Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältäkin PePalle osanotot ja voimia koko perheelle!

Mulla oli eilen taas neuvola, hassua, kun tässä tuli nää ultra ja neuvola näin lähekkäin.. :D Mut kohtahan siellä saa jo muutenkin laukata tiuhempaan, kun ensiodottajilla täällä Joensuussa ainakin tihenee loppua kohti aika lailla nuo käynnit.

Käyrän yläpuolella mennään kasvussa, sokerirasituksesta kovasti terkkari muistutteli, kun joudun nyt muuton myötä neuvolaa vaihtamaan ja se pitäisi varailla samoille tienoille kuin seuraava neuvola käynti. Vähän jännittää kyllä kieltämättä se vauvan kasvu, kun en ite oo mitenkään isokokoinen (enää, syntyessäni kyllä yli 3,5 kiloa...). Ja ultrassakin kun mittaili sitä vauvaa semmosen kolmesta päivästä viikkoon isommaksi, kuin pitäisi olla... Oon koko ajan vaan ajatellu, että ehkä se sitten tulee aiemmin, mut eihän se välttämättä tuu ja sit joudun punnertamaan nelikilosta vauvaa... :/ Pitäsköhän tässä jo oma-alotteisesti alkaa sitä sokerin syöntiä vähentää...?

Ja sitten se tyrkkäs sen Kelan äitisraha ym. anomuksen kouraan, että täyttele ja laita tuo... Mie luulin, että siihen ois vähän saanu neuvolasta apua, kun kaikki kohat ei miusta oo mitenkään itsestään selviä, niinkun ei Kelan lapuissa yleensäkään. Mut tietysti ehkä miun kysymykset on enemmän semmosia, että pitää soittaa palkan laskijalle... :)

Sit niitä avustuksia pläräillessä tuli myöskin isyysloma-asiat mieleen ja ajankohtaiseksi. Kun miehellä ei tänä vuonna oo varsinaisesti lomaa, niin se jo itekin puhui isyyslomasta ja miusta se oli ihan huippua! Olipa motivaattori mikä hyvänsä, niin miusta ois kyllä kiva, että mieskin olis miun kaa motona opettelemassa vaikka pari viikkoa. Mites teidän muiden puoliskot? Onko suunnitelmissa? Ja tiiättekö, millon ja minkälaisella lomakkeella niitä isän tukia sitten haetaan? Aion kyllä käydä siellä Kelalla ihan fyysisesti sen paperin jättämässä ja tarkistaa, että on tarvittavat liitteet ja kysyä siellä sitten tuotakin isän päiväraha-asiaa...

Voimaa ja osanottoni PePalle ja perheelle!!

Miula oli eilen taas neuvola. Jostain syystä kauheen tiuhaan pitää nyt käydä siellä, viimeks oli 3 viikkoo sitten ja seuraava jo kahden viikon päästä! Seuraavaa käynti neukku aikaisti sen takia, että miula on Joensuussa äitiyspolilla käynti ja rutiinit haluaa kuulemma ottaa ennen sitä..eipä viime raskaudessa moista tehty.

Hb oli laskenu 148-->129, ja neukkutäti antoi mulle rautatabletit!! :D Tuskimpa ihan tämmösillä hemppareilla vielä alan niitä syömään..Ei oo kyllä koskaan noin matala ollu, ekan raskauden ekassa neuvolassa oli hb 172..ja yleensä aina 150 luokkaa nytkin.

Painon nousu nyt hiukka ärsyttää. Nyt tasan 5 kiloo ois olevinaan noussu kaiken kaikkiaan. Jo. Vaikka liikun päivittäin enkä olevinaan syö mitään epäterveellistä tai kauheita määriä yleensäkkään. Mut onhan mulla sit loppuikä aikaa kadotella niitä kiloja :D Ei stressiä..

SF oli noussu useemman sentin viime kerrasta, mutta neukku epäili mitanneensa sen viimeks väärin..(tietäähän nää sijaiset..).

Kelan lappuset sain matkaan, sekä omaa tukea että isyystukia varten..palkanlaskijalle soittelin jo viimeviikolla, sieltä kai lähettävät suoraan Kelaan sen todistuksen.
Mies ei pysty varmaan pitämään isyyslomaakaan, viimeksikään ei pystyny ottaan ku 4 päivää, ja senkin vasta ristiäisten aikoihin :/. Yhden lapsen kanssa vielä yksinkin varmasti alunkin pärjää, mut nyt meillä on tuo uhmaikäinenkin..pelottaa vähän, että kuinka mie sit pärjään yksin lapsukaisten kanssa.

Mulla neuvolassa käskettiin täyttää kelan laput netissä, ku kuulemma niin kelassa vaativat. No enhän mä niitä osannu täyttää joten paperiversio tulostukseen ja kelan konttorille varmisteleen että kaikki on ok. Mies ottaa isyysvapaan heti marraskuun alkuun jotta pääsee heti tutustuun uuteen tulokkaaseen ja on mulleki helpompaa aloittaa se äitinä oleminen kun ei tarvi yksin pähkäillä. Mies varmaan yrittää pyytää firmaa maksamaan palkkaa siltä ajalta koska tulot muuten romahtaa jos aletaan kelasta niitä ottaan.

Joo kyllä meillä mies pitä isyysvapaansa. Mietittiin, että syntymän aikaan pitää muutamasta päivästä viikkoon, riippuen minä päivänä vauva päättää syntyä, ja sitten loput ensi vuoden puolella, kun vauva ei ole enää niin kiinni minussa. Saapahan sitten pitää talviloman kanssa, kun muuten ei olisi siihen oikeutettu ens talvena vielä.

Mulla olis ensviikolla neuvola ja saan ilmeisesti sitten mukaan nuo Kelan laput ja sen todistuksen että olen paksuna ja oikeutettu äitiysrahaan tms.
Mun poikaystävä ottaa varmaan jonku viikon verran vapaata siihen lasketunajan ympärille niin ei tartte mun sit panikoida yksin kun synnytys alkaa. Jos tämä vauva ajallaan tulisi niin isänpäivänä olisi laskettu aika, siinä olisi multa aika hyvä isänpäivälahja poikaystävälle ;)

Kelan papereihin en sen koomin ole vielä tutustunut, joitain laskureita olen vähän katellut mutta ärsyttää kyllä jo ajatellakin niitä papereita kun ne on yleensä niin hankalia täyttää :)

mä saan perjantaina käteen ne kelan paperit ja samana päivänä jos jaksan, niin käyn kelalla tarkistuttamassa, että on kaikki oikein täytetty. Ens viikolla viimeistään hoidan kelakäynnin jos sille on tarvetta, kun lomalla olen ja on aikaa.

Meillä mies ilmoittaa töihin, että kun synnytys käynnistyy niin hän on sitten poissa pari päivää ainakin heti silloin. Niin oli työkaverinsakin tehnyt ja mitään ongelmaa ei tullut. Tää työkaveri kyllä piti koko isyysvapaansa putkeen heti, mut me pätkitään se tosiaan.

Hei miten noi isyysvapaat sit määräytyy, siis paljonko se isukki saa sitä rahaa kelasta jos vaik pitäis 2 viikkoo vapaata?? Vai voiko työnantaja maksaa sitä palkkaa myös isyysvapaalla? Oon iha pihalla noista asioista... Jos sen tulot ei tipaha iha kauheena ni ois itestäki hirveen kivaa et mies jäis mun kaa vauvan synnyttyä ni lomalle :) Toisaalta pariviikkoa, ni vaik ois jollain kelan rahalla isukki oiski, ni ei kyl meidän taloutta kaatais, ku mää saan kuitenki mammalomalla iha täyttä palkkaa :)

Tuli muutenki asiat vähä konkreettisemmaks tässä, ku siis mun mieshän on menos sinne selkäleikkaukseen ja oon ollu iha paniikis et toivottavasti se leikattais syksyllä, ku on kuitenki vähintään 2kk sairasloma ja kaikki nostelu, istumis ja rasituskielto. Ni ehtis vähä ees kuntoutua ennen vauvan syntymää.. no tuli kirje ja se leikkaus on jo ens viikolla!!! :O Iha tosi lyhyt varotusaika, et oisko jonku peruutusajan saanu.. et siin meni meijän kesälomasuunnitelmat, mies makaa seuraavat 2 kk sängyssä, ja minä hoidan kodin ja kauppa-asiat, koiran lenkitykset yksin ja käyn töissä. Mut onneks täs ei oo viel sitä vauvaa, ni ehkä me selvitään, eikä mul oo mitään järkkyisoo mahaakaan vielä, et senki suhteen iha jees aika, vaik nyt kesäks sattuki toi leikkausaika :S 

No mies sit tuos eilen sanoki et kun hän siit leikkauksesta selvii, ni on se muuttoki edessä.. eli ehkä loka-marraskuulle.. et saatetaan just ennen synnytystä vaihtaa toiselle puolee suomeeki, vähä kyl ressaa.. mut täs kaupungis ei oo miehelle hänen alansa töitä, ni muutto on pakkohomma, jos meinataan taloudellisesti selvitä.. mä sit vissii alan ettimään uutta työpaikkaa sit mammalomalla, ja meen sit ens syksynä ku mammaloma loppuu ni johonki uuteen paikkaan töihi. Vantaa kuulema houkuttelis, siel on iha sikana töitä miehelle, ja ois kyllä mullekki. Hui, jotenki vaan nyt pelottaa, ku jos se muutto tulee ennen vauvaa, ni pitää mennä iha tuntemattomaan kaupunkiin ja iha tuntemattomaan sairaalaan synnyttämään.. Uus neuvola edessä ja neuvolatäti jne jne.. Mut ainahan ne uudet asiat pelottaa.. Tänään onki neuvola ni pitää siellä vähän jutella tulevista asioista ni ehkä ne itellekki selkiintyy ku saa vieraalle ihmiselle purkaa tunteitaan :)

"Isä voi lapsen syntymän jälkeen pitää isyyslomaa 1–18 arkipäivää eli n. 3 viikkoa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.Isyyslomalla voit olla kotona yhtäaikaa äidin kanssa. Kela maksaa ajalta isyysrahaa.Isyyslomaa ei tarvitse pitää heti lapsen syntymän jälkeen, vaan sen voi pitää milloin tahansa äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Käytännössä isyysloma on pidettävä ennen kuin lapsi on n. 9 kuukautta.

Tämän enintään 18 arkipäivän isyysloman lisäksi saat kokonaisen isäkuukauden, kun käytät vähintään 12 viimeistä arkipäivää vanhempainrahakaudesta. Isyysloma ei vaikuta isäkuukauden pituuteen. Isäkuukausi on siis pisimmillään 36 arkipäivää eli pyhäpäivien määrästä riippuen reilut 6 viikkoa. Vapaa on pidettävä yhdessä jaksossa. Voit pitää isäkuukauden heti vanhempainvapaan jatkoksi tai siirtää sen myöhemmäksi. Isäkuukautta voi siirtää noin puolella vuodella.Vanhemmat voivat olla vanhempainvapaalla vuorotellen, mutta eivät yhtä aikaa  (poikkeuksena monikkoperheet) "

nuksutin87 viestiin esimerkkiä: Jos teillä on töistä kertyneitä lomavkoja ja haluaisitte olla isän kanssa mahdollisimman paljon samaan aikaan kotona, kannattaa antaa isälle se isäkuukausi; eli luopukaa 2 viimeisestä äitiyslomaviikosta ja aloittakaa itse vuosilomanne silloin. Joskus ensi vuoden heinä-elokuussahan meidän äitiyslomat loppuu. Eli äiti on vuosilomalla ja isä isäkuukaudella, silloin molemmat saa rahaa(työnantajalta&kelasta) ja saavat olla kotona. Jos äiti jää vuosiloman sijasta hoitovapaalle äitiysloman jälkeen, isä ei voi ottaa isäkuukautta käyttöön, koska "Vanhemmat voivat olla vanhempainvapaalla vuorotellen, mutta eivät yhtä aikaa". Eli tuolloin ilmeisesti äiti ei saisi hoitorahaa isäkuukauden ajalta ollenkaan.

Ja äitiys-/isyysraha on n. 70% palkasta, kelan esitteessä oli, että jos palkka on bruttona 2000€ niin kelan raha on n. 1400€ ja siitä pois verot ihan verokortin mukaan. Minkälainen lappu sinne Kelaan pitää viedä työnantajalta? Ja onko tuo miten yleistä, että saa palkan äitiysloma-ajalta? Kun mie ensin jostain kuvittelin, että se eka kolme kuukauttako se on, niin tulee työnantajan kautta ja Kela maksaa tyänantajalle, mut en mie ajatellu saavani täyttä palkkaa. Mut esimies kyllä kysy, että oliko mulla mihin asti täa virkamääräys tähän sijaisuuteen, kun hän mietti jotain budjetti juttuja. Ja vuoden loppuun siis oli ja nyt jään 26.9. äippälomalle, eli se kolme kk kerkii siinä tulla. Ja nyt tietysti esimies on lomalla ja en voi siltä tarkistaa... Mut ehkä ne siellä palkanlaskennassa osaa neuvoo ja vielähän tuon lapun ehtii laittaa... Haluisin vaan äkkiä pois käsistäni, on semmonen Kela-allergia, kun opintotukienkin kaa saanu vääntää millon mistäkin ja aina joku liite uupuu... :D

etuli: palkanlaskennassa varmasti tietävät ja tuossa työ- tai virkaehtosopimuksessahan määritellään myös nuo äitiysloman aikaiset palkka-asiat. Mä oon kans niin iloinen että oon nyt työssä (vaikka määräaikainen) niin hakiessa Kelalta äitiyspäivärahaa saisin mun laskujen mukaan jotain 1000e kuussa kun viime vuodet oon kuitenkin ollut vaan opiskelija (eli kelalta tulis vaan se minimi). Toivottavasti saan päivärahat tän vuoden tulojen mukaan...

ddrops tervetuloa vaan Vantaalle! :D mäkin oon täällä nyt asustellut sellaiset pari viikkoa, mistään en tiiä mitään, mut töihin osaan ja jumboon shoppailemaan se riittää viel toistaseks ;)
En oo viel ees kerenny käydä neuvolassa täällä joten myös kaikki se on ihan uutta mulle...Jos päädytte tänne asumaan niin voidaan sitten yhdessä ihmetellä kaikkea :P

tullu niin paljo kommentteja ettei kaikki kerinny lukea :D mut meillä menee isyysvapaa varmaan ihan miten sattuu, ku mä oon töissä meiän firmassa ja mies omistaa sen firman ni eihän se mistään mtn lomaa voi noin vaan pitää, et yrittää sit varmaan jäähä aina joku pv kotia jos pystyy tai tehä vähän lyhyempää päivää tai muuta.. kaveri järkytti mut eilen tiedolla et 7viikkoon synnytyksen jölkeen ei saa tehä mtn!! :O niinku treenata, lenkkeillä tms.. 7vk? sehän on ku ikuisuus tähän päälle viel, ku nytkään ei pysty enään mtn tekemään kivuilta :(

masunasukki12 Hei kivaa et joku muukin just muuttanu Vantaalle :) pitää heittää yksityisviestiä jos sinne muutetaan, nimittäin kaverit on enemmänku tervetulleita ku en tunne sielt päin ketään! :)

Butter: varsinki jos sektiolla "synnyttää" niin silloin ollaan totaalisessa vuodelevossa jottei paikat repeytyisi. Ja onhan se kropalleki aikamoinen palautuminen joten on ihan ymmärettävää olla hissukseen alkuviikot.

Tänään oli neuvola ja vähä jännitti mennä sinne ku paino noussu viime käynnistä sellaset 2kg. Supistusten, liikkumattomuuden ja ruokahalun palautumisen takia nuo kilot on kertyneet. Mut se nainen sanoi että kroppa alkaa ottaa ittellensä takaisin ne alkukuukausina menetetyt energiavarat joten no problem :) Kohdun koko oli viikkojen mukainen, se on kyl paris viikos oikein pompahtanut esiin

Mäki kävin tänään neuvolassa.. Kaikki oli ok, on nyt alkanu tulla tota painoo 1kg per kuukaus, mut kuulema viel aika maltillista tuo nousu. Ens neuvolassa saan kuulema lähetteen sokerirasitukseen, eli sinne mennään näköjään vaik ei mitään riskiä olekaan. Reilu pari viikkoa ois vielä rakenneultraanki aikaa.

Kiitos Vilukissa. :) Joo, palkanlaskija osas neuvoo, mut unohin kysyy, että tarviinko sinne Kelalle heiltä jotain. Ja tosiaan, kolme kuukautta (72 pvää) saan täyden palkan! :) Olipa kiva yllätys. :D Ja sit vasta tammikuussa tippuu tulot, mut sitpä ei ois muutenkaan ollu mistään mitään tietoa, eli ihan sama! :D Onneks on se palkkatoimisto ihan Kelan vieressä, niin voin tässä joku päivä käydä setvimässä siellä Kelalla ja sit seilata sitä väliä niin kauan, että kaikki tarvittavat laput on molemmissa paikoissa... :D

butter: Joo, niinkuin nuksutin87 jo sanoikin, että etenkin jos sektio tehdään, niin pitää olla hissukseen. Minun tyttö tuli sektiolla maailmaan ja olin kyllä aika kipeä etenkin alkupäivät, en päässyt sairaalassa kunnolla liikkumaan. Ohjeiksi sanottiin, ettei saa nostella mitään muuta kuin vauvaa ja liikkua varoen omaa kehoa kuunnellen. Kätilöt ja neuvolan th kannusti liikkumaan sen minkä pystyy, eli pienillä kävelylenkeillä varovasti aloitellen heti kun siltä tuntuu. Ja vatsalihaksia ei saanut käyttää, esim. sängystä piti nousta kylki edellä.
Mutta paranin kyllä muuten aika nopeasti ja luulen, että jopa nopeammin, kuin jos olisi alakautta synnyttänyt niin, että olisi tullut repeämiä.. Että ei se sektio kuitenkaan loppujen lopuks mikään paha ole, jos joku nyt mun tekstiä säikähti :D
Niin ja ylipäänsä vatsanalueen lihaksiahan ei ainakaan saa tai kannata treenata, kuin vasta joskus 6 vkon jälkeen, koska lihakset on raskauden jälkeen missä sattuu ja kestää oma aikansa, että ne palautuu "omille paikoilleen". Entinen kuntosaliohjaaja sano, että monilla jää iso "rako" (ts. kuoppa) tohon vatsan kohdalle pystyyn, kun ovat alottaneet treenin liian aikasin

Voi ei, itku täälläkin tuli. Voimia Pepa!!!

Itse kävin tällä viikolla rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin. Tässä tajuaakin vasta, mikä onni tää on!

Takaisin