Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me käytiin tänään rakenneultrassa. Oli tosi jännää ja ihanaa. Mukana oli kätilöopiskelija, joten saatiin mekin kuulla vähän tarkemmin eri elinten rakenteita ja sijainnista. Ihmeellistä, että ne ultraajat näkee kaiken siltä rakeiselta mustavalkoruudulta! :D Vauvalla oli kaikki hyvin siellä. Sydän pamppaili voimakkaasti ja kaikki tarvittavat elimet löytyivät oikeilta paikoilta ja oikean kokoisina. :) Kovasti liikkui siellä, heilutteli käsiä ja jalkoja. En vaan itse tuntenut yhtään mitään! :D Istukan paikka löytyi etuseinämästä oikealta puolelta. Kätilö sanoi napanuoran olevan kiinnittynyt suoraan keskelle istukkaa, joten aineiden vaihto sen kautta pitäisi onnistua oikein hyvin.

Viimeisten menkkojen mukaan laskettuna raskausviikot olisi nyt 20+2, mutta jo np-ultrassa näkyi, että vauvan koko oli 4 päivää vähemmän. Koska 5 päivää on se raja, niin laskettua aikaa ei siirretty. Nyt rakenneultrassa raskauden kestoksi arvioitiin 19+3, eli 6 päivää vähemmän kuin menkkojen mukaan. Se ultraaja varmisti vielä lääkäriltä, että tarvitaanko ylimääräistä kasvunseurantaultraa, mutta ei tarvittu. Saa nähdä muuttuuko laskettu aika sitten ensi neuvolakäynnillä. Mutta ei sillä niin väliä, kyllä se vauva tulee sieltä maailmaan ennemmin tai myöhemmin. :)

Sukupuolta kysyttiin kanssa. Oli selkeä näkymä vauvan alapäähän, ja tyttö sen sanottiin olevan. :) Oon nyt ihan onnessani, kun vauvalla on kaikki hyvin, ja että vahvat tuntemukset tyttövauvasta kävivät toteen. :)

Toivottavasti myös muiden ultrauutiset ovat hyviä. Kärsivällisyyttä vielä omaa ultra-aikaa odottaville! :)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Tehdäänkö rakenneultra mahan päältä vai alakautta? Nt-ultra tehtiin minulla mahan päältä.

Mahan päältä käsittääkseni. Ilmeisesti vauvakin alkaa olemaan jo "liian iso" alakautta tehtävään tutkimukseen, eli näkymä olisi huono sitä reittiä.

Vielä tuosta edellisestä neuvolakäynnistä. Miten teitä muita on neuvottu tuon raudan syönnin aloittaminen kanssa? Mun neuvolatäti ei oo oikein kommentoinut sitä mitenkään... Ekalla käynnillä hb oli 144 ja nyt viimeksi 121, eli on siis jonkin verran laskenut. Lisäraudan tarpeesta ei siis ole todellakaan mainittu! Jostain lähteestä luin että lisärautaa tulisi kaikkien raskaana olevien alkaa ottaa noin puolen välin jälkeen... Mitenhän tuo nyt sitten on, onko joku muu saanut ohjeistusta?

puapru, mulla oli laskenut siten, että aiemmin oli 136 ja nyt 123. Neuvolatäti sanoi, että saan alkaa halutessani syömään, mutta ei pitänyt sitä suoraan lukemien perusteella vielä tarpeellisena. 120 on kuitenkin normaali-hb:n alaraja naisilla. Hän sanoi, että kannattaa seurata olotilaa, ja voin alkaa syödä jos siltä tuntuu. Mutta ei tarvitse vielä, jos olo on ihan ok. Seuraavassa neuvolassa (4 viikon päästä, nyt enää 3n), katsotaan sitten hb uudestaan. Tällä viikolla on kyllä ollut aika väsynyt olo, mutta se voi johtua jostain muustakin, kuten huonommin nukutuista öistä...

Mulla oli toissa kerralla hb laskenut 117 ja sain silloin ohjeistuksen ottaa rautaa joka kolmas päivä. Nyt oli laskennut hb 113 ja ohjeistuksena ottaa rautaa joka päivä. Tuskin sitä pitää itsenäisesti alkaa syömään, eiköhän neuvolan täti sitten kerro. Ainakin täällä meillä neuvola saa kuulemma antaa yhden ilmaisen rautapaketin ja sain sen ensimmäisellä kerralla. Sama sääntö voi olla muuallakin.

Okei en sitten vielä ala miettimään lisärautaa. Ja kyllä kai se neuvolantäti sitten asian ottaa puheeksi kun tarvetta on. Vaikka minähän olen ollut väsynyt ihan alusta saakka, siksikin tietysti vähän ihmetyttää. Voihan se olla että väsymys ei millään lailla liity tuohon hemppariin. vaan ylipäätään kaikkinensa siihen että mahassa kasvaa pieni ihminen..

Voithan sinä kysyä sitten seuraavassa neuvolassa :) Tosin ehkäpä ei tarvi kysyäkään. Googlailin muuten asiaa ja huomasin, että tässäkin on tainnut ohjeet muuttua jo muutaman vuoden takaisesta. Eli nykyään kai suositellaan tuota rautaa herkemmin kuin aiemmin.

Meillä oli "voimavarat"-neuvolakäynti viikko sitten. Lähinnä itselle tärkeintä tuossa käynnissä oli saada kuulla sydänäänet, että tosiaan siellä vielä matkassa ollaan ja oltiinhan sitä. Syke oli n. 150-155. Jatkuvasti edellisestä ultrasta saakka ollut pelko takaraivossa, että jos kaikki ei menekkään hyvin aikaisempien 4 menetyksen takia. Nyt mennään jo onneksi vahvoilla :) Hemoglobiini mulla oli 122 joka on ihme nimittäin ennen raskautta kärsin lievästä anemiasta mutta raskauden alettua arvot ovat olleet hyvät. Paino on laskenut nyt 2 kg lähtöpainosta, mutta eipä tuo kuulemma haittaa varsinkin kun lähtöpainoa on reilusti.

Tuskaisen pitkältä vielä tuntuu odotella rakenneultraa joka on VASTA 14.5! Tuntuu että odottaa sitä päivää samalla tavalla kun pienenä odotti joulupukkia :D

Tsemppiä odotteluun Retrokki! Varmasti on epävarma olo tuossa tilanteessa :( Mutta nyt ootte jo näin pitkällä, eiköhän kaikki mee hyvin.

Puaparu (siis toivottavasti nimi on oikein se on niin jännä et en oo varmaan viel kertaakaan lukenut sitä oikeen kun mulla on tapana "oikolukea" ja haluisitko kertoa mistä nimi tulee?) Mä aloittaisin joko rautaa sisältävien kasvisten syönnin, tai kasvipohjaisen rautavalmisteen käytön, ohjeen mukaan tai puolikkaalla annoksella. Ei oo mitään järkee odottaa niin pitkään että se on laskenut alarajan alle, kun se nyt on noin lähellä.

Olin tänään mehiläisessä ultrassa, ei näkynyt sukupuolta, jotenkin musta tuntui että se uskoi siellä olevan pojan, mutta ei uskaltanut sanoa kun tiesi että toivon tyttöä, mutta katotaan nyt sit vielä rakenne ultra, ja jos ei sielläkään näy niin sit tarvii mennä viel kerran jonnekin "maksulliseen" jos ei sittenkään näy niin mun ei vaan ole tarkoitus nähdä :) Sitäpaitsi se ei mun mielestä näyttänyt pippeliltä ollenkaan =)

Mulla oli istukka levittäytynyt koko etuseinämän alueelle ja siks en välillä tunne liikkeitä kunnolla muutamaan päivään. Tarvii kai käydä ostamassa kotidobler että ei tarvii stressata :)

Muoks*Vauva vastas kokonsa puolesta viikkoja 19+6 ja nyt on 18+5, eli koko vastas mun neuvolalle ilmoittamaa ovulaatiopäivää ihan jetsulleen =)

puapru: Mulla viime neuvolassa oli laskenut 123:sta 117:een. Neuvottiin et saan alottaa raudan jos haluan. Olen ollut alusta asti väsynyt eikä se hellittänyt lainkaan toiselle kolmannekselle siirryttäessä. Aloitin elivon 25mg rautalisän joka päivälle ja väitän että juuri sen ansiosta mulla on vihdoin väistynyt väsy, ja olo on virkeä ja hyvä. Ei mennyt kun pari päivää raudan aloituksesta niin auttoi ja nyt pari viikkoa ollut vihdoinkin sitä energiaa! Mulla ei kauhean matala hb ollut, joten tuo 25mg on minusta ollut sopivan pieni määrä, kun vertaa muihin suosittuihin kuten obsidan joka on 100mg. Eikä tuo annos käy vatsan päälle, josta minä ainakin olen herkkä. Lisäks siinä on mukana tärkeää foolihappoa ym. vitamiineja (ei A:ta), jotka on tervetulleita. Syön silti 10mg D-vitamiinia erikseen. :)

Pauliina1976: Mulla ainakin tähänastiset kaikki kolme ultrauskertaa on tehty mahan päältä. :)

Meillä oli tänään siis rakenneultra ja kaikki hyvin <3 painoarvio 354g ja sukupuolta ei haluttu tietää. Vähän tuli haikea olo kun session päätteeksi täti tuumasi että seuraavaksi onkin vuorossa synnyttäminen, ei tipu ultria enää. :confused1 Pitkä aika on siis ettei pienestä näe vilaustakaan, toivottavasti neuvolassa edes joskus oltaisiin lepsulla päällä ja voitaisiin kurkata ultralla vielä myöhemminkin. :)

Meillä oli tänään neuvola (rv 22+1) ja saatiin raskaustodistus kelan asioita varten, hetimmiten pitikin sitten tuupata kaikki hakemukset menemään :) Äitiyspäivärahasta saan päätöksen vasta kesällä ku haen sitä edellisten 6 kk tulojen mukaan ja ne saadaan tietoon vasta kesäkuun lopussa. Pakkauskin kuulema tulee kovin myöhään mutta onpahan haettu. Muuten kaikki hyvin, kaveri pakoili sykkeen kuuntelua sen minkä kerkesi <3 Sain ajan ensimmäiselle ja siis täälläpäin ainoalle lääkärikäynnille ja ohjeet myös sokerirasitukseen (vanha ja painava ensisynnyttäjä kun olen ;) ). Se siis edessä parin viikon päästä, hitsit et jännittää!

Mukaan saatiin myös ihana Pampers vauvapakkaus joka sisälsikin kaikkea ihanaa hypisteltävää :)

Keskustelu imettämisestä aloitettiin myös. Koin sen jotenkin aivan liian aikaisena ja hämmentävänä, mutta kyllä mä jotakin sain vastattua kun asiasta kyseltiin. Ensi kerralla kuulema käydään asiaa tarkemmin läpi.

Neuvolassa kävin minäkin pitkästä aikaa. Eilen oli 22+4 viikkoa. Kelan laput sain ja myös ohjeet sokerirasitukseen menemisestä. Onneksi saan varata ihan itse ja käsky kävi vasta kuukaden päähän, joten voin vähän pitkittää sinne menemistä :D

Kaikki oli hyvin. Maha oli kasvanut hyvin ja sf-mitta meni reippaasti yläkäyrien päällä. Kuulemma tuo on itseasiassa normaalia. On kyllä vähän hassua, miten se mallikäyrä on laskettu, jos käytännössä ensin mennään reippaasti yli ja sitten se mahan kasvu tasoittuu loppua kohden lähemmäs sitä käyrää. Kuulemma siinä mittauksessa katsotaan miten se oma käyrä menee, ettei tule yhtäkkisiä suurenemisia (sokerivauva) tai pysähdyksiä/notkahduksia (vauva ei kasva).

Minullakin oli raudat vähän vähäiset 116, eli voisin sitä rautaa vähän syödä. Minua tuo raudan vähäisyys huolestutti enemmän kuin terveydenhoitajaa, sillä on juuri viime viikkoina syönyt paljon rautaa sisältäviä ruokia. Eli ruoan vuoksi raudan pitäisi olla pikemminkin ok. Rautaa vain meikäläiselle! No ei ihmekään kun pari viikkoa sitten oli aika vetämätön olo ennen pinaattikuuria.

Vaikka vauva on ihan hyvän kokoinen ja minun mahani on kasvanut, niin painoni oli lisääntynyt vain vajaan kilon kahden kuukauden aikana. Tiesinkin sen itsekin, sillä huomaan että kehosta on rasvaa lähtenyt. Toisaalta kyllä sitä tuli pari kiloa extraa ensimmäisten kuukausien aikana, kun olin niin pahoinvoiva, enkä pystynyt mitään tekemään. Kaikkiaan on kuitenkin tullut noin 6-7 kg lisää raskautta ennen oleviin lukuihin, että ihan ok siinä suhteessa.

Koska tässä jaaritellaan ihan omaa napaa, niin jatketaan vielä :)
Yksi Rh- lisää tähän joukkoon. AB- on muuten vain noin 1% Suomen väestöstä, joten pitää saada edes kiksejä edes siitä harvinaisuudesta. Mitään muuta hyvää siitä kun ei olekaan.

Nyt tässä on kuukauden tauko seuraaviin katsastuksiin, joten odottellaan vain. Ainakin tällä viikolla kaikki oli vauvalla ja minulla hyvin.

Pinaatista ei ihminen muuten saa rautaa. Se on yleinen harhaluulo. Sanoo biokemistimieheni. Eli muuta kautta!

Meillä oli tänään kanssa neuvola kuukauden tauon jälkeen :) Kelan lippuset ja lappuset saatiin mukaan, eli äitiyspakkausta vaan tilaamaan :p

Kaikki oli muuten niin kuin pitikin.. verenpaineet erinomaiset, hemppari 124 (eli ei hirveesti viime kertaan) ja sf-mitta oli 20cm. Painoa tullut kokonaisuudessaan 6-7kg. Käskettiin vaan jatkamaan samaan tapaan kuin ennenkin :)

Raudasta kanssa sen verran että tosiaan ravinnosta saatava rauta imeytyy hitaasti eikä vaikuta heti arvoihin (olisiko ollut 5kk se aika jolloin kehon rauta-arvot täyttyvät ravinnosta). Tästä on tullu juteltua paljon verenluovutuksen yhteydessä, kun siellä kehoittavat ainakin naisia rautakuurille verenluovutuksen jälkeen :) Persiljassa on paljon rautaa ;) Mä oon nyt parin viikon aikana syönyt 3kpl rautapilleriä viikossa ja se ilmeisesti riittää.

Miun äippä on kanssa AB- veriryhmältään :) Sitä pyydetään kanssa useaan luovuttaan verta kun on niin harvinainen.

Tuosta lisäraudasta kun nyt puhutaan niin mitäs merkkiä muut on käyttäny?
Ite syön retaferia ja se on ihan hirveetä ku maha niin kovalla että kipeenä melki joka päivä.
Mut muistaakseni siitä toisesta taas menee löysälle, että montaa merkkiä niitä löytyy vai onko vaan noita kahta (toisen nimee en ny muista)?
Joudun vielä syömää sen 2 tablettia päivässä eli kova tarve ois kyllä syödä...

Meillä oli "voimavarat"-neuvolakäynti viikko sitten. Lähinnä itselle tärkeintä tuossa käynnissä oli saada kuulla sydänäänet, että tosiaan siellä vielä matkassa ollaan ja oltiinhan sitä. Syke oli n. 150-155. Jatkuvasti edellisestä ultrasta saakka ollut pelko takaraivossa, että jos kaikki ei menekkään hyvin aikaisempien 4 menetyksen takia. Nyt mennään jo onneksi vahvoilla :) Hemoglobiini mulla oli 122 joka on ihme nimittäin ennen raskautta kärsin lievästä anemiasta mutta raskauden alettua arvot ovat olleet hyvät. Paino on laskenut nyt 2 kg lähtöpainosta, mutta eipä tuo kuulemma haittaa varsinkin kun lähtöpainoa on reilusti.

Tuskaisen pitkältä vielä tuntuu odotella rakenneultraa joka on VASTA 14.5! Tuntuu että odottaa sitä päivää samalla tavalla kun pienenä odotti joulupukkia :D

Meillä on myös 14.5. rakenneultra, olet ilmeisesti kanssa Oulusta ja Maikkulaan menossa ultraan? Voipi olla, että törmäillään siellä :D

1609, en oo vielä aloittanut rautakuuria, mutta neuvolasta suositeltiin obsidan fe++ 100mg rautatabletteja. Se kehuu ainakin itse olevansa vatsaystävällinen, ja muistaakseni neuvolatätikin sanoi, että useimmille se olisi vatsalle hyvä.

Mulla on 2 viikon päästä seuraava neuvola, joten ehkä aloitan (vasta) sen jälkeen lisäraudan. Viimeks oli hb 123.

Takaisin