Neuvola- ja ultra käynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ajattelin syödä viikottain mustaamakkaraa, siinä pitäis olla kunnolla rautaa :p
Kaikki ei tietty tykkää, mut on mun mieskin on oppinu syömään mun kanssa ollessa :)

Joo mulleki neuvolatäti sano et voin alottaa jos haluan esim syömäl joka toinen tai kolmaspäivä niit tabletteja, mut en nyt koe tähän hätää et tarvis samantien apteekkii juosta :D

Mut ei se neuvolatäti kyl sanonu muuta ku et ei välttämät kuitenkaan oo viel tarve ku ei se niin alhanen oo, mut ei se sanonu mitään ettei sais alottaa

Rauta ainakin lisää ummetusta.

Iso huokaus, nyt on niskaturvotusultra ohi. Kaikki olikin oikein mallikkaasti, kaveri mylläsi ihan hilllittömästi siellä eli sangen vilkas liikkuja. :smiley-bounce005 Koko vastasi muutamaa päivää vanhempaa (nyt rv. 11+1 ja koko vastasi 11+5). Pituus oli 48.63mm. :Heartpink
Niskaturvotusta ei juurikaan ollut, arvo oli 0,90 ja down riskiluvuksi tuli 1:37000. 13 ja 18 -trisomian riskiluku oli pienin mahdollinen eli 1:100000.
Varattiin samalla jo rakenneultra-aika, se ois sit 16.10 eli ois viikot 21+1.

Jokohan uskaltaisi vähän hengähtää. :rolleyes:

Ai mä oon taas kuullu et siit menis maha sekasin :D ja vissii siit saattaa joillekki tulla huono olo..

Se on niin yksilöllisestä. Voi mennä ummella tai ripulille kummin vaan rautalääkkeestä ja osalle ei taas tee mitään. Muutakuin värjää ulostetta.

Meillä oli kans nt- ultra tänään. Ikävä kyllä huoli ei meidän kohdalla helpottanut. Niskaturvotus oli ok, mutta kun raskaus oli ilmeisesti alunperin kaksoisraskaus, ei voida verikokeiden tuloksiin luottaa. Hematooman tilanne ei ollut parantunut vaan muuttunut entistä mutkikkaammaksi. Kohdusta löytyi aivan istukan reunasta jotain arpikudosta joka on pingottunut kohdun yläosassa kohdun seinämästä toiseen. Sen sisällä näkyy veren virtausta, eikä tiedetä mitä tapahtuu jos se kohdun kasvamisen myötä napsahtaa poikki. Vaurioittaako esim istukkaa?!? Onneksi tuli olo, että tutkittiin huolella. Ensin kätilö lähes puolituntia ja sitten vielä paikalle hälytetty lääkäri reilu vartin. Rakenneultraa siirrettiin viikolla aiemnaksi, kehoitettiin elämään tavallista elämää (?!?), mutta hakeutumaan herkästi päivystykseen jos kipuja tai vuotoja ilmenee. Itkua on käynti aiheuttanut ja on entistä vaikeampi nauttia tästä raskaudesta kun pelko varjostaa...

Tsemppiä Kuplakameli! Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Ainakin nyt varmaan pääsee helpommin tutkittavaksi ja seurataan tarkemmin kun on tiedossa noi!

Voimia KuplaKamelille!
Mainitsit, että teillä ollut alunperin mahdollisesti kaksoisraskaus, niin verikokeiden tuloksiin ei voi luottaa. Pystytkö kertomaan, että hälyttikö ne sun arvot jotenkin? Onko sulla tietoa milloin mahdollisesti se toinen kaveri on luovuttanut tms?

Tuolla jo aiemmin kerroinkin, että olen itse ollut huolesta sykkyrällä nyt pari päivää, kun kuulin terkalta mun veriseulojen arvot. Ne on todella huolestuttavan alhaiset mitä nyt oon ymmärtänyt kaiken tutkimiseni jälkeen. (Vaikka ei kai niitä pitäisi ihan suoralta kädeltä tulkita ilman sitä jotain laskukaavaa mihin tulee muitakin arvoja.) Tuosta KuplaKamelin viestistä vaan alkoi raksuttaa, että voisiko mullakin vaikuttaa noihin arvoihin se, kun alunperin mulle laitettiin kaksi alkiota kohtuun ja epäilys on että toisen alkion taival katkesi viikolla kuusi aiheuttaen laajan hematooman kohtuun. Mutta joo.. vaikea näistä on tietää miten se sitten vaikuttaisi niihin arvoihin: ylentävästi vai alentavasti jne.. Mutta pitää ehkä ottaa tämä asia sitten nt-ultrassa esille, jos alkaa näyttää hälyttävältä.

En oo nähnyt niitä verikokeiden tuloksia, mutta ymmärsin että on mahdollista että aiheuttaisivat vääriä laskentatuloksia. Eli tälläerää mennään pelkästään tiedolla että niskaturvotus 0,9mm on normaali.

ainakin noissa sikiöseulontaoppaissa mitä luin, oli just siitä että ne testit ei sovellu monikkoraskauksiin. Sitä ei lukenut että miksi. :D

Mä en varmaan edes tullut sanoneeksi neuvolassa, että mulle alunperin laitettiin kaksi alkiota kohtuun ja varhaisultrassa epäilivät toisen menneen kesken. Mun oli alunperin tarkoitus antaa/näyttää tayssista saamani lääkärin sanelu terkalle, mutta ei sitten tullut näytettyä. Mainitsin vaan, että on ollut vuotoja ja varhaisultrassa nähtiin hematooma kohdussa. Jälkimmäisellä käynnillä tayssissa käskivät kyllä ottaa nuo lääkärin sanelut mukaan sinne ultraan, että voivat sitten ainakin katsoa mihin suuntaan se hematooma on mennyt.

Hitsi, mä en ole lukenut mitään seulontaoppaita kuin ehkä vilaukselta jossain vaiheessa netistä ja terveydenhoitajakin vaan läväytti yhtäkkiä kysymyksen pöytään, että ootteko aatellu osallistua näihin seulontoihin. No, siinä vaiheessa oli vähän semmonen öö-olo, kun ei ollu hirveesti tietoa asiasta. Tiesin sen verran, että siihen liittyy ne verikokeet ja ultra. Verikokeisiin olis pitänyt mennä joka tapauksessa ja ultraan tottakai halusin, niin aattelin, että kai se seulonta menee sitten siinä samalla. Eipä tullut sitten sen pidemmälle sitä asiaa ajateltua ennen kuin nyt alkanut tuntua, että haluanko mä edes tietää niitä riskilukuja jne...

Mulle tuli kaikesta huolimatta netpostiin eilen illmoitus että seulojen tulokset ei anna aihetta jatkotutkimuksille. Eli ilmeisesti jotain vertailuja kaikesta huolimatta tekivät...

KuplaKameli, voi että, ei varmasti oo helppoa kun tulee taas uusi asia mikä murehduttaa, onneksi tälläisiä asioita seurataan tarkasti ja mene herkästi näytille jos olo on yhtää sellainen niin olo huojentuu.
Oliko hematooma pysyny saman kokoisena vai oliko suurentunut?

Mä en pyyli osaa tosta hematooman koosta sanoa. Kovasti siellä mittailivat mutta ääneen eivät sanoneet. Ehkä se kantapalvelusta voisi löytyäkin....

Kuplakamelille voimia <3 toivotaan että hematooma pysyy aisoissa tai häviää itsekseen. Tai vaikka vuotelis pikkuhiljaa pois. Mun siskolla oli 4kk kun oli raskaana niin paha hematooma, yöllä oli herännyt kun alko veri valumaaan aivan hanasta ja lääkärissä eivät osanneet sanoa että selviääkö sikiö. Mutta selvisi ja n. kk takaperin syntyi terve poika :)
Ja kyseinen hematooma oli sitten hävinnyt käsittääkseni pikkuhiljaa omiaan pois.

Ensimmäinen ultra+lääkäri oli tänään aamulla ja oli kyllä jännä kokemus meikäläiselle, kun en yhtään tiennyt mitä odottaa. :D
Vauva pyöri ja liikkui kivasti, niskaturvotus normaali ja muutenkin kaikki hyvin.
Aamulla rv oli vielä 12+6 ja laskettu 17.2., mutta tänään ne sitten muuttui melkein viikolla. Eli vauvan koko vastasi 13+4 ja nyt laskettu 11.2. Kokoa vauvalla 73mm. :)

Kuvia sain mukaan 12kpl, monesta kuvakulmasta. Yhdessä pelkkä jalka, josta erottuu kaikki 5 varvasta. <3 Lapsen kummiksi jo nimetty kaverini, joka oli mukana, oli ihan ihmeissään, kun sain niin monta kuvaa mukaan. :D

Aika rakenneultraan varattiin 29.9., mutta en tiedä yhtään maltanko odottaa sinne asti, että tiedän kumpi tulossa. 4D-ultra kiinnostaa muutenkin, niin täytyy tässä katsella jos olisi varaa. :)

Täällä käyty np-ultrassa ja kaikki hyvin :) vastas hyvin kokoa joka tänään 12+0 joten LA ei muuttunut :) muuten kaveri vaa nukku, mut kerran hypähti ja oli oikee käsi ojossa :) olin yllättyny ku ultrattii vatsan päältä vaikka ohjeistukses oli et alakautta. RU on sit 5.10.

Takaisin