Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä alkoi eilen perhevalmennus koko kaupungin odottavien pariskuntien yhteisellä luennolla. Mies meinasi nukahtaa sinne ja en minäkään kyllä siitä oikein mitään saanut irti. Ensi viikolla on vielä toinen samanmoinen, tosin mies uhkasi ettei lähtisi sinne ollenkaan. Tuskin noista kuitenkaan haittaa on, joten yritän puhua häntä vielä ympäri. Luulen, että elokuussa neuvolassa järjestettävistä perhevalmennuksista on sitten enemmän hyötyä. Toivottavasti ne ovat hieman käytännönläheisempiä eikä pelkkiä luentoja.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tänään oli neuvolalääkäri.Luulin että kaikki ultraamiset on jo ultrattu kun rakenneultrakin oli jo monta viikkoa sitten, mutta ei! Kuulemma vielä yksi ultra on rv 36 aikoihin. Sikiön painoarvio oli nyt rv 25+4 950 grammaa! Mitä ihmettä. Ihan yläkäyrillä mennään. Tosin on kyllä mahakin ottanut kunnon spurtin tässä parissa viikossa, kai se kasvu sitten loppua kohden tasoittuu :) Kovasti tyttönen potki lääkäriä ja imi peukaloaan <3

Perhevalmennukseen ei haluttu kummatkaan mennä, tässä on lähiakoina lähipiiriin syntynyt niin paljon lapsia että kaikki oleellinen tieto ja vertaistuki on kyllä lähettyvillä. En myös usko että synnytykseen pystyy hirveästi valmistautumaan, kun sitä ei tiedä että miten se tulee menemään. Kyllä ne siellä sairaalassa sitten neuvoo mitä tehdään.

Mcgonnor, ajattelepa tuota kasvu asiaa niinpäin, että kun vauva on syntyessään sellainen 3500-4000g, ja sulla on raskautta jäljellä noin 14 viikkoa nyt... aika paljon on vauvalla kuitenkin vielä kasvamista!! :thumleft vai mietityttääkö sinua nimenomaan se että vauva kasvaa valtavaksi?

Mietitytti se juurikin että kasvaa valtavaksi :) Itsekkin oon syntyessäni painanut sen vähän päälle 4 kiloa, että eikai se omena voi kauas puusta pudota :D

Kontrolli takana. Saatiin "lupa" viettää ihan normaalia odotusaikaa, koska poikkeama on pysynyt samana tai jopa hieman pienentynyt. Varattiin kyllä vielä yksi ultra-aika rv 32, ihan vaan varmuuden vuoksi. Luulen, että pienenä peikkona tämä asia tulee kuitenkin takaraivossa pysymään, vaikka ennuste ihan hyvä tällä hetkellä onkin. Ei muuten löytynyt sitä sytomegalovirusta eikä toksoplasmaa ollenkaan, eli näitä en ole sairastanut. Sen sijaan vanhat parvorokkovasta-aineet verikokeista löytyi.

Mittoja otettiin taas vähän joka kohdasta, ja painoarvio oli sellainen 900g. Nyt siis menossa se 25+1.

Puapru, hyviä uutisia siis! Nyt sitten ikävät asiat taka-alalle, ei ne siitä miettimällä parane. Ymmärrän toki että varmasti mielessä vieläkin silloin tällöin pyörii, mutta koittakaahan nyt vaan nauttia odotusajasta, mihinkään kun ei oikein itse voi vaikuttaa.

Puapru: Samat sanat kuin Pikku-Tikrulta! Nyt ei muuta kuin positiivinen vaihde päälle! Olette tehneet kaiken mitä voitte ja nyt ei voi muuta kuin uskoa ja luottaa että kaikki menee hyvin. <3

Tänään neuvolapäivä rv 27+1. Suuresti huolehtimani painokin oli jo reissun jälkeen tasaantunut ja viikoittainen nousu "vain" 500g :) se mun neuvolan täti on ihan uskomaton ihmistuntija! KEHUI mua painon tasaantumisesta juuri oikeaan aikaan! Tuntui hyvälle. Puhuttiin vielä loppuajan painonhallinnan tärkeydestä ja lyötiin kättä päälle että pysyn herkuista erossa seuraavaan neuvolakäyntiin asti :D

Pissa ja verenpaineet kunnossa. Miehen tärkein tehtävä neuvolakäynneillä, eli sydänäänten kuuntelu dopplerilla sujui jo mallikkaammin ja isikin sai kehuja ;) pentu potki anturia ihan hupsuna <3 Sf-mitta ponkaisi yläkäyrän yläpuolelle ollen 27 cm! Viimeksi rv 22 se oli 22 cm... Tästä syystä seuraava neuvola onkin jo kahden viikon kuluttua.

Saatiin ohjeet ilmoittautua synnytysvalmennukseen mutta sinne mennään vasta rv 32 jälkeen. Se on yksi 4 tunnin tilaisuus ja muutapa ei meidän kunnassa olekaan. Toki, olen niiiiin tyytyväinen tuohon meidän neuvolatätiin etten kaipaakaan muuta ohjausta.

Käsiteltiin myös synnytykseen liittyviä asoita jo jonkin verran, rentoutumista ja imetysasioita kävimme myös läpi. Kerroin, että imetys jännittää ja mietityttää mutta täti sai luotua uskoa että sekin onnistuu kun vaan niin päättää. Katsottiin muutama imetysote ja isi sai nukella harjoitella röyhtäytystä :) mukava käynti kun kaikki oli niin mallikkaasti. Ja nyt kesälomapäivän viettoon jos kävisi vaikka kaupungilla katselemassa joko löytyisi mansikoita!

emmu_ma: hyvä, että neuvolassa on sinulla noin ihana neuvolantäti. Vaikuttaa siltä, että hän osaa valita sanansa juuri oikein, eikä lisää odottajan huolia ja murheita. Jos muuten löydät jo mansikoita, niin ilmoita! Täällä nimittäin jo yksi, joka kaipailee tuoreita mansikoita ;) Luin jostain, että juhannusviikolla tulisivat kotimaiset mansikat myyntiin..

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Menna: Epsanjalaisia mansikoita on jo myynnissä, ne on ihan hyviä ja makeita myös vaikkei tietty kotimaisia voita..:) Mutta hei, milloin HERNEET tulee myyntiin, niitä tekkee kovasti mieli?

Älkää kirjoittako mansikoista ja herneistä!! Hirvee himo ollu jo kauan!! Mä ostin jo noita ulkomaalaisiakin, mut ei ne ollu niin hyviä ja niitä piti ihan tuskassa pestä, kun ei tiedä millä myrkyillä nekin on kyllästetty. Pthyi!

Mä oon allerginen mansikoille :smiley-angry017

Mutta tänään pitää hakea herneitä kun niistä aloitte puhumaan, NAM <3

Ja mun on muuten nyt pakko kertoa mun neuvolatädistä! En tykkää siitä yhtään. Siis se on todella mukava ja tietää paljon asioista, mutta hänen kanssaan keskustelu ei ole yhtään luontevaa ja se vetää aina sellaisen tekohymyn naamalle mikä saa mun ihokarvat nousemaan :D Ja höpöttää samoja asioita, enkä kehtaa aina joka kerta sanoa että "sanoit tuon jo". Alkuun en sanonut mitään tuosta neuvolatädistä eikä puhuttu siitä miehen kanssa myöskään, mutta viime käynnin jälkeen mies itse mainitsi että ei kyllä jotenkin yhtään luonnistu tuon ihmisen kanssa keskustelu. Se on sellasta asiakeskustelua, käydään oleelliset asiat läpi ja that's it. :/

Oon kateellisena seurannut neuvolassa kun muilla tuntuu olevan niin hauskat neuvolatädit.

Onpas ärsyttävää, Mcgonnor, kyllä se vaan ainakin itselle on kauhean iso asia että on samalla aaltopituudella neuvolantädin kanssa. Hyvin kyllä selostit oman tätisi luonteen, pystyy näkemään ihmistyypin silmien edessä.. :) Niin ja hei kerro jos löydät herneitä!!!

Ei ollu mansikoita eikä herneitä ;)

Mutta tosiaan tuo meidän neukkutäti on aivan huikee. Ja niin rento. Tänään kun se kyseli onko mun nännit ulkonevat ja menin itse ihan jäihin et apua, onko, niin totesi vaan että "No isä on varmaan niihin tutustunut niin osaa sanoa!" :D

Mun neuvolantäti on kanssa TOSI ärsyttävä. Superpirteä ja älyttömän energinen,puhuu ja puhuu ja mielestäni sellaisia juttuja jotka liittyy kaikkeen muuhun kuin minuun tai vauvaan.. Ja ihan liian laiha ja timmikroppainen laughing7

Oltiin eilen ylimääräisellä 4Dkäynnillä ja vitsit että oli makee kokemus. Suosittelen sitä todella! Erityisesti Kuudes: sairaskassa korvaa sen!

Edelleenkään ei vaan sukupuolta varmuudella nähty, ärsyttävää, mut toisaalta ihan hyvä. Tyttöä ne on siitä "arponut" mut syyskuussa se sit selviää. Nipa oli päättänyt tällä kertaa olla peräasennossa ja jalkoväli tiukasti kiinni ( Ei ole äitiinsä tullut :) ) Eli se valkoväli oli mun häpyluun alla jossain... mut kasvoista saatiin paljon kuvia ja haukotuskin bongattiin. nyrkkeili kuin hullu ja jälleen lääkäriä nauratti ton touhut. Se myllää niin paljon että joka kerta kun sitä ollaan kurkattu on lääkärit (aina eri) nauraneet sen liikeitä. Kunnon sutkisatkia mennään :) Hauskanen.

emmu_ma minulla oli neuvola tiistaina kun rv oli 26+1 ja silloin sf mitta oli 26 cm se hipaisee just sitä yläkäyrää.. Viimeksi viikolla 22+4 oli sf mitta 20,5 cm joten "vähän" oli kasvanut mutta neuvolalääkäri oli sitä mieltä että se on ihan normaalia kun kohtu on nyt niin korkealla joten hänen mielestä ei tarvii huolestua eikä tarkkailla sitä sen enempää :)

Mitämitämitä??? Korvaako sairaskassa 4D ultran? Ei oo totta! Ihan sata varmaan menen. Soitan sinne viel tänään ja varmistan ja sit varaan kyllä ajan. Ihana Kiitos tiedosta TerhiJii <3 <3

Mullakin oli sf-mitta melkein yläkäyrällä nyt, vaikka viimeksi oli keskellä. Mutta sopii kuulemma kuitenkin normaalirajojen sisään, ja neuvolalääkäri sanoi, että se suuntaus selkenee sitten, kun on vähän useampia mittauksia. Eli ei tarvitse huolehtia siitä...

Viime viikolla oli muuten taas tullut +800g... :S Toivon, että menee helteen ja turvotuksen piikkiin osa. Neuvolatätikin jo sanoi, et sellanen +500/viikko olisi hyvä. Mulla oli tullut neuvolan vaa-an mukaan aikasemmin 825/viikko ja nyt viimesessä välissä jotain 400g/viikko. Nyt ei tietty ollutkaan mitään farkkuja jalassa, kun puntaroitiin.

Neuvolasta kotiuduttu ja ihan perusrutiini käynti, eli ei sen kummoisempaa sitten käytykään läpi vaikka aluksi meinattiin synnytyksestä & imetyksestä höpistä, mutta päädyttiin että jutellaan niistä sitten kuukauden päästä :) Pissit puhtaat ja verenpaine optimaalinen :) Hb:ta ei mitattu, koska neuvolalääkärissä parin viikon päästä se kuitenkin mitataan. Vauvan sykkeet 135 ja sf-mitta 25 (eli tarkalleeen keskikäyrällä mennään). Painon muutos +520g. hehe :D

Mä tykkään meidän neuvolan tädistä vaikka se on sellanen höpöttäjä :) Nytkin juteltiin ummet ja lammet ulkomaan matkoista ja vauvan kuumemittareista.. Miehen mielestä hää hösöttää vähän liikaa, mutta mie en oo kokenu asiaa niin. Meillä siis mies ollu jokaisella käynnillä mukana :) Neuvolatäti oli niin innoissaan kun kokeili mun kohtua ja pongas sieltä vauvan jalan ja polven :D :D Vieläki kuulemma jaksaa ihmetellä että miten se vauva mahtuu tuonne mahaan.. Eli siis vaavi on pää alaspäin, mutta myllertää kuulemma vielä +33 viikolle asti :)

Sitten vaan odottamaan neuvolalääkäriä :)

Takaisin