Neuvola- ja ultrakuulumiset

Senna89 toi neuvolassa ultraus on ihan paikkakuntakohtaista. Meidän pienellä paikkakunnalla on neuvolassa ultralaite jota terkkakin käyttää. :) Esikoisen näin ekan kerran ekalla neukkukäynnillä ja se oli sillon joskus viikolla 8-9. Joten oletan että nytkin saan nähdä uuden tulokkaan. :)



Susq87 täällä myös perussairaus, reuma! Lääkityksen aloitan juuri huomenna, turvallisen kylläkin jota voi syödä raskauden aikana. Mutta luulen että seuranta on tiheempää ton reuman takia. Äippäpolilla siis yleensä ultrataan ja tutkitaan vauvaa ja sen kehitystä ettei lääkkeet tms.. ole vaikuttanut siihen mitenkään. Myöskin mun on nyt aluks käytävä kahden viikon  välein verikokeissa.

 
Heippa, täällä jännittää kun varhaisultra aikaistui huomiseksi... lääkärin peruuntumisen perjantailta 3.6... Toivottavasti nähdään huomenna, että pikkuisella olisi kaikki hyvin...
 
Moikka, meil oli pe ultra ja selvis että viikolla 5-6 ollaan kehittyvä raskaus ja kaikki hyvin oli kyllä hieno kokemus. Nuppineulan kokoinen pallero siellä pyöri. :) Muaki jännitti iha hirveästi ja sen jälkeen olin iha pihalla ku lumiukko (innostuksesta). Viikolla 8 on kontrolli ultra jossa pitäis näkyä sydän äänet. En kyl ees tiedä miks he haluavat ultrata mut näin usein. Kun mulla ei oo ollu menkkoja vuoteen ku oon syönyt minipillereitä. Niin sen takia alunperin sovittiin ultra että saadaan tietää kui pitkällä ollaan. Nyt tässä samalla yritän soittaa neuvolaan, pääsispä vaan läpi. :)
 
Varhaisultrassa käyty ja pituus oli 7,7mm CRL ja syke löytyi heti vahvasti :) Ihanaa, siellä mahassa todella joku asustaa :) !! Niin helpottunut olo !  Nyt sitten neuvolaa odottamaan, viikon päästä :)
 
Onneksi olkoon Lumikki84! On varmasti huojentunut olo, kun tietää, että kaikki on hyvin.

Täällä odotellaan kuumeisesti ensimmäistä neuvolaa, johon on vielä aivan liian kauan aikaa. Juhannusviikolle saakka joudun miettimään, että onko kaikki kunnossa tai onko siellä ylipäätään ketään. Tällöin viikkoja olisi 8+5. Onko kellään tietoa, voiko sydänäänet kuulla jo tällöin vatsanpeitteiden lävitse? Neuvolan täti sanoi, että näillä viikoilla voi jo osallistua heidän tarjoamaansa alkuraskauden ultraan, mutta ei maininnut mitään siitä, kuunnellaanko sydänäänet/ultrataanko ensimmäisellä käyntikerralla. Sanoi vain, että nähdäänpä silloin. Puhui kyllä, että ensimmäinen kerta on kuin toimistokäynti, kartoitetaan tilannetta ja täytellään papereita. Mietteissä on se, että joudunko odottamaan tuosta vielä pitempään, ennen kuin saisin jonkinlaista varmistusta tälle kaikelle. Ja kun ensimmäinen neuvolakerta on tuolloin, kerkeänkö saada "ajoissa" ajan ultraan.
 
Siri* kyllä ne neuvolasta pitää huolen että sä pääset ajoissa yleisiin ultriin. Monella paikkakunnalla näyttää olevan nykyään sellainen sääntö että eka veuvolakäynti on vasta viikolla 7-9. Niinkun mullakin. Se on 13.6 ja sillon on  jo viikkoja 9+5.
 
Siri*: Perus-niskaturvotus-ultraahan ei vielä noilla viikoilla (8+5) tehdä, ja jos on puhuttukin alkuraskauden ultrasta, niin minä kyllä ymmärtäisin että neuvolasta tarjoavat jo varhaisultraa tuolloin. Voinhan nyt toki käsittää väärin mutta kyllä minä melkein soittaisin neuvolaan puhelinajalla ja kysäisin että mistä ultrasta mahtoi olla kyse ja pitäisikö siihen tosiaan varata aikaa jo. Tosin on kyllä ihan totta että kyllä ne tätit yleensä pitää huolen että kaikkiin paikkoihin tulee aika varattua hyvissä ajoin, että sikäli kuulostaa vähän hassulta... Noista sydänäänistä kyselin minäkin heti raskauden alussa, ja minun terkka sanoi että heidän laitteillaan sydänäänet on mahdollista kuulla (vatsanpeitteiden päältä) aikaisintaan viikoilla 9+, ja että niitä ei kyllä kauhean mielellään lähdetä kuuntelemaan niin varhain koska ne voi olla vielä vaikea saada kuulumaan. Ettei sitten tulisi turhaa huolta sen takia ettei kuulu, vaikka kaikki olisikin ihan ok.
 
Mulla oli perjantaina eka neuvola. Tuntui jotenkin niin hassulta palata siihen vanhaan tuttuun huoneeseen. emoticon Mulla on kyllä tosi ihana terkkari, muisti minut vielä vaikka ei olla kohta pariin vuoteen nähty kuin ohimennen neuvolan aulassa. Käytiin läpi yleisiä asioita, mitattiin paino ja verenpaine, ja sain pinkan papereita mukaan. Varhaisultra on neuvolassa ensi maanantaina, en millään malttaisi odottaa! Voi kunpa kaikki olisi hyvin. Ultrakäynnin yhteydessä varaillaan sitten myös labra-aikoja sekä np-ultra.
 
Huomenta :) Meillä ois eilen ollu toi varhaisultra, mutta mä livistin siitä.... Tuli yht'äkkiä vaan sellanen olo etten uskalla sinne mennä! En tajuu miks. Totta kai oletusarvoisesti kaikki on hyvin, mutta silti... En tiedä oonko valmis kuulemaan vielä virallisia uutisia suuntaan tai toiseen! Päätettiin, että odotettaan sinne kättärille saakka ja sitten tiedetään varmasti..... Mä oon vissiin "vähän" outo ku en oo tällasesta kuullu aiemmin, mutta laitetaan HORMONIEN piikkiin ;)


 
Hui Tiamiii varmaan ollu aika sekavat tunnelmat eilen?  :D En oo kyl ennen kuullu että joku ois jättäny menemättä varhaisultraan mut kerta se  on ensimmäinenkin. :)



Ihanaa, jotkut ovat jo käyneet neuvolassa! :) Tulkaahan kertomaan kaikki uutisia, ultrista  ja muista.

 
Kävin eilen varhaisultrassa ja siellä toukka köllötti, koko vastasi 7-8 viikon ikää. Kävin edellisestäkin raskaudesta varhaisultrassa varmistamassa että joku siellä on. Nyt en kuitenkaan ollut epävarma, menin silti tuhlaamaan rahaa :D.

Meillä ei neuvolassa ole ultralaitetta ja sydänääniä kuunnellaan vasta  12+ viikoilla. Np-ultra ja rakenneultra tarjotaan yksityiseltä sektorilta ja se on luksusta! Palvelu on mahtavaa, innolla odotan näitä ultria. Joissain kaupungeissa/kunnissa on ultralaite neuvoloissa ja silloin ultrataan enemmän, yleisempää kuitenkin on että ultrataan VAIN 12 ja 20 viikoilla. Tietysti jos jotain tulee niin ultrataan useammin.
 
Eka neuvola käynti takana. Tuntu hurjalta astua sinne sisään ku joka puolella kaikkia vauva juttuja, alko tuntumaan tää asia jotenki todellisemmalta. :) Eka kerta tosiaan oli ihan simppeli täytettiin niitä papereita ja se kyseli kovasti kaikkea, labrat tuli ja PLV. Ja sitte suoraan lähete sinne äippäpolille. 1.5h siellä meni. :) Ja kotiin vietäviksi hurja kasa iltaluettavaa.. Mulla ois ultra ennen juhannusta, jänskättää jo kovasti. :))
 
Eka neuvolakäynti täälläkin nyt takana ja tuntupa ihan turhalle käynnille :(
Yritin kysellä turvotuksesta ja muista jutuista niin kaikki nyt on niin yksilöllistä että pitäis vaan nyt olla onnellinen ja nauttia. Itte pitää kaikki ajat varailla ja saa siis nähä millon pääsen siihen ekaan ultraan...blaah?
 
Neuvolatäti ilmoitti tänään, että ensimmäinen neuvolakäynti sekä lääkärikäynti ovat juhannuksen molemmin puolin. Onkos se lääkärikäynti siis se, jossa ultrataan?
 
Todellisuus ja elämän ihme ja ihanuus iskee tännekin hiipien :D Oltiin toissa päivänä Femedassa Helsingissä varhaisultrassa ja kaikki hyvin TOISELLA alkiolla :D Eli mun raskaus oli alkanut kahdella alkiolla, mutta toinen alkio oli mennyt kesken 6.vkolla :( Tuli hiukan surullinen olo, mutta tärkeintä että toisen sydänäänet olivat vahvat. Kuulin myös että tällainen kaksoisraskaus-alku on hyvinkin yleistä? Eli tämän vuoksi on odotettavissa parin vkon sisällä veristä vuotoa, mikäli toinen sikiöpussi ja alkio poistuvat alakautta. Voivat kuulema ihan vaan kutistuakkin pois, eikä varsinaista vuotoa tule? Onko kokemuksia tästä? Mietin vaan, että kuinka monesti raskauden monia huolestuttava vuoto voi johtua tällaisesta tapauksesta, koska ilman tätä omakustanteista ultraa, ei olisi selvinnyt, että siellä oli toinen... noh,

Selviytyjä-Duudsonimme Femedan gyne arvioi pari päivää vanhemmaksi, kuin neuvolassa sanottiin. Siellä juhannuksen tienoilla varsinaisessa kunnallisessa ultrassa selviää laskettu aika, joka luultavasti muuttuu tuosta ilmoittamastani. No tällasta jännää :D

KAIKILLE ONNEA MATKAAN jA HYVIÄ VOINTEJA!!! :D
 
DumDum mulla on lääkäri sit äippäpolilla ku ultataan, mut mulla nyt on noita perussairauksia ni en tiedä onko käytäntö erilainen. Muuten se mielestäni on sitte tokalla neuvolakäynnillä tai jotain? :)
 
Kiitti! Mä olen niiiin pihalla näistä, enkä tietenkään tajunnu siltä tädiltä kysyä :D
 
Takaisin
Top