Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ddrops,minulle sanoivat että testiin joutuu täällä ne, ketkä on yli 27, sit oli se joku BMI-raja tai sit ne keiden lähisuvussa on diabetestä. Mulla on tuo sokerirasitustesti tasan kahden viikon päästä, yök :/ Minullakin istukka on edessä ja vain yhden kerran oon tuntenu potkun käteen. Pieniä liikkeitä oon tuntenu jo muutaman viikon hyvin satunnaisesti. Varmimmin liikkeet tuntee illalla kun käy nukkumaan ja ne on ihan varmuudella vauveli, kun ne on olleet niin samanlaisia tuntemuksia :-)

Mulla tuntuu liikkeet joskus liikaakin.. Ei sais sanoa näin, mutta toi pikku apina potkii niin lujaa, että herään siihen jo näillä viikoilla.

Sit mulla on aika tiukalla toi maha, siis kireeltä tuntuu iho jne, niin sitku potkasee niin tuntuu joskus että "ilmat" olis pihalla :D En osaa selittää.

Sit toi työntää jo jalkaa sieltä mahasta esiin niin että nousee semmonen about jalankokonen kumpu tosi korkeelle. 

On se ihanaa oikeesti, mutta hetkittäin tulee semmonen olo, että rauhottus nyt välillä :D

Simpukka78 No niin, no mää oon 27v, ni kai mää siks joudun vaan sinne. Neukkatäti vaan totesi viime kerralla, että ens neuvolakäynnillä sitten saan lähettiin sokerirasitukseen, ni olin vaan et "aijaa" enkä kyselly enempää.. BMI mullon iha niis normiluokas, et sen suhteen en varmaan oo joutumassa ja painokaan ei oo noussu ku about 2,5kg koko raskauden aikana :)

Mie kävin taas äitiyspolilla ultrassa perjantaina, rv 24+5.

Muksun painoarvio 780g, vastaa viikkoja. Tosi liikkuvainen poika oli :). Sain katella 4d-kuvaa melkein koko ultran ajan, ja aivan loistavia kuvia sain näistä 4d-pätkistä mukaan <3. Kasvonpiirteet erottuu tosi selvästi.

Lääkäri oli vanha tutttu, esikoista odottaessa hän oli ehkä 4-5 ultrassa lääkärinä. Kun hänelle sanoin, ettei rakenneultrasta saatu kuvia ollenkaan, hän sit lupas antaa useamman :) onneks piti lupauksensa (7 kuvaa sain!).

Seuraava ultra ois sitten 17.8.

Mulla oli reilu viikko sitten rakenneultra ja kaikki oli hyvin :) Näyttäisi siltä että tyttö oisi meille tulossa <3 esikoinen on poika, joten olisihan se mukavaa saada myös tyttö :)

Nyt on viikon 26 neuvola ja lääkäri käynnit tehty. Sokerirasitus oli ok, ei siis sen suhteen mitään hätää, vaikka paastoni olikin 12 tunnin sijasta 10... Muutenkin kaikki ihan hyvin, mut kohtu kasvaa käyrien yläpuolella ja painoa oli tullut nyt vkon 22 ja 26 välillä KILO VIIKOSSA! Tämäkin kaikki itse asiassa on tullu kyllä lyhyemmässä ajassa, koska kävin puntarilla viikko sitten ja se näytti samaa lukemaa kuin nyt alkuviikosta neuvolassa, (onneksi i näyttänyt nyt sen enempää)... Eli nyt on sitten vauva ja maha ja kohtu ottaneet kasvuspurtin... Raskausmyrkytys oireiden perään kyselivät, en oo kyllä tuntenut. Toivotaan, ettei ilmaannukkaan. Vähän kyllä kieltämättä alkaa omakin huoli herätä, että mitenkä isoksi se pötkylä oikein aikoo kasvaa, oon ite kuitenkin pienikokoinen. Tai ei nyt vielä huoli, mut kumminkin. Lääkäri puheli, että seuraillaan sitä kohdun kasvua vielä tuossa vko 30 neuvolassa ja sit mietitään lähetettä ylimääräiseen ultraan ja koon arviointiin, että jos on vauva iso niin aletaan miettiä käynnistämistä vkolla 38... Ylimääräinen ultra kuulosti miusta kyllä palkinnolta :D Mut miten muut, kasvatteko "käyrillä" tai onko jollain jo synnyttäneellä kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Saa laittaa kokemuksia ja ajatuksia iahn vapaasti, en peljästy. :D On jotenkin ihmeen rauhallinen olo synnytyksen ja koko homman suhteen kaikesta huolimatta... Ja toki lääkärikin rauhoitteli, et voi olla iso kohtu ja normi vauva tai jopa pieni vauva tai voi olla paljon lapsivettä. Rakenneultrassa tais kyllä sanoa, että lapsivettä on normaalisti, vauva oli silloinkin vähän iso joiltain mitoiltaan... keskiarvo oli kuitenkin suht ok...

Huh, täälläkin sokerirasituksesta selvitty puhtain tuloksin! Ihanaa kun ei tarvi ruveta stressaamaan sen puolesta :) Eikä se koe ollut yhtään niin paha kuin mitä ihmisten pelotteluista saattais ymmärtää!

Mulla oli siis sf-mitta 23cm viikoilla 22+5 ja nyt 27cm viikot 25+6 . Himpun verran sen ylemmän katkoviivan yläpuolella siis eli en mahdu neuvolan ala- ja yläarvojen haarukkaan... :P

mulla toi sf mitta oli viikolla 21+0 tasan 20 senttiä hemoglobiini pitäis saada nousuun kun nyt jo 111 esikon aikaan laitokselle mentäessä tuo oli 97 mikään ei auttanu siiihe kaikkea kokeilin mutta josko teillä olis uusia vinkkejä niin mielelläni kokeilisin

Mäkin pääsin sitten toista kertaa tuohon ns. ylimääräiseen ultraan tuon raskausdiabeteksen vuoksi. Oli taas todella tympeä reissu, ellei lasketa aivan yltiöpäisen ihanaa kätilöä! Keskustelin hänen kanssaan nimittäin pitkän tovin äitipolin käytävän penkillä, kun odottelimme, että pääsisin lääkärin vastaanotolle lääkärin puhuessa puhelua. Juteltiin tästä raskausdiabeteksestä sekä mun synnytyspeloista ja tuo keskustelu helpotti niin hurjasti pelkoja, että olisin miltei voinut halata tuota kätilöä siitä hyvästä! :) Ja kun tämä kätilö oli varmaankin jotain 55-60 -vuotias, niin jotenkin sitä luottaa toisen ammattitaitoon ja tietotaitoon, kun on niin paljon jo nähnyt. Kätilö siis lähinnä kannusti, että toisen lapsen syntymää voi harvoin edes verrata ensimmäiseen ja että varmasti pääsen tällä kertaa helpommalla. Toivottavasti olisikin vain niin. :)

No, lääkäri sen sijaan oli kuin perseelle ammuttu karhu ja ultrasi sanaa sanomatta nopeasti. Pyysin saada kuvia, mutta niitä en kuitenkaan koskaan saanut. Unohdin kyllä itsekin pyytää niitä myöhemmin, kun jotenkin unohduin keskustelemaan muista asioista. Vauvan painoarvio oli 970 g ja meinasin tämän kuullessani kyllä pyörtyä, kun tuntui niin järkyttävän suurelta! Kätilö kuittasi vain, että vähän mennään keskikäyrän yläpuolella, että ei vielä panikoida. Itseä alkoi kyllä taas hirvittää, että minkäköhän kokoista pojua mahdan taas kasvatella masussani... :/

Hei apua mulla on huomenna se sokeriällötys aamulla, saiko puolikkaan lasin vettä ottaa ennen sitä?? Näin muistelisin, mut en oo ihan varma. Pelastais mun aamun :)

XoXo: Toivotaan ettei vauva kasva ihan liian isoksi!

Mulla mitattiin nyt ekaa kertaa se sf-mitta tänään ja nyt rv 23+3. Mitta oli 21cm, ja neuvolatädin mukaan ihan ok. Hieman keskikäyrän yläpuolella. Painoa oli tullut hurjat 700g/vko nyt viimeiseen neuvolaan verrattuna. Ja on kyllä tuntunutkin siltä, maha on kasvanut hurjasti ja on tiellä koko ajan :) Ei ole hälyttävää vielä, mutta jos alkaa painoa tulemaan tuota vauhtia niin sitten pitää alkaa huolestumaan:)

Tanku anemia kovinkin tuttu juttu... En tiiä mitä kaikkea olet kokeillut, mutta muutama juttu ainakin, jos sattuisi olemaan edes jotain uutta tietoa: Kokeile eri rautamerkkejä ja etenkin nestemäisiä rautavalmisteita, koska ne imeytyvät paremmin (vaikka niissä onkin pienempi määrä rautaa). Ja mikään ei estä ottamasta "kaikkea sekaisin", ei tarvii vain yhtä valmistetta syödä :) Ja käytännössä niin iso annos päivässä kuin vatsa kestää. Muista ottaa lisäksi C-vitamiinia jossain muodossa (vaikka rautatableteissa sitä onkin) koska se auttaa rautaa imeytymään. Ja muista pitää mielellään parikin tuntia väliä muiden vitamiinien ja hivenaineiden kanssa, koska (niinkuin varmaan tiedätkin), mm. kalkki, magnesium ja sinkki heikentää raudan imeytymistä. Eli vältä myös ottamasta raudan kanssa samaan aikaan ruokia joissa näitä aineita paljon. Ja söitkö lisäksi koskaan B12-vitamiinia ja foolihappoa koska niiden puutoshan myös voi olla anemian taustalla... Eikä kannata lopettaa raudan syömistä vaikka hb pompsahtaisikin normaaliksi, koska rautavarastojen täydentyminen vie oman aikansa. Kannattaisi ehkä pyytää ottamaan perusverenkuva jossain vaiheessa, mistä näkisi myös sen varastoraudan määrän, punasolujen koon ym. Kun kerran tiedät tämän ongelmaksi, niin luulisi että voisivat tarkemman verikokeenkin ottaa, sormesta otettu hb ei aina anna ihan tarkkaa tietoa..

Puhtaat paperit tuli sokerirasituksesta! Oli kyllä aika karmee kokemus. Onneks oli ihana labrantäti, joka anto ihan rauhassa litkiä sitä litkua ja kyseli moneen kertaan millanen olo mulla on ja että pyörrynkö mä kun verikokeita otetaan, kun sanoin heti alkuun, et mua ahdistaa ja pelottaa piikit. Tuli sellanen turvallinen olo ja vika piikki meni jo "helposti" vaikka vähän se vielä jänskätti kuitenkin. Meinas kyllä tulla pihalle ne vikat puol mukia siitä juomasta, kun alko oksettaa. Pääsin muuten samantien johonkin huoneeseen missä sain istua tai makoilla ihan keskenäni. Hyvä niin, koska paha olohan mulle tuli ja hetken joutu jo taistelemaan, että pysyy alhaalla se litku ettei joudu uusimaan tota. Yäk. Loppuviikosta sit neuvolalääkäri ekaa kertaa ja sit saa kuukauden olla rauhassa ennen terkkarin tapaamista.

Mulla tuntuu myös välillä liikkeet niin voimakkaasti, että aivan säikähdän. Eilen illalla kateltiin leffaa sohvalla ja makoilin selällä niin naurettiin miehen kanssa, kun tyyppi oli ihan käpertynyt vasemmalle puolelle, siltä puolelta oli vatta aivan pyöreä ja koholla. Sit kun juttelin tyypille mahaan, että tuo nyt ei oo hirveen kiva asento varmaan niin alkoi sellaset potkuttelut, että maha pomppi oikein kunnolla. Nukun kyllä tosi sikeesti, että en oo potkuihin (ainakaan vielä) herännyt, mutta välillä voi vähän unta joutua odottelemaan, jos toinen oikein aktiiviseksi intoutuu.

Täälläkin välillä on potkut tosi lujia ja kerra iha kiljahin ku säikähdin ku oli iha hiljasta ollu mahas ja kateltii rauhas leffaa ja yhtäkkiä tuli sellane oikee kunnon tökkäsy ja tuntu iha mahan päältä miehenki kätee vaik mulla istukka siin kohdin.

heips! mulla oli viimeviikolla neuvola/lääkäri, kaikki oli muuten hyvin mutta painoa oli tullut 800g viikko kuukaudessa eli aika paljon? ja mun verenpaine oli 146/97? neuvola täti oli vähän järkyttyny tuosta verenpaineen noususta, onko muilla vastaavan korkea? pitäskö huolestua? anto mulle mukaan mittarin kotiin ja sano että kahden viikon päästä uudelleen sinne ja lääkkeenä lepo tähän.
mulla viikkoja nyt 26+5

Takaisin