Pahoittelut niille, joilla ollut surullisia uutisia ultrissa!
Didi: Minulla on myös myooma kohdussa. Aikanaan varoiteltiin kovasti, että en välttämättä tule raskaaksi sen takia ja jos tulenkin, niin "vaikuttaa raskauden kulkuun". Mutta ei kummassakaan ole ollut ongelmaa. Ensimmäisessä raskaudessa se myooma oli ekassa ultrassa kasvanut, mutta toisessa ultrassa sitä ei näkynyt. Raskauden jälkeen kävin ultrassa ja se oli kutistunut alkuperäisestä koosta. Kipujahan se on aina aiheuttanut, joskin viimeksi ultratessa sanoivat, että kivut eivät voi johtua siitä myoomasta. Ekassa raskaudessa kerran kävi niin, että kivut yltyivät sellaisiksi, että muutuin "korkkiruuviksi": oikea kylkeni vääntäytyi eteenpäin niin, että jalka lyheni viitisen senttiä. Siis olin todella hurja näky! Kroppa aivan kierossa ja mitään ei voinut tehdä. Neljä päivää se kesti. Minut autettiin ylös ja alas ja särkylääkettä ei saanut ottaa mitä sitä banadolia, joka ei kyllä vaikuta mihinkään. Raskauden jälkeen myooma sitten äityi kipuilemaan lähes kuukausittain ja niinpä sain särkylääkkeet, parasetamolia ja ibuprofeenia 1000mg kolmesti päivässä. En olisi voinut lasta hoitaa olleskaan, ellen olisi saanut lääkkeitä. Kuulemma pienempi paha on lääkkeiden eritys äidinmaidon mukana vauvalle. Nyt ultrassa sitä myoomaa ei löytynyt, joskin se heitti kuvaan koko ajan varjoa. Kuulemma mun myooma on sellainen, että leikataan sitten kohtu pois, jos se alkaa kipuilemaan enemmän, se on nimittäin osittain onteloituneena kohdun seinämään. Tän raskauden jälkeen kyllä sen puolesta voivat ottaakkin kohdun pois, jos on tarvis, mun lapsikiintiö nimittäin on ihan täysi sitten! Muutamalla mun tutulla on ollut noita myoomia ja ovat sanoneet samaa, että ei ole vaikuttanut raskauksiin. Tosin yksi epäili, että sen takia ei koskaan raskautunut.