Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli nyt se neuvola lääkäri. Ei tarvinnut tavata sitä hoitajaa joka oli viimeeks ja puhuin nyt paljon sen toisen kanssa joka siellä on. Tuli meinaan helpotuksesta itku kun sain ihan avoimesti kertoa mikä mättää. Kerroin että olen joutunut muutaman kerran puolustamaan omaa mielipidettäni ja arvojani ja sen ei kuuluis mennä niin. Neuvolan kuuluis olla paikka jonne voi mennä hyvällä mielellä ja josta saa tukea. ei paikka jonne "on pakko" mennä ja jossa joutuu seisomaan tukevasti että pystyy puolustamaan omaa kantaansa. Sanoin että mulla ei todella ole ollut siellä lämmin ja tervetullut olo, ei sellanen olo että voisin luottaa omat murheeni hoitajalle, tää nainen oli aivan ihana! kuunteli ja ymmärsi, sanoi että näitä tulee aina välillä ja joskus kemiat ei vaan kohtaa ja että voi vaihtaa hoitajaa, antoi esimiehensä numeron ja kehotti soittamaan. Tuhat kiloa lähti painoa harteilta sen itkun myötä.

Mulla on vauva poikittain , ja potki taas mikkiä kun kuunneltiin sydänääniä. Hän ei selkeesti tykkää yhtään ultrasta eikä doplerista :)

Ihanaa lomaa etelään lähtijöille <3

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Eleanora ja Jeka: Kiva, että on muitakin samoin toimineita :) Meilläkin mies on ollut kaikissa ultrissa mukana. Tuo minunkin mies on just sellainen, että ei kyllä vieraitten seurassa juuri juttele. Että ei varmaan ois kauheen kiva istuskella siellä vaan tuppisuuna :D Innoissaan kyllä kotona juttelee ja kyselee kaikkia vauvajuttuja.

Meillä kaikki neuvolakäynnit on varattu miehen aikataulun mukaan :D Eli jokaisella kerralla ollut mukana.. tosin siis tänään neuvolalääkärissä ei ollut mukana kun kotonaan käymässä. Oon sanonu ettei vältsisti tarvihte enää lopussa käydä kaikilla neuvolakerroilla kun ne on kuitenkin vaan sellasta perustarkastuksia, mutta hää oli sitä mieltä että nekin on tärkeitä ja haluaa olla tukena <3 Neuvolassa aina hyvin otettu mies huomioon ja tykätään neuvolantädistä kovasti.

Meillä ei myöskään isäntä ole perusneuvoloissa ollut mukana, mutta ultrissa kyllä. Tai siis ei se noilla kontrollikäynneillä sitten ole ollut kuitenkaan, kun ovat sattuneet keskellä päivää. Olisi sitten pitänyt ottaa palkatonta puolikas päivä tai jotain niin yksin olen käynyt.

Meillä mies ollut lähes kaikilla neuvolakäynneillä mukana, kerran vatsataudin takia oli poissa ja sitten siellä neuvolalääkärissä kävin yksin. Harmi, siellä kuitenkin ultrattiinkin yllättäen.

Oon kokenut tosi mukavaksi sen että hän on mukana ja upeasti neuvolan täti onkin hänet ottanut huomioon, kertoo aina miten isä voi asioihin osallistua ja vaikuttaa. Toki hänen on työnsä puolesta helppo osallistua kun on paljon vapaalla arkisin. Tänään viimeksi aamulla neuvolassa harjoiteltiin vauvan käsittelyä :) <3

Meillä kans mies ollu jokaises neuvolakäynnillä ja ultras joukos.. jollaki ihmeen kaupalla sopinu ihmeen hyvin työvuorojen kanssa, vaikka 3-vuorotyötä tekee...

Tänään käytiin lääkärineuvolas.. Vähä meni liukuhihna hommalla.. Eipä meillä kyllä mitää erityistä ollu!!
Vauva painoi noin 950 grammaa, Rv 27+2!! <3

niin ja sokerirasitukseen en juodu raskausaikana, josta olen onnellinen!
Mukavasti neuvolassa kehuivat painonnousuani, 5kg tullut tähän mennessä.. Tosiaan rv 27+
Itse oon ollut aina kova laihduttamaan vaikken kovin ylipainoinen ole ollut.. Eli ressattua on tullut painonnousua ja puntarilla käymistä !
Mutta sitte ku vauvan saa tähän maailmaan niin saa sen kans ruveta liikkumaan ja touhailemaan! :)

Meillä oli myös lääkärineuvola tänään. Todella kakka maku jäi suuhun siitä lääkäristä :( (jotenki mulle näyttää sattuvan tämmöset tapaukset) Lääkäri oli koko operaation naama norsun v******a ja tuntui että ei häntä voisi vähempää kiinnostaa olla siellä. Meillä rv 27+0 tänään. sf-mitta menee reippaasti yli yläkäyrien, mutta ei sanonut siinä asiasta mitää. Kiva kun ensimmäistä oottaa niin kaikki poikkeava stressaa ja pitäs ainaki mulle selittää tarkasti jos joku poikkeaa "normaalista". Lisäksi kun kerroin että olen sairaslomalla äitiyslomaan saakka ja syyksi kerroin tietenkin ne supistukset niin kysyi, että "ootko varma, että kyseessä on supistukset eikä sun suolentoiminta?" Kyllä kai mä nyt oman suolen toiminnan tunnistan?!?!? Sokerirasituksen tuloksista ei sanonut sanallakaan (onneksi ite oon ne tarkistanu nettipalvelusta) eikä edes niitä tuloksia merkinnyt korttiin. Sanoin myös, että haluan pelkopolille käymään niin pitkin hampain suostu sen lähetteen sinne laittamaan. Tän käynnin päätteeksi tuli jotenkin tosi paha mieli ja ollu koko päivä ihan pilalla!

Kysyi myös, että tunnenko vauvan liikkeet ja kerroin, että taitaa ainakin vielä olla aika rauhallinen kun liikuskelee aika harvoin. Tähänkään ei voinut nätisti mitään sanoa vaan oikeasti tiuskasi, että "et voi kaikkia liikkeitä edes vielä tuntea. Myöhemmin voi tehdä liikeseurantaa". Niin no se ei ollu mun pointti vaan se, että taitaa olla ainakin vielä rauhallinen tapaus. Kaiken lisäksi epäili, että käytän rauhoittavaa lääkitystä, kun joskus nuoruudessa ollut masennusta ja siihen määrätty rauhoittavia. Tässä vaiheessa meinasin nousta ihan hiiteen saakka! Ei kävis mielen vieressäkään käyttää yhtään mitään (enhän edes ole koskaan ollut humalassa saatika maistanutkaan tupakkia)
Niin ja pissatuloksia ei myöskaan kertonut eli pitääkö tästä sitte päätellä, että pissanäyte oli puhdas? VOI VISPILÄ SENTÄÄN! >:(

ARRRRGGGHHHH!!

Kylläpäs sua nyt Retrokki potkitaan siellä lääkäreissä :( Uskomatonta.

Mulla oli sf-mitta viimeks yläkäyrällä, kun sitä ennen oli keskellä. Lääkäri selitti, että on vielä normaalin rajoissa ja lisäksi sanoi, että muutenkaan parista mittauksesta ei voi vielä kauheasti päätellä, että sen suuntauksen näkee sitten kun niitä tulee enemmän. Ja olivat myös eri ihmisen mittaamia, joten käsialakin voi vaihdella. Eli sain ihan hyvät selostukset, ja muutenkin lääkäri oli ihan ok. Ehkä mä kerroinkin jo siitä täällä.. Ei se kyllä tehnyt muuta kuin ne perus neuvolajutut. Kohdunsuutakaan ei olis katsonut (tk-lääkäri oli katsonut sen 3 viikkoa sitten), mutta katsoi sitten ihan kiltisti kun halusin. Mulla oli siis ollut siinä välilläkin niitä harkkasuppareita enenevässä määrin...

Seuraavaan neuvolaan tuli aika pitkä väli edelleenkin, se on 9.7. eli reilu kuukausi tosta neuvolalääkäristä. Mut ihan kiva, ettei tarvi tässä lomalla mennä.

Retrokki: Ei hitto mitä touhua. Osaa olla kyllä aivan uskomattomia nuo lääkärit ja hoitsut välillä. Ei muuta kun toisesta korvasta heti ulos eläkä jää miettimään <3

Kuudes: Hyvä että avauduit kohtelustasi, ei sitä muutosta tosiaan tule jos ei epäkohdista sano. Ja varmasti helpottaa jo se että saa sanottua asiat jollekin.

elenna: En enää stressaa tuosta sf-mitasta vaikka eka mittauksen jälkeen meinasin saada hermoromahduksen kun huiteli aivan yläkäyrienkin yläpuolella. Seuraavan mittauksen sitten teki lääkäri ja sanoi että ihan on normikokoinen kohtu ja tulos oli käyrällä. Eli varmasti mittaajasta kiinni. :)

Tää on vähän hassua kun käy fb:ssä ja täällä niin menee sekaisin että kuka on kuka ja kuka sanoi mitä :)
Mulla on kaikissa aikasemmissa menny se kohdunpohjan korkeus yläkäyrillä, ja nyt se meneekin siinä keskilinjan yläpuolella, ei edes sen sallitun rajalla. Kai se on pää asia että menee suunnilleen omaa käyräänsä.
En oo varma laitoinko jo jonnekin, mutta ne seurailee totoa sektioarpea , tai sen paksuutta , loppu raskauden. Eli viikolla 30 on seuraava tarkastus ultra. Sit koska mulla oli se keskimmäinen sokeriarvo 0.4 yli sallitun, pääsen painoarvio ultraan 36rv.
Ja se pippeli oli edelleen paikoillaan, eli pienet pinkit mekot lähtee myyntiin nyt :)
Mä olen edelleen sitä mieltä että tollasista tapauksista kun Retrokille taas tuli, pitäis voida tehdä valitus.
Ja valituksenkin voi tehdä asiallisesti. Se on neuvola. Siellä käy raskaana olevia naisia jotka on muutenkin herkässä tilassa. Sit sinne tulee lääkäri jota ei kiinnosta ja joka kohtelee kun lapiota :O Kyllä se lääkäri saa sen verran hyvää palkkaa että on osattava olla fiksu ja asiallinen, mun mielestä varsinkin neuvolassa sen lisäksi LEMPEÄ.

Me tullaan Retrokki kaikki sun mukaan seuraavalle käyntikerralle <3

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Juu asiattomasta käytöksestä ehdottomasti palautetta menemään. Kirjallisena, ja tietenkin asiallisesti. Ilkeitä tollaset, hmph.

Meilläkin oli tänään keskiraskauden lääkärikäynti, kaikki muuten ok mutta hb ei ollut noussut ollenkaan vaikka olen viisi viikkoa syönyt rautalisää.. käyn nyt labrassa tarkistuttamassa oikean hb:n, pikamittareihin kun ei ole aina luottamista. Painoa tullut maltillisesti, n. 350g/vk. Väsymyksestä ja mielialanvaihteiluista (joista kirjoitin kolottelu-palstalle) mainitsin myös ja tarvittaessa olen yhteydessä jos tuntuu etten enää jaksa.. Vauvan painoarvio tasan kilo, siellä se edelleen perätilassa pöllöttää mutta toivottavasti älyää pyörähtää jossain vaiheessa raivotilaan! Vauvalla siis kaikki hyvin, nyt kun sais tämä mami vielä tuon psyykepuolenkin kuntoon! :)

syysmami: Halaukset! Se on kuitenkin hyvä että itse tiedostat tilanteesi noin hyvin ja saat apua jos koet sitä tarvitsevasi. Voimia! <3

Meil oli neuvolalääkäri äsken. Luulin, et ultrattais ja katottas asento ja painoarvio, vaan ei. Sydänäänet kuunneltiin ja kysyttiin mitä kuuluu. Siellä oli todella nuori yleislääkärityttö, joka ei osannut oikein vastata moneenkaan kysymykseen. Sisätutkimuksestakin sanoi, että kun ei ole ollut kivuliaita supistuksia, niin ei sitäkään varmaan tarvi tehdä. Tässä vaiheessa mua rupesi vähän harmittamaan, kun hirveässä helteessä sinne miehen kanssa oltiin raahauduttu (oli painotettu, että on tosi tärkeää että mies on mukana... siis miksi, häneltä ei kysytty mitään paitsi että missä on töissä ja sekin kyllä lukee koneella siellä jo). Kysyin sitten, että missä vaiheessa kohdunkaulan tilanne katsotaan, niin vastasi, että ihan lopussa sitten. Tiedän tapauksia, joissa on pehmentynyt tai alkanut aueta ilman sen kummempia oireita, joten pyysin, josko nyt kuitenkin katsottaisiin edes se.

Ja arvatkaapa!

Se sanoi, ettei tarvi riisua hametta, vain alkkarit! Nosti vaan käden hameen helman alle ja kokeili, mutta ei vahingossakaan katsonut mun sievää värkkiäni päin. Tässä kun on ollut monenlaista tulehdusepäilyä, niin kuvittelisi, että katsottaisiin edes vähän, miltä näyttää. Pääasia tietysti, että kiinni oli ja pitkä, mutta jäi vähän hölmistynyt olo.

Kunusiini: olipa aika rajua! Siis varsinkin tuo kohdunkaulan tarkastus..

Itse kyllä luulen, että minun neuvolalääkäri ensi viikolla tulee olemaan lähes vastaava, koska lääkäri tulee tuonne meidän neuvolaan, missä ei ole ultrauslaitteita. Eiköhän tuo vaan just kuuntele sydänäänet ja kyselee miten menee. Toivottavasti kuitenkin sisätutkimus tehdään, että tietää uskaltavansa kesän myötä uiskennella.

Niin ja miestä en edes ole pyytänyt mukaan, kun oletan tuon käynnin olevan just tuollainen.

Me käytiin tänään siellä perhevalmennuksessa. Siellä oli meidän lisäksi 3 pariskuntaa. Kaikki oltiin jotakuinkin saman ikäisiä, kun isäntä tiesi näöltä nuo muut osallistujat, eli aikuisia odottajia siis. Minusta aika turha tapaaminen, terkkari ei osannut oikein mitään sellaista kertoa mitä en olisi jo tiennyt. Ja video, joka katsottiin synnytyksestä, oli varsin kaunisteltu ja pätkitty. No, kai ensi viikolla käydään vielä kuuntelemassa imetyksestä, enempäähän näitä ei ollutkaan.

Jännä miten nuo lääkärineuvolatkin voi erota toisistaan! Kyllä meillä täällä vaan oli ihan itsestäänselvyys että sisätutkimus tehdään ja sydänäänet kuunnellaan. Lisäksi viimeksi lääkäri mahaa palpoimalla koitti hahmottaa, kuinka päin Monsteri tuolla on, ja epäili tosiaan että pää alaspäin siellä jo ollaan. Ultraa meillä ei neuvolan tiloissa ole, joten ultrausta en siis ole odottanutkaan lääkärineuvoloiden yhteydessä olevan.

Syysmamille tsemppiä melankoliaan <3 ihanaa että siellä oli niitä postitiivisiakin juttuja. Kaikki ei jaksa nähdä niitä kun oikeen masentaa.

Kanusiini, soitat teidän kaupungin jonnekin keskukseen tms. Kyllä se kohdunsuu pitää tarkistaa keskiraskaudessa. (siis soita keskukseen ja varaa toinen neuvolakäynti eri lääkärille...)
Viimeeks vissiin kurkittu sillon ihan alussa? Ja jos on ollu tulehdusepäilyjä niin todellakin pitää KATSOA se kohdun suu..

Vitsi kun mä meinaan ihan hermostua täällä...
Vedän syvään henkeä ja puhallan ulos

.. se laaja käynti on sellanen missä lääkärin pitäis haastatella sekä isää että äitiä, kysellä molempien suvuissa olevat perinnölliset sairaudet, kysellä onko iloinen kun vauva tulee, ja onko siihen varauduttu ja onko turvaverkkoa ympärillä ja miten käytetään alkoholia ja onko taloudellinen tilanne vakaa ja tuntuuko että tarvitsis lisätukea ja apua jossain asiassa... JA sit siin pitäis olla se sisätutkimus ja normaalit neuvola jutut pissanäytteestä verenpaineeseen...

Kävin eilen äitiyspolilla ylimääräisessä ultrassa...kaikki oli oikein hyvin, mutta painoa oli arvion mukaan jo huimat 1900g eli pahasti yläkäyrillä mennään ja tuolla kasvuvauhdilla semmosta 5 kilosta pikkusta odotellessa :-O

No, onneksi taas ultrataan 3 viikon päästä ettei tosiaan niin suureksi pääsis sitten kasvamaan. Ainakin elän toivossa ):rolleyes:

Takaisin