Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinkuin moni muukin on jo todennut, jännä miten paljon vaihtelee tämä käytäntö neuvolakäyntien suhteen. Täällä meillä Asikkalassa on käyntejä ollut noin 4 viikon välein, tosin lasken tähän kaikki käynnit, eli tähän mennessä 2 neuvolakäyntiä, 1 neuvolalääkäri ja np-ultra. Minulle ihan sopiva tahti, mutta meilläpä ei ole mitään hankaluuksia vielä matkan varrelle sattunut. 
Se, mikä meidän neuvolassa minua ihmetyttää, on se etten ole saanut sieltä vielä yhden ainutta esitettä/paperia/kirjasta matkaani. Olen ymmärtänyt että jossain näitä jaetaan ihan kyllästymiseen saakka? No, olen selvinnyt ilmankin, mutta toisaalta olen ymmärtänyt että joku on saanut ihan hyödyllisiäkin juttuja kotiin luettavaksi...

Näin on Menna, netissä kun faktaa ja "faktaa" löytyy joka asiasta ihan kyllästymiseen saakka. :) Itselle tosiaan yön pimeät tunnit on sellaisia jolloin rationaalisuus ja järki väistyy sivuun. Jos päivällä on ihan rauhallisena nettaillut jostain asiasta ja onnistunut jopa suodattamaan kaikki "asiantuntija"lausunnot keskustelupalstoilta, yöllä se kaikki mörköytyy... :) Avomies on jo aiemmin asettanut mulle porttikiellon itsediagnosointisivuille ja raskauden myötä myös suurimmalle osalle keskustelupalstoista. Ihan meidän molempien mielenterveyden ja yöunien takia. Kaikki ei vaan osaa.. :D

Etkö ole saanut puapru vau-kirjaakaan sieltä, olikohan nimeltään raskaus ja odotus? Mielestäni sen saa tilattua täältä vau:n sivuilta myös veloituksetta.

Kyllä vaan Wow, näin on että neuvolakortti on ihan ainut asia minkä olen saanut! Täytyy tsekata jos sen tosiaan saa täältä tilattua. 

puapru, mä taisin saada neuvolasta kolme kirjasta, se vau:n kirja (sis. mm. raskausviikkokuvaukset), pienitekstinen Raskaana-kirja (Ulla Rode), ja THL:n Meille tulee vauva. Mun mielestä nuo kaksi viimeisintä on hyödyllisimmät, ja etenkin tuo THL:n kirja on hyvä. Siinä on lyhyesti ja tiiviisti kerrottu kaikki olennainen ja ihan kivalla tavalla. Sen saa myös ilmeisesti ladattua täältä: http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/lait/neuvolatyo/perheille/meille_tulee_vauva_opas
Ehkä saisit erikseen pyytämällä noita neuvolastakin? Outoa ettei niitä ole annettu...
Lisäksi mä otin äitipolin aulan pöydältä sellaisen imetys-kirjasen.

Ehkäpä en valita sitten meidän neuvolasta, vaikka tähän tulikin pidempi väli ;) Mun neuvolatäti on kuitenkin tosi kiva ja fiksu.

Netistäkin tulee tietysti googlailtua tietoa, mutta koitan pitää sellaisia tietynlaisia silmälaseja niitä katsellessa. Kaikki neuvot ei aina oo hyviä, ja joskus sitä vaan huolestuu turhaan. Jos on oikeita huolia, niin kysyn mieluummin neuvolasta tai ystävältä. Mulla on yksi monta raskautta kokenut ystävä, joka tietää paljon näistä jutuista ja tuntuu olevan ihan mielellään tukihenkilönä :)

Kiitos elenna tuosta Meille tulee vauva -linkistä. Tuota en ole itse saanut neuvolasta mutta pikaselailulla näyttäisi olevan hyvä perusopus! :)

Muok. äät jo ööt ovat tippuneet tuosta nettiversiosta pois, on sittenkin vähän hankalalukuinen.. :)

Jee, saatiin meidän vanhat ketjut takas!!! Mua häiritsi niiden katoaminen siksikin kun olin nähnyt mm. tähän ketjuun tulleen uusia viestejä, mutta en ollut ehtinyt lukea ja sitten foorumi meni päivitykseen, jonka jälkeen ketjuja ei tullutkaan takas! Onneksi nyt :)

Minä kävin tosiaan torstaina neuvolassa. Tämä oli nyt kolmas kerta, joista yksi oli lääkärineuvola. Silläkin kerralla käytiin tosin terkan puolella mittaamassa verenpaine, paino ja terveydenhoitaja katsoi pissanäytteen. Seuraava kerta varattiin noin neljän viikon päähän, toukokuun pulivälin kieppeillä. Että ainakin täällä meillä on ne käynnit olleet n. kerran kuukaudessa. Eka käynti oli kuukautisista laskettuna noin viikon 7 paikkeilla, vaikka todellisuudessa vasta oli menossa viikko 6. Silloin se tuntui tosi aikaiselta kun edellisissä raskauksissa on eka käynti ollut vasta viikon 8 tienoilla.

Tuolla Huhtikuu-ketjussa jo kerroinkin, että mulla on tosi ihana neuvolantäti! Sanoi, että saan mennä kuunteluttamaan sydänääniä jos yhtään huolehdin ja muutenkin käski ottaa herkästi yhteyttä, jos on yhtään epävarma tai huolestunut olo. Tuli hyvä mieli :)

Joo, se Liberon kirja "Raskaana - raskaus, synnytys ja uusi perhe" on minusta hyvä. Siinä on paljon faktaa. Näin ensikertalaiselle siellä oli paljon uutta infoa, ihan raskaudesta pienen vauvan hoitoon. Se on yrityksen painama, joten luulisi sellaisen saavan.

Täällä se on ainakin ladattavana:
http://www.libero.fi/Sinun-vaiheesi/Raskaana-kirjan-uusi-painos/

Siellä sanotaan "Tiedustele kirjaa äitiysneuvolastasi. Kirja on ilmainen." joten tiedustele. Minusta se on sen verran pitkä, että mielummin lukisin sitä ihan kirjana.
Ja hei, siellä on muitakin heidän oppaitaan ladattavaksi - tosin englanniksi. :happy090

Salossa jaettiin noiden kolmen edellä jo mainitun kirjan lisäksi MLL:n pieniä esitteitä (isyydestä, ruoasta jne) ja myös ihan esite sairaalan jutuista synnytyksen osalta kaikkine yhteystietoineen eri osastoille. Eli todella hienoa!

Tässä vielä edelliseen viestiin lisäksi:

Meille tulee vauva -opas (Hups! Olikin jo aiemmin täällä linkitetty):
http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/lait/neuvolatyo/perheille/meille_tulee_vauva_opas

MLL:n sivut:
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/vastaanotto/raskausaika/

MLL:n vihkosessa oli juuri ravitsemuksesta ja liikunnasta jne, joten noilla sivuilla voi olla samaa infoa. Onhan siellä myös joku Vauva Tulee Taloon - Vanhemman Työkirja. Voidaan sitä sitten vaikka kaikki lueskella.

Nuo olivat ne pääjutut niissä neuvolan antimissa. Jos vaikka edes vähän auttaisivat puapru!

Hei kiitokset naiset noista linkeistä! Täytyy kahlata niitä läpi vähän jossain vaiheessa. Huomenna minulla on aamusta heti neuvola-aika, täytyy varmaan vähän tätiltä kysellä etteikö heillä vain ole tapana jakaa näitä vai onko minun kohdalla sattunut joku epähuomio?

Minä sain nuo kaikki kirjat ja paljon muitakin lippusia ja lappusia heti ensimmäisellä neuvolakerralla. Niissä on paljon hyvää tietoa. Osa lapuista tuli luettua heti samana iltana kun ne sain :)

Tulevalla isällä on tänään isyysneuvolakäynti. Se on ilmeisesti ihan uusi juttu täällä meidän paikkakunnalla ja niitä on 1 raskausaikana. Hänen piti ottaa sinne mukaan ne laput mitä hänen piti täytää alkuraskaudessa. Ilmeisesti he keskustelevat niistä siellä. Lisäksi siellä on ainakin kehonkoostumusmittaus ja ehkä jotain muitakin mittauksia (esim. hemoglobiini ja verenpaine). Kirjoittelen myöhemmin lisää tuosta isyysneuvolakäynnistä.

Itselläni on huomenna 3. neuvolakäynti. Lisäksi kävin lyhyellä neuvolakäynnillä neuvolalääkärin yhteydessä. Viime kerralla hemoglobiini oli laskenut 117 joten aloitin syömään rautaa joka kolmas ilta. Mielenkiintoista nähdä onko hemoglobiini yhtään parantunut raudan ansiosta vai onko laskenut edelleen.

Heip kaikille:)!!
Onko muilla ollut vielä rakenne UÄ:tä?:) Tänään oli meillä ja huh kun sitä oli odotettu kuin kuuta nousevaa!
Kaikki onneksi oli niinkuin pitikin ja hyvin touhukas pieni vauva siellä oli:) Saatiin mukaan reilusti kuvia mitä on nyt ihana ihastella kotona! Vielä on pitkä aika odotella että saa pienokaisen omaan syliin ensimmäistä kertaa <3
p.s toivottavasti laitoin tämän oikeeseen ketjuun, kun en erikseen löytänyt rakenne uä:lle omaa..

Ihanaa että teillä oli kaikki hyvin :) Meillä on rakenneultra huomenna... Vähän jännittää!! Me aiotaan myös kysyä lapsen skukupuolta niin sekin jännittää... :) en malttais odottaa enää minuuttiakaan! :D

Onnea Nennuli ja tsemppiä sofiaelisabethille huomiseen :) Kyllä muutama muukin on tainnut jo ehtiä rakenneultraan.

Meillä se olisi reilun viikon päästä, 2.5. Eihän siihen nyt enää olekaan niin pitkä aika :) Viime viikollakin kyllä katsottiin neuvolan ultralaitteella, ja hengissä siellä oltiin. Mutta kuvahan oli sillä laitteella melko epätarkka. Kyllä se on varmaan toista siellä rakenneultrassa...jännittävää! Sekin vähän jännittää, että jos sattuukin näkemään sen sukupuolen vaikka vahingossa... :O

Meillä on elenna rakenneultra sitten samana päivänä! Kovasti minä ainakin jo odotan sitä. Sanoinkin tänään neuvolan tätille että alkaa nuo omat ultrakuvat käydä vähiin kun olen antanut äidilleni ja tietysti miehelle omansa, että on kiva ensi viikolla mennä uusia kuvia saamaan.. =)

Kaikki oli neuvolassa aikalailla ok, ja sain noita kirjasia mukaani kun kysyin. Täti oli pahoillaan että oli jäänyt antamatta, vetosi ensimmäisen kerran opiskelijaan ettei tämä ollut muistanut... No, nyt on Meille tulee vauva- ja Vauvan odotus-kirjaset luettavana.

Mulla oli vähän korkeat verenpaineet, 147/85, ja painokin oli noussut 676g per viikko. Sydänäänet kuuluivat vahvoina mutta olin yllättänyt että laite laski sykkeeksi "vain" 136.. Täti kertoi kyllä näiden perusteella kaiken olevan hyvin, mutta jotenkin ilmeistä ja eleistä tuli sellainen olo, että epäilikö kuitenkin jotain. Kuunteli nimittäin tosi kauan ääniä vakava ilme naamalla ja arvuutteli että onko pienellä hikka tai jotain.. no, ensi viikolla siellä ultrassa sitten varmaan selviää jos jotain ongelmaa on... Mitä ei tietysti toivota! Ai niin, ja se SF-mittakin otettiin nyt ensimmäistä kertaa ja oli kuulema normaali 17cm.

Voi että, jännittävää, ei muuta kun tsemppiä teille rakenneultraan! Itse joudun vielä pari viikoa odottelemaan...

Neljäs neuvolakerta takana ja hemoglobiini oli laskenut (113) vaikka olen syönyt rautaa joka kolmas päivä. Täytyy alkaa nyt syömään joka päivä. Eipä siis ihme, että olen ollut iltaisin niin väsynyt etten ole jaksanut lähteä lenkille. Sen seurauksena paino on myös noussut, ei hälyyttävästi, mutta noussut kuitenkin. Nyt täytyy skarpata tuon liikunnan lisäämisen kanssa ja yrittää parantaa ruokavaliota.

Vauvan sykkeet olivat 140+ ja kovasti heilui ja potkiskeli. Ihanaa kun kuulin vauvan liikkuvan, olen ollut hieman huolissani kun en ole tuntenut vielä mitään liikkeitä (rv. 18+4). Sf-mitta otetiin ensimmäisen kerran ja se oli 15.

Sain lähetteen sokerirasitukseen (rv 24 - 28) ja varasinkin ajan labraan samantien, tosin vasta kesäkuun alkuun, mutta sain ainakin sen ajan mikä sopii itselleni parhaiten. Seuraava neuvolakerta on kuukauden päästä ja siitä kuukauden päästä juhannusviikolla on sitten toinen neuvolalääkärikäynti. Seuraavalla neuvolakerralla saan raskaustodistuksen ja sen jälkeen voin täyttää Kelan paperit (jotka sain jo mukaani tutkittavaksi) ja käsittääkseni hakea myös äitiyspakkausta... näin se homma vaan etenee :)

Mies oli eilen isyysneuvolassa ja koki käynnin käsittääkseni aika turhaksi. Ilmeisesti oli ihan mielenkiintoista saada kehonkoostumusmittauksen tulokset, mutta kuulemma muuten siellä ei tullut mitään uutta ja ihmeellistä. Veikkaisin kuitenkin, että siellä on jonkin verran puhuttu siitä miten mihen pitää tukea raskaana olevaa puolisoa, koska tuntui, että mies huomioi minua eilen enemmän kuin edellisinä päivinä :) Toki on ollut mallikelpoinen koko raskausajan <3 .

puapru, voidaankin yhdessä laskea päiviä ultraan :) En mä usko että tuosta sykkeestä kannattaa huolestua. Mulle neuvolatäti sanoi, että se vaihtelee ihan sen mukaan, onko vauva levossa vai vilkkaimmillaan. Se sanoi jonkun skaalankin, oisko ollut tyyliin 100-190, koska panin merkille että meidän tulos (152) oli siinä keskivaiheilla.

Meillä tuo neuvolatäti on tosiaan innokas ultraamaan ja kun se katseli sillä laitteella, niin se sanoi yhtäkkiä silleen iloisesti ja vähän kummallisesti, että "ahaa", ja sitten ei mitään. Tuli ihan sellanen olo, että näkikö se muka sen sukupuolen jo. Tosin se kuva oli niin epäselvä, että tuskinpa siitä mitään näki. Mies oli myös sitä mieltä, ettei siitä voinut nähdä. Ehkä täti vaan tajusi miten päin vauva oli siellä tms. Oli muuten hyvä, että oli se ultrakin siellä. Sen jälkeen yritettiin kuunnella sydänääniä, ja ekalla laitteella ei onnistunut. Sitten täti lähti hakemaan toisesta huoneesta toista laitetta ja hän viipyi siellä vaikka kuinka kauan...en tiiä jäikö auttamaan jotakuta muuta. Olisin ihan saletisti huolestunut siinä vaiheessa, ellei olisi jo kuvasta nähty vauvan heiluvan.

Tänään oli ihan hyvä neuvolakäynti. Kuunneltiin ne sydänäänet ja ne huiteli siellä 140 lyönnin paikkeilla. Minulle se terkka sanoi, että normaalivaihelu on siinä 120-160 tässä vaiheessa, joten siihen skaalan kävi kuin puu päähän. Nyt pitäisi jaksaa odotella sitä rakenneultraa, johon on vielä 2,5 viikkoa. Onneksi tämä aika tuntuu nykyisin menevän aika nopeasti, joten eiköhän sekin päivä vielä koita :) Kiva muuten tässä vaiheessa jo lueskella muiden rakenneultrakokemuksia!

Takaisin