Hei! Olen uusi tässä ryhmässä ja haluaisin kertoa oman tarinan, vaikka en oikein tiedä minne tämän kertoisin.
Olen nyt rv 16+5 ja ensimmäisessä ultrassa kuultiin huonoja uutisia. Sikiöllä oli niskaturvotusta 5.5mm ja sallittu määrähän on sen 3mm. Jouduin istukkabiopsiaan, eli vatsanpeitteiden läpi mentiin istukkaan ja sieltä otettiin näytettä, jotta saataisiin nähdä onko kyseessä 18,21 tai 23 trisomia (downin syndrooma tai muu vastaava kromosomipoikkeavuus). Verikokeiden ja ultran riskiluvuksi saatiin 1:5, huolestutti.. :/
No sitten tuli istukkabiopsian vastaukset ja sieltä kerrottiin, että 18,21 ja 23 trisomiaa ei ole, mutta sukupuolikromosomeissa näyttäisi olevan häikkää. Näin vastaukseksi saatiin, että odotan tyttöä ja tällä tytöllä on turnerin oireyhtymä. Mietin, että häh? Niin mikä? Sitten sain kuulla vastauksia hoitajalta, joka kertoi, mikä turnerin oireyhtymä on. Eli toinen X-kromosomi puuttuu tai on viallinen ja tämä merkitsee sitä, että tytöllä ei tule murrosikä normaalisti ja sitä hoidetaan hormonihoidoilla ja kasvu jää lyhyeksi, ellei sitäkin hoideta hormonihoidoilla. Tämä "sairaus" ei ole vamma, eikä mitään rakennepoikkeavuutta ole. Ainoa vaan mikä tässä nyt mättää on se, että näistä turner raskauksista n. 5% päätyy loppuun asti. Suomessa turner-tyttöjä syntyy n. 10-15, koska suurin osa päätyy keskenmenoon eikä riski katoa milloinkaan raskauden aikana.
Mikäli sikiön turvotus jatkuu tällaisena (nyt siis sikiöllä turvotusta enimmillään 16mm), niin sydän ei kestä kovin kauaa. Toivon vain että huomisessa 3D-ultrassa näkyisi, ettää turvotus olisi alkanut laskea.
Huoli on kova, mutta sitä varten ostin kotiin sellaisen doplerin, jolla voin kuunnella sydänäänet joka ilta ja näin varmistun, ettei sikiö joudu ainakaan olemaan kohdussa kovin kauaa, jos sydän ei enää pumppaisikaan, eikä tulisi itsestään ulos.
Huh, tämä olis meidän toinen lapsi, ensimmäisen sain 16-vuotiaana ja Aada-neiti on nyt 1v ja 7kk, ihana reipas tyttönen, jonka kanssa pitäisi viettää aikaa, vaikka kuinka surettaa. Itse en ole henkilö mielestäni joka saa päättää keitä tähän maailmaan syntyy, joten päätin jo heti tulokset kuultuani, että annan luontoäidin hoitaa tehtävänsä ja näyttää, onko tämä lapsi valmis tänne maailmaan.
Toivottavasti joku jaksaa lukea murheeni ja olisi kiva jutella tosiaan muiden kanssa, jolla olisi jotain samaa kokemusta, mutta heitä on niin vähän.. :/ Jonkunlaista keskusteluseuraa kuitenkin kaipailisin. Huominen jännittää valtavasti, sillä se 3D ultra on ilmeisesti tosi tarkka ja siinä ilmeisesti selviää onko sikiöllä sydämessäkin jotain häikkää, että jos sen takia turvotus jatkuu yhä.. Kaikki on niin avoinna vielä..
Kaikkea olen jo ostellut ja toivon niin kovasti että tämä olisi yksi niistä 5% jotka selviävät syntymään saakka ja sen jälkeenkin :)