siihen menevät ne, joilla: 1) oma pituus on alle 160 cm, 2) kohtu kasvaa ylisuureksi tai 3) kohdun kasvu pysähtyy.

Itsehän olen huikeat 161 cm, joten ei tipu loppuraskauden ultraa meikäläiselle, jos nyt ei mitään ongelmia matkan aikana ilmaannu. Sf-mittakin seuraa kuuliaisesti keskiarvokäyrää. Oon vissiin joku keskiarvotapaus :P Kuulemma sitten synnytyksen aikana katsotaan, että meneekö synnytys normaalisti ja alakautta näyttäisi onnistuvan vai mennäänkö leikkaukseen :D

Neuvolassa muuten kaikki hyvin. Näyttäisi siltä, että painonnousu nyt vähän hiljentyy, nousu oli vain 200g/viikko. Hemoglobiini edelleen 120, joten rautaa ei ole tarvinnut tähän mennessä syödä. Sykkeitä oli hankalahko kuunnella, kun vauva ei pysynyt sekunttiakaan paikallaan vaan myllersi menemään. Ensin se oli poikittain ja alkoi siitä kääntyä pää alaspäin. Neljän viikon päästä kuulemma tarkastetaan virallisesti se, missä asennossa vauva on. Kahden viikon päästä on kuitenkin jo seuraava neuvola.

Joo ei oo tännekään tulossa synnytystapa-arviota. Neuvolatäti vaan kyseli jotain äidistäni, ja sanoi, että minunkin pitäisi pystyä synnyttämään kun äitinikin on pystynyt. Vauvan asentokin tarkistetaan uudestaan kuulemma vasta ihan lopussa (rv39?), kun se oli nyt pää alas rv31. Ultralla sentään katsottiin neuvolassa tuo vauvan asento, joten meni ainakin oikein. Tunnustelemalla se oiskin jäänyt auki.

Mulle kanssa sanottiin että ei tule synnytystapa-arviota vaikka äitini on kaikki meidät kolme lasta synnyttänyt sektiolla. No, enpä tuota niin kaipaillutkaan, kyllä se poika sieltä ulostulee alakautta tai leikaten :)

Mä pääsen siihen synnytystapa-arvioon. 30+2 ja OtsomusNallemus oli kooltaan ison 32viikkoisen kokoinen. Jos kasvaa näin ja menee loppuun asti on 4,5kg syntyessään, ja vaikka olenkin sen 162 täyteen mittaan ojentuneena ja lanteita löytyy, niin kyllä se 4,5kg olis mulle aika urakka. Mut meillä siihen pääsee jos on yhtään sokerirasituksessa arvot vinksallaan. mulla oli toisessa testissä sen 0.4 yli sallitun se keskimmäinen, eli tavallaan olen kiitollinen siitä nyt.
Lääkäri katsoi että mulla on kaikki tullu etuajassa ja laittoi sen vimpan painoarvion vk36.

Kuukauden tauon jälkeen oli taas neuvola :) Imetys- ja synnytysasioita käytiin vähän lävite ja ihan perus kuulumisia. Pissi puhdas, paineet 120/74, sf-mitta 30, painoa tullut +257g./vk, syke +140 ja vaavi rt-tilassa kun ultralla kahtottiin..jee.. Hempparia ei tälllä kertaa katottu vaan sitten kahden viikon päästä kun on uus neuvolakäynti. Hyvä fiilis :)

Meidän neuvolantäti on kyllä paras! <3 Kävin keskiviikkona tosiaan neuvolassa, jossa laittoi eteenpäin lähetettä ultraan kokoarvioon ja sitten verikokeisiin hepatoosiepäilystä. Soitteli tuossa juuri vielä ennen lomalleen jäämistä, kun halusi kertoa, että lähete on mennyt ultraan perille ja aika on tulossa raskausviikolle 34. Kyseli vielä, että haluanko, että koittaa saada aiemmin aikaa TAYSista vai pärjäänkö tuonne (huolehtii, vaikka sanoin sille, etten ole ihan paniikissa lapsen koon suhteen, mutta haluaisin, että asia varmistetaan jossain kohtaa). Sanoi, että halusi soittaa, ettei mun tarvii ihan tiedottomana odotella, että tulee kirjeellä tuo aika.

Samalla käytiin läpi verikokeen tulokset ja ne oli hyvät. Eli näillä näkymin olen turvassa ja kutisen ihan muuten vaan (JES!), kun ALAT-arvo oli 25 (pitää ol alle 50) ja sappihapot 2 (pitää ol alle 10). Toki käski kuulostella, että jos kutina vaan pahenee ja ei helpotu millään konstein, niin pitää myöhemmin varmistaa arvot uudelleen, ettei ole nousseet yli noiden sallittujen rajojen. Mutta kyllä nyt on vähän parempi mieli, vaikka kutisenki ilman mitään tietoa miksi ja mikä auttaisi. x) Ihanaa, kun tietää, että tuolla kyllä huolehditaan. :)

Meillä tuo neuvolantäti tosiaan on ihana, mutta neuvolalääkäristä en tykkää. Onneksi sitä näkee harvoin, niin ei paljon mieltä alenna. :D

Täällä Hb laskenu 111, joten suositteli lisärautaa joka toinen päivä. Paino noussut 6 vkossa 200g, mitä hämmästelin suuresti tällä ruokavaliolla... Noh, vaaka oli kyllä eri ja parin viikon päästä taas tutulle vaa'alle, saas nähä mitä se näyttää :)

Eih! Maa lienee niellyt mun neuvolakortin. Sitä ei vaan oo missään!!## Ja huomenna on se kauan odotettu kolmas neuvolakerta. Tän siitä saa kun viimeksi on neuvola ollut toukokuun alussa. Hmph. Vaikka myönnettävä on että vielä viikko sitten se oli mulla matkassa. Argh! Miten mä olen voinut sen kadottaa???

Jos noin harvoin tarvii neuvolakorttia, ei ihme että katoaa :D mulla menee ens kerralla jo toiselle sivulle se kun siihen on AINA täytetty käynti vaikka olisi käynyt vain sydänäänet kuuntelemassa tai pissatulehduksen epäilyn takia tai muuta "merkityksetöntä" pikkuasiaa kysymässä.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Sama juttu oli mulla esikoisen neuvolakortin kanssa, täyteen tuli ja ylikin. Oon säästänyt sen pojalle muistoksi, Nyt pikkusisko joutuu tyytymään muutamaan hassuun riviin, jos edes se kortti mistään enää löytyy... :/ Noh, ehkä se terveydenhoitaja tekee mulle uuden.

Kävinpä tuossa neuvolassa. Siinä sitten kerrottuani näitä juttuja, mitä tännekin olen kirjoitellut (polttavat selkä- ja vatsakivut, supistelut yms) muuttui terkan ilme kovin miettiväiseksi. Lisäksi kerroin, että viime aikoina on janottanut tosi tosi paljon.. Hän halusi sitten varata mulle ajan lääkärille jo tälle päivälle, että tulee tarkastettua kohdunkaulan tilanne, ja otettua mahdollisesti jotain näytettä, tulehdusta siis taisi epäillä. Jännä vaan, että minulla on kuitenkin varattuna tämän viikon keskiviikolla lääkäriultra... Heti tietysti tulee mieleen, että pitääkö tässä nyt itsekin olla kovin huolissaan, kun ei kahden päivän päähän voinut tämä asia odottaa?
Muuten siis kaikki taisi olla OK, pissa puhdas, paineet hyvät. Paino oli noussut luvattoman paljon, mutta nyt on kyllä tullut noita turvotuksiakin. Hempparia ei mitattu, mutta väliäkös sillä, kun väsyttää joka tapauksessa? =) Sain myös fysioterapeutin yhteystiedot, pääsen konsultaatioon noiden yltyvien selkäkipujen takia ja sitä kautta sitä tukivyötäkin on mahdollista sitten saada. Mitähän muuta...? No, iltapäivällä tiedän sitten taas enemmän, kun olen lääkärin tykönä vieraillut.

puapru, toivottavasti sulla on kuitenkin kaikki hyvin siellä. Ihan hyvä tietysti päästä samana päivänä lääkärille, niin ei tarvitse sitten murehtia tuon takia nyt enempää. Ja jos olisi joku tulehdus, niin hyvähän se on saada heti hoidetuksi...

Joo hyvä puapru, että sait ajan heti samalle päivälle. Ei tartte miettiä turhaan..

Mullakin oli tänään neuvola ja siellä oli kaikki oikein hyvin.

Paineet 111/71
Hb 117 (mut ei väsytä yhtään.. rautaa napsin aina kun muistan, ehkä kerta/vko ja hoitsu sanoi että voin jatkaa samalla linjalla..)
Painon muutos nyt +333/vko. Ekasta neuvolasta kerrasta tullut nyt 2,9kg. Kaikenkaikkiaan joku 4-5kg, kun vertaa aikaan ennen raskautumista. Ei ollenkaan paha.. :)
Pojan sykkeet 125-135, kuulemma erinomaiset äänet oli <3 ja sf-mitta 27, että ihan keskikäyrillä mennään.

Hyvältä näyttää siis tilanne tänään kun vielä tasan 10 vkoa laskettuun aikaan.. Supisteluista en vieläkään tiedä mitä ne on, ettei silläkään saralla ole ongelmia. Selkä ja närästys oikeastaan ainoat vaivat, joten täytyy olla tyytyväinen tähän. :)

Tänään käyty ylim. neuvolassa kohonneen verenpaineen takia. Verenpaine koholla yhäkin, pissassa proteiinia muuten kaikki ok. Lähete kuitenkin ultraan, jossa katsotaan napavirtaukset viellä tämän viikon aikana. Raskausmyrkytys nostelee siis päätänsä, mutta ainakaan vielä ei muita oireita ole ilmaantunut. Tänään rv 32+4.

Ei löytynyt mitään suuresti hälyttävää lääkärikäynnillä. Ei tulehdukseen viittaavaa silmämääräisesti, niin ei testailtu sitten muutoin. Kohdunkaula on vähän lyhentynyt ja vähän pehmentynyt, mutta ei tarvitse vielä suurta huolta kantaa. Lääkäri kuitenkin kehotti ottamaan ihan rauhallisesti, ei suositellut suursiivouksia tai puutarhahommia tehtäväksi tässä kohtaa, ettei tilanne lähde etenemään. Keskiviikkona sitten voi vielä pyytää äitiyspolilla, että mittaavat ultran kanssa tuota kohdunkaulaa, ja heillä kuulema olemassa joku pikatestikin tulehduksen varalta, jos haluan sellaista pyytää..

Kävin tänään lääkärissä, sain 2vkoa sairaslomaa, saan tarvittaessa enemmän. Käyn kyllä vaan kaksi kertaa viikossa töissä :smiley-angelic006 Mutta se on silti raskasta kun maha on sitten kova ja kipeä:( Kielsi myös liikatouhuilun:D Kohdunkaula oli vielä syvällä eikä ollut kovinkaan pehmeytynyt, mutta sekin pitää kahden viikon päästä käydä tarkistuttamassa. Minulla on myöspää ollut kipeä ja muutenkin oli huono olo niin ei lääkäri siitä välittänyt. Ei mitattu edes verenpainetta! Onneksi on 1.8 neuvola-aika :)

puapru: Onneksi ei mitään suurta hälyyttävää löytynyt :)

Mulla oli kanssa se kauan odottamani neuvola tänään. Ja sama juttu kun puaprulla terv.hoitaja varasi mulle huomiselle lääkäriajan kohdunkaulan tsekkaukseen ja virtsatestiin noiden kipeitten supistusten vuoksi, vaikka kävinkin just reilu viikko sitten synnärillä tsekkaamassa kaikki paikat ja kaikki oli silloin ok. Noh, varmaan ylivarovaisuus on näissä asioissa parempi kun varomattomuus.

Painoa oli tullut about 200gr viikko kesäkuun alun jälkeen (jolloin mulla oli eka lääkäri). Se olikin iloinen asia, sillä lääkäriltä sainkin viimeksi satikutia painonnoususta (tuolloin muistaakseni n.700gr viikko-neuvolakortti on yhä kateissa) nyt yhteensä n.12kg on tullut. Paineet ja virsastiksaus oli hyvät, hb 117, eli noussut kivasti edellisestä(110).

Nyt se myös kertoi jo toukokuussa otettujen sokerirasitustestien arvot, niistä paasto oli melko lähellä raja-arvoa (5.3), joten antoi mulle kuulemma "muuten vaan" tsekkauslaitteen kotiin, ihan vaan varmuuden vuoksi. ?! Tosi kivaa alkaa reiittämään sormenpäätä ihan vaan "muuten vaan". Noh, ehkä voisi tosiaan ruokavaliotani vähän tarkkailla, onhan nyt kesällä tullut herkuteltua aika tavalla.

Jotenkin oisin toivonut että oltais voitu vähän puhua jo synnytyksestä, mua kun hassusti jänskättää nyt tokalla kerralla synnytys paljon enemmän kuin ekakerralla. Ekalla kerralla jotenkin henkseleitä paukutellen ajattelin että kaikki menee kun vettä vaan ja en pahemmin mitään kipulääkkeitäkään tarvitse... ja eipä se sitten niin iisi juttu ollutkaan. Tieto siis lisäsi tuskaa tässäkin aiheessa. Ja kun aika monella kaverilla on nyt ollut rakkoja synnytyskokemuksia, niin sekin on lisännyt jännitystä. Noh, ehkäpä sitten ensi kerralla otan itse asian tiukemmin puheeksi kun tällä kertaa.

Tulin just neuvolasta. Kaikki oli hyvin, hemoglobiinikin noussut 118:sta. Mutta vauva oli viimeksi raivotarjonnassa ja nyt perätilassa. Ja tuo perätila mua nyt rupesi ahdistamaan... :( Neuvolatäti kyllä sanoi, että hän voi siellä vielä itsestäänkin kääntyä, ja jos ei käänny niin sit laitetaan lähete ultraan ja yritetään kääntää vatsan päältä. Sanoi vielä että jos kääntäminen ei sitten onnistu tai vauva kääntyy uudestaan, arvioidaan voinko silti synnyttää alateitse vai tehdäänkö sektio. Hirvittää edes ajatella synnyttämistä perätilasta... Ja se vatsan päältä kääntäminenkin. Kääntyisipä hän nyt itsestään! Onko muilla vielä perätiloja tai onko kokemusta aiheesta? Yritän olla stressaamatta, miehenikin mielestä turhaa stressata asiaa mille ei voi mitään mutta kyllä se nyt vaan stressaa, ainakin ennen kun ehdin "tottua" ajatukseen. Potkutkin tuntuu tosi ikäviltä, tulee suoraan rakkoon ja muutenkin tuonne alas niin että välillä tuntuu että hän on tulossa jo ulos sieltä vähintään jalan mitalla!

Takaisin