Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PePa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitoksia tsempeistä :)

Me käytiin siellä Helsingissä sikiötutkimusyksikössä silloin maanantain 14. pv. Pelottii ihan sairaasti mennä sinne. Siellä ultarivat mahan päältä ja totesi että kyseessä on gastroskiisi ja suoli ei palaudu itsekseen vaan pitää leikata sitten syntymän jälkeen. Saatiin kuitenkin luojankiitos hyviä uutisia että tämä on näistä suolitapauksista se ns. parempi. Harvoin tämän lisäksi on kromosomipoikkeavuuksia, rakennevikoja yms. mut suostuin kuitenkin varmuuden vuoksi lapsivesi- ja istukkanäytteen ottoon. Eli menivät isolla neulalla mahanpeitteistä kohtuun ja otti näytteen mistä tutkivat kromosomeja. Ei kiva. Mutta saadaan samalla tietää jo sukupuoli! :)

Tulokset saatiin nyt toissapäivänä (kaksi viikkoa kerettiin odottaa) ja meillä on terveen pojan kromosomit. Ei ollut onnella eikä kyllä itkulla siinä kohtaa määrää kun lapun lukaisin läpi :) Nyt odotellaan että päästään rakenneultraan näkemään pien taas :)

hmm.. siis se minne mennään sitten synnyttämään joskus? :) oon hiukka pihal ku ei mull emistään tollasesta mestasta oo puhuttu, ainakana tolla nimellä :D

Tänään ensimmäinen neuvolalääkäri 13+6. Kohtu kasvanut hyvin ja kuulemma eteenpäin kallistunu et oli kuulemma vaikea löytää kohdunkaula mut löyty vaikka tuntu että turhan pitkään piti etsiä ja ei ollu kovin "helläkätinen" tuo lääkäri että meinasin iha vinkasta vaikka en mielestäni helposti inise. Sydän äänet kuunneltiin ja syke oli 160 ja lääkärin oli vaikea löytää tai hän aina löysi mutta arveli että vauva pomppi siellä nii aina katosi ja piti etsiä uudestaan :D
Laittoivat kanssa mulle lähetteen allergia testeihin ja johonki toiseen verikokeeseen kun meillä on 2 kissaa etten sais niiltä jotain lois tartuntaa tai jtn? Sanoi että on kuitenkin epätodennäköistä että olisin saanut mutta kuulemma hyvä tarkistaa. No nyt on hyvä syy nakittaa mies aina siivoamaan ne hiekat ;D
Tajusin just et multa ei kyl otettu hemoglobiinia tällä kertaa emoticon Oliskohan niitten pitänyt. Toisaalta itteeni ei viel väsymys vaivaa ja kun otan aina aamuisin ton multitabs raskaus tabletin ja siinä on 20mg lisärautaa nii uskon et iha kunnos pitäs senki olla. Mut kai niitte olis kuitenki kuulunu se mitata vai?
Ekalla kerralla oli 133 ja silloin olin syöny tota multitabsia jo jonki aikaa ku tuntu et heittää pääs vaikka vaan makasin ja se sit autto.

Ootteko te muut jotain riskiryhmää kun ootte nyt jo päässeet lääkärin kopeloitaviksi? :P Mulla tosiaan on neuvolalääkäri vasta viikolla 26... 
Ja butter: ei se äitipoli mullekaan mitään sano... :D Eihän mulle siis tule käyntejä minnekään sairaalaan kuin kaksi kertaa ultrien yhteydessä. Tai en tiiä miten noiden lääkärineuvoloiden kanssa sitten tehdään.

Eeehei ainakaan en minä. Kai se riippuu paikkakunnasta. Täälä päin just on näil viikoil eka jos katotaan et kasvaahan kohtu hyvin, mihin suuntaan kallistunut ja ettei ole mitään oireettomia tulehduksia ja seuraava n.26 ja katsotaan että kohdunsuuu on vielä kiinni vai onko esim merkkejä että mahd synnyttää ennen aikojaan ja vika n. 36 jolloin arvioidaan meneeko pari viikkoa vai pitempään synnytykseen.. Toisaalta itse odotan ensimmäistä niin voi olla senkin takia?

Eilen kävin neuvolalääkärillä ja olipa se aika nopea käynti :/ Heti vaan pöydälle ja teki sisätutkimuksen ja sit kuunteli sydänäänet, mut ei ees sanonu, et kuinka nopeeta sydän löi :( sen vaan totesi, että joo, äänet kuuluu ja on normaalit ja kohtu on kasvanu ja vastaa viikkoja. Kaikki ok ja sit vaan ulos... Samalla käynnillä oli myös terkkarillamkäynti ja se oli ihan kiva. Kaikki oli hyvin. Painoa oli tosin lähteny melkein kilo niitten vaa'an mukaan, mut omaa aamupainoa kun oon seuraillu niin sanoin, et kyl se vaan on kilon noussu. Viimeks kun mittasivat niin oli enemmän vaatetta, nyt vaan caprit ja t-paita niin kai se painokin on vähemmän. En minäkään mihinkään riskiryhmään kuulu, täällä vaan on kolme lääkärillä käyntiä ja eka on tässä 14+ viikolla ja sit tais seuraava olla viikolla 26 :)

Multakaan ei meinattu hemoglobiinia mitata toisella neuvolakäynnillä, mutta mittasi, kun erikseen pyysin. Mulla matalat luonnostaan niin kiinnostaa, miten se nyt käyttäytyy. Onneksi oli hyvä, ettei tarvii alkaa syömään rautaa.

Mäkin olin ekalla lääkärikäynnillä 14+0. En kuulu riskiryhmään ja meillä kuuluu se 3 lääkärikäyntiä raskauden aikana. Kaipa tuo on vähä paikkakuntakohtaista.

Kyl taas sai kunnallinen terveydenhuolto pisteet kotiin.. NOT! Voi vittu, minä menin neuvolaa, oli aika klo 10. No olin 15 min etuajassa, ku otin varaa ruuhkaan ja ku pitää kusta purkkiin enneku menee terkkarille. Ni olin siin odotustilassa ku se terkka tulee kysyy et oonks se ja se.. No olen. Joo, no neuvolalääkäri ei oo tullu töihin, eikä oo ilmotellu mitään, ni katotaan sulle uus aika viikon päähän. Olin et mitä helevettii, et iha kiva ku oon töistä lähteny kesken kaiken tän takia ja sit vittu sitä aikaa ei edes ole. Että mua sapettaa!!!!

mä en ees tiiä monta kertaa siihen kauheeseen kopelointiin joutuu tääl :D mut menee näömmäkin eritavalla eripaikkakunnilla ku mul oli tosiaan joskus viikol 12 se, eikä seuraavasta oo tietoa :D

Eri paikkakunnilla eri käytännöt lääkärikäyntien määrien ja ultrien määrien kanssa. Mulla on 2 lääkärikäyntiä eikä tietoa milloin se eka on, varmaan n.vko 26 sitten tms, koska tänään tuli neuvolatädille uusi aika viikolle 22. Käytiin siis aamulla neuvolassa miehen kanssa ja kaikki ok. Sydänääniä ei tahtonut löytyä, kun kaveri karkasi koko ajan. Ihan alkuun hoitsu jo kuuli, mutta meillä meni ohi ja sit pidemmän etsinnän jälkeen kuultiin hetki niitä ääniä. Uus yritys seuraavalla kerralla. Ärsyttää vaan nää alkuajan käynnit, kun ei siellä ny varsinaisesti mitään tietoa saa. Tietty hemoglobiini ja verenpaine, mut ei tosta muuten mitään irti saanut taaskaan. Ens kerralla käydään läpi kelan paperit ja saadaan todistus raskaudesta käteen, niin voi sit alkaa täyttämään lippulappusia ja lähettelemään eteenpäin. Paitsi että haluisin sen uuden äippäpakkauksen, niin tuskin vielä laitetaan papereita vetämään. Kiva täti meillä sentään on :)

siis minä en vieläkää rauhotu tuosta neuvolalääkärin ohareista.. taijan ens viikol sanoo pari valittua sanaa sille, ellei se mitenkää ees selitä miks ei saapunu paikalle tai jos ei ees pahoittele.. Minkähänlainen se lääkäri oikeen on, ei kuulosta kovin vastuulliselta. Kiva ku ootellu kuukauden et pääsis kuunteleen ees niit sydänääniä, ni sit ku pääsen sinne ni "sori, ei sitä lääkärii oo tullu, ni viikol siirtyy aika".

Parempi olla tai kuristan sen!! :D heh no ei nyt sentää. Mut voin kuvitella miltä jostai äidist tuntu, ku se oli kans siel odotustilassa iha tositosi pienen vauvan kaa, ni se käännytettiin myös takas kotiin :O Se nyt kuitenki lähteny pikkusen kaa vartavasten neuvolaa, ni oo ees lääkäri suvaitsevainen saapumaan työpaikalleen saatikka ilmottamaan mitään poissaolostaan...

Joo ei toi kyllä mikään kiva tilanne oo :/ törkeintä tos on, et ei edes mitään ilmottanu. Ja asiakaspalvelumielessä tyhmää että teille vaan sanottiin suoraan ettei tyyppi vaan oo tullu paikalle.

no jopas oli törkeetä.. kyl mua ainaki vituttas turhaan talsia 6kilsaa paikan päälle (varsinki jos huono keli) ja sit ei oiskaan lekuri vaivautunu tuleen ees paikalle >:(

Voi kun te olette kiukkuisia herkästi.. :D

PITÄÄ MUISTAA, että ne lääkärikin on ihmisiä. Siis yhtälailla te ootte varmana, joskus nukkkuneet pommiin herätyskello sammunut/hajonnut tai vastaavaa.

Tai jos lääkäri joutui onnettomuuteen? 

Oikeesti ei kannata olla noin ilkeä, jos toinen jättää tulematta, koska sen elämässä on voinut käydä jtn hyvin kriittistä, eikä se todellakaan oo tilivelvollinen sulle siitä ;) Joten mielummin vaan antaisin olla enkä lähtis huutamaan, kun et tiedä mitä on käynyt.

Vinkki vaan, en pahalla meinaa...

Eihän kukaan nuku vielä klo 10 aamulla. Mutta oikeessa olet ettei se lääkäri ole tilivelvollinen, mutta ei kyllä kovin vastuulliselta vaikuta kun ei edes töihinsä soita miks ei oo saapunu.. Mut tosiaan ei sen terkkarin ois asiakaspalvelun kannalta kannattanu kertoo iha kaikkee, ois vaan valehellu, et lääkäri on sairastunut tms. Niin olisin ymmärtänyt paremmin.. Eipä minuu enää vituta, mut päivällä vitutti kun turhaan ajoin toiselle puolelle kaupunkia kesken työpäivän vaan kuullakseen et lääkäriaikaa ei olekaa et tervetuloa viikon päästä uudelleen. 

Takaisin