Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikä sul oli ollu aikasemmil kerroil?`aika korkea tuo kuitenkin on mut älä stressii ainakaa ota et iisisti vaa mut rehkii ei saa. Neuvolan täti varmaa miettii ettei sul ois alkavaa raskausmyrkytystä jonka takia lepo on nyt tärkeää ja jos ilmenee pahaa päänsärkyä, pahoinvointia, ylävatsakipua, huomattavaa turvotusta tai näköhäiriöitä niin heti yhteys neuvolaa tai äitiyspolille. Otettiiko sulta virtsanäyte..? Löytyks siin valkuaista(proteiinia)?

okei! mietin itekki ku luin tuosta raskausmyrkytyksestä että eihän se sitä vaan oo.. mut mulla on ollu kyllä tuota huonoa oloakin jonku verran, mitä ei ollenkaa koko raskausaikana ennen oo ollut, mulla aikasemilla kerroilla on tuo verenpaine ollu 117/75 jotain tuota luokkaa. 
ja virtsanäyte oli puhdas, toivotaan että se alkais laskemaan levolla, pitää vaan opetella se levähtäminen, nimittäin hankalaa se on :D

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Verenpaine ja virtsanäyte hyvä ja painoo tullu 780g/viikko (hui) mut kyl tää maha onki kasvanu just siit viikolta 17+5 iha kauheesti +tää epämääräne turvotus.
Viikkoja mulla oli siis 20+4 ja sf mitta oli 20cm.
Sitte kuunneltiiki sydänääniä dopplerilla ja sama homma ku viimeks. Toine alko nii raivoisasti potkii ja ja räpeltää karkuu laitteelta kunnes painautu taas syvälle lantioo (mikä ihanan epämielyttävä paine<3) missä tunsi olevansa turvassa ja syke laski, eli syke siis oli 138-152.
Inhottava ku ei se sen jälkee sit millää halunnu tulla pois sieltä lantion uumenista ja alko iha tuntuu ikävältä ku kova paine tuntui kokoajan.
Illalla sitten ku oltii menos nukkumaan ja makoilin sängyllä nii sitte se uskals tulla sieltä ylös ja ei jumalauta mikä sotkenta joka suuntaa alko. Veti sellasta raivo jumppaa et iha melkee sattu ja tunsin et se potki niiku kunnon kuperkeikkoi nii lujaa ku lähti. Potki ympyrää mahasta selkää ja toiselt puolelt takas ja sitä sit kesti joku 5 min ja mietin et c'mon väsy nyt jo et äiti ymmärs ettei ollu kiva päivä :D Sit loipulta rauhottu ja asettu vasemmalle puolelle mahaa ja sit pääsin nukkuu.
Vähän mietityttää et mitäs ku vauva siellä kasvaa ja alottaa tollasen raivojumpan nii jes tulee olee kivaa. Sillo se enää ees mahdu pyörii tuol vaa antaa niitä kovia potkuja samaa kohtaa uudestaa ja uudestaa<3

Mulla on tässä pari kolme päivää ollu oikeen käden etusormi ja peukalo tunnottomii :O Kenelläkää koskaa ollu vastaavaa..?`Ilmeisesti johtuu turvotuksesta tai jtn mut neuvolatäti ei sanonu juuta eikä jaata oli vaa sillai "aijjaa, katotaa paheneeko.................."

Mulla on kahtena aamuna ollu vasen käsi sormista melkeen kokonaan puuduksissa ja samoin vähän yläleuka jotenki ikenen ja posken kohdalta. En tiedä oonko just sillon nukkunu jotenkin ihmeellisessä asennossa vai oliko se jotain muuta. Pelästyin ensin, varsinkin kun naamaa oli puuduksissa, mut se lähti pois kyllä kun siinä venyttelin ja liikuttelin sormia jne. Mulla on neuvolalääkäri tällä viikolla, niin taidan sanoa tosta siellä ettei jää mua vaivaamaan.

Mulla oli neuvola kans viikko sitten. Hb oli itsestään ilman rautaa noussutkin ihan vähän 135 oli nyt. 

Sokeria pissassa oli vaihteeks taas varmaan kolme plussaa, mutta sille nyt ei voi mtn. 

Verenpaino oli laskenut hyvin eli alapaine oli 75.

Vauvan syke hyppi 150-160 välillä. 

Painoa oli tullut joku 500g / vko.

Neuvolalääkärillä käyty ja oli vähän tympeä akka. Ei paljon mua vanhemmalta vaikuttanu, mut silti tuntu siltä kun olis jo elämäänsä ja työhönsä täysin vittuuntunut. No loppupuolella oli jo kivempi sentään ja kyllä asiallisesti selitti mitä tekee ja miten asiat on. Vauvan syke oli siis hyvä ja kohtu kasvaa joidenki käyrien välissä nätisti. Kaikki hyvin siis. Onneks seuraava tapaaminen on sit taas terkkarin kanssa, kun se on kiva täti :)

Neuvolassa eilen, rv 26+3.

-Painon muutos +100g/vko
-hb 133 (noussut 4 pykälää, vaikken rautaa syö)
-rr 110/72 (kotona välillä oon mittaillu 100/50 luokkaa olevia paineita, ja silloin huimaa jo)
-sf +0,5 cm viime kerrasta
- vauvan sykkeet 140-145, sit kun rupes liikkumaan PALJON, sykkeet 155-160 :D

Seuraavan kerran neuvolaan 5.9, tässä välissä äitiyspoli 17.8.

Täälläkin neuvolasta kotiuduttu, eka neuvolalääkäri siis takana.
Mitataanko teillä Hb joka kerta? Ihmettelen vaan, kun mulla se katsottu ainoastaan varhaisultrassa joskus viikolla 8 ja sen jälkeen viime kerralla neuvolassa joku kuukaus sitten. Arvot kyllä olleet noilla molemmilla kerroilla ihan hyvät, mut silti vähän ihmetyttää.

Nyt menossa rv 26+4. Painon muutosta oli tullu "vaan" 630g/viikko (viimeks 956g, oops :), kokonaisuudessaan varmaan jonkun 11-12kg jo noussu tänä aikana. Verenpaineet ihan normii 116/73. Sf-mitta 26cm, eli jonkun verran keskikäyrän yläpuolella vissiin mennään. Tosin viimesimpien ultrien mukaan vauvakin on kyllä kasvanu laskettuun aikaan nähden 4-7 päivää edellä. Syke oli 135, jotenki kauheen matala muihin verrattuna? :O

Mullakin oli neuvola tänään. Hb oli pysyny samana viimekertaan nähden, eli 138. Vähän terkkari sitä ihmetteli, kun ei oo laskenu, mut samoissa lukemissahan täällä näyttää monikin olevan. ::marjo::, minulla on ainakin mitattu Hb joka kerta.
Verenpaine oli 110/78 ja painoa oli tullu lisää 600g/viikko. Tuo nyt oli arvattavissakin, että painoa on tullu, kun maha on ottanut kasvupyrähdyksen ja sit oli loma. Lomalla tuli vähän herkuteltua enemmän. Sf-mitta oli 25cm, eli käyrien yläpuolella mennään, mutta se viiva on menee sopusoinnussa sen käyrän kanssa, eli pitäisi olla ihan ok.
Poika oli taas vauhdikkaalla päällä ja potki ja pyöri kun sydänääniä kuunneltiin. Keskisyke olikin sit 152. Muutenkin ollu tosi kova nyt liikkumaan. Potkuja satelee tosi paljon ja tosi kovia. Toissa yönä en saanu edes unta, kun riehui mahassa. Terkkari vaan sanoi, että siitä ne potkut vielä voimistuu ja liikkeet kasvaa. Mahtaa tuntua mukavalle
Onkos muilla ollu pahaa oloa? Mulla on ollu nyt parin viikon ajan taas jatkuva kuvotus päällä. Neuvalassa arveli sen johtuvan siitä kun kohtu kasvaa ja mahalaukku on puristuksissa. Yleensä kuulemma pahenee loppua kohden

Joo kyllä terkkarikäynneillä on aina hemoglobiini tsekattu, mut lääkäri ei sitä tee. Mulla on vaan 2 lääkärikäyntiä eikä tietoa millon se toinen on. En muista mitä terkkari siitä joskus alkuun sanoi.

Mulla on alkanu närästää iltaisin kun makoilen :( ja ne rennietki on nii pahanmakusia että HYI :D Ostin viel jotain lakritsin makusta et jos menis paremmin mut hyhhyh....

Tänään oliki neuvola ja kela info. Sain sen todistuksen et pääsen hakee tukia ja sit sitä pakkausta, mut venytän tonne syyskuun puolelle ni jos sais sen uuden pakkauksen. Perhevalmennus aikoi sain ja sitte pitää soittaa labraan ja varata se sokerirasitus 3 viikon päähän. Seuraava käynti onki neuvolalääkärinkäynti, eli se keskiraskauden lääkärikäynti.. toivottavasti on eri akka, ku oli viimeks niin tympeä röökille haiseva nuori nainen.

RR oli hyvä 119/72. Hemoglobiini oli tipahtanu nyt alaspäin ku lopetin kk sit raudan syönnin. Oli aiemin 130, nytte oli 125. Sf-mitta oli 24.
Vauvan sykkeet oli 150 ja mutuenki kaikki niinku kuuluu. Jännä oli ku kuulu laitteesta tömps ni itekki tuns nyt mahaan ne potkut :D Painoa oli tullu nyt 500g/viikko, mahaki on ottanu melkosen kasvuspurtin :)

Kyllä täälläkin Hb mitataan joka kerta ja lääkärin näkee vaan keskiraskauden käynnillä (vko 26) ja sit joskus loppupuolella uudelleen, ellei mitään erityistä oo. Jännä, kun monella on nuo sf-mitat tuossa vkon 26 paikkeilla aika samat kun mulla (25+6, 27cm) mut kai se sit on niin senttipeliä. Miunkin käyrä menee ihan sievästi omaa tasaista käyräänsä siellä kaikkien kolmen taulukon viivan yläpuolella noin millin verran. Silti ovat täällä ihan paniikissa ja lääkäri jo sanoi, että synnytystä voidaan alkaa käynnistellä vko 38, jos näyttää, että vauva kasvaa isoksi ja eritysitapauksissa jo vko 37! :O Jotenkin kummalta tuntuu. Oon tietysti aika pienikokoinen ite, mut silti. Serkkuni sai just puol toista viikkoa sit pojan ja asuu siis samalla seudulla tai synnytyssairaala oli sama ja hällä yrittivät käynnistää synnytystä silloin laskettuna päivänä kun vissiin vähän samaa huolta, että vauva liian iso. No poika ei halunnut vielä tulla, serkku oli vissiin kolme päivää sairaalassa ja laittoivat sit kotiin takaisin odottamaan ja viikon päästä uusi yritys. No sit uuden käynnistyksen jälkeen synnytys käynnistyi ja vauva syntyi jotain 41+jotain ja paino oli 3 300g. Eli ei mitenkään iso miun mielestä ja hyvä oli, että halus sen pari viikkoa vielä kasvaa... Mut jotenkin alkoi tuntua tuon serkun synnytyshulinan jälkeen hysteeriseltä tuo neuvolan koon seuraaminen... :D

Mulla ei ollut alkuraskaudessa pahoinvointia mutta nyt on ollut viimesen viikon kuvottavaa oloa.... Eilen jopa istuin pöntön ääressä.

Liberon sivuilla sanottiin, että näillä viikoilla väsymys ja pahoivointi voivat palata.

::marjo:: Ei mullakaan Hb ole mitattu joku kerta. Ehkä Helsingissä, missä me molemmat asumme, sitä ei oteta välttämättä joka kerta? Viimeksi th kyllä kysyi että syönkö vitamiini tabletteja (en) ja olenko tuntenut väsymystä (olen vähän), niin totesi sitten että mitataanpa sitten Hb. Se oli ihan ok, mutta sanoi ettei saisi tästä laskea ja minun kannattaisi syödä enemmän lihaa ja vihreitä vihanneksia ja samalla jotakin missä on vitamiini C:tä tai sitten rauta tabletteja / vitamiini tabletteja jossa on rauta mukana.

Kyllä mulla on Hb mitattu joka kerta neuvolassa siis Helsingissä. Virtsakin tsekataan joka kierrpksella. Kovin on tutkittu olo :). 

Millähän perusteella ne sitä Hb:ta sit mittailee tai on mittaamatta...
No, pitää varmaan työterveydessä joku päivä ens viikolla kävästä niin saavat sen äkkiä siellä katsoa. On ollu tässä lähipäivinä jotenkin niiiinn loputtoman väsyny olo, et en yhtään ihmettele vaikka oliskin arvot vähän laskenu. Pari päivää jo tullu kuitenkin vedettyy verilettuja ihan varmuuden vuoks naamariin.

Ja tänne kans toi ihana iltanärästys löytäny tiensä. Ihan kauheeta maata sohvalla, alkaa sillon aina melkein samantien. Kans pientä ruokahaluttomuutta ja etovaa oloa ollu vähän havaittavissa, johtuneeko sit jotenkin tosta närästyksestä. Ei vaan meinaa upota mikään. :/ 

Onko muilla laskenut verenpaine raskauden aikana? Mulla oli ennen raskautta useammin korkeahko kuin matala verenpaine ja heti ekassa neuvolassa ihmettelin, kun saivat alle 120/80-lukemat. Nyt sitten mittasin uteliaisuuttani isän mittarilla ja meinasi pudota silmät päästä, kun näyttöön ilmestyi 95/65. Ei huimaa tai mitään, että kyllä se varmaan on ihan ok, mutta oon vaan tosi ihmeissäni. Toivottavasti pysyy lukemat hyvinä loppuun asti, kun jotenkin aina ajattelin, että mulla tulee verenpaineesta ongelmia raskausaikana.

Kylhän se ihan normaalia musta on että laskee. Meillä neuvolatäti ainaki sano niin ja siks käynki aina välil mitatuttaa ku mul alunperin alhaset etten sit kuukaha tai jotain :P Mut toistaseks ollu hyvä

Takaisin