Neuvola- ja ultra käynnit

Mä meen labroihi sitte ku itte haluan mut ennen seuraavaa neuvolakäyntiä..ens maanantaina aattelin mennä ennen ultraan menoa :)
 
Käytännöt vaihtelee kunnittain et mitä neuvolassa tehdään. Veikkaan et isoissa kaupungeissa on huonommat saumat saada sydänääniä ensimmäisellä käynnilä yms kuin pienemmillä paikkakunnilla. Vantaalla aletaan kuuntelemaan sydänääniä neuvoloissa vasta rv13->
 
Huhhuh,vissiin vähän kiirettä pitänyt kun ei ole täälläkään kerinnyt käydä katsomassa höpinöitä :)
Käytiin viikko sitten ekassa neuvolassa,ultralla katsottiin että siellä kölli yksi pieni jolla sydän sykki :Heartred Loppuviikosta tulikin jo kutsu np-ultraan joka olis tän kuun lopussa.Jännä miten aika menee nyt nopeemmin kun esikkoa odotellessa.SIllon sitä jännitti kaikkea ja kaikki oli niin uutta.Nyt päivät menee tuon esikon kanssa touhutessa ja nyt onkin jo rv 9+1 menossa.
 
Ja piti sanomani myös että esikosta "oikea" neuvolan täti kuunteli jo alussa sydänäänet kun tuolla meidän neuvolassa on hyväksi havaittu vempele jolla saadaan alussakin kuulemma kuunneltua.Tällä kertaa oli joku sijainen joka ei olis edes halunnut vielä katsoa ultrallakaan...
 
Palasin hetki sitten kotiin ensimmäiseltä neuvolakäynniltä. Heti ensimmäisenä tutkittiin ultralla vauvan vointia ja siellä se tyytyväisenä kelli ja sydän sykki vinhasti. Sitä terveydenhoitaja tosin ihmetteli, kun jalatkin jo vispasivat näin aikaisilla viikoilla. Kaikki perusjutut mittailtiin, hemoglobiini oli korkeampi kuin koskaan aiemmin (124) ja painokin noussut kilon viime viikon oksentelujen jälkeen. Joku päivä pitäisi sitten soitella ja varailla aikaa np-ultraan, labraan olen menossa ensi viikolla.

rv 9+1
 
Nirppu ja Nellie, onpa ihanaa että pääsitte heti näkemään pikkuisen :)

Onko muuten teille muille suositeltu hammaslääkärikäyntiä nyt raskauden aikana?
 
Np-ultraan vielä itselläni aikaa. (28.7) Joten menin tänään ostamaan koti-dopplerin. Ajattelin kokeilla nyt rv10, jos sattuisi syke kuulumaan. Ja niin se siellä jyskytti kovaa. :Heartred Voih niin ihana tunne. Sai varmuuden, että siellä oikeesti on jotain elämää. Kaikilla ei välttistä kuulu vielä näin aikaisin riippuu niin paljon onko istukka edessä jne. Ja varauksella itsekkin kuuntelin. Suosittelen!
 
Täällä valmistaudutaan ar ultraan.. Hivenen jännittää, mitä sieltä löytyy... Palaan kyllä heti kertomaan kuulumisia. Mun laskujen mukaan olis 7+1.
Ei täälläkään ultrata kun viikolla 12-13, mut soitin neuvolaan ja sanoin olevani huolissani oireettomiuden takia, ja koska takana 1 keskenmeno, vaikka siitä jo onkin vuosia, tahtoisin oman mielenterveyden takia tarkistaa tilanteen.
Kolmen päivän odotuksella selvisin. Niin et ultraan täällä ainakin pääsee, jos on "syytä"..
 
Täällä varhaisultra ohi (tänään aamupv) ja sieltä löytyi sykkivä sydän ja pieni, joka vastasi viikkoja 6+6, omien laskujen mukaan tänään pitäisi olla 7+1, mutta kuulemma noin pieni ero on normaali. Huojensi kyllä mieltä tää käynti ja lääkärin muistutus, että km riski pitäisi olla enää alle 5%. Jännitti ihan kamalasti, mutta nyt on hyvä mieli!
 
meillä eka ultra on kahden viikon päästä, en malttais odottaa!!!!
ens viikolla seulojen verikoe... ja sit ultran kanssa samalla viikolla se sokerirasitus, yhh... Tavallaan toivon, et jäisin jo tästä ekasta käynnistä kiinni, muuten joutuu vielä uudestaan samaan... :sad001 Mulla siis sukurasitteet, ylipaino ja yli 25v. ikä syynä, et jo näin aikasin joudun tohon rasitukseen...
 
No tulipa käytyä ultrassa.. Vähän ristiriitaiset tunteet jäi pintaan.

Piti olla 7+1, mut vastas vaan jotain 6+.. Sykettä ei löytynyt, mut muuten oli siisti, ruskuaispussi löytyi ja alkio.

Viikonpäästä uudestaan, silloin pitää jo sykkeen näkyä. Tai sit on mennyt kesken.

Kyllä se täti siellä rauhotteli, et viikon heitto on vielä normaalin rajoissa. Hmm..

Mites teillä pidemmällä olevilla, onko ajat paljon heitelly?
 
Sjh, toivotaan että oviksesi on ollut myöhemmin tai kiinnittyminen tapahtunut myöhemmin ja että ensi viikolla siellä sydän hakkaa tiuhaan ♡
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sjh
Mä sain eilen terkkatädiltä kirjeen jossa oli jotain tietokaavakkeita ja ruokailukysymyksiä. Lisäksi oli ultrista/seulonnasta tietoa. Asutaan Kaarinassa (Turun naapurikunta) ja kaupunki ostaa ultrapalvelut Tyksistä. Ilmaisiin ultriin mä suostun Tyksillä mutta senttiäkään en sinne maksa, kiitos edellisen lapsen rakenneultrakäyntien.

Balacenia: Mulla on molemmista edellisistä lapsista ollut radi. Kuopuksesta jouduin kahteen kertaan rasitukseen, koska ekalla kertaa paastoarvo meni 0,1 yli rajan. Me oltiin kuopuksesta erittäin ihanalla yksityisellä lääkärillä 4d-ultrassa ja se haukkui tuon systeemin yhteiskunnan varojen tuhlaukseksi ja odottavan äidin kiusaamiseksi. Koska jos ekassa raskaudessa on ollut radi niin silloin se tulee aina. Mulle ne sokerirasitukset on ihan sama, vaikken mä sokerista kolaa tykkää juoda (kamalan äklöä) niin silti ne rasituksen litkut ei oo maistuneet liian äklölle.
 
Minäkin menen nyt aikaisilla viikoilla sokerirasitukseen edellisen raskauden radin takia ja epäilen kyllä, että dieetille taas mennään, koska painoa en ole pudottanut ja liikunta on lähinnä vähentynyt esikoisen syntymän jälkeen.

Onneksi ruokavalio oli helppo toteuttaa ja arvot pysyi helposti kurissa. Viikonloppuisin sai herkutellakin ja muulloinkin, kunhan muisti harrastaa lievästi hengästyttävää liikuntaa ruuan jälkeen.
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Viikkoja vasta 6+4 ku se ajan varannut täti ja itsekin olin laskenut viikot väärin ja olin siinä luulossa, et viikkoja jo 7+4. Noh, Hb, pissat, paino ja verenpaine katsottiin ja täytettiin neuvolakorttia, sain.lähetteen ultraan ja labrakokeisiin. Sama terkkari oli kuin viime raskaudessakin, mukava, et on tuttu ihminen :) sydänääniä ei kuunneltu kun ei niitä ois kuitenkaan vielä mahan päältä ollut mahdollista kuulla. Sanoi kuitenkin, että jos tulee vaik huoli et onko mahassa ketään nii voi rv 10 vaikka käydä kuuntelemassa sydänääniä neuvolassa. Muutenhan seuraava neuvola on vasta syyskuussa! Olin ihan ihmeissäni et niinkö pitkä aika sinne on, mut niin se vaan on, rv 15-16 vasta toka neuvola! Sitä ennen sit labrat ennen rv 12 ja ultra samoin rv 12 tienoilla. Sitä innolla odottamaan kuhan kutsu tulee ensin postissa :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sjh
Meil on mahollist ultrata neuvolas ekal käynnil jos viikkoja vähintään 8 kasassa mut koska mulla oli eka neuvola jo rv 6 niin ei käyty ees kokeilee..mut ens kerrast lähtien vissii kuunnellaa sydänääniä joka kerta :) seuraava neuvola 7.8.
 
Oho beneath sulla on kyllä pitkän ajan päästä seuraava neuvola! Täytyypä siis olla ihan tyytyväinen tuohon rv 15-16 neuvolaan :) vaihtelee hirveesti asuinpaikasta riippuen näköjään!
 
Tai on mulla täs välis lääkärineuvola ja nt-ultra ja sokerirasitus ja labrat meni jo.. mut siis joo kyl vähän itsekin oon ihmeissäni että onpa kiva olla ensiodottaja ja nään neuvola tätin kahesti puoliväliin mennessä :D
 
Joo! Musta tuntu esikoista odottaessa et mut oli jätetty neuvolan toimesta ihan heitteille ku se eka käyntikin oli sillon joskus rv 8 ja kaikki ihan uutta. :D nyt ei enää oo ihan samanlaiset fiilikset ku kuitenki jo kerran tän kaiken käyny läpi.
 
Takaisin
Top