Neuvola- ja Ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ainola
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saukkonen suotta jännität! Toivottavasti sun neuvolan täti on mukava ja on aikaa höpötellä joutaviakin.  Ja tervetuloa mukaan!

Mulla oli eka neuvola ja no... enpä muistanut ettei siellä oikeastaan mikään vielä selviä...
Mies oli pettynyt: "Eikö ne edes tee raskaustestiä! Minun oloihin vain pitäisi luottaa. Entäs jos siellä ei ole mitään, vähänkö noloa!"

Neuvolan tätillä oli kyllä vanha, vanha ultrauslaite. Eikä sillä saatu vielä mitään näkymään... Tai saatiin jokin epämääräinen, hyvin vilkkaasti liikkuvan oloinen läntti. Sen koko kyllä vasta viikkoja, sydäntä ei vain havaittu.
Otamma siis uuden ultrauksen viikon päästä, kun pitää käydä niissä verikokeissa. Viikossa, kun kasvaa jo kovasti.

Onko kellään muulla ollut lapsia mukana omassa neuvolassa? Mies halusi mukaan ja mummo oli menossa, joten esikoinen lähti myös.
Nyt kuikkii äidin paidan alle: "Ei näy." "Höpö täti."

Juu ei kannata jännitellä, ensimmäinen kerta neukussa on aika tylsä suoraan sanottuna. Totoro voihan se olla että jos sulla on vaikka istukka edessä siinä tai jtn sellaista, jos ei kunnolla näkynyt. Mulla näkyi vatsanpäältä ultrattuna rv 9+4.
Viikon päästä olisi sitten alkuraskauden ultra keskussairaalassa. Tai siis niskaturvotusultra. Välillä tulee sellasia tuntemuksia että kaikki ei ookkaan hyvin tai että mä vaan kuvittelen olevani raskaana, vaikka oon nähny pienen ja vatsa on alkanu kasvaa :D

Nyt se ultra sitten viimeikin oli :)
Laskettuaikakin aikaistui 6 päivällä. Eli olis nyt jo 3.3.2013
Mahtavat 5cm olis koossa
Ultran teki hyvinkäällä lääkäri.  Ja olisin halunnut ehkä niitä sydänääniä kuunnella,muttei edes vihjaissut sellaisesta..
Tärkeintä kuitenkin, että tietää kaiken raskaudessa olevan hyvin !
Nyt tää on niin paljon todellisempaa, kun on nähnyt sen möllykän "livenä"  !

Tuli ihan huippu super hyper hyvä fiilis
Odotteluja ultraan muillekkin !

Totoro meillä oli vähän samat fiilikset ensimmäisen neuvolan jälkeen.. ei tehty raskaustestiä, ei yritetty kuunnella sydänääniä, ei mitään... eikö ne halua varmistaa että olisin oikeasti raskaana..

Ja jos ei oliskaan mitään maha-asukkian niin mites mää sitten selittäisin miehelle kasvaneen mahan... emoticon

Eka neuvola-aika takana ja pettynyt olo :( pari tuntia papereitten täyttelyä ja tietopaketteja. Pissanäyte ja hemoglobiinin otto..mutta ei katsausta masun sisään :( vielä olisi 4 viikkoa ultraan! Jos huomen soittelisi Meri oulun neuvolaan varhaisultraan aikaa. kokemuksia kenelläkään paikasta? Mies oli myös hieman pettynyt.. sanoi että mennään vaikka jo huomenna kun ehdotin tuota yksityistä :)
neuvolan laskentojensa mukaan olisin tänään viikolla 8 ja la olisi 28.3.
oma kierto on kumminkin epäsäännöllinen ja useimmin 29 päivää, joten omat laskennat olisi 7+6 ja la 29.3.
eihän tuossa tietenkään ole kuin vain yhden päivän heitto, mut silti se vähän häiritsee sisäistä järjestelmällisyyttäni :D

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola. Yritin kovasti kertoa, että ovulaatio on ollu tässä kuussa reippaasti myöhemmin ja mun mielestä laskettuaika on 29.3. Laittoivat papereihin kuitenkin kuukautiskierron mukaisen lasketunajan eli 24.3. Noh muuttakoon sitä sitten ultran jälkeen. :)

Papereita täyteltiin ja mitattiin paino ja verenpaine. Mun neuvolatäti on niin kultanen!! Paljon parempi kun edellisessä raskaudessa.

Mun mielestä siis tänään viikkoja 7+6 ja neuvolan mielestä 8+4

Eka neuvola takana ja huomenna on ar-ultra, joka tietty jännittää... Eka sokerirasitus sovittiin jo kuukauden päähän seuraavan neuvolan yhteyteen, niin on meikäläisen helpompi matkata työpaikan ja neuvolan väliä :)

Neuvolatäti totesi lisäksi, etten saisi oikeen tuota panadoliakaan ottaa tuohon kuumeeseen :( Eikö sitä ihan saa ottaa sen 1-2/pv oireiden mukaan? :o

Villasukka: me käytiin ukkelin kans varhaisultrassa siellä meri oulun neuvolas ja hyvinki tyytyväisiä oltiin. Oikein mukava täti oli vastassa ja hyvin ammattitaitoinen. Hintakaan ei ollut paha, 50e. Kannattaa kyl käydä kyseises paikas jos on halua käydä kattoon pikku alienia :)

Te, jotka mietitte miksei tehdä raskaustestiä tai kuunnella sydänääniä... Yleensä ne luottavat siihen, että te olette tehneet testin. Ei se virtsatesti ole yhtään sen luotettavampi neuvolassa kuin kotona. Ja tuo sydänääniasia liittynee siihen, että välttämättä varhaisilla viikoilla ei kuulla vielä sydänääniä ja se toisi turhaan huolta odottaville vanhemmille. Joissain paikoissa kokeillaan sydänäänien kuulumista jo ekassa neuvolassa, mutta tosta em. syystä monet paikat jättää sen vasta tuleviin neuvolakäynteihin.

Epäili taaksepäin olevaa kohtua. Raskausoireet ovat edelleen voimissaan. Pahoinvointi nostelee vasta nyt kunnolla päätään (rv 9+)! Joten en ole huolissani.
En vain muistanut, ettei ekalla kerralla mikään vielä ole selvää ja odotin kovasti varmistusta...

Mitä ruokailuohjeita olette saaneet?
Minun saamassani lapussa luki vieläkin vuosi 2006, joten en edes yrittänyt udella mielipidettä vihreään teehen. Viimeksi se kiellettin jyrkästi! (Eviran mukaan on ok)

Mikä oli muuttunut oli Aura-juusto. Viimeksi se oli ok, koska kotimaiset maitotuotteet pastöroidaan automaattisesti, nyt sekin pitäisi kuumentaa! No, ehkä tämä hillitsee hiukan sen syönti himoa...Voin syödä paketillisen sellaisenaan! emoticon

vuononvaltiatar: en kyllä yhtään ymmärrä neuvolasi mielipidettä??? Mulle on aina sanottu et panadolia voi turvallisin mielin syödä ja oon syönytki tarvittaessa. Perusteliko se millään tuota erikoislaatusta mielipidettä? Kaikki äidithän ei halua syödä mitään lääkkeitä raskausaikana mut neuvolassa ei mun mielestä sais antaa tollasta harhaan johtavaa neuvoa, vaikka täti ite ei lääkkeitä suosiskaa..Panadol on hyvin tutkittu lääke kuitenki et voi turvallisin mielin sillon tällön ottaa. 

Tultiin just ultrasta ja mun epäily vilkkaasta lapsesta sai aika paljon tuulta purjeisiin. Siellä jumppaili, nyrkkeili ja tanssahteli yksi suloinen lapsi. Kyllä oli aika liikuttavaa! Kaikki oli kunnossa, ei syytä epäillä Downin syndroomaa (turvotus 0,7mm) eikä muutakaan ongelmaa. Ja onneksi tosiaan löytyi vain YKSI ( ! ) lapsi sieltä..  Laskettu aika muuttui taas, eli nyt se on 2.3, ja nyt on riskiaika ohi.. Ja kuulemma vauva on sellasessa kohdassa että kätilö sanoi olevan hyvinkin mahdollista että tunnen jo liikkeet..

(.) Tänään oli ar-ultra. Olinkin varma, ettei näin pitkällä raskaus vielä ole, kun oli pidempi kierto tuolloin. Ultrassa näkyi sikiö ja lapsivettä, muttei sykettä varmaksi saanut esille. Näkyvyys ei kuulemma kymppi myöskään ollut. Mutta mitään keskenmenoon viittaavaa lääkäri ei kuitenkaan nähnyt ja pyysi tulemaan kahden viikon päästä uudelleen näytille. Ilmeisesti kiinnittyminen on vaan tapahtunut myöhemmin... Plussatessani rv 5+1 viiva oli kyllä niin haalea vielä ja rv 5+2 digitesti antoi vaan 1-2vkoa raskaana... En ole vielä huolissani... huom vielä... Mutta tietenkin jos ollaan noin paljon myöhässä, siirto huhtikuisten puolelle varmasti uhkaa :(

Cissi84 oon kanssa miettinyt tuota, että miksei otetan raskaustestiä tuolla neuvolassa? Jo siinä vaiheessa vaikka heti alkuun, kun sinne soittelee ekasta neuvolakäynnistä...

totorolle tsemppejä pahoinvoinnin kanssa :)

jeliina ihmettelen itse ihan samaa. Ei hän siihen muuta todennut kuin vaan: "Koita päästä nistä panadoleista eroon"... Sanoin tietty hänelle, etten ota niitä turhaan, vaan silloin kun on kuumeinen olo... en tajua. Tämän päiväinen ultralääkärikään ei tuohon asiaan erikseen kommentoinut. Aion kyllä silti ottaa jos tarve vaatii...

Lindasille onnea uutisien johdosta! :)

Täällä on takana eka neuvola ja lääkärin ultra. Pieni papu siellä masussa köllötteli ja sydämen syke näkyi pienenä väpätyksenä. Tuli niin kovin helpottunut olo, laskettu aika siirtynee 16.3. asti, mutta tiesinhän minä että se hiukan pidemmällä kierrolla oli saanut alkunsa. Ihanaa oli nähdä pieni ihmisenalku ekaa kertaa. Terkalla oli jännä käydä. Kyseli mun mielestä hiukan outoja, mutta onneks ens kerralla pitäis olla meidän alueen oma terkka. Meillä on nt-ultra 2,5 vkon päästä, en malttais odottaa... Sitten voi oikeesti jo alkaa huokasemaan helpotuksesta.

Vuononvaltiatar: Tsemppiä odotteluun.Toi tilanne on oikeesti todella raastava. Uskotaan kuitenkin että kaikki on masussa hyvin ja vauva on vain saanut alkunsa vähän myöhemmin. Niin ja Panadolia saa hyvillä mielin käyttää. Joillain lääkäreillä ja terkoilla tuntuu olevan se käsitys että raskausajan pitää olla kärsimystä ja että sitä ei saa lievittää. Mutta äidin stressitaso vaikuttaa myös lapseen ja siksikin pitäisi olla aktiivisia myös meidän raskautettujen hoitamisessa.

Lindas:Onnittelut suloisista ultrakuulumisista. Ihana ajatella että joku on vilkas jo noin pienenä...

Totoro: Mä oon juonut nyt vihreetä teetä, se kai auttaa myös pahoinvointiin. Noi jotkut ohjeet tuntuu ihan hulluilta mm. Rooiboksen kieltäminen. Mutta täällä taidetaan mennä niin että kaikki kielletään mistä ei oo tutkimustietoa.

Neuvola oli kyllä ihan jees, vaikkei tosiaan mitään maatamullistavaa.. Neuvolapäivän aamuna oli tullut pieni, kolikon kokoinen verituhru lakanaan, ja sitä sitten heti ovesta sisään päästyäni itkuisesti kysymään neuvolantädiltä. Mulla oli juuri toisten kuukautisten aika siinä, joten selittynee sillä (??!!) Hope so. Sen jälkeen ei ole tullut.
Ja ei täälläkään ultrailtu neuvolassa vaikka salaa vähän toivoin, pitänee odotella vielä se kolmisen viikkoa...Huh.

Kivoja ultrakuulumisia ollu teillä, onnea!
Välillä tuntuu, että onko tässä paksuna lainkaan, että pitäisikö tehdä testi..Kun ei ole mitään ihmeempiä oireita kuin väsymys ja nälkä. Rintojen arkuuskin on vähentynyt yhtäkkiä. Tosin välillä nippaisee mahaa, eli toivotaan, että siellä joku on!

täällä olis huomenna iltapäivällä eka neuvola edessä :) vähän kyllä kans mietityttää että onko siellä ketään, kun kaikki oireet on laantunu eikä oo niin pahoja enää :o
huomenna se selviää että mitä siellä on :) toivottavasti olis pikkuinen vielä mukana emoticon

Täällä käytiin ensimmäisessä ultrassa viime keskiviikkona ja yksi erittäin aktiivinen minivauva sieltä löytyi. <3

Ihania neuvolauutisia täällä! :) Kaikenkokoisia papuja löytynyt sieltä! Minäkin haluan jo taas!! Seuraavaan kertaan on vielä kaksi viikkoa... Kyllä tämä aika mateleeeee!

Tänään kävimme meri oulun neuvolassa ja kuvaan saimme pienen ihmeemme <3
Liikettä näkyi ja pieni sydän sykki vahvasti. Viikot täsmäsi kokoon.
Meidän pienokaisemme on nyt 1,89cm pitkä.

Takaisin