Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hui kamala... Ton takia mä liikun nykyään mielummin hitaasti ja varmasti, etten vaan missään nimessä kaadu! Onneksi kaikki oli hyvin!

Niimpä! Mekin kyllä käveltiin, en mä pysty enää juostakaan kun maha hölskyy sen verran :) Ja en kyllä ole kaatunut sitten lapsi aikojen, niin tietysti sitten nyt kun ei saisi kaatua. Aina voi kaikkea sattua vaikka yrittäis kuinka varoen olla, toivotaan ettei kellekään satu mitään ulkoillessa!!

mä oon katunu joku 10-20 kertaa pahemmin ja vähän vaan loikastunu ja just saanu käsil maasta kiinni, mut jothuu siitä et mul on asentohuimaus ni meen helpommin välil kumoon, oon aina ollu kova kaatuileen varsinki liukkailla (noi melki kaikki oli helmi/maaliskuussa) oon ajatellu et kyl mun kroppa on varmaan tottunu jo kaatumisiin niin hyvin et ei mtn kovin pahaa pitäis tapahtua :)

eilen illal (en oo nyt kaatunut kylläkään) alkoi alavatsa kivut tosi kovina ja tänäänkin on ollut aamusta saakka, ei mee vaan kipu pois, et oisko jtn kasvukipui sit vaan.. tänään tuli vähän veristä vuotoakin niin kävin pyörähtämässä päivystyksessä ku sattu oleen siin matkanvarrella.. naureskelivat vaan et turha tulla et lepäile vaan rauhas.. sit ku on viikkoja yli 22+4 vai oliks se 24+2 niin vasta ottavat vastaan äiteyspolilla, sitä aikasimmin eivät ota kuulemma turhaan kun ei ole sikiö vielä elinkelpoinen tai pelastettavissa.. joo sen vastauksesnhan haluu kuulla ku soittaa huolissaan >:(

Minne lääkäriin menit siis? Mä menin kerran terveyskeskukseen ja sain sieltä suoraan lähetteen naistenklinikan päivystykseen vaikka verta ei ollut tullut ja viikkoja muistaakseni 9. Oli vaan pirun kova vatsakipu.

Sillonhan mulla ilmeisesti oli virtsatiekivi, joka oli itekseen tullut pois, onneksi.

Mun mielestä neuvolassa on sanottu, että vauvan äänet pitäs kuunnella aina jos verta tulee, että älä soittele vaan mee ihmeessä niin niiden on vähintään pakko ettiä ne äänet. Jos niitä ääniä ei löydy niin sit ne lähettää sut tarkempiin tutkimuksiin :)

Sulla on oikeus vaatia että ne kattoo ne sydän-äänet ja tulehdusarvot! Verinen vuoto voi johtua kohdun tulehduksesta tai jonkun muun tulehduksesta? Mimmosta verta sulla tuli? Oliko se pissan mukana, oli pissa punasta vai tuliko ihan verisiä klönttejä?

siis olin ihan siellä sairaalan/terveyskeskuksen päivystyksessä ja lähettivät ilmottautumis luukulla takas kotiin naureskellen.. :( ja äiteyspolille soittelin eilen yöllä niin eivät ota täällä tosiaan vastaan ennenku viikkoja on 22+4 vai 24+2 kun ei ole selviytymiskelpoinen ja käskivät mennä päivystykseen jos ei mee ohi levolla tai tulee jtn vuotoa.. naikkonen ilmottautumisessa ei edes kysynyt että minkä tyyppistä kipua, paljonko vuotoa, ei mitään! :O se veri oli lähinnä niinku valkovuodon seassa.. eli ei onneks ollu mtn klönttejä tai muuta.. mut oishan se ollu kiva jtn edes tietää että mistä vois johtua.. ja tosiaan ku meiän pikkukylässä ei ees oo vklp päivystystä ja kerta naapuri  kaupungin päivystykseen eivät ottaneet niin maanantaina voin sit kysellä neuvolasta jos ne siel ottais tosissaan..

Ne ei saa käännyttää sua tiskiltä.... Mä ainakin menisin uudelleen.

Valkovuodon seassa oleva vuoto voi olla ärtyneistä limakalvoista tai tulehduksesta johtuvaa..

Minkätyylisiä ne kivut on?

en oikeen osaa kuvailla niitä kipuja, oon nyt googletellu ja tullu siihen tulokseen et on varmaan niitä jtn liitoskipuja tms, koska tuntuu tosi alhaalla vatsassa, vyönkohalla ehkäpä ja myös sivuilla.. kun tuli mieleen että mulla on ylitaipusat nivelet niin nehän saattas sillon tulla pahempina ne kivut tai jtn.. miehen mielestä vähättelin siellä oireita joten ehkä se johtu sitte ihan vaan itestäni et käännyttivät pois..

Mutta kuulemma liitoskivut lähtee pois panadolilla! Ja jos ne kestää yli vuorokauden niin pitäs tutkituttaa. 

Tää on mulle annettu ohje.

Oikeesti jos huoletuttaa niin mee sinne tai oottele maanaintaihin ja mee sitten. Tunnetko liikkeitä?

Hanna85, varmasti säikäytti tuollainen tilanne. Minä oon yleensä ihan kauheen tohelo ja löydän kyllä varmasti jokaisen kuopan ja juurakon, mihin kaatua :D Nyt oon kuitenkin pysyny pystyssä koko raskauden ajan, liekö sitä vaistomaisesti tullu hieman varovaisemmaksi.

butter, aika ihmeellistä käytöstä tuolla päivystyksessä :O Ei se nyt ois suuri vaiva jos ne ois vaikka ne äänet kuunnellu ja sit kattonu jatkoa. Mulla oli viikolla 13 alavatsakipuja, niin neuvolasta käskivät heti toimittaa virtsanäytteen ja jos tulee vuotoa niin sit tarkistukseen. Minun kohalla oli kuitenkin kyse kasvukivuista.

juu kyl mä viim maanantaina sit soittelen päivystysaikaa tänne omalle paikkakunalle tai neuvolasta kysyn.. jos ei nyt pahene tai tuu enempi vuotoa, toivottavasti ei tietty tulis mtn pahempaa :) liikkeistä en oo missään vaihees kovin selkeesti tuntenu ni hankala sanoo, mut kyl siel on jtn mun mielestä tuntunu mitkä varmaan on liikkeitä ni helpottaa vähän :)

simpukka78: juu siis kyl mäkin luulin et sillon nimenomaan pitäis lähtee tarkistuttaan ittensä, mut ei näköjään sen naikkosen mielestä.. ei tuu kyl ihan hevillä lähettyä uudestaan päivystykseen jos melki vuorokauden kivut ja verenvuoto on naureskelun asia.. olkoonkin sitten vaikka vaan vähän vuotoa, mut luulis et edes pääsis hoitajalle tai jollekin kuka ois arvioinu et tarviiks jtn tutkia edes.. 

Tänään 3. neuvola. Paino noussut iloiset 700 g/vko (viimekerralla vain 400), hb 148, verenpaine hyvä, SF 17 cm (5 viikkoa sitten 15). Pissanäyte meni mönkään, kun en aamulla muistanu että pitää neuvolassa antaa näyte..kävin siis kotoo lähtiessä tyhjentämässä rakon, ja neuvolan näyte oli sit ollu rakossa vain puoli tuntia. No, valkuaistahan siinä oli sit yhellä plussalla ja sokeriakin useemmalla plussalla (tietysti just tänään oli aterian jälkeinen verensokerikin 10 luokkaa, niin pissassahan se heti näkyy..).

Varalta vien ensi viikolla labraan uuden pissanäytteen, ettei sit kehity huomaamatta mitään vakavampaa.

Nyt ois tavoitteena jättää turha mässyäminen vähemmälle, ettei tuo paino ihan lípsahda käsistä :D. Ollaan kyllä reissuun lähdössä huomenna, eli voi olla että "parempi elämä" alkaa vasta sen jälkeen ;).

Ai niin, vauvelin sykkeet oli 148 luokkaa. Oli eri neuvolantäti kuin yleensä, sellainen joka yleensä lastenneuvolassa. Hän ei sit ihan oikeesta paikasta osannu ensin kuunnella, niin meni varmaan 10 minuuttia ennen kuin sai mitään kuulumaan sieltä. Vauva tosin liikkui siinä silleen, että hoitsu tunsi käteen ne liikkeet!

21.6 olis rakenneultra, jännityksellä ootellaan kumpiko siellä mahtaa olla tällä kertaa <3

Tulin just kans kolmannesta neuvolasta. Jotenkin jäi hölmö fiilis, kun oli tunnin aika ja ei siellä tapahtunut oikein mitään erikoista. Pienen sydän pumppaili 145, vähän yritti karkuun, kun kuunneltiin. Paino olikin sitten jännä, kun kävin juuri eilen aamusta omalla puntarilla ja kilon verran mulle on nyt tullut niin siellä merkittiinkin sitten +2,3kg (555g/vko ja muisti huomauttaa, että 500g/vko saisi tulla...). Tosin oon joka kerta käynyt nyt eri paikassa ja nytkin oli sijainen eikä se oma täti (pidemmän päälle vähän tympeetä...), että eri vaa'alla tais olla vaikutusta ja toki myös ajalla, mihin aikaan päivästä käy. Seuraavan ajan sain onnekkaasti just ennen kesäloman alkua niin saa sitten lähteä lomille ilman aikatauluja :)

Kävin tänään rakenneultrassa. Vauvalta kaikki tärkeimmät elimet löyty ja oli niiltä osin kaikki kunnossa. Pari juttua kuitenkin poikkes vähän niistä normiarvoista joten mulle varattiin ensi tiistaiksi klo 9 aika naistenklinikalle sikiöntutkimusyksikköön (tai mikä sen nimi nyt olikaan..) ja siellä sitten joku asiaan paremmin perehtynyt ja viisaampi lääkäri sitten katsoo että onko kaikki hyvin vai pitääkö vielä tutkia lisää. Lääkäri sitten päättää että onko tarvetta lapsivesitutkimukselle josta sitten nähdään ne kromosomit että onko normaalit kaikki.
En ole vielä kovin huolissani, tai tietenkin kaikki tuollainen ylimääräinen tutkiminen vähän hermostuttaa mutta parempi että tutkivat niin tietää sitten. Uskon että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan :)
Ja tämä mun "kyllä tämä on aivan varmasti poika" näyttäisi nyt sittenkin olevan tyttö :D Tai ainakin ultraava kätilö oli kovasti sitä mieltä.
Olin positiivisesti yllättynyt etten pettynytkään uutisesta niin kuin olin pelännyt. Ehkä jos vauvalla olisi ollut kaikki ihan niinkuin pitääkin eikä lisätutkimuksia tarvittaisi niin ehkä olisin silloin ollut pettyneempi, mutta nyt tuntuu siltä että kunhan vauva vaan todetaan terveeksi niin ei ole mitään väliä että onko tyttö vai poika. Voin mä silti pukea tytön vihreään ja keltaiseen vaikka onkin tyttö, ei mun ole mikään pakko ostaa niitä pinkkejä rimpsuja :D Vaikkakin jos tämä nyt on terve pieni tyttövauva niin kyllä mä sitten varmaan käyn hakemassa jonkun pienen pinkin mekon sille <3

pitäskö se näyte antaa vai aamu virtsasta? :O mä oon aina käyny vessas himas just ennenku pitäny lähtee..

Mä kävin kyllä max.45min ennen neuvolaa veskissä viimeks ja näyte oli puhdas.. Aamuaika oli mulla kanssa ja seuraavaks on kanssa aamuaika. Ei siinä ton pidempään millään ehdi olla vessassa käymättä eikä mulle oo tullu käskyä mitään tiettyä aikaa olla käymättä. Tietty omien tuntemusten mukaan, et saa sit jotain näytettä jätettyä...

PLV-näytteestä voi puhua luotettavana vasta kun kusi ollu rakossa vähintään 4 tuntia..Ja jos käy niin, ettei oo ehtiny juomaan tarpeeks (niinku allekirjoittaneelle kävi), voipi sit näyttää valkuaista olevan. Mutta kuivuudestahan se johtuu täs tapauksessa. Ja sokeri taas ihan siitä, että sitä on ollu aamulla veressäkin riittämiin.

Töissä ollaan aina tosi tarkkoja, että potilaat noudattaa sitä neljän tunnin virtsaamattomuusaikaa :). Sit tulee itekkin noudatettua NORMAALISTI tosi orjallisesti sitä ohjetta..Hoitsu mikä hoitsu :D

Aijaa. Miksköhän se täti sit sanoi mulle, että ei oo noilla muilla kerroilla ekan jälkeen väliä kauanko ollu rakossa? Höh. No aamuaikoina ei onnistu sellanen, mut vois yrittää sit olla pidempään käymättä vessassa jos on ip aika seuraavaks.

mulle sanottiin samoin, eli ainoastaan ekalla kerralla se 4h. Ja painotti vielä erikseen ettei tartte pidättää jatkossa.

En mäkään kyllä aio väkisin alkaa pidättämän sitä neljää tuntia jatkossakaan, sen verran kamalaa se jo ekalla kerralla oli, mut jos nyt yrittäis välttää vessassa käymistä just ennen neuvolaan menoa. Muuten jää juominen liian vähälle ja lämpimillä keleillä varsinkin se on sit taas huonompi juttu.

Takaisin