Neuvola- ja ultra käynnit

Normaalisti kyllä kai kuuluisi käydä kerran kuussa neuvolassa, siis ultrat lasketaan yhdeksi kerraksi. Ehkä sun kannattaisi bb kysyä, että onko nyt jossain mahdollisesti sattunut joku erehdys?
 
No siis mulla oli eka käynti rv 7+1 ja npultra on 11+1 eli ens ti ja sitten on se lääkärineuvola olikohan joskus taas rv 16 tienoilla.. mut siis itse sitä terveydenhoitajaneuvolatätiä en nää ennen ku rv 22-24 niin lukee tossa aikakortissa ja sanoi hän itsekin. Et kyllähän näitä käyntejä on välissä :) mut mä luulin et näkisin tota neuvolatätiä kuukauden välein vähintään.
 
Jos olet esim. Helsingissä, niin tosiaan näin voi olla:
http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvolak_yntien+m__r_

Käyntikerta: Raskausviikot: Toiminta:
1. 7-10 terveydenhoitajan vastaanotto
2. 10-12 tarvittaessa lääkärin vastaanotto
3. 10-12 ja 19-20+6 sikiön seulontatutkimukset
4. 20-24 terveydenhoitajan vastaanotto
5. 26-28 lääkärin vastaanotto
6. 30 terveydenhoitajan vastaanotto
7. 32 terveydenhoitajan vastaanotto
8. 34 terveydenhoitajan vastaanotto
9. 36 lääkärin vastaanotto
10.-14. 37-41 terveydenhoitajan vastaanotto
15. synnytyksen jälkeen terveydenhoitajan kotikäynti
16. 5-12 viikkoa synnytyksestä terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus
 
mää en edes tiedä, koska nään seuraavan kerran neuvolatätiä, sitä aikaa ei vielä sovittu. :eek:
Mulla eka neuvola oli rv 7+6, seulat ens viikolla rv 10+6 ja ultra rv 12, jonka jälkeen sokerirasitus 12+1.
Seuraava neuvola (lääkärineuvola) on elokuussa, rv 15+4...
 
Kävin yksityisellä ultrassa, kun omien laskujen mukaan oli 7+4, mutta ultrassa näkyi pieni 4 mm alkio, jolla ruskuaispussi ja syke. Lääkäri arvioi tuolloin viikoiksi 6. Siispä aikaistui puolitoista viikkoa, mutta mun kierto on ollut ylipitkä, joten en ollut asiasta huolissani. :) Nyt mennään tämän uuden laskutavan mukaan 7+2, ja eka neuvola on ens viikolla (7+5).
 
Huomennaaaaa ois nt-ultra.. ekaa kertaa näkisi meidän nykerön :Heartred äääääää!!! Miten tässä pitäs malttaa odottaa :eek: onkohan siellä kaikki kunnossa :eek:
 
Meillä kyllä näkee neukkutätiä myös lääkärin yhteydessä.Mut ei tietysti mee niin joka paikassa :)
Ja ihan normaalilta noi sun käynnit bb kuulostaa nyt kun listasit ne :)

..Ja varmasti saat sinne ylimääräisiä aikoja jos joku asia huolettaa ja ainahan sinne voi soittaa!
 
On niitä käsittääkseni harvennettu entisestä. Mut on tyydyttävä siihen :) mulla oma neukkutäti jäi lomalle nyt ni en tiedä kuka mua huomenna ultraa.. joku varmaan :D ja sit lääkäri aikaa oli parin viikon päästä sitten. Ja kyllähän tonne on tullu pariin kertaan jo soiteltuaki ihania ihmisiä ainakin tääällä vastaa puhelimeen :) ehkä sitä näin alussa ei taarvii turhia höpistä loppua kohden kai sitä alkaa sit niitä aikoja olla useemmin :)
 
Mä oon ihan hermona kun ei oo vieläkään tullut kutsua np-ultraan. Ois kiva tietää siitä vähän aikaisemmin kuin päivää ennen ihan käytännön järjestelyiden takia. Lapselle pitäis järkätä hoitaja siksi aikaa ja jos mies on töissä niin sit meneekin hankalaksi. Jännittää koko käynti niin paljon, että en halua mennä yksin. Mitä jos sieltä tuleekin huonoja uutisia ja mulla ei ole ketään tukena.
 
Pari vuotta sitten neuvolakäyntejä harvennettiin, mutta samalla todettiin, että näiden suunniteltujen käyntien lisäksi saa aina tulla lisäkäyntejä, jos odottaja kokee niitä haluavansa ja tarvitsevansa. Joten pyydä ylimääräistä käyntiä, jos jokin huolestuttaa. Suunnitelman tekijät itse arvioivat, että jatkossa 80% käynneistä on tuon suunnitelman käyntejä, ja 20% olisi lisäkäyntejä. Eli jokaista suunnitelman neljää käyntiä kohden voit hyvillä mielin mennä yhdelle lisäkäynnille, niin ne suunnittelijatkin ovat laskeneet homman menevän.
 
Lälly, minäkin ihmettelin missä np-ultrakutsu viipyy, kun terkkari laittoi sen eteenpäin jo 2,5 viikkoa sitten, papereissa sanottiin, että se tehdään 10+0 - 13+6 ja tuo 10+0 meni jo. Soittelin lähetteen perään ja kertoivat, että se on vielä lähetenipussa, ja kutsu tulee postissa, ja että täällä pääkaupunkiseudulla tykkäävät tehdä np-ultran vasta 12+, koska silloin näkee parhaiten. Joten kai se on vasta parin viikon päästä minullakin.
 
Mä soitin itse jorviin ja varasin ultra-ajan. Meilläkin taitaa olla vk 12 silloin menossa ja tuo eka ultra siis :)
 
mulle taas varattiin aika nt-ultraan ekalla neuvolakäynnillä... Mut me asutaankin tampereella ja kai kaikissa kunnissa on omat systeeminsä. Ite oon kyl onnellinen, et ei ite tartte huolehtia ku ittensä paikan päälle ja jo hyvissä ajoin sai tietää ajan... :)
Tosin täällä tampereella ei ultrata neuvolassa, vaan on erikseen keskitetty äitiysultra hatanpään sairaalaan... :)
 
Lälly, minäkin ihmettelin missä np-ultrakutsu viipyy, kun terkkari laittoi sen eteenpäin jo 2,5 viikkoa sitten, papereissa sanottiin, että se tehdään 10+0 - 13+6 ja tuo 10+0 meni jo. Soittelin lähetteen perään ja kertoivat, että se on vielä lähetenipussa, ja kutsu tulee postissa, ja että täällä pääkaupunkiseudulla tykkäävät tehdä np-ultran vasta 12+, koska silloin näkee parhaiten. Joten kai se on vasta parin viikon päästä minullakin.

Ai Suski oot niin kauan joutunut jo odottelemaan :eek: Turha tässä kai itsekään hätäillä jos vasta viikko sitten mennyt lähete kättärille. Mulla oli esikoisesta toi ultra just vasta 12+6. Anoppi onneks lupasi tulla lapsenlikaksi jos omilta töiltään pääsee.
 
Meillä pitää itse soittaa ultra-aika. Koitin tänään soitella, mutta lähete ei jostain syystä näkynyt vielä koneella.
 
Mä kävin tänään alkuraskauden ultrassa raskauden keston määrityksessä. Sen mukaan viikkoja on nyt 9+4 ja alustava laskettu ois 12.2.

Täällä Tampereella toi ar-ultra ei kuulu automaattisesti ja se on kai aina maksullinen, mutta sinne voi päästä lähetteellä. Se kustantaa sillon noin 30€ eli siis paljon vähemmän kuitenkin kun yksityisellä. Oon käsittänyt ettei sinne yleensä ketään määrätä, kun on tosiaan toi kustannus. Mutta mulla on molemmissa raskauksissa sitä nyt suositeltu epäsäännöllisen kierron takia...ei saada muuten noita labroja ja muita ultria oikeen osumaan kohdilleen.

Siellä se pieni heilu ja sydänkin sykki. Mun on silti edelleen vaikea uskoa, että joku siellä oikeesti on. Pitää vaan tuijotella ultrakuvia ja koittaa sisäistää asia :)
 
Iloisia uutisia tänne suuntaan myös jollei joku jo, tuolta muualta lukenut, :) Tänään käyty nt-ultrassa ja siellä oli viikkoja vastaava pieni rakas :) pituutta 43-46 mm (vähän mittaustuloksiissa eroja eri asennoissa) Nukkumassa aluksi lötkötteli kunnes sitten heräili hetken päästä ja alkoi viuhtomaan ja heilui kädet ja jalat :) sydän tykytteli ja sormetkin oli siellä kun vilkutteli meille. Sydän siinä suli :) niskaturvotus oli tosiaan 0,9 eli ei huolta :) labratulokset parin viikon päästä lääkärineuvolassa sitten nähdään :)

BB rv11+1 (ultrassa 11+1-11+4)
 
Takaisin
Top