Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näit on kyl niiiiin ihana lukea, kun muut on käyny neukkiksessa :) Ja kiitos vastauksesta, oon taas astetta viisaampi. Täytyykin ottaa ens vkolla puheeks toi Th:n kanssa. 

Tänään neuvola rv 37+1

Verenpaineet+pissa ok
Hemoglobiini edelleen 111, tästä eteenpäin syön joka toinen päivä tupla-annoksen rautaa kun ei se tahdo nousta.
Painoa oli nyt tullut viikossa lisää +1150g, edeltävänä mittausvälinä +0.
Turvotus ilmestynyt, selittää osan painonnoususta. Onneksi toistaiseksi vain sormet turpeat.
Mahamörmötti edelleen RT, ei vielä kiinnittynyt pää vaikka oliki jo alempana.
Sf 35,5, sama kuin viikko sitten ja 0,5cm isompi kuin 3vkoa sitten. Taidetaan olla nyt äärirajoilla =D

Viikon päästä sitten uudestaan.

Äippäpolilla kontrollissa RV 36+2

Kilppari ja sokerit arvot hyvät.

Paino alkuraskaudesta +8kg
RR 119/91
Hb 135 (en syö rautaa vieläkään)
Syke 150 ja käytässä oltiin se 20min joka näytti tosi hyvältä.
Liikkeet ++
Pissa puhdas
Turvotus  ++
Tarjonta RT
Paino 3100g
Lapsivesi Normaali

Kohdun suulla ei suurempia muutoksia, lääkäri kuitenkin päätyi siihen että ellei 9.1 menessä ole itsestään tullut niin 10.1 käynnistellään sitte. :) Toki se sanoin että voi tulla koska tahansa ja että liitoskivuista huolimatta pitäis ainakin se tunti päivässä vaan kävellä niin se nopeuttaisi. Lääkäri tosin oli ulkomaalainen TAAS ja hoki vain että "helppo synnytys pieni vauva". Mun mielestä jos painoarvio on yli 4kg ni ei puhuta mistään pienestä vauvasta.... :D No jopa se sieltä itestään lähtis tulemaan. :)

Me käytiin tänään yksityisellä ultrassa, kun näytti hetken siltä etten kerkeä mitään synnytystapa-arviota tai viimeistä lääkärikäyntiä käydäkään neuvolassa näiden joulunpyhien ja muiden kiireiden takia... Kätilö ultrasi ja teki tutkimukset, ja hänen mukaan on tulossa vajaat 3,5 -kiloinen kaveri (tämänhetkinen painoarvio 2100g), eli ei onneksi mikään jätti (kun ei äiteekään iso ole), ja mikä parasta hänen arvion mukaan pitäisi hyvin mahtua syntymään alakautta. Kaikki näytti olevan pikkuisella kunnossa, lapsiveden määrä normaali ja istukka kohdunpohjassa ja "hyvännäköinen". Ainoa ongelma on että tämä meidän vastarannan kiiski on kääntynyt perätilaan, ja laskeutunut jo melko syvälle lantioon (ja siltä on kyllä häpyluussa tuntunutkin). Ei ollut vielä ihan kiinnittynyt, mutta pitää ensi viikolla koittaa päästä neuvolan lääkärille että hän tarkistaa tilanteen pitääkö alkaa kääntämään. Nyt ohjeena oli makoilla lantio ylös tuettuna että painovoima vetäisi kaveria lantiosta pois ja mahtuisi omikseen kääntymään vielä toisin päin...

Susq87: Mä ainakin sain lähetteen sairaalaan synnytystavan lisäarviointiin sillä perusteella, että vauvan syntymäpainoarvio oli juuri tuo noin 4kg. Eikä se tosiaan ole silloin enää mikään pienikokoinen vauva :D Mulla tosin oli vauvan arvioitu paino rv 36+2 3,4 kg et hieman enemmän kuin mitä sulla.

Lääkäri myös sanoi, että ei oo vielä mitään merkkejä et olis tulossa ulos sieltä, mutta ei kyllä mulle ainakaan puhunut vielä mistään käynnistämisestä tai että milloin sellaista aletaan harkitsemaan. Toivon kyllä, että ei menis ihan hirveästi yli kun se vauvahan siellä vaan pulskistuu ja kohta oon sitten punnertamassa jotain 5-kilosta jättivauvaa :D

Hih! nuita painoarvioita kun lueskelin ja muita kuulumisia niin on täällä ttelläkin pieni pelko persiissä tuon vauvan koon vuoks.. vaikkakin kun oltiin 4D-ulrassa n. viikolla 24 niin lääkäri antoi sellaseksi karkeeksi arvioksi sen 3,5 kiloo.. MUT sit tän jälkeen on ilmenny näit sokrujuttuja ja muita niin en mee ihan takuuseen sen lääkärin arviosta.. Kun tosiaan tuo mies on itse painanut sen 5870 g syntyessään.. että ihan kuuskilosta mukulaa!! APUA!  :D

Joo mä ajattelin neuvolassa viel jutella asiata, kun ne sano sitte polilta et jos  ne neuvolassa kattoo että se kasvaa nyt nopeesti niin ne voi laittaa mut aikasemmin sinne. Mäkin siin kauhistelin ääneen moneen kertaan tota paino arviota ja ku nyt tosiaan oli jo sen 3100g. Ni mun puolesta vois jo tulla, kauhulla odotan mitä se on sen reilun 3vkon päästä jos ei itestään tuu ennen sitä. Mut hyvä tietää et viimeistään sit 10.1 käynnistellään. :) Se oli sitä mieltä et mahtuu tulee ku on ollu noita liitoskipuja?! Korvissa soi vieläki että "helppo synnytys, pieni vauva". :D:D:D

Meidän neiti on nyt jotain parikiloinen, että ihan hyvällä mallilla viikkoihin nähden :) (mulla siis aika ihan tammikuun lopussa)

Voi että mua harmittaa kun lääkäri ei sanonut mulle mitään painoarvioita.. Totes vain että aika pienikokoinen kaveri on tulossa, mutta en sitten edes hoksannut itse kyselläkään mitään numeroja! Ja alakertaa kaivellessa kehui vaan että on tosi hyvin tilaa, JOS vauva ei vedä kamalaa kasvusprinttiä. On kyllä kiva kun en osaa kysellä mitään, kun ei ole kokemusta.. No seuraavien raskauksien kanssa mä oon sitten yhtä kysymystä koko ajan neuvolassa ja lääkärillä :)
Katoin muuten tänään peilistä että eipä mun maha näytä siltä että LA on neljän viikon päästä. Mun mielestä mun maha on tosi pieni, eikä se näytä siltäkään että maha olis jotenkin alempana kuin ennen. Onneks on seuraava neuvola jo ens viikolla niin voin kysellä taas tästäkin :)

Mulle sanottiin neuvolassa, että ne ultraa lantion siellä sairaalassa ja ottaa kuvista mittoja, että osaavat paremmin arvioida mahtuuko vauva sieltä. Neuvolan lääkäri sanoi, että varmaan on ihan ok, mutta kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niin hän varmuuden vuoksi laittaa mut noihin jatkotutkimuksiin, ettei sitten tule mitään yllätyksiä.

-heidu-, toi lähes kuusikiloinen vauva on kyllä aika kunnioitettava saavutus :O yhdelle äidille lääkäri oli sanonut sellaista, että se syntymäpaino menee enemmän äidin mukaan ja sitten vasta syntymän jälkeen enemmän isän mukaan - jos yhtään sua lohduttaa :)

pikku_m kyllä lohduttaa täällä kans mies on painanu 5670 syntyessään.. APUA!!! :D

Hitto tuntuu et kaikki on saanu jonkun painoarvion eilen oli lääkäri käynti neuvolassa ja sil oli niin "kiire" kun halus eroo mahdollisemman nopeest minust..

Käynti olli melkeimpä tällänen "onks sulla mitään kysyttävää" "no eipä oikeestaan" "no hyvä kiitos ja näkemiin"

sydänäänetkii kun kuunteli niin laitto sen dopplerin tohon mahalle ja sieltä mitään kerken kuulemaan ni otti jo sen pois, mitään lukuja se ei merkannu korttiin laitto vaa ruksit kaikkiin kohtiin. Sen verran sano ku kysyin painoarviosta että "no ei tämä mikään kääpiö ole muttei mikään jättiläinenkään"  No sehän oli selkee, varsinkin kun tuntuu että kaikilla on pikkasen eri näkökulma siintä et mikä on iso ja mikä pien vauva.

Että tällänen avautuminen :D

Juu, ei ole täälläkään mitään painoarviota saatu... :/ Olisi kyllä mukava saada.
Itse kysyin, että mites tuo synnytys, mahtuuko alakautta ym. Niin sanoi, että pitäisi mahtua, että varmaan ihan normaalikokoinen vauva...

Lapsen syntymäkoko todella periytyy yleensä oman äidin puolelta, eli jos äidilläsi ei ole ollut mitään jätti vauvoja, ei pitäisi tulla tyttärellekään.. :)

Mulle lääkäri sano vkolla 36 että nyt lapsi kasvaa sellai 200g/vko eli noin kilo pitäis tulla lisää siihen sillä viikolla tehtyyn painoarvioon. Ei ne miksikään hirveiksi jättiläisiksi ehdi kasvaa mutta aloin itse tässä miettiä, että kun laskettu aika on kivasti tossa heti vuodenvaihteessa niin paljonkohan tulee valituksia omasta painonnoususta joulun jälkeen  

Siis lähinnä kun noita neuvolakäyntejä on niin usein että ei ehdi turvotukset laskea ja paino tasaantua yhtään...

TOISAALTA, lähteepähän "raskaus"kilot sitten rivakammin kun osa on pelkkää jouluähkyä 

Tänään oli neuvola 37 + 1 Ja kaikki kunnossa

sf 32
paino 0,800g yhteensä tullut 17 kg
syke 145
oma 140/87
¨pissa ok...

Nyt sais sitten alkaa syntyä... Sanoin jo neuvla tädille et en ajatellu ens viikolla enää tulla. :)

Myös mulle sanottiin ultrassa et vauvan syntymäpaino seurailee enimmäkseen äidin puolen kaavaa (äidin oma syntymäpaino ja sisarukset), eikä miehen syntymäpainolla juuri ole merkitystä - kuin vasta sitten syntymän jälkeisessä kasvussa. Aika kunnioitettavia lukemia joillakin - eipä varmaan naurattais viiskiloista mukulaa pusertaa alakautta...

Unohtui tuosta edellisestä tekstistä mainita et meidän vastarannankiiski on tarjonnan lisäksi toisessakin asiassa ittepäinen: Me haluttais tietää sukupuoli mutta rakenneultrassa oli muuten vain hankala asento ja nyt kaverin peba niin syvällä mun lantiossa (plus molemmilla kerroilla vielä pari mutkaa napanuoraa kriittisten paikkojen verhona), ettei vieläkään saanut selvää kumpi on tulossa...

No siis en tiedä miten ne normnaalisti niitä painoarvioita kertoo? :o
Mulla seurataan noiden sokereiden ja kilpparien takia niin kai se sitte on tarkempaa. :o Tiistaina sit neuvola niin pääsee jutustelemaan. :)

Mä "pääsin" tänään (36+4) myös neuvolaan. Edellisestä käynnistä olikin jo kuukausi aikaa (32+3) ja tästä seuraava käynti sovittiin parin viikon päähän. Kovin tiuhasti täällä Turuus ei siis tarkkailla tulevia äitejä, mutta toisaalta en mä tiedä olisko tarvettakaan kun kaikki on mennyt ilmeisen normaalisti. Joskus on tietysti tuntunut, että olis ollut kiva saada vähän enemmän väliaikatietoja miten mennään. 

Vauva edelleen RT, mutta ei vielä kiinnittynyt.
Sf mitta 31
Kohdunsuu kiinni. --> lääkäri arvioi että vauva tuskin tulee syntymään etuajassa
Painoarviota vauvasta en saanut.
Lääkäri myös teki synnytystapa-arvioinnin, joka ei mun mielestä ollutkaan niin epämiellyttävä kuin pelkäsin (ei tuntunut oikein miltään) ja saan synnyttää lähtökohtaisesti ihan normaalisti.

Verenpaine edelleen normaali 112/68
Paino oli laskenut 0,5kg edellisestä kerrasta, jolloin kyllä olikin vähän turvonnut olo. Ei kuitenkaan kuulemma syytä huoleen, kun paino noussut suht tasaisesti (viime kerran isompaa nousua lukuunottamatta) alusta alkaen yht. n.10kg

Influenssarokotteen otin nyt tällä kertaa, kun viimeksi kieltäydyin. Perehdyin vähän enemmän asiaan ja päätin ottaa sen vauvan suojaksi.

Neuvolakäynnit on ainakin mulle aina odotettuja ja nyt oli kiva tietää, että vielä ei tarvitse alkaa jännittää synnytystä ja muuta, vaan voi mitä todennäköisimmin vielä rauhassa hääriä joulupyhät ja uudetvuodet ennen kuin vauva tulee.

Just tultiin neuvolasta (rv 37+3) ja seuraavat tulokset tuli:

Painoa tullu lisää taas sen kilon viikkotahtia. Meillä oli tällä kertaa eri neuvolan täti ja hän vaan sanoi, että mulle on "nätisti" tullu painoa :D sanoin siihen, että eikö olekaan liikaa ja hän sanoi, että kun ottaa mun lähtöpainon huomioon, niin ei ollenkaan. Et kai se sitten on vähän henkilöstä kiinni, että miten he tuohon painonnousuun neuvolassa suhtautuu.

RR 105/86
sf 35
sykkeet kuulu hyvin, mutta ei kirjoittanut mitään lukemia korttiin

tarjonta rt ja kuulemma pää ei enää hirveästi liiku et alkaa olemaan kiinnittynyt

tämä terkkari lisäksi arvioi käsin tunnustelemalla vauvan koon ja sanoi, että hänen mielestään olis edelleen semmoinen 3,4 kg

Aika kummallista, jos ei lääkäri suostu antamaan painoarviota eikä kunnollista lausuntoa edes siitä, että onnistuuko normaali alatiesynnytys. Täällä Helsingissä ainakin pitäisi juuri se 36 viikolla oleva neuvolalääkärikäynti olla se, jolloin kaikilla arvioidaan vauvan paino ja synnytystapa. Ei mulla ainakaan mielestäni ole mitään sellaisia terveydellisiä syitä, että ne juuri mun vauvan painoa alkaisivat syynäämään. Tietty varmaan sillä oli joku vaikutus asiaan kun sanoin, että olin itse nelikiloinen kun synnyin ja sisko lähemmäs viisikiloinen.

Espoossa en ole saannut paino- tai synnytystapa-arviota. Perheneuvonnassa joku äiti siitä kysyikin ja neuvolan henkilökunta vastasi että tuossa 36 viikon lääkäritarkastuksessa lääkäri kyllä tutkii paikat mutta ei välttämättä kerro mitään jos kaikki on normaalisti. Ihmettelen vaan miksei voi sanoa sitä jos kaikki on normaalisti. Ja neuvolatädit ei kuulemma lähde arvailemaan painoa, ainakaan numeroina.

Lääkärineuvola rv 37+0

RR: 107/78 (109/75)
Hb: ei mitattu (viim. mittaus 31+5, ja silloin oli 139 - en ole siis rautaa tarvinnut)
Paino: +233/vko (+350, yhteensä +6kg)
SF: 35 (35)
Pissa ok, kuten aina

Vauvelin tilanne:
Lapsivesi norm.
Liikkeet ++
RT
Syke 145
Paino 3166g

Takaisin