Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Perustin näistä Kela jutuista oman keskustelun, kun tästä ehkä tulee vielä enemmän kirjoiteltua? Sinne nyt ainakin kirjoitin oman kysymyksen. ;)

Onko se rakenneultra samassa paikkaa kuin se missä tehtiin se ensimmäinenki ultra..?? Kenties iha sama huonekin?? Minä saatanki joutuu menee sinne yksin :( vähä mälsää ja surullista jos mies ei pääse mukaan.

ok, no en mä sit haluakkaan kyl mtn alkaa treenaan jos joku aukko tulee masuun xD noh.. pitä vissiin ostaa kevään lomamatkalle sit tankini bikinien sijasta vaan ja yrittää sit vaikka kesäkuntoon edes keritä :D onneks laskettu aika on jo lokakuussa.. ja jos synnyttäis esim vk.37 (ku eiks sillon oo jo täysaikanen) niin menis melki syyskuulle ni sitte kerkiäis ainaki hyvin kesäkuntoon :)

ddrops, rakennu-ultra on siellä missä se ekakin ultra. Huoneesta en kyl tiiä, mut nehän tulee hakee siitä käytävältä. Minulla onkin jo tiistaina tuo rakenneultra ja kylläpä nyt jo jännittää :)

Tänään oli neuvolakäynti ja ötökällä oli oikein kova meno päällä <3 Sydänääniä kun kuunneltiin niin kuului mahdotonta viuhuntaa kun potki ja heilui. Jännä miten ite ei tunne noita liikkeitä niin voimakkaana. Itseasiassa nytkin minä ajattelin, että varmaan nukkuu kun mitään ei tunnu. Terkkari vaan sano heti ekana, että sieltähän tuli napakka potku :D Sydänäänet oli 150 ja sf-mitta oli 40mm jos minä oikein tuota tulkitsin. Joka tapauksessa oli pikkusen niiden käyrien yläpuolella, mutta ei kuulemma vielä mitään hätää. Kohtu oli kuitenkin ihan napakka. HB oli noussu 132:sta 138:an.

Minulla on töissä ja sillon kun paljon on seisaallaan niin tuntunu kohdussa kireyttä ja sit on poltellu selkää niinku menkkakivuissa. Nyt sit selvis että ne todellakin on supistuksia :/ Meillä töissä kun ollaan kokoajan jalkojen päällä, leivotaan tarjoillaan yms ravintolahommia ja vielä kun lämmintäkin on sellaset +35 astetta... Laittoi sairaslomaa kolme päivää, kun sit alkaa loma. Nyt kovasti mietin, että käytänkö tuon vai en. Sanoi, että on ihan omassa harkinnassa ja ite kun oon aina ollu semmonen, että viimeseen asti mennään. Nyt sit mietin kuitenkin vauvan kannalta asioita, mut sit tuntuu että luovutanko liian helpolla...

Se vielä piti laittaa, että nyt saatiin se lomake mikä pitää täyttää sitä perheneuvojaa varten. Elokuussa palautan sen sit terkkarille ja sen jälkeen tuo perheneuvoja ottaa yhteyttä ja sovitaan aikaa kotikäyntiin.

Myös sokerirasitustestiin sain lähetteen ja aika pitääkin tilata tässä ennen lomaa, kun melkein heti loman jälkeen sekin koitos olisi sitten edessä.

Simpukka78, ok, kiitti :) Mulla on se rakenneultra 2 viikon päästä. Kuukauden päästä on sit neuvola jossa käydään läpi ne kela-jutut ja sit saan lähetteen sokerirasitukseen. Vähäks mälsää, ku pitää mennä sinne vaik ei mitään riskiä olekaan, mut kai ne nykysin ottaa varman päälle ja kaikki menee siihen.

Mullaki oli noussu hd 122 -> 130. Kerroin terkkarille et syön edelleen rautalisää, ni sano et välttämättä ei enää joka päivä tarvi ottaa sitä, mut katotaan viel kuukaus, ja sit varmaan saan lopettaa niiden syönnin :) Mullaha oli alkuun 119 joka tipahti sit 113 ja olin iha kuoleman väsyny, nyt ei enää läheskä nii paljon väsytä, enkä välttis tarvi päiväuniakaan joka päivä. Tosin oon lomalla ni nukkuuha sitä muutenki enemmän sit yöllä. Täälläki oli sydänäänet 150 ja monoa tuli kans siihe laitteeseen vaik en ite mitään tuntenukkkaa. Iltaisin kyllä liikkeet tunnen ku käyn nukkumaan, ni sit alkaa kunnon potkuttelusarjat aina. Terkka kysy ku etti sydänääniä et onks mulla istukka edessä, ku hetki meni enneku löys sydänäänet, mut en osannu vastata, ku ei mulle ultrassa oo sanottu mitään. Mikä se sf mitta on? Onkse just se mikä mitataan häpyluusta siihe kohdun johonki kohtaan..? Onkse nyt ylimpään..
Multa otettiin joku semmonen mitta ja sanokohan et ois 24, ilmeisesti kuitenki senttejä.  Kohtu vastas viikkoja ku tunnusteli.

Ultrassa olikin kaikki normaalisti ja poika ois kuulemma varmasti tulossa (pippeli näkyi ultraajan mukaan). Mielestäni oli ihan tyttöoireet, mutta metsään meni ne eli ei pidä paikkaansa ainakaan mulla...
Halusin tietää sukupuolen, jotta voi sisäistää ajatuksen ja tieto myös helpottaa tavaran hankkimista.

Minä puhuinkin ihan vääristä mitoista vissiin :D Joo siis just tuo mitta mikä mitattiin polvet koukussa (kohdunpohjan korkeus) ja se oli mulla tasan 20 cm, kun mietinkin että mitä tuo 40mm on kun se sano ihan tarkkaan et "tasan 20 cm". Siis kun siinä neuvolakortissa on se käyrä niin siinä oikeella on ne mm-mitat ja sit vasemmalla cm-mitat. Niin katoin väärää kohtaa vaan. Ääh, näistä nyt ota selvää kun ei mitään hajua mitä ne tarkottaa. Sit jos vaan sanotaan et kaikki hyvin, niin muu pyyhkiytyy mielestä sillä sekunnilla :D

Minä en oo ottanu mitään muuta rautalisää, kun tuota monivitamiinia ja siitä huolimatta hb oli noussu. Epäili, etten juo tarpeeksi, mut kyllä minä päivittäin juon noin pari litraa, ettei siitäkään pitäisi olla kiinni.

Voi Pepa, itku tuli täälläkin kun nyt vasta pääsin lukemaan noi sun uutiset! Hirmuisesti voimia ja jaksamista koko teidän perheelle!

Tuntuu kamalalta kirjoittaa omasta ultrasta noiden uutisten jälkeen, mutta tässäpä tätä. Eli rakenneultra oli ja meni. Kaikki oli hyvin, mitoista en muuten tiedä, kun jostain syystä lääkäri ei niitä kirjoittanut neuvolakorttiin. Painosta vain sen verran että juuri keskikäyrän alapuolella eli pari päivää lasketun alle. Istukka on juuri ja juuri kohdunsuun vieressä joten sen ja esikoisen pienen painon vuoksi kontrolli tulee noin 31 viikolla. Eipä tuo haittaa kun pääsee taas pientä kurkkaamaan. :) Tuon esikoisen pienen painon vuoksi olisin kontrollin halunnutkin, tosin vasta 35-36 viikon tienoille. Sukupuolenkin kysyin tällä kertaa. Esikoisesta ei kysytty kun mies ei halunnut. Tiedän, että nytkään mies ei olisi välttämättä halunnut et olisin kysynyt mutta hän ei päässyt mukaan esikoisen hoidon takia niin päätin sitten kysyä. Todella suureksi hämmästykseksi vaikuttaisi olevan tyttö tulossa. Minulla on ollut ihan poikaolo ja jotenki oon aina ollut varma et mulla tulee olemaan 2 poikaa mutta olipas ihana yllätys kuulla tytöstä. Tosin ihan samahan tuo on kumpi sieltä tulee. :)

Mulla on seuraava ultra 18.7., ihan ilolla ootan tapahtumaa ja toivon, että poju vois kerrankin liikkua eikä vaan laiskotella :D

Meillä oli tänään VIHDOIN rakenneultra! Pieni vastasi 2-päivä pienempää kun mitä on viikkoja, mutta ei muuteltu pienen heiton takia laskettua :) Rakenteet oli kaikki hienosti kohdillaan ja kunnossa, painoa 385grammaa ja kovasti nyrkki heilui kun koitettiin saada sivuprofiili kuvaa mikä ei sitten kuitenkaan onnistunut :D Tyttöä ultraaja lupaili kun kuulemma näkyi ne luut (häpyluut) ja virtsarakon muoto vastasi enemmän myös tyttöä, ei toki 100% varmaa kuitenkaan.

Noniin, neuvolassa käyty taas ja suvaitsi meidän tenava olla sen verran paikallaan, että sydänääniä pääsin kuuntelemaan ja kuulema kuperkeikkoja heitti myös, kun kuului rusahduksia :)

Sain ajat perhevalmennukseen ja lähetteen ällösokerirasitukseen. Siihen varasin äsken ajan ja se on kuun lopussa viikkoa ennen neuvolalääkäriä. Miljoona uutta aikaa tuli siis kerralla tällä reissulla. Ja kelan juttuja käytiin läpi ja kai ne pitäis täytellä jo nekin lomakkeet.

Nyt on käyty viimein rakenneultrassa, ja sen perusteella kaikki on hyvin :). Vastasi kokoaan tällä kertaa. Kysyin sukupuoltaki, mutta tyyppipä päätti piilotella, tietysti. No, mitään poikaan viittaavaa ei kuitenkaan näkyny, ja kätilön mukaan sielä ehkä oli häpyluu, mistä voi päätellä, että ois tyttö tulossa, mutta kyllä sieltä ne vehkeetki voi vielä paljastua :D. Taijan kuitenki tuohon ketjuun laittaa, että tyttöä ois tulossa ;).

Rakenneultra takanapäin ja kaikki oli hyvin, oikeen liikkuvainen tapaus :D Pippeliin sieltä löyty, eli poika meille tulossa <3

Rakenneultra myös meillä nyt takana ja kaikki näytti olevan hyvin :) Pienokainen oli taas vauhdikkaalla päällä ja esitteli kuperkeikkoja, potkuja ja jalan ojennuksia. Esitteli myös hyvin kaikki paikat mitä tutkittiin, myös sen jalkovälin ;D Poika näyttäs olevan tulossa. Kylläpä minuu jännitti tuonne ultraan meno, oon yleensäkin kova jännittäjä. Sitten kun näki ruudulla vauvelin ja kuuli että kaikki on niinkuin pitääkin niin pääsi melkein itku. Nyt voi kuitenkin huokaista helpotuksesta ja ruveta taas tekemään hankintoja. Jotenkin nuo hankinnat on ollu jäissä viimesen viikon ajan, enkä ole edes halunnut ajatella mitään siinä pelossa, että ultrassa jotain paljastuukin.

voimia pepa <3

Onko kenelläkään löytynyt mitään poikkeavuuksia rakenne ultrassa?
ja jos on niin mitä ja miten siitä eteenpäin?

Meillä todettiin lievä kampura jalka,poika siis tulossa,muuten kaikki rakenteet näytti hyvältä.
Ekaa siis odotellaan ja kamala huoli ja jännitys mitä kaikkea sille masu asukille voi sattuakkaan..

eppuui Meillä löytyi rakenneultrassa poikkeava munuainen. Vauvan vasen munuainen on ns monirakkulainen, ja vajaatoimintainen. Saatin heti seuraavalle päivälle aika sikiötutkimusyksikköön Helsinkiin, jossa todettiin suuret rakkulat, ja otettiin lapsivesinäyte, josta tutkittiin kromosomit. Vauvalla on onneksi normaalit pojan kromosomit, mutta toinen munuainen ei tule terveeksi. Vauva pärjää yhdelläkin munuaisella, jos toinen pysyy terveenä. Kontrolliultra on rv30 naistenklinikalla erikoislääkärillä, eikä voi kuin toivoa ettei rakkulat ole levinneet terveeseen munuaiseen. Jos molemmat munuaiset rakkuloituu, silloin ei vauvaa voida auttaa. Raskausaika ei oikeastaan ole tuon jälkeen ollut enää ihanaa odotusta, vaan ei voi kun kontrolliultria odottaa itku silmässä. Yleensä tuo monirakkulaisuus on ainoastaan toispuoleinen, joten se tuo vähän luottavaisuutta. Raskauden loppuseuranta tapahtuu meillä ainakin naistenklinikalla, luultavasti synnytyssairaalan joudumme myös vaihtamaan, jotta lastenlääkäri on paikalla kun synnytyksen aika tulee.

OIh :/ voimia ja toivotaan ettei se ole kuin yhdessä <3

Me saatiin tosiaan kans seuraavaks päiväks lähete uuteen ultraan jossa tutkittiin myös 4D:nä poikkeavuuksia,muttei mitään muuta löydetty.
Lapsivesi näytettä ei lääkärikään suositellut kun ei näyttänyt muuta olevan kuin toinen jalka lievästi kääntynyt sisäänpäin.

Synnytyksen jälkeen jalka lastoitetaan ja kipsataan oikeaan asentoon,tästä kertoo meille lisää kontrolli ultrassa rv29 lastenkirurgi..

Luin muiden kirjoituksia ja onneksi kaikilla on mennyt kaikki hyvin,ihana myös kuulla muita kenellä on löytynyt poikkeavuksia.

Tosiaan ultrat ja neuvolat jännittää nyt enemmän,ja itku tulee kun miettii pikkuista, ja kaikkia niitä asioita joita se voi vaikeuttaa.

Lääkäri kyllä sanoi että normaali kävelyn opettelu ja myöhemmin juoksentelu ja urheilu lajit pitäisi onnistua hyvin. Jos jalka ei lähde suoristumaan pelkällä lastoittamisella ja kipsillä se leikataan todennäköisesti myöhemmin,mutta näin lievässä tapauksessa lääkäri uskoisi pelkän kipsin auttavan..

Voimia pepi sulle sinne ja toivotaan parasta vauvoillemme <3 

"ihana myös kuulla muita kenellä on löytynyt poikkeavuuksia" 
Tarkoitin tällä nyt siis että ihana että joku muukin uskaltaa keskustella täällä,ja ehkäpä saamme tukea toisistamme.

en todellakaan että olisi ihanaa että löytyy jotain :( <3

Neuvolassa taas käyty ja kaikki näyttäis olevan kunnossa niin mulla kun vauvallakin. Verenpaineet oli ok ja vauvan syke oli kuulemma tosi vahva <3 Hemoglobiinia multa ei mitattu, kuulemma vasta ens kerralla tarttee mitata kun oli viime kerralla normaali. Sokerirasitukseenkin sain lähetteen vaan koska menin kysymään siitä, terkkari ei muuten olis mua sinne laittanut :) Noh, eipä se haittaa kun joudun joka tapauksessa käydä verikokeissa kun mulla on A- veriluokka niin pitää ilmeisesti tarkkailla ettei mun elimistö ala kehittään vasta-aineita vauvaa vastaan tai jotain semmoista :)

Kelaa/työnantajaa varten sain todistuksen raskaudesta, joten huomenna vois sitten lähetellä sen alkuperäisen kelaan ja töihin vaan kopio siitä. Meillä onneksi palkkahallinto tekee nuo äitiysraha/vanhemmuusrahalaskelmat niin ei tartte ite niiden kanssa alkaa pähkäillä. Mun tehtäväks jää ilmeisesti vaan tilata se äitiyspakkaus Kelalta ja ilmottaa kuinka pitkään työnantaja maksaa palkkaa ja millon alkaa Kelan vuoro.

Että semmoista täällä :)

Takaisin