Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkinhän kävin tosiaan maanantaina neuvolassa, vaikken siitä tänne vielä mitään kirjoittanutkaan. Kaikki oli ihan ok. HB oli vähä tippunut, mutta ei vielä huolestuttavasti. Neuvolatäti käski syömään paljon mansikoita ja muuta tuoretta, onnistuu! :) Se täti on kyllä ihan superihana, oon tykänny tosi paljon. Tosi kannustava ja iloinen, omaa jo kokemusta eikä turhia säikyttele. Muutaman viikon päästä sitten keskiraskauden neuvolalääkäri. Sokerirasitukseen varasin ajan juhannuksen jälkeiselle viikolle.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tänään oli neuvola + neuvolalääkäri. Kaikki oli ok mutta lääkäristä jäi vähän paska maku suuhun. Sain viimein raskaustodistuksen kelaa varten! Hemoglobiinii oli noussut takaisin normaalille tasolle ja SF-mittakin oli nyt pysynyt jopa käyrällä (viikkojen mukaan yläkäyrällä kuitenkin mennään). Lapsi vastasi näillä mittauksilla jopa vähän viikkoja pienempää mötikkää, paitsi että pitkänhuiskea kaveri, reisiluun mitta vastasi isompia viikkoja. Painoksi arvioitiin 750g. Istukka oli vieläkin etinen, mutta onneksi kohdunsuu oli kiinni.

Mutta sitten se lääkäri. Tästä huomaa miten ennakkotiedot vaikuttaa joihinkin suhtautumisiin, varsinkin kun kyse on entisestä syömishäiriöisestä. Kerroin lääkärille mun viimeviikon pahasta ummetuksesta, jolloin tuli vertakin muutaman päivän. Kysyin että onko jotkut ummetuslääkkeet turvallisia käyttää jos tulee uudestaan näin paha ummetus. Lääkäri alkoi ilmeisesti epäilemään että haluaisin käyttää ummetuslääkkeitä pitämään painoani kurissa. (Kiitti vaan vinkistä, eipä ole tullut mieleenikään....) Sanoi että ei niitä laihdutukseen ole tarkoitettu ja lisäsi vielä että kyllä näillä liikuntamäärillä mun mahan pitäisi toimia. Hohhoi, no niin pitäisi varmaan mutta kun ei toimi.... Noh ei muuta kuin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Wow, no jo oli melkonen lääkäri... Eipä tuota kannata jäädä murehtimaan, pässi mikä pässi. Apteekista kyselemään mikä ummetuslääke sopisi, mä kävin neuvottelemassa jo alkuraskaudesta jonkun lääkkeen varalle kun oltiin lähössä reissuun missä ei apteekkia lähimaillakaan. Hyvin ne siellä apteekissa tietää, joskus jopa paremmin kun lääkärit.

• Tykkään
Meillä oli tänään toinen lääkärineuvola, ja yksi vielä jäljellä. Täällä Oulussa ainakin mun kokemusten mukaan homma on toiminut todella hyvin. Käynnillä ei taaskaan mitään ihmeellisyyksiä, painoa oli tullut reilut 800 grammaa/viikko, mutta lääkäri totesi, että runsaanlaisestihan tuo on, mutta kun kerta liikut ja ohjaat jumppia, jne niin et kai sä ihan syömättä voi olla, joten huolissaan ei tartte olla (en kyllä olekaan :) )

Kysyin sitten myös rytmihäiriöistä, joita minulla on ollut jos jonkinlaisia jo useamman vuoden satunnaisesti sekä rasituksessa että levossa (takykardiaa ja kammioekstroja). Muistelin, että mulla on jonkinlainen sivuäänikin, mutta en muista milloin siitä on mainittu...ajattelin nyt kuitenkin kysyä, että pitääkö tutkia ja vaikuttaako mihinkään. Lääkäri kuunteli ja sanoi, että sivuääni kuuluu. Ja EKG:ssä pääsen käymään sokerirasituksen yhteydessä. Ei siis tartte miettiä mitä siellä luppoajalla tekee, jee :D

Kävin juuri kontrolliultrassa äitiyspolilla. Oli hieman sekava käynti. Ultrauksen jälkeen kun oli ns. loppukeskustelun ja kysymysten aika niin lääkärin puhelin soi ja hän vastasi siihen. Antoi samalla äitiyskortin takaisin ja kysyi nopeasti puhelinta pidellen oliko mulla hänelle muita kysymyksiä. No, eipä siinä enää huvittanut alkaa kyselemään, eikä mulla mitään akuuttia ollutkaan, oltiin keskusteltu jo alussa. Lähdin sitten ja huomasin autossa että lääkäri oli unohtanut merkitä kaikki merkinnät päivämäärää lukuunottamatta äitiyskorttiin.

Tuskin ovat purkaneet vielä saneluita joten polille on turha soittaa perään. Odottelen epikriisiä kotiin, eiköhän siitä selviä vauvan paino ja muutkin mitä ei korttiin muistettu merkitä. Muutenkin käynnistä jäi liukuhihnamainen tunne, varsinkin kun viimeksi sain todella hyvää palvelua ja toinen lääkäri selosti kaiken hyvin tarkasti. Tämä lääkäri ei pahemmin edes puhunut. Polilla oli ajat 30 min myöhässä ja minua edeltävä nainen oli sisällä max. 5 min. Taisi olla lääkärillä kiire lounaalle kun kuului mahakin kovasti murisevan.

Eilen neuvolalääkäri, sen mukaan kaikki ok. Verenpaine oli todella alhaalla 110/48 mutta eipä nuo sitä sen kummemmin kommentoinu, ihmetteli. Mä alan epäillä onks siinä laitteessa jotai vikaa, tänää pitäs saaha äipältä lainaa mittari. Vähän hassu olo jäi, lääkäriki kyseli kaikkee ja ku sano jotai ni ei se kuitenkaa sit kommentoinu mitää takas. Lopuks sano että no, toivotaan että sulla menee tää loppu aika hyvin eikä tuu mitää.. Tyyliin et jäi fiilis pitäskö täs niinku olla huolissaanki tai onks täs joku isompi riski semmoselle.. :confused013 no, luotetaan vaa omaa fiiliksee. :)

Itellä kans paineet laskenu, mikä on normaalia tässä vaiheessa. Paineet jotan 109/70, noin äkkiä ulkoo muistellen... Kehotti vaan nouseen vähän rauhallisemmin ettei ala huimaileen :) Eilen oli vähän huteraa oloo ja mietin kanssa jos jostain sais mittaria lainaks, vois vähän seurailla että kuinka matalalla ne käy. Tai sitten unohdan koko jutun enkä ressaa asialla itteeni, kun eipä sillä niin mitään merkitystä niin kauan kun pysyy pystyssä :)

Pauliina1976: Höh, mikä käynti sulla. :( Välillä nuo lääkärit ei vaan taida tajuta sitä oman arkikiireen keskellä että potilaalle käynti on tärkeä ja sitä on mietitty pitkään. Toivottavasti saat tietää jälkikäteen askarruttavat asiat!

Jäi kyllä tosi pas... maku suuhun tuosta eilisestä käynnistä. Soitin sinne tänään ja kyselin merkistemättä jääneitä tietoja. Sanoivat, että ne ovat jo menneet neuvolaan sähköisesti ja saan itse lausunnon kotiin viimeistään maanantaina. Ei auta kuin odotella.

Tänään lyhyehkö työpäivä ja sitten neuvolaan ja lääkärille. Tällä hetkellä ajattelen, että toivottavasti ollaan lääkärin kanssa samaa mieltä siitä, että nyt olisi hyvä aika jäädä ainakin hetkeksi kotiin *haukotus* ettei vaan sattuis mitään noilla työmatkoilla tai töissä...

Lääkärineuvolassa käyty, oli eri lääkäri kuin ensimmäisellä kerralla, ja jopas olikin erikoinen! =) No, asiallinen kuitenkin oli ja ihan hyvä käynti. Olen nyt 2 seuraavaa viikkoa sairaslomalla tämän väsymyksen takia. Kohdunkaula oli vähän pehmennyt, mutta se kuulema on normaalia näillä viikoilla? Muuten alakerrassa asiat kuten kuuluukin. Sf-mitta oli 22cm, viimeksi meni ihan keskikäyrällä ja nyt oli sitten tippunut sinne alakäyrälle, mutta ei siitäkään kai tarvitse olla huolissaan.
Uuden terkkarini kanssa jutustelin siinä jonkin aikaa ennen lääkäriä. Mukavammalta vaikuttaa kuin edellinen... Otti jaksamisasiani tosi hyvin kuunteluun, ja kehottikin ehdottomasti lääkärin kanssa asiasta keskustelemaan. Mulla oli paino noussut nyt melkein kilon per viikko...!!! Huoh, en selviä 2numeroisella painolla mitenkään raskauden loppuun.. mutta kannustavasti asiasta terkkari mulle puhui, ei mitenkään saarnaten. Hemppari mitattiin, nyt olen syönyt kolmisen viikkoa rautaa joka päivä, ja arvo oli noussut edellisestä 117 jo 136:een. Eli väsymys ei ainakaan siitä voi johtua!

Puapru: Ihana et oli mukava täti ja vielä ihanampaa että sait saikkua.

Mä oon niin kiukkunen kun luen näitä (ja se mun oma tän päivänen neuvolakokemus) et oon melkeen vaatimassa päitä vadille! Äitiysneuvolan äidit kunniaan!!! Mielenosoitus eduskuntatalolle! Emme ole karjaa, vaadimme kunnioitusta. Joo'o, alkaa naurattaa tää oma kiukuttelu. ,Mut samperi sentään, kun ei voida kohdella ystävällisesti ja ottaa aikaa ihmiselle jonka hoitamisesta saa palkan. Okei, sit vedän henkeä ja rauhotun. Huoh. Varmaan kaikilla on jo ens kerralla hyvät kokemukset. Ja olihan tossa puaprulla ok, kokemus. jos vaikka luen sen uudestaan :D

Kävin tänään ekan kerran neuvolalääkärillä. Jotenkin oli ihan tyhjä arpa, siellä tehtiin samat kuin neuvolassa yleensäkin: mitattiin verenpaine, hemoglobiini, kuunneltiin sydänäänet ja otettiin sf mitta. Ja vähän kyseltiin miten menee. Ei muuta. Ja sen lisäksi unohdin sanoa että iskias on taas alkanut vaivata ja heti kun kävelin lääkäristä pois, se iskikin oiken kunnolla enkä nyt tahdo päästä liikkeellekään. Mutta siis tuon käynnin perusteella en tajunnut ton lääkärikäynnin tarpeellisuutta, mukavampi on ollut käydä omalla neuvolatädillä tekemässä nuo samat jutut...

Itselläni on torstaina raskausajan toinen lääkärikäynti ja odotan siltä kyllä paljon. Minähän kävin viikko sitten äitiyspolilla kontrollissa ja siitä jäi huono maku suuhun kun loppukeskustelu jäi tekemättä kun lääkäri vastasi puhelimeen. Nyt haluan vastauksia tältä omalta neuvolalääkäriltäni.

Meinaan kirjoittaa kaikki kysymykseni paperille ettei vain jää mitään tärkeää kysymättä.

Meillä on aina ennen neuvolalääkäriä kätilön vastaanotto ja hän suorittaa nuo mittaukset. Nyt oma neuvolantätini on lomalla ja siellä on vastassa joku kesäsijainen joten en odota kovin paljon kätilökäynniltä.

• Tykkään
Mulla kans oli tänään lääkärineuvola. Meillä tuon lisäksi mitä Tuiti kuvaili oli myös sisätutkimus, siis tunnusteli kohdunkaulan jne. Ja meillä nuo verenpaineen ja painon mittaukset, pissatutkimukset jne. tekee neuvolaterkka just ennen sinne lääkärille menoa. Pyysin terkkaa mittaamaan myös hemoglobiinin kun on ollu sitä väsymystä, mutta se olikin noussu kahden viikon takaisesta! Ehkä se on vaan tää raskauden vaihe muuten. Sain myös todistuksen lentämistä varten kun pyysin sitä muutaman viikon päästä olevaa ulkomaanmatkaa varten, pitää vielä ottaa lentoyhtiöltä selvää riittääkö tuo vai tarviiko tuoreemman.

Lääkärineuvolassa käyty ja mukava kokemus vaikka vähän jännitti (kävin kyllä pari viikkoa sitten neuvolassa) :) Lääkäri oli ihan super mukava! Rv 29+2, hb 127, paineet 121/71, pissit puhtaat, kohdunpohjan korkeus 26 (eli keskikäyrällä mennään) ja painoa parissa viikossa +1167g./vk (ollu vähän ressiä nääs). Ultras sykkeet ja kaikki kunnossa + vaavi perätilassa (joka hälle vielä kuulemma suodaan :) ) Kohdunsuu kiinni ja kiinteä (pituus n.3cm). Jee, lentolupa myönnetty eli huomenna kohti etelän lämpöä!!! :D

Hei onkos teillä muilla ollut tulevat isät mukana noissa lääkärineuvoloissa? Onko teidän mielestä ollut hyvä, että iskä on ollut mukana neuvolakäynneillä? Meillä mies ei ole vielä yhdessäkään neuvolassa ollut mukana ja sen perusteella, mitä siellä on puhuttu/tehty, niin en meinannut edes kysyäkään tuonne lääkärineuvolaan mukaan. Miehellä on aika vaikea päästä töistäkin aikaisemmin lähtemään ja tuo lääkärineuvola on heti puolenpäivän jälkeen, niin ajattelin, että ei toinna.

Mun mies ei oo ollu myöskään kertaakaan. Oon saanu jokaisen neuvola-ajan niin, että mun ei oo tarvinnu olla pois töistä, mutta miehen ois pitäny. Ja hän ei oo muutenkaan kovin keskustelevainen vieraassa seurassa, niin on ajateltu, että käyn siellä yksinään ja kerron mitä siellä on puhuttu ja on ollu molemmista hyvä ratkaisu.

Edit. Ultrissa mies on kyllä ollut kaikissa mukana :)

Mies on ollu pari kertaa neuvolassa mukana, ihan sen takii et on kattonu lasta. Mut ei aina, eikä sieltä kyllä varmaan hän oo saanu mitään irti. Ultrat on kyllä aina ollu kattomassa. :)

Takaisin