Neuvola- ja ultra käynnit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lara88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mää oon käyny vaan kerran neuvolassa ja silloin ei ees yritetty mitään sydänääniä kuunnella. eikä ois kai voinutkaan kuulla kun viikkoja oli 7+4 :D

mut huomenna neuvolaan tosiaan ton Radin takia, täytyy kysästä voisko samalla kuunnella sydänäänet... :rolleyes:
Vaikka tosiaan on doppleri ja silläkin sain äänet äsken kuulumaan. :)
 
Saa meilki käydä :) mä vaa halusin lisäkäynnin iha tonne väliin ku ois kiva näin ensiodottajana saada vähä enemmän jutella tällee alussakin asioista :) ku oikeeestaan viimeks käyny niinku neuvolassa rv7+1 ja sit oli välissä se ultra jossa ei juteltu mtn ihmeitä vaan kateltiin vauvaa. Ja sit oli toi lääkärikäynti jossa ei oikein siinäkään tullu höpöteltyä ku oli semmonen pikakuulumiset ennnen lääkäriä.. ja jotenki tuntuu pitkältä ajalta oottaa tonne rv 22 asti sit.. tai no on siinä se rakenneultra mut en tiiä et miten paljo siel tehään muuta ku tutkitaan vauvaa. :o
 
LaSanna, paljonko 4D-ultralle tuli hintaa? Ja millä raskausviikoilla oot aikaisemmin käynyt?

Oltiin joskus muutama viikko rakenneultran jälkeen eli oisko ollut joku rv28. Maksoi silloin kelavähennysten jälkeen 140e. Nyt kun katsoin hinnastoa niin vastaavilla viikoilla 4d maksaa 200e samas paikas.
 
Mulla on nt-ultra "vasta" 18.8. ja kun tuo naapuri niin "kauniisti" laukoi tänään niin nyt mua hermostuttaa että onko tuolla edes eloa. Katsoin että tuolla tämän seudun ihanimmalla ultraajalla on huomenna vielä yksi aika varattavissa ja senhän mä äkkiä nappasin. Maksaahan se 100e mutta saanpahan ainakin jonkinmoisen mielenrauhan toivottavasti.
 
Ei kannata liikaa kuunnella muiden typeriä laukauksia.. mun ystävä sanoi viisaasti että "olet raskaana kunnes toisin todistetaan" :) jos itsellä on hyvä ja varma olo niin miksi kuunnella typeriä sanoja muilta. :/ toki varmasti kiva käydä varmistamassa tilanne :)
 
Tänään oli neuvolakäynti ja kaikki oli oikein kohdillaan...paitsi ilmeisesti mun paino. Neuvolatäti sijaisti meidän omaa hoitajaa ja painon mitattua totesi huolissaan, että se on laskenut. Ja sit sain ohjeet, miten ei saa laihtua enää ja on syötäväsyötäväsyötävä. No joo-o, koko ajan, kun nyt on päässyt pahimmista pahoinvoinneista eroon. Yritin selittää, että viimeset kaks kuukautta oon lähestulkoon päivittäin saanut vain ja ainoastaan väkisin syötyä ees jotain. Ei se paino sillon pääse juuri nousemaan.
Kaiken huippu oli sit, kun kotio pääsin ja katoin vasta sitten äitiyskortista, et paljonkos se mun paino nyt oli laskenu, niin huimat 200g!! :eek: Pelkästään jo nesteiden vaihtelu voi helposti olla tuon verran!
No joo, onneksi hb ja verenpaineet oli kunnossa ja "pikkuveturi" jumputti massussa terhakkaasti:Heartred Eiköhän tässä painokin lähde nousu suuntaan, nälkä ainakin on palannut lähes 2kk tauon jälkeen.

Ai niin, kun kerroin, että syön omega3 tabletteja, niin sain ohjeistukseksi, että noin kk ennen laskettua aikaa pitää lopettaa. Omega3 vaikuttaa veren hyytymistä heikentävästi eli ei oikein hyvä sit synnyttäessä, jos jotain tulee.
 
Kaisla: Tuohan painon"pudotus" voi olla vaikka niin että edellisellä kerralla oli suoli täynnä kakkaa ja tällä kertaa oisitkin käynyt just ennen neuvolaa kakalla. Tietty jos oot alipainoinen, niin ei kauheasti saisi paino pudota. Mutta ei tuo nyt vielä maata mullistavaa ole.
 
Mulla tippunut paino 4 kiloa ja neuvolatäti vaan kyseli mitä oon syönyt, että kunhan yrittää monipuolisesti syödä sen mitä pystyy eikä pelkkiä herkkuja vedä ni ei hätää. Esikoisen kanssa paino tippui puoleen väliin mennessä 9 kiloa ja synnärille lähtiessä takasin oli tullut 4 kiloa. Ei silloinkaan (eri) täti muuta halunnut kun että monipuolisesti syö ja muistaa vitamiinilisät. Molemmissa raskauksissa lähtöpainoa ollut kyllä ylimäärin noin 15 kg.
 
Mulla oli paino noussut 2kg ekasta neuvolasta. Sekin tosin voi olla nestettä kun en oo pahemmin liikkunut 1,5kk. Nyt on tosiaan menossa rv 13+6 että ei mun mielestä paha Tuo 2kg. Sydänäänet löytyi ja paukutti 150 :) ihanaa se oli kun kuuluivat!
Seuraavaksi On lääkäri neuvola 28.8, RU 24.9 ja Sit neuvola 4.10 :)
 
Juu, jätin kyllä neuvolan tätin sanomiset omaan arvoonsa, kun huomasin että paino oli periaatteessa kuitenkin ihan sama kuin aiemmin...200g voi heittoa olla eri vaakojenkin välillä. :rolleyes:
Oon aina ollut hoikka, teini-ikäisenä kasvoin lähemmäs 20cm yhden vuoden aikana ja silloin jouduin oikein koululääkärin kuulusteluihin syömistavoistani, kotiinkin soitettiin. Nyt ymmärrän kyllä, että kyse oli vaan huolenpidosta, ja samaa varmaan neuvolan hoitaja ajatteli. Nyt pituus 172 ja paino 56, en anorektinen, mutta hoikka kyllä.

Mut karvat nousee vaan pystyyn tuollaisesta, kun en todellakaan tarkkaile syömisiäni kalorimäärien mukaan muuten kuin pahoinvoinnin aikaan yritin syödä mahd. kaloripitoisia ruokia, jos syömään pystyi. Noh, ehkä mun reagointiin eilen vaikutti myös nuo hormonit, ärsytyskynnys on välillä vähän matalampi, sattuneesta syystä :wink
 
Miusta on niin hassua et terkka on ollu noin huolissaan siun "painon putoamisesta" kaisla. :D painohan voi vaihdella jopa 2 kg yhden päivän aikana riippuen mitä syö ja juo, onko vatsa toiminut jne. Hullua et noin pienestä vedetään hepulit jos itse kuitenkin tietää et mitä on syöny jne. Ja ei oo kyllä ihme jos pahoinvoinnin takia ei pysty syömään ja paino putoaa!
 
Oot kyllä kaisla tosi hoikka, ainakin pelkkien numeroiden perusteella. Että sinänsä ymmärrän terkan huolestumisen. Mutta toi 200g on kyllä ihan naurettavaa, varsinkin kun on ollut pahoinvointia!
Toivottavasti pahoinvointi helpottaa ja kilot alkaa nousta.
 
Ei hitto nyt alko ärsyttämään ku eilen asumistukiasioita kyselemässä käytyäni ohimennen kyselin mun äitiysrahan laskemisesta.. ja kun se nyt sit kuulema lasketaan 2013 vuoden tulojen mukaan tai sit viimeisen puolen vuoden mukaan JOS on tulot nyt sen 20% paremmat kun sillon.. MUTTA tienasin 2014 parhaiten eli viiime vuonna ja se että mun la on 1.2 niin on syynä siihen koska jos mun la olis esim. 7.2 niin äitiysraha laskettais 2014 vuoden perusteella.... sanonpahan vaaan taas että PERKELE
 
Mua ärsyttää myös toi sama bb!
Sain tän nykyisen vakityön syksyllä 13 ja sitä ennen olin mm. Työttömänä vähän aikaa ja huonommalla palkalla töissä. Kuitenkaan mun tulot ei oo noussut yli 20%...
Ja mullakin tosiaan la 4.2. niin menee noilla 2013 tuloilla... 
 
Miksi se raja menee juuri 7.2, että minkä vuoden tulojen mukaan saa?
 
Mä kuulin kaverilta, että jos jää vielä vuoden 2015 puolella äitiyslomalle, niin silloin äitiysraha vielä laskettaisiin vuoden 2013 tulojen mukaan... eikös äitiyslomalle saa jäädä 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa?
 
Joo siis 7.2 on rajana siksi että sillon virallinen äippäloma alkaa 2016 puolella.. eli ei voi mitään.. :/ kaverilla kävi samalla tavalla muutama vuosi sitten ku isyysloman pituus piteni.. niillä jäi 3 päivästä kiinni että miehensä ois saanu pitää. 9vk lomaa 2vk tilalle.. mut ei onnistunut.
 
Mul on just toisinpäin. Jää viidestä päivästä kiinni etten saa 2013 tuloilla jotka olis paljon paremmat. Toivotaan että ultrassa la vaikka muuttuis sen verran... Aika epätodennäköistä kylläkin...
 
Takaisin
Top