Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rv 33+5

Painoa tullut nyt 10kg, edelliskerrasta puoltoista kiloa.
RR 128/83 (137/87)
Pissa puhdas
Hb ei mitattu kun edelliskerralla noussut 122 (109)
Sf 31 (24 ollut viikolla 27+2)
Sydämensyke kuului hyvin ja kehui kuinka nätisti jyskyttää :)
Liikkeet ++
Tarjonta rt (rt), ja sanoi että tuntui siltä että on niin hyvin jo siellä alhana ettei pitäisi enää kääntyä :) mutta kuka tietää.

Synnytystapa arviointi 22.12 ja seuraava neuvola 29.12 ja siitä eteenpäin viikottain :) ja neuvola terkka tänään ilmoitti että hän joutuu siirtymään toiseen yksikköön töihin joten ens kerralla on uus ihminen siellä vastassa. Hyvä etten itkua päästänyt kun olen koko aika toivonut että olisi sama neuvolaterkka alusta loppuun ja lapsen syntymän jälkeen :) Mutta toisaalta, ennemmin näin kun että pari viikkoa ennen laskettua aikaa vaihtuisi ja ei kerkeäsi tutustumaan uuteen terkkaan.

Just_Pam: Vuoto on tosiaan nyt pysyny aisoissa. Tosin iisisti pitää ostaa, nostella ei saa eikä muutenkaan rehkiä. Mut päivä kerrallaan! Ihana on kyl ollu olla perheen kanssa ja etenkin esikon. Tyttö varmistaa koko ajan että äiti on mukana kaikessa! Kova ikävä tainnut tytölläkin olla! :)

Nonni, neuvola takanapäin (35+1) ja tästä lähtien sit käydäänkin joka vko! Ainut vaan et oma neuvolatäti on seuraavat 3 vkoa lomalla! Käytiin vielä ultraamassakin maha-asukkia kun epäilivät sen kääntyneen väärin päin, mutta vallan oikeinhan tuo tuolla asustaa, ihmeellisesti vain kippurassa ja oudossa asennossa... Pissassa ei enää sokeria (JEE, karkkia!!) mutta rautaa pitäis edelleen syödä ja se kun meinaa olla pirun pahaa... Vain kilo tullut lisää viime kerrasta ja pientä vauvaa veikkasivat. Ensi vkolla lääkärineuvola! Sf-mitta oli 32 eli kivasti mennään keskikäyrää pitkin!

Verikokeissa kävin aamusti järjettömän kutinan takia (maha ja selkä lähinnä), ja nyt odotellaan enää tuloksia niistä.. Eilen oli ensimmäinen pvä kun huomasin sormien ja jalkojen olevan turvonneita.. Vieläkin mennään ilman raskausarpia (saan varmaan vimpalla viikolla kaikkien muidenkin edestä näitä...) ja kovasti kehuivat neuvolassa mun kaunista vatsaa, kuulemma ihan vallan mainosmaha, on niin sopiva ja kauniisti tuossa edessä.. Ja tämä lämmitti mieltä, sillä mä oon varmaan ollu tämän palstan pahin pelkääjä tuon mahan kasvamisen suhteen (kun aluksi tuntui, ettei se kasva mihinkään, ei sitten millään!).. Vaikka ei sillä, oon mäkin sortunut jo yhteen mahakuvaan, kaunis toi on munkin mielestä <3 Tänään muutes raskausajan kuvaukseen, IHANAA!

Tulipas säihkädettyä viime yönä. ku yheltätoista illalla alko kovat supistukset, jotka vaan paheni. Oli niin kipeitä ettei tolpillaan pysyny. sit soitin tyksiin ja sanoivat et tulkaa käymään.Me lähdettiin, mut ei ollu synnytys käynnissä ja supistuksetkin laantuivat, sain supistuksen esto lääkettä ja ultrattiin. Vauva on nyt 2,5kg arvion mukaan ja kohdunkaulallakin oli hyvin pituutta.Toivot seuraava kerta on sit oikea ja vast tammikuussa. 

Sarppiainen: huhhuh, kylläpä teidän pieni osasi pelästyttää! onneksi tilanne kuitenkin rauhoittui ja vauva jatkaa vielä vähän aikaa kasvuaan turvallisesti mahassa :)

mun neuvolakuulumisia rv 35+5:

pissa puhdas, ei proteiinia eikä sokeria
RR 132/81
Paino +540g/vko (eli nykypaino 78,8 kg, painoa tullut raskausaikana n. 15,8kg)
vauvan liikkeet ++
Vauvan syke 155+
Tarjonta: RT
Kohdunpohjan korkeus 33cm.

nyt oli sit se lääkärineuvola, kohdunsuu on kiinteä ja kiinni, pituus 3cm. lääkärin mukaan vauvan pää on laskeutunut tosi alas (ja sen kyl on huomannut). lääkäri arvioi, että "pieni ja sievä vauva tulossa ja mahtuu syntymään alateitse, kunhan nyt vaan pysyy oikeassa asennossa".

keskiviikkona menen vielä vasta-aineseurantaan, siitä tulee tulokset myöhemmin. jatkossa mullaki neuvolakäynnit viikon välein.

Sarppinen:Hui ootte pelästyny, mut onneksi pysyi vielä kutenkin. Vaikka ilmeisesti 34 viikon jälkeen alkaa olla ihan hyvät viikot mutta mielellään tietenki täysaikanen vauva:)

Täällä myös neuvola takana ja kaikki ok:) Mitä nyt painoa tullut vähä  turhan paljon mut se nyt on mitä on. sf-mitta menee yläkäyrällä niinku kokoajan mutta en siitä huolissani on kuitenki käyrien sisällä.Nyt alkaa olla neuvolat viikon välen paitsi ei ens viikolla kun mulla on se äippäpolkäynti mitä jo kovasti odotellaan:)

Ensi kerralla on kuulemma tuuraaja kun oma neukkutäti lomalla ja sanoiki sit et nähdään ens vuoden puolella joko täälä(neuvolassa)tai teillä(jos vauva jo syntynyt tulee kotikäynnille)ja totesin sit siihen et tovottavasti meillä:D Valmis olisin kyl synnyttämään heti tammikuun alussa tai vaikka ennemminki.

Meillä myös neuvola takana, piti olla jo viime viikolla mutta peruuntui terkan ollessa sairaana. Nyt oli ihan uusi terkka ja vaikutti tosi kivalta, otti isääkin mukaan keskusteluun ihan erilailla kuin aikaisemmat.

Vkot 37+1
Paino +292g
RR 113/79
Proteiinit vilkutti taas mutta valkovuodosta johtunee edelleen
Hb nyt vihdoin noussut vähän 119
Sf 32
Syke +135

Ens maanantaina jo seuraava käynti. Terkka sanoi siihen vielä lopuksi että viimeistään viiden viikon sisällä se syntyy, kuulostaa kovin pieneltä ajalta  Jotenkin tätä ei vieläkään osaa sisäistää, apua!

Heii, mikäs toi synnytystapa arviointi on? 
Mulle ei oo puhuttu mitään tollasista, onks se kaikilla ollu? Mun neuvola peruttiin taas, ja vast ens vkolla pääsen taas..

Inc: Synnytystapa-arviointi on se, jossa lääkäri tutkii sisätutkimuksella onko vauvalla mahdollisuus syntyä alateitse vai tarvitaanko sektiota :) En osaa sanoa onko se kaikissa neuvoloissa, mutta itse kysäisin sitä tänään ja mulle se tehdään torstaina :)

Täälläkin tänään rv 34+5 neuvola :)

Painonlisäys +910g ja sitä kertynyt yhteensä tähän mennessä reilu 10kg 
Turvotus +
RR 129/78
Pissa puhdas
Hb 128
Sf 32.5
Tarjonta RT ja pieni on laskeutunut jo aika alas
Syke +145-150
Liikkeet ++

Torstaina onkin sitten lääkäri-aika ja tehdään synnytystapa-arviointi samalla. Vauva on mukavasti keskikäyrällä, mutta on pienikokoinen joten odotettavissa ei ole kuulemma kovin isoa vauvaa :) 

Hei,

täällä käyty Lääkärineuvolassa tänään viikot 35+4:

Paino: +/- 0g/vko eli yht. 7,6 kg alusta Viimeksi 467g/vko, hieman kyseltiin maistuuko ruoka ym. ja olen kyllä herkutellutkin aikas lailla, joten en sitten tiedä, mutta kuulemma vaavilla kaikki hyvin kun kasvaa.
Turvotus: -
Rr: 126/84 alapaine hiukan koholla, mutta ei kuulemma huolta.
Virtsa: puhdas.
Hb: 134
Kohdunpohjan korkeus: 32
Kohdunsuu: 3cm ja kiinni, mutta pehmeähkö, ei ole onneks tapahtunut muutosta kaksiviikkoiseen tilanteeseen. Lääkäri arveli nyt, ettei syntyisi etuajassa, kuten viimeksi pelättiiin.
Syke: 150
Tarjonta: RT
Liikkeet: ++

Mitään synnytystapa-arvioita ei erillistä tehty, muuta kun kysyin, niin kuulemma pitäisi onnistua alatiesynnytys ihan normaalisti. Painoarviota vauvasta ei myöskään saanut...

Nyt sitten viikoittain neuvolakäynnit.

Tänään oli käynti synnytystapa arvios ja ei ollut mitään estettä normaalisynnytykselle.Kysy mult että haluanko sektion vaiko synnyttää normaalisti ni oli tyytyväinen ku vastasin että normaalist tietenkii.
Rv 37+0
Kohdunsuu:2cm,auki sormelle.Pehmeähkö.
Tarjonta:RT
Liikkeet:++
Painoarvio:2625g

Tänään oli neuvola ja synnytystapa arviointi.
Massussa kaikki hyvin. Synnytys alateitse, ei mitään estettä normaali synnytykselle.

Rv 37+0
Kohdunsuu: 2cm, kiinni, mutta pehmeähkö.
Tarjonta: RT, mutta ei kiinnittynyt
SF: 33
Liikkeet: ++
Syke: 140+
Painoarvio: 2,9 kg

Tasan kolmisen viikkoa (21 päivää) laskettuun aikaan, jänskättää!
Sairaalakassi on pakattu ja kaikki vauvan tarvikkeet hankittu emoticon

Mulla oli eilen neuvola rv 35+3

Rv 35+ 3 (34+5)
Sf  29 (29)
Tarjonta RT (RT)
Syke 140 (130)
Liikeet ++ (++)
Turvotusta ++ (+)
Paino + 1400 (+375)
RR 140/85 (133/79)
Pissa ok (ok)

Turvotusta huomattavasti, ja verenpaine mitattiin kahdesti  ja tuo 140/85 on se "parempi" versio. Vähän pelottelivat mahdollisella raskausmyrkytyksellä, kun painokin taas noussut noin kovasti ja verenpaineet nousseet.
Samalla oli lääkärikäyntikin, ja lantio on ok alateitse synnyttämiseen, kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni (aiemmin ollut kiinteä ja kiinni) ja pituus pienentynyt kahteen senttiin. Lääkäri ei sanonut mitään tuosta mun sf-mitasta, katoin että teillä kaikilla muilla on se normi, eli yli 30 senttiä, mulla ei oo kasvanut kolmessa viikossa kuin sentin?? En tosiaan huomannut kysyä tuosta mitastakaan mitään, kun lääkäri ei sanonut mitään ääneen, kirjoitti vaan korttiin jonka luin vasta autossa. Vauvasta ja sen koosta en saanut mitään numeroita, mutta kuulemma aika pieni poika olis tulossa, kysyin että liianko pieni, mutta kuulemma silti normaalin mitoissa mennään.

brainfreeze:
Minulla oli viimeksi laskenut ja nyt sitten taas kasvanut ja kasvaa nyt keskikäyrällä, kun silloin aiemmin mentiin yläkäyrällä. Lääkäri selitti minulle sen sillä että, maha on laskeutunut.. ehkä sinullakin laskeutunut, jolloin käyrä ei kasva välttämättä. Ja toinen asia, tuohon käyrään ei kuulemma kannata ihan hirmu tarkkaan tuijottaa, on aika herkkä mittavirheisiin, varsinkin kun on eri mittaajia :)

Joo, no mulla tuntuu että joka kerta on eri terkka paikalla (oli pakko laskea kortista: 9 neuvolakertaa ja 5 eri terkkaa), ja kolme lääkärikäyntiäkin on ollut, ja joka kerralla eri lääkäri! Ei vissiin ihan normaali käytäntö, mut meidän terveysasemalla on ollut ilmeisesti joku rutto tai jotain että jokainen on vuoronperästä kipeenä...  Mut kyllä tän kertainen lääkäri sanoi että vauva on aika matalalla jo, että ei sinänsä ihme ettei sf-mitta kasva, mutta silti pistää murehduttamaan kun eka lapsi kyseessä. Vaikka kyllähän lääkäri olis sanonut jos jotain erikoista olis ollut! :)

Juu onpa hurjasti ollut sinulla eri porukkaa.. :( Siskoni on lääkäri ja sanoi juuri minulle tässä noista Sf-mitoista, kuinka epätarkkoja ovat, mutta ymmärrän huolesi, ensimmäistä odottaessa kaikki murehdittaa. Täällä myös esikoista odotetaan ja tuntuu että kaikki pienikin poikkeava on kysyttävä joltain.. Mutta kuten sanoit, kyllä lääkäri olisi sanonut, jos olisi huolissaan :)

On tosiaan ollut paljon vaihtelua noissa neuvolakäynneissä, tuntuu että joka kerta pitää selittää alusta alkaen uudelleen kaikki, kun joka kerta on eri tyyppi vastassa. Varsinkin näin loppua kohden olis kiva kun sais samalla hoitajalla käydä. Meidän oma hoitaja on tosi kiva, harmi että silläkin on ollu melkein joka kerta joku harjoittelija mukana kun oon onnistunut pääsemään hänen vastaanotolleen. Eikä harjoittelijan läsnäolo sinänsä mua haittaa, mut huomaan että tollasilla kerroilla mulla unohtuu kysyä useimpia asioita joita oon pyöritellyt mielessäni, helpommin tulee keskusteltua kun ollaan oltu kahden kesken.

brainfreeze: täällä sf-mitta viime viikolla oli 28 joten pienempi kuin sulla. Sillon viikkoja oli 35+1. No, täällä onkin todella pieni tyttö tulossa, mulla selittänee vauvan koko myös tuon mitan pienuuden. Ja tosiaan, sit ku vauva laskeutuu, ei mitta välttämättä nouse.

Joo, Hemppa, meilläkin on tulossa aika pienikokoinen vauva (ainakin eilisen kokoarvion mukaan) ja lisäks se tosiaan on kuulemma jo aika alhaalla, että ehkä mä en sit enää stressaa tolla mitalla :) Eipä mieskään oo mikään jättiläinen syntyessään ollut, 2,5 kiloinen ja mä oon ollut sen reilun 3 kiloa.

Takaisin