Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voimia eppuui ja pepi!

Pidän peukkuja, pepi, että kaikki menee hyvin!

eppuui, minä tunnen kaksi ihmistä (yhden aikuisen ja yhden lapsen), joilla on ollut kampura jalka. Molemmilla on ollut kipsi ja molemmilla nykyään kaikki hyvin. Konttaaminen tällä lapsella näytti vähän hassulta, mutta ei sillä itsellä tainnut mitään ongelmia olla - pääsi se sinne minne halusi kipsilläkin! Lapset ovat niin taitavia sopeutumaan kaikenlaisiin tilanteisiin... Tällä aikuisella pitkä juokseminen ei ole niin hyvä (kävely, pyöräily tms. ei kuitenkaan aiheuta ongelmia) ja uskoisin kyllä että lääketiede siitä ajasta on kehittynytkin.

aurankukka  Niinhän se on,kaikki kehittyy.. Pää asia on että vauva saisin mahdollisimman normaalin elämän. <3 Silti kaikki mitä tuolle masu asukille sattuu,varsinkin näin ekaa odottaessa,tuntuu maailman lopulta :/  Pitää vaan yrittää olla positiivinen ja jaksaa juurikin masu asukin takia :)

Kauan odotettu rakenneultra vihdoin ohi :) Kaikki oli niin kuin pitikin ja vilkas tapaus oli jälleen kerran. Oli muuten hauskaa kun tunsin ensimmäiset tiukat potkut vasta odotusaulassa, että niitä olikin odotettu! :) Ja ilmeisesti meille olisikin pikku prinsessa tulossa kaikesta huolimatta (en kyllä usko sitä vieläkään, koska odotin poikaa ja olin ihan varma siitä :P) joten täytyy tässä nyt muuttaa ajatusmaailma ihan tyystin lasta ajatellen :)

Mä varasin nyt tonne 4d-ultraan (Femedaan) ajan ensviikoks kun jotenki alko tekeen niin mieli nähdä pikkunen vielä kerran ennen syntymää :) Aika kallista touhuahan tuo on mutta ajanvaraaja sanoi että tosta summasta sais jonku kelakorvauksen takasin jota kyllä epäilen kun olen lukenut noita nettikirjotuksia, joten nähtäväksi jää paljon tuo tulee maksamaan mutta luulen että on kyllä sen arvoista :o) Poikaystävä ei oikein ollut kovin innokas maksamaan tuota summaa joten jää varmaan mun maksettavaksi mutta itepähän halusin tonne mennä eikä poikaystävä pääse edes mukaan kun aika on keskellä päivää..

^Etkö osallistunut neuvolan rakennepoikkeavuustutkimuksiin, tai siis että eikö noissa neuvolan ilmaisissa niskapoimu ja rakenneultrissa näkynyt?

Meillä oli ihan tuo neuvolan ilmais ultrat noilla 4D laitteilla, mutta kait nyt tavislaitteillakin näkee ja kuvia saa?

Mukula: Me käytiin joku viikko takaperin just tuolla Femedassa 4D:ssä, kun mies ei noihin kunnallisiin ultriin päässy kumpaankaan mukaan. Itse sain sellasta tietoa et Kelan korvaus hinnasta lähtee automaattisesti viikolle 21 asti, mut sen jälkeen pitää olla joku lääketieteellinen syy / vika, että sen myöntävät.
Saatiin kyllä silti noi korvaushakemuskaavakkeet ja ultraaja siihen runoili mukaan vielä jonkun näköiset liitteet, mut epäilen kyllä vähän et sieltä mitään saa... Hintaakin tosiaan tuli vajaa 250e ja mies aika nihkeenä oli koko hommaan lähdössä sen takia, mut sit kun se sen pikkusen siellä näki niin eipä ollu enää hinnalla väliä. :D Ei me noita korvaushakemuksia vielä olla edes postiinkaan saatu ja liekö edes laitetaan. Mielummin maksan täyden hinnan ja vauva on kunnossa, kun että joutuis jonkun poikkeavuuden tms. takia siellä käymään... :/

Sokerirasituksesta myös puhtaat paprut. Eikä se todellakaan ole niin paha kuin jotkut ovat pelotelleet:) Meillä oli TK:ssa vadelman makuinen sokerilitku, mutta oli poijjat makiaa :D Kaikki arvot jäivät sen ensimmäisen paastoarvon alle, eli kaikki oli alle sen 5,3.  Sf-mittaa ei ole otettu multa kertaakaan vielä ja viikkoja on se 21+3. Ensimmäinen neuvola kera lääkärinkin on vasta 23.8. Onko outoa?? Kun kuulin eräältä odottavalta naiselta joka oli kanssani sokerirasituksessa että joka kolmanneksen jälkeen pitäisi olla lääkäri myös.

Ei mullakaan ole vielä ollut lääkäriaikaa, täällä Espoossa se on vasta noin viikolla 26 eli tuossa elokuun alkupuolella. Ilmeisesti nämä käytännöt vaihtelee aika lailla? 

Olin eilen neuvolassa ja nyt teidän juttuja luettuani tajusin, että enhän mä saanut mitään todistusta sieltä mukaan Kelaa varten. Millainen paperi se siis on? Täytyy soitella neuvolaan nyt sit varmaan. Kaikki oli neuvolassa hienosti. HB jouduttiin ottamaan molemmista käsistä, kun eka oli niin laimea. Onneks en kammoa pistämistä. Olin vähän yllättynyt, kun mua ei nyt sitten laitetakaan sokerirasitukseen. Kommentoi vaan, et BMI normaali niin ei tarvi. Luulin, et ikäni puolesta (29) mut laitetaan automaattisesti. Siirryin muuten painossa uudelle kymmenelle ja nyt ollaan sellaisessa painossa, etten oo koskaan painanut näin paljon. Saa nähdä meneekö vielä seuraavakin kymmenluku rikki... Vähän ehkä hirvittää! Nainen...

Teillä varmaan ultraajana myös Bruno? Olikos se millainen? :) Ollaan käyty kyllä kunnallisissa ultrissa ja saatu sieltä kuviakin mukaan mutta silti halusin vielä kerran käydä vilkaisemassa vauvaa ja kun käsittääkseni tuolta 4d:stä saa vähän selkeämmät kuvat ja kai myös sen dvd:n mukaan(?). Kunnallisessa on ollut ilmeisesti nuo 2d-laitteet niin eipä niistä kuvista kovin hyvin selvää ole saanut saa sen enempää minä kuin poikaystävänikään :) ja kun tämä on meidän eka lapsi niin haluan kokeilla kaikki mahdolliset jutut mitä vaan voin, sitä vartenhan tässä on säästetty jo useampi vuosi :o) pitää vaan toivoa että vauva on oikeassa asennossa ettei ole kääntynyt just sillai että näkyis vaan selkä tms. koska sit vois vähä harmittaa maksaa tuo 250e :D

Lejon kirjoitti:
Olin eilen neuvolassa ja nyt teidän juttuja luettuani tajusin, että enhän mä saanut mitään todistusta sieltä mukaan Kelaa varten. Millainen paperi se siis on? Täytyy soitella neuvolaan nyt sit varmaan.

Sen raskaustodistuksen saa kun raskaus on ylittänyt 22 vkoa. Missä vaiheessa sulla on nyt, ei tuolla listassa ollut, niin en äkkiseltään saanut sulta viikkoja katottua. Mulla oli neuvola viimeksi kun viikkoja oli 21+ jotain, niin lähettivät sitten postissa seuraavalla viikolla sen raskaustodistuslapun. Se lappu pitää sitten viedä kelalle viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa ja hakea avustuksia joko paperilomakkeella tai netin kautta.

Mulla oli neuvolassa 22+3 ja se varattiinkin tarkoituksella niin, että katsotaan niitä Kelan-lappuja ja sainkin kysyä niistä epäselvistä kohdista, mutta sitten, kun tehtiin muuta niin en tajunnut, etten saanut mitään todistusta mukaan. Kyllähän sen varmaan voisi saada seuraavallakin kerralla, mutta taidan nyt soittaa kuitenkin ens viikolla varmuuden vuoksi, että se merkataan sinne johonkin tietoihin, että se on vielä saamatta tai jos ne vaikka vois lähettää sen postissa. Mikään kiire mulla ei oo noita papereita lähettää, kun ajattelin muutenkin vähän venyttää sitä postittamista, kun saan noita tän hetken äitiyspakkauksen vaatteita kavereilta niin tulis sit uusia.

^Voi olla, ettei "meidän satsi" synnyttäjiä kerkeä kuitenkaan siihen uuteen äitiyspakkaukseen. Uusi pakkaus julkaistaan vasta syksyllä  ja ruvetaan sen jälkeen jakamaan kun siitä on vanhat loppuneet. Ja meidän marraskuisten pitää kuitenkin hakea äitiyspakkausta jo viimeistään siinä syyskuun alkupuolella/aikana.

meillä ei ees oo kunnallisel puolel 4d:tä .. pelkkää pikselimössä vaan näky, ilkee täti ja yks ainoo kuva ollaan saatu missä on sen pääkallo..

Sarah kirjoitti:
^Etkö osallistunut neuvolan rakennepoikkeavuustutkimuksiin, tai siis että eikö noissa neuvolan ilmaisissa niskapoimu ja rakenneultrissa näkynyt?

Meillä oli ihan tuo neuvolan ilmais ultrat noilla 4D laitteilla, mutta kait nyt tavislaitteillakin näkee ja kuvia saa?

Meilläki on kunnallisella puolella ne "huonommat vehkeet", ei siis puhettakaan mistää 4d laitteista :D Tulevana perjantaina ois vihdoin se rakenneultra, toivottavasti tyyppi suostuu näyttämään vehkeensä ja mikätärkeintä, on terve :)
Tuosta ä-pakkauksesta, kyl luulis et lokakuussa jos hakee ni saa jo sen uuden... nyttehä se muuttuu sillai et se vaihtuu 2013 vuoden alussa uuteen taas, eli vuoden 2013 malliin, et kaikki samana vuonna syntyneet sais sen saman pakkauksen.. Ite meinaan venyttää hakua lokakuun loppuun, kun LA on vasta 27.11. Jostain oon kyllä jo kuullu et syksyllä syntyneet sais jo sen uuden pakkauksen, eli jos venyttää hakua ni eiköhän tuon uuden saa :)

Jossain vaiheessa luin, että arviolta elokuusta alettaisiin jakaa sitä uutta. Mun kun pitää viim. syyskuun puolivälissä hakea niin sen mukaan olisi mahdollisuus saada se uusi. Muuten ei olisi mitään väliä, mutta kun tiedän, että 2011 pakkauksen vaatteita olen saamassa kavereilta niin mieluummin tietysti ottaisin sen uuden, mutta samapa tuo, jos sitten on vielä niitä 2011 pakkauksia jäljellä. Ei se lapsi tiedä, että sillä on samanlainen body päällä kuin eilen ;)

Ddropps: eikö se piä hakea kaks kuukautta ennen laskettua aikaa, eli sinunki täytys hakea viimestään syyskuun lopussa?

Perjantaina oli rakenne ultra ja kaikki hyvin. Pienen pojan me saadaan niiku jo nt ultras 12+4 meille lupaili. Istukka mulla oli tuossa edessa alhaalla vasemmalla (itsestäkatsottuna) ja poitsu makoili pää alespäi pää istukan takana. Arvelin iha oikein et ylös päi ja selkää se potkii ku on ollu välillä nii kummallisii tuntemuksii ku joku tökkis just selkää ja ylös. ja muual tuntunu vaa niiku räpellystä et ollu varmaa kätöset tai peppu joka hinkkaa. Meillä kävi huono tuuri perjantai 13 päivänä ku mentii aamulla 8.40 sinne ultraa nii yön aikana hajonnu se kuvatulostin niin ei saatu kuvia. Sinne tuli siinä samalla se korjaaja ja ne sanoi että jos ne saa korjattuu sen ajoissa niin ehkä saa vielä niitä kuvia ulos ja laittaa sitten postissa et peikut pystyyn et tulis ku olishan se ny kiva saada muistoks. Muuten oli kyllä tosi mukava ultraaja ja selitti kokoajan mitä katseli jne. 
Vielä en oo kerinny ostelee mitää vaatteita mut kohta on palkkapäivä ;D

Takaisin