Neuvola- ja ultrakuulumiset

Minäkin kävin tänään neuvolassa. Viikot nyt 34+6. Eipä siellä paljon hullua hurskaammaks tullu, kaikki kai menee suunnilleen niinkuin pitää. Painoa tullu edelliseen käyntiin 400g/vko, sf 30,5, verenpaine vähän korkee eka mittauksella, toiseen jo putos. Mulla on siis vähän samaa vaivaa, kuin sulla Vilukissa, että verenpaine on monesti eka mittauksella korkee. Asennosta ei osannut sanoa täyttä varmuutta enää. Edellisellä kerralla laitettu lähete äitiyspolille perätarjonnan takia oli tullut takaisin, kun haluavat kuulemma, että on se 34 viikkoa täynnä ennen perätilan toteamista, niin laittoi nyt sit varuilta uuden lähetteen, että tarkistetaan nyt se asento ja sit mahollisesti siihen kääntämiseen aika, jos on perätilakysymyksessä. Hankalaa, kun tässä meidän neuvolalla ei oo ultraa, että ois voinu varmaks todeta suuntaan tai toiseen... :/ Mut käynpähän sit tällä viikolla ehkä siellä äitipolilla ultrassa ja sit selviää enempi. Ens viikolla on jo se synnytysvelmennuskin. Täällä siis vaan se yks kolmetuntinen, mihin on ängetty kaikki synnytyssalitutustumisia myöten. Vähän oli kyllä turhauttava käynti, kun tuntui, etten nyt oikein mitään kostunu... Sain mukaan lapun miehelle, missä kerrotaan sairaalan pysäköinneistä ja on muita ohjeita synnytykseen mukaantulijalle... jee... Yks mikä jäi vähän vaivaamaan, niin seuraava terkkari sovittiin tasan 37+0, mut lääkäristä ei ollu mitään puhetta, vaikka sekin pitäs ensisynnyttäjille kai vielä viikolla 37 olla... En tiiä pitäskö vielä soittaa perään, sitten ei kuitenkaan enää ehi saada aikaa, jos ens kertaan odottaa... Kauhee, miten pitkällä tää raskaus alkaa oikeesti olla!
 
Olen aktiivisesti seuraillut marraskuun keskusteluja mutten ole vielä kertaakaan mihinkään ottanut kantaa, mutta nyt on jo pakko kun lueskelen noita teidän painoarvioita. Itsehän sain arvion 31 viikolla 2200g ja viikolla 34 saatiinkin jo 2800g arvioksi. Että täältä se jättiläinen on syntymässä! :D
 
Heipparallaa, täällä oon käyny teidän juttuja lukemassa mutta hyvin heikosti ikinä on aikaa jäädä vastailemaan.

Mulla oli 14.9 neukku, viikkoja silloin 31+3,  painoa/vko +136 jotenka painoa tullut kokonaiset 2kiloa tämän raskauden aikana... (Mulla siis paino tippui raskauden alussa yli 6kg koska vietin aamuni/päivänä/iltani/yöni halaillen pönttöä ja edelleen välillä morotellaan!)
hb oli vaivaset 97 ja rautaa väännetään vaikka missä muodossa tällä hetkellä että saataisiin se nousemaan, kun ei nouse niin ei nouse. Olo silti moitteeton. Paineet 103/5,  kp-korkeus oli 29,5 ja tytteli rt:ssä ja sykkeitä oli 132 :)

Painoarviota saatiin vkoilla 30+6 n.1700g
Perjantaina sitten taas neuvolaan katsastamaan tilannetta. :)

ihanaa syksyistä viikkoa kaikille
maminen & tyllerö rv 33
 
Mullakin oli tänään neuvola :) Mulla menossa nyt 33+2 ja painoa tullut 650g/vko, yhteensä nyt 10kg ihan alkuraskaudesta. Verenpaineet oli normaalit, sf-mitta oli 28,5cm eli aika alakäyrällä mennään mutta ei kuulemma tartte olla huolissaan. Mä sain tänään mukaan esitietolomakkeen joka pitää täytellä seuraavalle kerralle ja täyttelin neuvolassa jonkun lomakkeen mun mielialoistakin :)
 
Meillä neuvolantäti alottaa sen julmetun tenttaamisen heti kun saa verenpaine mittarin käteen, mutta siitäkin huolimatta oon saanu pidettyä verenpaineet hyvänä (viimeks oli 107/67). Paino oli pudonnut kilon viime käynniltä eli nyt on koko raskaudessa paino noussu 3kg. Todella vähän, kun esikoista odottaessa loppujen lopuks tuli 20kg. SF-mitta oli 29cm viikolla 31+4.
 
Kyllä ne aika tarkkoja naisia tuolla neuvolassa on.. Mulla painoa tullu raskauden aikana noin 7 kg, sf mitta oli nyt viikoilla 34+2 alakäyrillä 28,5cm ja pitää mennä ylimääräseen ultraan tarkistuttamaan vauvan paino. Esikoisestakin oli aika pieni maha ja silti 3,5 kiloinen sieltä tulla tupsahti.
 
Onko Ninny sulla ollut tuo SF-mitta koko ajan alakäyrillä tai onko vaihdellut? Mulla viimeksi tipahti yläkäyrältä alakäyrälle ja kätilö silloin kommentoi, ettei yksittäisen mitan takia laita vielä ylimääräiseen ultraan, mutta jos jää nyt toistamiseen alas (huomenna neuvola) niin sitten ilmeisesti mennään ultraan tarkistuttamaan asia.
 
Tänä aamuna neuvolassa, rv 31+6.

Vauva oli raivotarjonnassa kuten viime kerrallakin. Liikkui kovasti ja hikotteli, syke 135. Sf-mitta oli 30 eli aika lähellä yläkäyrää mennään, vaikka vatsa on pikkuruinen. Terveydenhoitaja veikkasi meille tyttöä oman intuitionsa perusteella! Emme siis tiedä sukupuolta etukäteen. :)

Äidillä verenpaineet ok, 106/72. Hemppaa ei nyt mitattu. Viimeksi se oli 146 ja sain ohjeen jättää raskausvitamiinit pois, jotta raudansaanti vähenisi. Painoa oli  nyt 73,2 kg eli ekasta neuvolasta noussut 2,35 kg. Ei turvotuksia.

Seuraava neuvola sovittiin taas kahden viikon päähän ja sitten onkin viimeinen lääkäri. Meillä viimeinen lääkärin tarkastus on synnytyssairaalssa synnytyksen suunnittelun yhteydessä.

Loppu häämöttää, iik!!! :D
 
Tänään neuvola 32+2. Olin ensimmäinen raskaana oleva kahteen vuoteen tällä terkalla :D Ihan kivasti se silti meni :) paino on nyt noussu yhteensä 10kg, 750g/viikko. Penskan syke oli hyvä 145 ja RT. Siin sählättiin sit aikansa kun ei terkka ymmärrettävästi niitä ensin löytäny niin sit tuli toinen terkka tunnustelemaan :) seuraava käynti onkin sit lääkärillä muistaakseni rv 37.
 
Lejon: On ollu koko ajan keskikäyrän alapuolella ja nythän se tipahti siihen alimmalle viivalle. Oon aika pitkä nainen, joten voihan se olla että maha "häipyy" pituuteen. Huomennahan se selviää, hyvähän se on toki, että tarkistetaan tilanne! Ei pirä valittaa hyvästä hoidosta.
 
Tänään aamulla neuvolassa, kaikki hyvin

Rv34+4

Paino laskenut 300g
RR 126/70
Pissa puhdas
Hb ei huomattu mitata, mutta viimeksi oli laskusuunnassa.. Täytyy mennä mittauttamaan jos alkaa kovasti väsyttää..
Sf- mitta 34

Vauva edelleen pää alaspäin, oli jo laskeutunut lantioon, niin ettei terkkari meinannut enää saada lainkaa päästä otetta..

Sykkeet vauvalla hyvät =)

Ens viikolla lääkäri, tarkastetaan kohdunsuun tilanne, onko pysynyt ennalleen vai lähtenyt lisää aukeamaan, ja seuraavalla viikolla eli rv 36 taas terkkari, joka viikon välein.. Täytyy muistaa pyytää painoarviota lääkäriltä, kun ei kuulemma uudelleen synnyttäjältä automaattisesti oteta, jos ei mitään häikkää ole ollu.. Toinen lääkäri kuulemma tekee herkemmin kuin toinen..

Aika huiman pitkät välit toisilla neuvolakäynneissä. Täällä viikolta 30 käydään kahden viikon välein ja viikolta 36 viikon välein..
 
Soitin sit tänään neuvolaan siitä ensisynnyttäjien loppuraskauden lääkärin tarkastuksesta ja eihän täällä kuulemma mitään sellaista oo! Eli täällä lääkäriä näkee vain viikolla 26, jos ei oo mitään sen ihmeempää tutkimista terkkarin mielestä. Eipähän siinä, ihan kiva, ettei tarvii jatkuvasti jossain juosta, mut eipä sit oo kyllä toivoo mistään painoarvioista tms. No "onneks" tämä meidän vauva nyt tutkitaan sit siellä äitipolilla sen perätilaepäilyksen takia, eli siis pääsen ultraan ja aion pyytää painoarvion ja voihan se olla, että jos se poitsu tosiaan perätilassa siellä istuksii, niin sit se tutkiminen ja säätäminen vasta alkaa... Mut kyllä tuli jotenkin semmonen höh-olo, kun ei tuolla terkkarillakaan aina tunnu hirveesti viisastuvan, kun vaan painoa ja verenpainetta mittaillaan ja nyt sielläkin saa sit alkaa joka viikko käymään. Sit se vasta turhan päiväselle varmaan tuntuu...
 
Meillä oli neuvola viime viikolla, seuraava on sit ens viikolla. Mulla on tosi matalat verenpaineet ns. normaalioloissakin, eikä tää raskaus oo tilannetta ainakaan parantanut. Alkuviikkojen (14 vkoa) pahoinvoinnin jälkeen alkoi sitten pyörryttämään tosi herkästi. Se meni onneksi ohi kesälomaillessa, mutta sitten alkoikin töihin palattua supistelut, joiden takia jäin aika aikaisessa vaiheessa saikulle elokuun alkupuolella jo.

Sokerirasitukseen olen joutunut kahdesti (sekin käytäntö kuulema vaihtelee alueittain), vaikkei mitään oireita ole ollut. Onneksi niissä arvoissakaan ei sitten ollut mitään hälyyttävää.

Neuvolassa rv 32
Paino +438g/vko (eniten mitä koko aikana viikkoa kohti), yht +7kg tähän mennessä
Verenpaine 99/69
Virtsa puhdas
Hempparia ei otettu, oli viimeksi 131
Kohdunpohjan korkeus 33 (huidellut yli yläkäyrän rv 26 lähtien)
Syke n. 130 (vauva nukkui)
Liikkeet ++

Täällä ei ole kertaakaan annettu vauvasta painoarviota, eikä tehty mitään arviota asennonkaan suhteen toistaiseksi neuvolan toimesta.

Rv 30 kävimme yksityisellä 4D-ultrassa, siellä painoarvioksi tuli n. 1,5kg. Ultraaja-lääkäri oli todella ihana, teki perusteellisesti tutkimusta ja selosti koko ajan rauhallisesti, mitä tekee ja näkyy. Vauvalla oli kaikki kunnossa, mitä nyt tuolla tutkimuksella pystyy näkemään ja sukupuolikin oli pysynyt samana, kuin mitä rakenneultrassa arvailimme. Täällä tuo äitipolin kätilö, joka teki rakenneultran, ei sanonut siis sukupuolesta mitään, näytti vain ultralla ja totesi että katsokaa itse.

Neuvolassa käymisen olen kokenut mukavana, th on ihana ja juttua riittää. Tosin viime kerran jälkeen totesin miehelle, et on vähän sellainen olo, et puhutaan paljosta muusta kuin tästä raskaudesta. Mies totesi, että ehkä se tuntuu hölmöltä selitellä raskausjuttuja, kun meillä jo tuo yksi iso mies täällä kotosalla on. Mutta mies on ensikertalaisena tällä matkalla, ja esikoisen vauva-ajastakin on jo toistakymmentä vuotta. Ajattelinkin, että ensi kerralla sanon asiasta th:lle, voihan olla, ettei ole vain tullut ajatelleeksi asiaa siltä kannalta. Alkuraskaudesta meillä oli toinen th, jolle asiasta silloin puhuinkin, mutta en välttämättä ole muistanut sitä tälle uudelle mainita. Mies on halunnut olla mukana kaikilla käynneillä, ainakin nyt tähän asti, kun on työn puolesta pystynyt, kun siellä ei ole viikottain ravattu.
 
Meillä kokoarvio tehtiin päivystyksessä, kun sinne jouduin tutkimuksiin hengitysvaikeuksien vuoksi. Elikkäs viikolla 27+2 vauvan kokoarvio oli 1070g. Ei ainakaan sanottu mitään että olisi pieni tai iso,joten oletan vauvan kasvavan normaalisti:) Eräs tuttu vain ehti sanomaan, että iso vauva teillekin on tulossa (heillä itsellään 4500g ja painoarvio vkolla 30 oli n.1700g). Kovasti sitten päätteli tuosta meidän painosta että ISO vauva tulee. Eihän sitä nyt tuossa vaiheessa vielä tiedä!!! Ja sitten kun sanoin että neuvolassa sanottiin että yleensä heidän neuvolastaan laitetaan painoarvioon uudelleen rv36. Niin tähän tuttuni vaan tokas että ei sinne noin aikasin laiteta että joskus rv38, että jos ne epäilevät ISOA vauvaa niin sitten laittavat jo viikolla rv36, että ne ei varmaan vaan viittineet sanoa mulle sitä. Olin ihan mitä ihmettä! Tottakai ne sanoisivat jos olis tällainen tilanne :D Huhhuh! Ehkä sitä nyt katsotaan sitten loppuvaiheessa minkä kokoinen tulossa ja tulee sitten minkä kokoinen tahansa, ei sillä meille niin väliä ole, kunhan on terve. Kyllä se sieltä kohdusta ulos saadaan tavalla tai toisella :) Ärsytti vain tollanen!!
 
niin ja asutaan ihan eri paikkakunnilla:) että eikös se nyt ole moneen kertaan todettu että jokasella paikkakunnalla on hieman eri systeemit :)
 
Hanna85, meillä ainaki on niin, että lääkärineuvola on kaikilla about vk36 paikkeilla ja esim. mulla, koska esikoinen tuli sektiolla, niin tuolloin lääkärineuvolassa sitten tehdään se synnytystapa-arviointi (=arvioidaan vauvan paino ym.) eli on ylimääräinen ultra. Eli kyllä se meilläpäin ainakin on ihan normaali käytäntö mennä painoarvioon n.vkon 36 paikkeilla eikä vkon 38 :) Jotenki tuntuis hölmöltäkin mennä vasta vkolla 38, kun jos tosiaan oliskin hirmu iso vauva tulossa, ni eihän siinä enää ois aikaa miettiä mitä tehdään, vaan sektioaika pitäs määrätä johonki vkon päähän (jos päädyttäis siihen että sektio pakollinen), ettei vaan sit lähe itekseen jo tulemaan. Vkon 36 paikkeilla ehtii vielä hetken miettiä mitä tehdään ja milloin ja sen takia se varmaan on tuo vko36 millon mennään. Noiden vkojen jälkeen on myös harvinaisempaa että vauva enää kääntyilee eli näkee sen tarjonnankin samalla.
 
No sitä minäkin ajattelin. En tiedä mitä se kaveri höpisi, halusiko sitten pelotella :) Itse olen syntynyt vkolla 36, että eihän sitä koskaan tiedä koska ne pikku kaveri itse kullakin sieltä syntyy, että ehtiikö koko painoarvionkaan :)
 
Joo, se on kyllä totta :) Paitsi että jos synnytys käynnistyskin jo esim. vkolla 36, niin silloin tuskin ainakaan tarvitsee pelätä että olisi yli 4-kiloinen vauva tulossa, eli eipä se harmittais vaikka ei ehtis painoarviota saamaan, enemmän vaan miettis että onko varmasti jo tarpeeksi iso :)
Mutta on sitä välillä tullu mietittyä, että entä jos synnytys käynnistyykin ennenaikaisesti, esim. vaikka vkolla 36, niin aika "shokkina" se kyllä tulis..! :D Henkisesti kuitenkin ajattelee koko ajan sitä laskettua aikaa, että "noin siellä paikkeilla se sitten syntyy", niin ei varmaan ole kyllä kaikkia valmisteluja ainakaan ehtinyt tehdä jos tuliskin jo kovasti ennen aikojaan :)
 
Tänään 33+1 (edellinen neuvola pari viikkoa sitten):

Painonmuutos: 219g/vko (yhteensä n.7kg, kotona puntariin ei oo vaihdettu pattereita)

Verenpaine: 114/81
Hemoglobiini: 118 (noussut 109:stä)
Kohdunpohjan korkeus: 26,5
Sydänäänet: 140-145

Raudan syömistä saan nyt jatkaa joka toinen päivä, kun alkaa nyt vähän vetää vatsan veteläksi niin parempi jatkaa pienemmällä annostuksella. Tuo 118 on mulle ollut raskausaikana aika normaali HB. SF-mittaan oli nyt tullut 1,5cm lisää ja meni alakäyrää, joka oli kätilön mukaan ok (ilmeisesti ultrareissu olisi tullut, jos olisi jäänyt kokonaan käyrän alle). Huvitti, kun kätilökin kommentoi, että on niin poikamaha. Lähes kaikki ovat poikaa meille povanneet ja itellä kun on alusta saakka ollut se tyttöajatus. Tosin nimien miettimisen jälkeen vähän vähemmän, kun tykästyin miehen nimiehdotukseen pojalle.
 
Moikka Moi, ei tuo SF mitta näköjään koko totuutta kerro, tosiaan kuten aiemmin kerroin, jouduin tarkistuttamaan vauvan painoa ultrassa uudestaan. Noh, kaverihan on ihan normaalimitoissa 34+4 ja 2260g, syntymän painoarvio oli 3200-3400g eli saman verran kuin esikoinenkin.
Eli vaikka on ns. pienimahainen, niin jonnekin se tuonne pituuden syövereihin "katoaa" :)
 
Takaisin
Top