Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli neuvola tiistaina. Kaikki oli hyvin :) Mieskin oli mukana ja puhuttiin niistä kelan papereista ja käytiin läpi niitä voimavaraja jne lappuja. Viikkoja kasassa neuvolan aikaan 22+2. Ensimmäistä kertaa mitattiin se sf-mitta, joka oli 19 cm ja osui just keskikäyrälle.
Painonnousua mä vähän jännitin. Tiesin nimittäin kotipunnituksen perusteella että sitä on tullut. Vajaa kaksi kiloa tullut kuukaudessa eli +434 g/viikko. Tuntuihan toi ihan kauhealta (mulla siis lähtö BM 34). Terveydenhoitajan mielestä ei kuitenkaan paha kun painonlisäys alle 500g(vko, eikä lähtöpainoon kuitenkaan ole tullut kuin +400g. Itseäni lohdutin vielä sillä että rakenneultrassa vauvan painoarvio oli just 400g eli kiloja tullut sitten vaan vauvan verran :)
Hb mitattiin (kuten joka kerta). Se on pysynyt koko ajan samassa eli 120. Rautaa ei tarvi onneksi vieläkään syödä. Kun en vaan pystyis.... Verenpaineet pyörii samoissa lukemissa, nyt oli 122/74 ja lepopulssikin pysyi alle 60 (eli 57). Itsestä vaan tuntuu että kunto on nykyään niin kehno, että vois ton sykkeenkin kuvitella pyörivän ihan muissa lukemissa...
Vauvan sykkeet oli siinä 145-150 välillä.
Seuraavaksi 11.6. sokerirasitus ja 17.6. neuvola sekä lääkäri.

Hienoa emmu_ma! Mulla on tuo sokerirasitus maanantaiaamuna, ja torstaina varmaan neuvolassa saan sitten kuulla tuomion.... jännittää kyllä, ja pelkään että arvot ei ole kohdillaan. Näitä kun ei kai voi verrata tavan verensokerimittarilla otettuihin ja saatuihin lukemiin?

hyi se, ite odotan suu irvellä tuota sokerirasitusta.. Voisivatpa vaan sanoa että hei tyttönen ei sun tartte mennä! :D

Minä onnellinen saan raskauteni aikana tehdä kaksi kertaa tuon sokerirasituksen :( Yks kerta menee kyllä heittämällä ,mutta kaksi aika "lyhyen ajan sisällä" tuntuu vähän nihkeeltä.

Kävin neuvolassa keskiviikkona, kuunneltiin sydänäänet ja vauva potki siihen malliin että hyvä kun sai jotain numeroita neuvolakorttiin. Sf mitta oli 22cm, en tiedä meneekö missä kohtaa niillä käyrillä mutta neuvolantäti vakuutteli että kaikki oli ihan juuri niinkuin pitääkin. Ja sain numeron mistä pitää varata aika sokerirasitukseen. "JEE". En niinkään pelkää sitä litkua vaan NEULOJA. Olen pariin otteeseen pyörtynyt verikokeissa, tuntuu ihan kamalalta ajatella sitä kokeiden määrää yhdelle päivälle :(

Mcgonnor: Sieltä neuvolakortin takasivulta voi seurata noita sf-mittojen käyriä. :) Itse ajattelin kyllä heivata käyräsivun koko kortista pois, niin kovasti käyrien yläpuolella huideltiin eka mittauksessa... :smiley-ashamed005

Tää tyttö lähtee tästä pian sokerirasitukseen! Haaveilen vaan että saisi syödä jotain, vaikka vaan porkkanan tai omenan. Illasta saakka tietysti tehnyt kaikkea mieli kun tietää ettei mitään vettä kummempaa saa ottaa. No, ehkä tästä selvitään, vaikka just nyt tuntuu että nälkäkuolema ihan varmasti korjaa matkanvarrella... :smiley-angry017

Antaakohan ne sairaalasta jotain haukattavaa sokerirasituksen jälkeen, vai pitäisikö ottaa evästä mukaan? Kun sieltä lähtee taas liikkeelle, niin olisi varmaan hyvä syödä jotain ettei nuupahda johonkin tien poskeen :O Mulla on tämä ihanuus ens viikon ke. En taida kyllä ihan kamalasti stressata siitä. Uskon että selviän paastosta ja testin aikana kai sitten saa makailla... sitä vaan mietin että heikottaako sitten koko loppupäivän kun aamupala lykkääntyy.

Neuvolatäti käski ottaa jotain evästä mukaan sokerirasitukseen tai sitten kehotti käymään sairaalan kanttiinissa. Ilmeisesti siellä labrassa ei ole mitään tarjoilua. Käytönnöt voi tietysti vaihdella paikkakunnittain. Meillä sokerirasitus pitää itse varata rv 24 - 28 välille, otin mahdollisimman myöhäisen ajankohdan... liekö järkevää vai ei?

No nyt on käyty. Ei tuolla ainakaan mitään tarjottu kun kokeet oli otettu, eli kyllä omat eväät kannattaa ottaa mukaan, ainakin jotain pientä suuhunpantavaa ennen kotiinlähtöä. Kaikkinensa ei niin paha kokemus kun ehkä olisin odottanut. Litku ei ollut kamalan pahaa, joskin ei hyvääkään, ja määrä vaikutti minusta yllättävän pieneltä. Labran odotusaulassa istuminen taisi olla se tylsin juttu koko hommassa, mutta näkipähän paljon kaikenlaisia ihmisiä ohikulkumatkalla! Ei tullut yhtään huono olo, väsyttää kyllä nyt. Aamukahvit naamaan siis ja pienet päiväunet!

puapru, siis jouduitko sä istumaan siellä odotusaulassa ne kaksi tuntia? Mä olin toivonut, että siellä sais makailla jossain huoneessa.... Mut hyvä ettei ollut kamala kokemus :) Mä luulen ettei siitä kannata turhaan stressata...

Täällä olis ollut mahdollisuus myös köllötellä siellä näytteenottokeskuksen takatiloissa mutta enpä tarvinnut. Kaksi tuntia siis pitää olla siellä ja välttää turhaa liikkumista ja todellakin omat eväät mukaan jos haluaa jotain haukata heti kun viimeinen koe on otettu. Me mentiin kahvilaan siihen lähelle evästämään sen jälkeen kun menin siitä sitten suoraan töihin. Helppo nakki, tällä hetkellä eniten ärsyttää nuo mega mustelmat kyynertaipeissa :)

Miten monet verikokeet siinä sokerirasituksessa otetaan? Kahdetko? Ja kuinka monta putkiloa? Mulla on nuo verikokeiden ottamiset aika haasteellisia, kun mun kroppa reagoi heti, kun multa otetaan verta. Ei oo väliä onko yks putkilo vai useampi, se on se alkuhetki, kun mun veri meneekin johki muualle, kun sen pitäis.. Kylmähiki iskee välittömästi ja muutun ihan valkoiseksi ja pyörryttää.. Mun elämäni ekat verikokeet oli mielenkiintoiset aikanaan.. :S Makuulla on saanut hyvn otettua verta ja en koskaan anna ottaa istualtaan muutenkaan, mut toi vähän mietityttää, kun otetaan enemmän kun kerran saman päivän aikana..

Oon myös aina halunnut luovuttaa verta, mut en oo sinnekään uskaltanut mennä tuon mun "vaivan" takia..

Ensin otetaan sormenpäästä pikamittarilla ja sitten vielä 3 kertaa kyynertaipeesta, ihan aluksi, tunnin kuluttua ja vielä kahden tunnin kuluttua. Ja yksi putkilo kerrallaan.

Mulla tuli todella huono olo siinä testin aikana. Tähän oli varmasti osasyynä se, että ensimmäisen kerran se tehtiin jo viikolla 12 jolloin muutenkin oli oksetusolo 24/7. Meillä Oulussa ei ole myöskään mitään tarjoilua eli saa ottaa omat eväät mukaan. Istuminen siellä on todella puuduttavaa, mutta itse sain sen 2h kulumaan kun oli mp3 ja ristikkolehti mukana. Minulle ei ainakaan annettu mahdollisuutta makoilla missään vaikka kerroin että on huono olo. Seuraavaa rasitusta odotellessa viikolle 28.

Pauliina1976: Meillä kans käskettiin itse varaamaan se aika siihen, juuri noille rv 24-28 viikoille ja ainakin meidän neuvolan terkka sanoi, että parempi lähempänä sitä loppupäätä tuota ajanjaksoa kuin rynnätä heti rv 24 sinne.

Retrokki: Voi ei, tuota kyllä pelkään kauheasti! Ensinäkin se että en ymmärrä miten voin olla ilman aamupalaa ja -kahvia ilman että tulee paha olo. Toiseksi, oon niin pahoinvoiva jo pelkästään verikokeista ilman paastoja. Voivoi, ehkä siitä sitten jotenkin selviää. Tosiaan aikoinaan laktoosi-intoleranssitestissä oksensin litkun ja jouduin juomaan sen uudestaan. Neuvolantäti lupasi että vaikka pilaisin testin oksentamalla litkun, sitä ei tarvitse toistaa kunhan paastoveri saadaan eikä häikkää siinä.

Takaisin