Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli perjantaina neuvola jossa kaikki oli oikein hyvin. vahvat sydänäänet, eikä mitään moittimista hbsta tai verenpaineesta. Painoa tullut tähän mennessä 6kg... Mikä nyt minua ahdistaa hieman, mutta minkäs teet kun ekat kolme kuukautta joutui vetämään lihistä kolmen tunnin välein - kaikki muu oksetti :)
Maanantaina rakenneultra jota jännitän kovasti.. En tiedä miksi se niin jänskättää, kun tunnen kuitenkin vauvan liikkuvan päivittäin ja neuvolassa ollut kaikki hyvin.

Muuten tuo neuvolatoiminta on jokseenkin pitkäpiimäistä - mukava täti ja asiallisesti hoitaa tutkimukset, mutta ne voimavarakyselyt ja alkoholikäyttökyselyt ja huumeidenkäyttökyselyt :sleep011 Emme käytä päihteitä emmekä ole burnoutin partaalla. Kiitos ja hei. Lisäksi minua ärsyttää kaikenlainen teennäinen empatia joka tässä maassa ilmenee lähinnä säälivällä katseella ja äänensävyllä jota meidän neuvolantäti käyttää hienosti työkalunaan näissä "keskusteluissa". Ei sääli ta hyssyttely auta ketään, minä ainakin tarvitsen konkreettista apua tai ratkaisuja asioihin enkä sosiaalitoimsiton sääliä miten "vaikeaa" tämä nyt varmasti on. Anteeksi oksenukseni, mutta tämä on häirinnyt minua jo kauan :)

PItikin kysyä, että milloinkas sen raskaustodistuksen saa äitiyspakkausta varten, mutta tuolla näyttivät jo emmu_ma ja mä77 saaneen ne rv22 jälkeen. Tässä siis vielä pari viikkoa odoteltava..

Minulle neuvolan täti sanoi juuri sen Obsidanin aiheuttavan ummetusta. Mutta muuta niillä ei kuulemma ole mahdollista antaa neuvolassa. Sain sitten purkin sitä mukaani. Floradix (nestemäinen) on taas kuulemma sitten parempi tuon vaivan kanssa. Suositteli sitä jos tulee vessaongelmia ja kun minulla on noita supistuksia aika paljon, niin se ummetus voi sitten lisätä ja pahentaa niitä.

Ja apteekkista nyt löytyy jos jonkinmoista rautalääkettä mikä sopii raskaanaolevalla ja on vatsalle parempi kuin esim. obsidan. :)

Mie oon vetäny vuorotellen obsidania ja retaferia, eli kumpikin on sopinu miun mahalle :) Joskus oon syöny nestenäistä ferrofortea, mutta en tykkää sen mausta :p

Mulla on Obsidanista mennyt molemmissa raskauksissa maha vähän löysäksi... onneksi, kun olen muuten ummetukseen taipuvaista sorttia ja pelkäsin ennen raskautta hirveätä ummetusta ja ummetuksen aiheuttamia pukamia. Muuta vaikutusta Obsidanista mulle ei ole ollut, eli oikeestaan vaan positiivinen lopputulos. Ekassa raskaudessa rauta-arvot tosin nousi vasta siinä vaiheessa kun oltiin n. 6vkoa ennen laskettua aikaa Ranskan alpeilla. Voin siis todistaa että korkeanpaikanleirit ei ole huuhaata. Mun mielestä Suomen valtion tulisikin kustantaa alppimatka kaikille raskaanaoleville naisille joilla on rauta-arvot pohjamudissa. ;)

Osallistun rautakeskusteluun minäkin. Juteltuani kummitätini kanssa viime viikolla, aloitin minäkin siis lisäraudan syönnin. Ostin 100mg Retaferia, kun nimi kuulosti tutulle, eli olen joskus nuorena sitä varmaan syönyt kun on hemppari ollut alhaalla. Ei ole toistaiseksi mitään vaikutusta vatsantoimintaan, mutta harvoinpa minun vatsa on mihinkään mitenkään reagoinut, vaikka kuinka on varoiteltu.

Mun mielestä tuota retaferia on kehutti että sen ei pitäisi ottaa vatsaan niin kovasti?
Itsellä kans tarttunu tosi hyvin rautalääkkeet että ei oo tarvinnu syödä ku vähä silloin tällöin ku muistaa, mutta sitte se saattaa laskeakki kyllä ihmeellisen nopeasti.

Kävin neuvolassa perjantain ja mun hemoglobiini on nyt laskenut niin paljon että mun on pakko alkaa syödä rautalääkettä... Neuvolatäti sanoi että jos on ongelmia vatsan kanssa pitäis ottaa Obsidan merkkistä rautalääkettä koska se retaferia aiheuttaa kovaa vatsaa. Varsinkin jos on muutenkin ongelmia vatsan kanssa niin silloin ei kannata ostaa sitä.

Ne otti muuten nyt ensimmäisen sf mitan (perjantaina mulla oli v.22+4) ja se oli 20,5 cm mikä on ihan normaalia :) jotenkin pelkäsin että sf mitta olisi ollut aivan liian suuri koska minusta tuntuu että maha on tosi iso... mut onneksi se oli ihan normaali :) Kun neuvolatäti halusi kuunnella pikku tytön sydänäänia niin tyttö ei ihan ollut samaa mieltä :-D hän alkoi potkia tosi paljon ja liikkui aina pois dopplerista, ja sit kun hän viimeinkin sai ne sydänäänet kuulumaan niin huomattiin että tytöllä oli hikka siellä <3 jännää... :) Nyt alkaa viimeinkin tajuta että meille on todellakin tulossa oma pikku vauva <3

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Hei,onko kukaan kokeillut sitä luontaistuotekaupasta saatavaa nestemäistä rauta litkua? Mä otin sitä alkuraskaudesta kun en pystynyt syömään lihaa ja en kauheesti syö (kokojyvä)viljaa. Neuvola ei kyl varmaan tykkää siitä, mut mulla on tuttu kasvissyöjä joka on kaikkien 3 raskautensa aikana käyttänyt sitä ja hyvin on toiminut.
Oottehan muistaneet syödä rasvaista kalaa tai ottaa omegaa ja e-epaa? Vauva tarvii niitä aivojen kehitykseen ja vie meiltä kaiken mitä meissä on mikä taas aiheuttaa meille sitä ettei aivoissa kaikki toimi ihan kunnolla ja ollaan väsyneitä ja mieli maassa. Se omega vaan pitää lopettaa muutamaa viikkoa ennen synnytystä,

Raudasta vielä: Tuore persiljanippu käteen ja rouskis :) Ollu mun herkkua jo kahdessa edellisessä raskaudessa. Seuraavaks kun meette kauppaan niin haistakaa sitä...
Ja nokkonen, jos siitä tykkää. Mä en vaan osaa tehdä siitä mitään.

Ja vielä, tägäättekö te ulkomuistista toisenne tännä, siis että kun olette lukeneet koko sivun niin muistatteko mitä piti sanoa kenellekin, vai kirjotatteko lapulle jotain vai rulleetteko sivua ees taas? Kun mulla olis aina hirveesti sanottavaa mut en muista nimiä :)

Esim se neuvolan kysely. Se voimavara juttu, hirveesti johdattelevia kysymyksiä joilla ei kauheesti oo virkaa (tulee vähän mieleen masennustesti jonka kerran väsyneenä tein, se oli niin masentava ja täynnä ahdistavia kysymyksiä että jo sitä lukiessa masentui). Tiedän että se tarkoittaa hyvää, mutta silti se ärsytti muakin. Meillä on sen lisäks Turussa tutkimus jonka tarkoituksena on kartoittaa miten äidin stressi vaikuttaa syntymättömän lapsen kehitykseen. Hyvä tutkimus ja sitä on tehty jo vuosia. Suurin osa kai osallistuu siihen, mullakin on ne tarrat neuvolakortissa.

Jotain mun piti viel... ai niin HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ <3

Retaferin aloitin minä rautavalmisteena reilu viikko sitten ominpäin... tai siis kummitätini (gyne) suosituksesta.. en ole huomannut että sillä olisi ummettavaa vaikutusta, päinvastoin olen pari päivää tässä nyt ollut enemmänkin löysällä. Kuinka nopeasti olette huomanneet rautalisän vaikutuksen jaksamisessa?

Kuudes, kyllä mun ainakin tarvii plärätä keskusteluja edestakaisin tässä samalla kun kirjoitan, jos siis meinaan jonkun kirjoitusta kommentoida. Asiat jää yleensä ihan kohtuullisesti mieleen, mutta kirjoittaja ei useinkaan.. =)

Hyää äitienpäivää kaikille tuleville ja jo oleville äideille!

Minä kävin maanantaina viimeksi neuvolassa. Siellä oli nyt eri täti ko on ollu tähän asti. Siellä kaks naista tekee molemmat puolikasta virkaa. Oli tämäkin tosi kiva, mutta sekin ihan omasta aloitteesta laittoi seuraavan neuvolan sille toiselle, jolla oon käyny aikasemmat kerrat, kun se on mulle tutumpi.

Ihan hyvin meni kaikin puolin. Verenpaineen alapaine on vähän korkea, mutta ei ollut siitä huolissaan, kun on kuitenkin pysyny suurin piirtein samalla tasolla koko raskauden, ei siis radikaalisti noussut tms. Sf-mitta otettiin nyt ekaa kertaa, se oli 21 cm ja vähän käyrän yläpuolella, mutta siitäkin täti sanoi että usein ekat mittaukset on ja olennaisempaa on millaiseksi se oma käyrä lähtee muodostumaan. Hemoglobiinia ei otettu taaskaan, on otettu ainoastaan ekalla kerralla ja kun se oli sillon hyvä, enkä nytkään valitellu väsymystä, niin ei kokenut tarpeelliseksi, vaan ens neuvolassa sitten mitataan se. Vauvan sykkeet oli 140-150 välillä ja liikkeitäkin dopplerilla kuului :)

Saatiin perhevalmennusinfoa sieltä mukaan, kuten myös salasanan TAYSin sähköiseen netissä täytettävään esitietolomakkeeseen, joka täytetään ennen rv 30. Ja laittoihan täti lähetteen myös sokerirasitustestiinkin, minkä kyllä osasin odottaakin. Se kuulemma pitäis käydä tekemäsä rv 24-28, ja ehkä vielä mieluummin sitä loppupäätä kohti enemmän kuin heti rv 24.

Rasti seinään: neuvolassa EI ollut tällä kertaa harjoittelijaa. Se neuvolan varsinainen "täti" paljastui ihan mukavaksi, nyt kun hän oli se, joka kyseli ja teki eikä vain ohjannut opiskelijaa.

Hemoglobiinia ei taaskaan mitattu, se katsotaan vasta sokerirasituksen yhteydessä kun olen viikolla 27. Jotenkin huolestuttavaa, koska se on mitattu vain kerran alussa, ja silloin ja sen jälkeen vuotelin paljon verta. Olisi kiva tietää, missä mennään. Kaikki muu oli ok.

Paino järkytti mut, mutta mieheni lohdutti, että aiemmin olemme punninneet minut kotona ja neuvolassa aina aamuisin ja nyt olimme iltapäivällä heti lounaan jälkeen. Angstasin koko illan ja itketti, mutta nyt kun aamulla kävin omalla vaa'alla, se näytti ihan samaa kuin muutama päivä sitten.

Tänään oli neuvola. Meillä oli harjoittelija ekan kerran, mutta itse asiassa se oli ihan kiva harjoittelija ja vaikutti ihan pätevältä. Neuvolatäti jätti meidät yksin sen kanssa, mitä nyt parissa kohdassa neuvoi. Hb oli laskenut, kuten epäilinkin. Oli nyt 110. Aloitin siis rautakuurin tänään. Harjoittelija lupasi, että olon pitäisi alkaa helpottaa jo muutamassa päivässä tai viimeistään viikossa. Mulla on siis ollut maanantaista asti yhtäkkiä melkoisen huono olo :/

Sitten saatiin raskaustodistus, ja pääsee hakemaan kelan avustuksia. Ois voinut tietysti selvittää sieltä kelan sivuilta niistä jo aiemmin, niin olisi ehkä saanut hieman nopeammin hakemuksen lähtemään. Jotenkin luulin, että neuvolassa neuvotaan tarkemmin. Työnantajalta pitää näköjään kysyä, maksaako palkkaa poissaolon ajalta ja miltä ajalta. Sitten voi tehdä hakemuksen. Toinen mikä piti selvittää, on että kannattaako hakemuksessa käyttää viimeisen 6kk palkkaa, mutta ymmärsin tuolta Kelan sivuilta, että palkan pitäisi sitä varten olla noussut 20%. Ei kyllä niin paljoa ole millään oikein noussut...pitää vielä katsoa sitä.

Sitten juteltiin vielä voimavara-kotitehtävän tuloksista. Siinä keskustelussa harjoittelija oli minusta tosi kiva. Mieskin ehkä tykkäsi enemmän harjoittelijan tyylistä, kun hänen mielestään varsinainen täti on hössöttäjä :) Ja uida saa kuulemma 36 viikolle asti. :)

Niin ja sf-mitta oli 20. Normaali kuulemma. Harjoittelija sanoi, että se ei kerro varsinaisesti mitään mahan koosta, vaan ainoastaan kohdun koosta. Ja kohdun kokokaan ei välttämättä kerro lapsen koosta, koska kohdun kokoon vaikuttaa mm. lapsiveden määrä.

Kunusiini ja Eleanora, kummallista ettei teiltä otettu hemoglobiinia. Rautaahan kumminkin suositellaan syötäväksi raskauden puolivälistä asti. Olisi minunkin ollut fiksumpaa aloittaa jo pari viikkoa sitten. Nyt olo huononi ihan yhtäkkiä :/ Mutta kyllähän tuon varmaan pääsee neuvolaan tarkistuttamaan milloin vaan soittamalla sinne, että on huono olo. Tai työterveydessä tms.

elenna: Itsekin sitä hempparia mietin etukäteen että otetaankohan nyt, mutta neuvolantäti kommentoi asiaa niin, että koska mulla oli lähtöhemoglobiini hyvä eikä oo voinnissa mitään voimattomuutta tms. niin katotaan sitten seuraavalla kerralla neljän viikon päästä, joka kuulemma on usein se aika, jolloin hemoglobiini on raskauden aikana matalimmillaan. Ja kysyi hän kyllä, että syönkö jotain raskausajan multivitamiinia ja kun sanoin syöväni, niin se sanoi että hyvällä lähtötasolla se monivitamiinin sisältämä pieni rautamäärä saattaa hyvinkin riittää estämään suuremmat notkahdukset.

Jännä, kun minulla oli lähtöhemoglobiini 153, niin siitä huolimatta on joka kerta otettu arvot. Se onkin tullut alas joka kerta. Toisella neuvolakäynnillä oli 146 ja nyt viimeisimmällä (rv18+1) oli enään 141. Minusta tuota hempparia on ihan tärkeä seurata ja eihän siinä mene kuin sekuntti, kun se näyte otetaan..

Ei siinä tosiaan kauan mee, en tiedä sitten mikä ollut syynä ettei oo katsottu. Mutta niinkuin elenna sanoi, varmasti jos olo alkaa huononemaan, voi soittaa neuvolaan ja pyytää että se katsottaisiin.

Mulla oli eilen neuvola ja sain nyt sen todistuksen kelaan äitiyspakkausta yms. varten. Hurjasti oli minullakin hemoglobiini tippunut viime käynnistä: 140->126. Mutta vielä ei kuulemma tarvitse rautaa ottaa. Painoa oli pari kiloa tullut, mutta muuten kaikki kunnossa. SF- mittakin nyt ekaa kertaa otettiin ja se oli 20cm, eli keskikäyrällä ihan :) Sydänääniä kuunneltaessa meidän pikkuinen päätti monottaa doppleria aina kun mahdollista joten se oli vähän haasteellista! :P
Seuraava käynti onkin vasta 10.7. Onneks on neuvolalääkäri tässä välissä, kun haluaisin vähän tota Hb:tä seurata, ettei pääse liian alas laskemaan.. Tosin sekin vasta kuukauden päästä. Neuvolantäti kyllä sanoi että nää on just niitä viikkoja kun se usein notkahtaa alaspäin, että ei tarvitse olla huolissaan. Mulla vaan on ollut vähän heikko olo, mutta allergia oireet jyllää aika pahana niin voi johtua siitäkin.

Tänään oli neuvola ja olipas ihanaa olla taas neuvolantädin kanssa kahdestaan, viimeksi kun paikalla oli lisäksi opiskelija ja oma mies. Hemoglobiini minullakin tippunut 146->125 mutta se on onneksi ihan normaalia että tässä vaiheessa laskee. SF-mitta oli 22 cm elikkäs aikalailla yläkäyrien puolella mennään näin viikoille 20+5. Ei kuulemma kuitenkaan onneksi kerro mitään siitä että lapsesta tulisi jättiläinen... :)

Istukan paikasta ei neuvolassa oltu huolissaan, lupasi lähes varmaksi että se nousee kontrolliin mennessä.

Paljon puhuttiin tunteista, työ- ja painoahdistuksesta. Puhuttiin myös minun lapsuuteni ja nuoruuteni kipeistä kohdista jotka ovat vaikuttaneet myös näihin syömishäiriöihin. Neuvolantädin mielestä oli erittäin hyvä että olen "terapioinut" nämä asiat jo ennen raskautta ja olen nykyään sinut lapsuuteni kokemusten kanssa koska raskaus toisi ne muuten esiin. Ja raskaus ei tietenkään ole parasta aikaa käydä läpi lapsuuden traumoja. :)

Seuraava neukku onkin sitten kesälomalla!! :) Ja sokerirasitustestin ajan varaan tähän kolmen viikon päähän. Samalla otetaan tuon veriryhmän takia vasta-ainekontrolli.

Takaisin