Neuvola- ja ultra käynnit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Okei, kiitos selvennyksestä :) en ookkaan tohon tukiviidakkoon vielä kunnolla tutustunut...
 
NT-ultra takana ja siellä se Vempula veteli jonkinnäköistä kamppailulajiharjoitusta koko ultran ajan. Potki ja sätki niin ettei meinattu millään saada selvää kuvaa. Turvotusta vain 0,5mm, laskettu aika siirtyi vajaalla viikolla eteenpäin eli nyt olis 24.2. Olen kyllä tosi helpottunut!
ImageUploadedByVau Foorumi1438863663.121199.jpg
 
Kannattaa joka tapauksessa hakea sieltä Kelasta sen viimisen 6kk perusteella ellei sitten oo IHAN varma ettei oo tulot noussut sitä 20%. Mulla on pari kaveria, jotka oli ihan varmoja ettei oo noussut tarpeeks, mutta oli sitten kuitenkin. Mä ite laskin, että mulla ois jäänyt tosi reippaastikin se nousu siitä rajasta, mutta yritin silti miehen käskystä. Mulla ei ollut noussut tarpeeksi, mutta se jäi ihan jostain parista satasesta kiinni....eli aina kannattaa yrittää :)
 
okei, täytyy siis yrittää... :)
Mulla onneks palkka nousi n.70€ heinäkuussa, toivottavasti olis riittävän suuri ero tohon 2013 vuoteen...
Mä kyllä aiemmin koitin laskeskella tota muutosta ja alle 20% jäi... Mut yrittänyttä ei laiteta! :) Eli täytyy yrittää...
Miehellä sama homma isyysrahojen kanssa, se kun vasta viime vuoden lokakuusta asti on ollu säännöllisesti töissä. 2013 oli opiskelija ja pätkätöissä. Tosin sillä nyt 99% varmuudella onkin suuremmat tulot. :)

Muuten tietääkö kukaan, milloin tai miksi maksetaan äitiysloman aikana palkkaa jollekin?
Kelan sivuilla kun lukee näin: "Kun äitiyslomasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta. Jos saat äitiysloman ajalta palkkaa, Kela maksaa äitiysrahan siltä ajalta työnantajallesi."
 
Voikoa sen äitiysloman aloittaa vasta ensi vuoden puolella vaikka oisi laskettu aika helmikuun alussa? Jos siitä vaan hyötyy rahallisesti? Itellä parhaimmat tulot ollut viimeksi 2013. 2014 vaihdoin työpaikkaa jolloin tulot laski ja nyt tänä vuonna taas nousseet, mut ei kyl vuoden 2013 tasolle. Eli onneksi pääsen aloittaa äitiysloman 31.12.2015 (LA 6.2).
 
Jotkut työnantajat maksaa palkkaa äitiysloman ajalta. Esikoista odottaessa olin työnantaja maksoi palkan 72 äitiyslomapäivältä. Eli tuolta ajalta sain palkan ja Kela maksoi työnantajalle ja 73. päivästä eteenpäin sain Kelan äitiyspäivärahaa.
 
Voikoa sen äitiysloman aloittaa vasta ensi vuoden puolella vaikka oisi laskettu aika helmikuun alussa? Jos siitä vaan hyötyy rahallisesti? Itellä parhaimmat tulot ollut viimeksi 2013. 2014 vaihdoin työpaikkaa jolloin tulot laski ja nyt tänä vuonna taas nousseet, mut ei kyl vuoden 2013 tasolle. Eli onneksi pääsen aloittaa äitiysloman 31.12.2015 (LA 6.2).

Siis äitiyslomahan täytyy aloittaa 30 päivää ennen laskettua aikaa. Eli ei voi jos on ennen 7.2. la. (?)


No tuskimpa kaupunki maksaa palkkaa äitiysloman ajalta... -.-' Eli äitiysrahoilla mennään. :D
 
Hei jee, vissiin edelleen maksetaan, mikäli nyt tulkitsin vakuutuskassan sivuja oikein... :)
 
Siis kela käsittääkseni vertailee noi tulot kuitenkin että onko paremmat tulot nyt vai sillon 2013 :) mut joo on kyllä sieltä ja syvyyksistä tuo systeemi nyt itteni kohdalla.. periaatteessa ku ois ollu ovis viikon myöhemmi ni ei tarviis murehtii tätä >:(
 
"Kun teet hakemuksen asiointipalvelussa, näet viimeksi verotuksessa vahvistetut tulosi sekä tiedon, paljonko tulojen tulisi olla, jotta voit hakea päivärahaa 6 kuukauden tuloilla."

näin näköjään lukee kelan sivuilla.. :)
 
Aivan, mulla vaan eilen ku kävin niin ku sanoin että pitää mun vertailla niitä niin hän tokas että he hoitaa sen. Toki varmaan tarviivat ne tuloliitteet siihen mutta kuitenkin :)
 
Ihania uutisia teillä tuolta np-ultrista :Heartpink

Mä olin ultrassa taas alkuviikosta, yksityisellä kävin kun huoletti tuo tilanne tua alakerrassa. Pikkuiselle kaikki oli hyvin, vastasi rv 11+4 vaikka kyseisenä päivänä taisi olla 10+5 mutta ei muutettu sitä vielä mihinkään kun käyn sitten np-ultrassa parin viikon päästä.

Sitten tuli taas "huolestuttavia" asioita kun lääkäri huomasi kohdussa myös hematooman mitä ei viime ultrassa ollut, luultavasti viimeisen vuodon seurauksena tullut ja tosiaan se istukka asustaa siinä kohdunsuun päällä niin siitä johtuvaa se on. Hematooma on nyt 1cm kokoinen, eli ei mikään iso mutta olemassa kumminkin. Tuli saikkua np-ultraan saakka ja sielä katsoo sitte vielä lääkäri ultran jälkeen tuota hematoomaa, luultavasti pitää siitä sitten olla seuranta linjalla. On kyllä niin ärsyttävää pelätä näitä juttuja mutta ei voi nyt mitään :(

Niin ja mulle saapui doppleri tänään postissa ja mieskin pääsi ensimmäistä kertaa kuuntelemaan sydänääniä, ihanaaaaa :Heartpink
 
Hassua, miten eri tavalla tohon hematooma-asiaan suhtaudutaan. Mulle vaan tayssissa ilmoitettiin, että iso hematooma on ja tulee vuotelemaan todennäköisesti viikkoja. Yksi kontrolliultra oli viikon päästä ja sitten sanottiin, että turha tätä enää on kontrolloida. Jos tulee kunnon oireita, niin sitten otat ite yhteyttä. Sairaslomasta tai muusta kukaan ei puhunut mitään. Tosin olin silloin lomalla ja ihan itse päättelin, että parempi ottaa rauhallisesti. Mun hematooma oli alussa noin 3 x 5cm, että ihan reilu.

Mä oon ollut nyt huolesta sekaisin. Ehkä turhaankin... Sain eilen terkkarista veriseulojen arvot hcg:n ja papp-a:n ensi viikon np-ultraa varten. Arvot olivat molemmat tosi alhaiset (omien tutkimusteni perusteella) ja aloin tietysti pelkäämään, ettei kaikki ole kunnossa. Ymmärsin kyllä, ettei nuo arvot yksistään kerro kai paljon mitään, kun ne pitää asettaa johonkin laskentakaavaan mihin tulee paljon muitakin arvoja mm. niskapoimuturvotuksen määrä, ikä, paino jne.. Ja ilmeisesti noiden lukujen suhde on tärkeämpi seikka kuin se kuinka suuret ne absoluuttisesti ovat. Mutta, mutta.. kyllä tuossa äsken jo itkut tirautin, kun tätä asiaa panikoin ja yritin miehellekin selittää. Kunpa nyt pystyis olemaan turhaan stressaamatta ensi keskiviikkoon saakka, jolloin sitten kuullaan "virallinen" totuus. Mä toivon niin paljon, että pienellä olis kaikki hyvin. <3
 
Maiku2, niin onko sulla nyt se hematooma? Ootko vuotanu kuinka? Mulla oli reilu viikko sitten 4-5 päivää vuotoa ja tosiaan istukan paikka luultavasti sitä aiheuttaa. Onko sulla istukka missä? Mulle sanottiin ettei painavia nostella eikä riuhtasuja/kiertoliikkeitä tehdä. Näitä liikkeitä ambulanssissa taatusti tulee.
Toki toisena vaivana on nämä oletettavat supistukset/paineentunne alakerrassa, mitä taas saattaa tuo istukka tehdä. Vähän kun reippaammin käveleekin niin tunne tulee vatsaan :(


Varmasti ne sun arvot on just hyvät sinne kaavioon, täälä ei edes anneta niitä etukäteen, varmaankin sen takia kun sitte odottaja saattaa pelästyä ja tulkita niitä itsekseen. Odottele nyt rauhassa sinne np-ultraan :Heartred
 
Mulla oli/on kans hematooma. Vuoti vk 8 niin paljon et olin varma keskenmenosta. Mut laitettiin raskaan työn takia saikulle. Sitä oli 3vk ja nyt 2vk lomaa perään. Huomenna olis nt-ultra niin selviää tilanne paremmin. Kerran on neuvolan ultralla tilannetta katsottu mutta ei löytynyt kun reipas kaveri vilkuttelemassa. Lääkäri kyllä sanoi ettei neuvolan vehkeillä varmaan näy vaikka oliskin vielä siellä. Mulla se hematooma löyty ekan kerran rv7 ja sillon se oli jotain 1,5x4cm. Mutta runsaiden vuotojen jälkeen oli enää 1,5x1,5cm.
 
Maiku2, niin onko sulla nyt se hematooma? Ootko vuotanu kuinka? Mulla oli reilu viikko sitten 4-5 päivää vuotoa ja tosiaan istukan paikka luultavasti sitä aiheuttaa. Onko sulla istukka missä?

Mulla oli viimeksi ultra 2 viikkoa sitten (silloin oli vkot 9+3) silloin hematoomaa oli vielä noin 4cm x 3cm eli se oli reilussa viikossa pienentynyt siitä 5cm x 3cm:sta tuohon. Silloin lääkäri sanoi, että vuotaa todennäköisesti vielä useamman viikon ja niinhän se on vuodellut lähinnä ruskeaa tuhrua lähes päivittäin, niin että pikkuhousunsuojaa pakko pitää jatkuvasti. Tää mun episodi alkoi jo rv 6. Silloin tuli oikein reiluina lorahduksina punaista verta parina erillisenä päivänä useamman kerran ja sen jälkeen sitten ollut sitä ruskeaa tuhrua, välillä enemmän välillä vähemmän. Niin kauan kuin vuoto pysyy ruskeana eikä oo runsasta eikä oo kovia kipuja, voi kuulemma seurata tilannetta. Ensi viikolla tosiaan olis se np-ultra, että siinä sitten taas näkee mikä sen hematooman tilanne on.

Istukan sijainnista ei oo ollut puhetta, mutta lääkäri sanoi sillon pari viikkoa sitten, että tuo hematooma sijaitsee sikiön/alkion alla eli ilmeisesti alkio on sitten jossain kohdun yläosassa. Mulla epäiltiin hematooman syyksi keskenmennyttä toista alkiota.
 
Toka neuvola takana ja hyvin mielin voi oottaa maanantain np-ultraa ku pääs samal kurkkaa pikku kaveria :) labrat oli ok, niiltä osin kun ne otettiin ja hemoglobiini oli tullu vähä alaspäin mut ei vielä tarvii rautalisää, paitsi jos haluan voin alottaa :) eli täytyy toivoo et tää väsymys rupeis oikeesti helpottaa et sais muutaki tehtyä ku vaa nukuttua :D
 
Mulla oli Ruttu kanssa hemoglobiini laskenut. Ei siis oo vielä lähelläkään sitä alarajaa, mutta kun mulla on normaalisti 146-148, niin ekassa neuvolassa jo reilu kolme viikkoa sitten oli 122. Ja mä kyllä huomaan sen väsymyksessä. Mutta mulle neuvolassa sanottiin, että katotaan sitä taas ens kerralla, jos edelleen laskee. Mut että nyt vielä tässä vaiheessa raskautta ei oo hyvä alottaa rautalisää. En huomannut kysyä, että miksei oo...onko jollain tietoa?
 
Takaisin
Top