Täältä surun keskeltä voisin yrittää purkaa tarinani, joka luultavasti helpottaa omaakin mieltä. Eli eilisessä 3D-ultrassa paljastui, että sikiöllä oli turvotus lisääntynyt ja sitä oli kauttaaltaan 13-26mm. Ihana mies lääkäri, joka puhui niin rauhallisesti ja määrätietoisen kuuloisesti, rauhoitti minunkin mieltäni, vaikka järkytys oli suuri. Äiti oli mukana ja kyseli lääkäriltä kaiken maailman kysymyksiä. Lääkäri vastaili pehmeällä äänellä ja kertoi näin:
Sikiöllä ei tule selvästi esiin munuaisia eikä virtsarakkoa. Kysyin siihen heti itse, että siitäkö turvotus johtuu, ja lääkäri nyökytti päätään. Kertoi siihen perään heti, että jos sikiö pystyisi pissaamaan, turvotuskin alkaisi laskea - no tietenkin kun jären kanssa miettii, jos sikiö vain juo lapsivettä, mutta ei voi pissata sitä pois, kertyyhän se neste sinne elimistöön.
Äitini aloitti taas kyselyn ja kysyi lääkäriltä milloin munuaiset olisi pitänyt nähdä, johon lääkäri vastasi tyynen rauhallisesti: "ne olisivat jo pitäneet näkyä tässä vaiheessa, joskus ne voidaan nähdä jopa raskausviikolla 12" eli kehitys oli selvästi myöhässä. Muut rakenteet olivat kunnossa, mutta aineenvaihdunta ei siis päässy tapahtumaan, joka olisi kaikista olennaisin asia, jotta turvotus saataisiin vähentymään.
Tässä vaiheessa lääkäri ei edes puhunut keskeytyksestä, koska alussa jo heti hänelle kerrottiin, että en millään näin haluaisi tehdä. Kuitenkin siinä aikani katseltuani ja lääkärin todettua asioita, päätin kysyä itse, että jos tämä raskaus keskeytetään tai se itse keskeytyy, niin milloin pystyn yrittämään uutta lasta. Aloin heti miettimään tulevaa, vaikka en tiennyt mitä edessä olisi. Lääkäri vastasi, että heti, kun kuukautiskiertosi alkaisi uudelleen. Olin hiukan helpottunut, ainakaan ei tarvitsisi odotella monia vuosia, että saisin alkaa yrittämään uutta vauvaa, vaikka eihän se ole mitenkään sama asia kuin nyt.
Onneksi äitini oli paikalla. Lääkäri totesi viime hetkellä, että sikiön sydän on myös työntynyt oikealle ja keuhkoissa on runsaasti vettä. Hän oli sitä mieltä, että ei ole kuin näistä viikoista kiinni, milloin nestekertymä painaa sydäntä niin paljon, ettei se jaksa enään itsestään pumpata.
Sitten minä sen päätin, että nyt on parempi keskeyttää raskaus, ettei sikiö joudu kärsimään enään yhtään enempää. Sikiö ei voinut edes liikkua enää kunnolla, kun turvotus oli niin suuri. Soitin perinnöllisyyspoliklinikalle, jossa kävin aikaisemminkin sikiön terveyden tarkastamiseksi. Sieltä sain ajan ensi viikon tiistaiksi, jolloin allekirjoitan raskauden keskeytyksen haku paperit ja ne lähtevät Helsingin Valviralle, joka tekee sitten päätöksen keskeyttämisestä ilmeisesti torstaina ja kun paperit ovat tulleet takaisin Ouluun ja lupa on saatu, niin aloittavat toimenpiteet.
Tiistaina jutellaan vielä lääkärin kanssa, miten keskeytys tapahtuu, ilmeisesti otan jonkun lääkkeen ja joudun ponnistamaan sikiön ulos. Onneksi se ei vielä ole kasvanut kovin isoksi, kun "vasta" rv 17 on nyt ja silloin keskeytyksen aikana varmaan 18-19 viikolla.
Hoitaja myös puhelimessa mainitsi, että jos veristä vuotoa alkaa tulla, niin siihenhän ei mitään lupia tarvii, jos raskaus itsestään menee kesken (mitä toivoisin mieluummin, kuin lääkkeellistä keskeytystä), mutta tätä pidemmälle sikiön taival ei voi jatkua.
Kiitos kuitenkin teille tsempanneille ja peukkuja pystyssä pitäneille, olitte tosi mukavaa juttuseuraa, ja ehkä sitten joskus vielä minäkin saan pikkukakkosen <3 Ja onneksi mulla on tuo puolitoista vuotias Aada, joka pitää mut aina maan pinnalla <3