Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Meiän poika kasvo alkuun aika hyvin samaa tahtia kun mies on aikoinaa kasvanu, paino ei kuitenkaa oo enää onneks samoissa (on nimittäin mies ollu pullee poika...) :grin Ja pituudessa on ohittanu :) Kovasti veikkaillaan et tulee miun suvun pitkiin miehiin ja kasvaa lähelle kahta metriä.

Meillä taas poika on samankokoinen kuin mitä minä olen ollut 1-vuotiaana. Sinäänsä huvittavaa, kun kaikkien mielestä on niiin suuri. :grin

Mä toivoisin, että meidän poika tulis mun suvun miehiin (mun isä ja veli molemmat yli 180cm hoikkia), eikä isänsä puolelle, jossa miehet 160cm pulleita... :grin Huumoriahan tämä on, poika saa kasvaa juuri sellaiseksi, kun kasvaa.

Meillä poikq 1v. neuvoassa tänään 83,4cm ja 12270g, pituutta oli tullut 4kk vajaat 9cm ja painoa 1080g eli 270g/kk. Paino vähän laskusuunnassa pituuspyrähdyksen takia, mutta edelleen plussalla. Pituuskäyrä olikin pinkaissut kivaan pystysuuntaan :joyful:

1v, 1vk ja 1pv ikää. Neuvolassa käyty. 77,6cm ja 9,7kg. Pieni kasvupyrähdys pituudessa meilläkin.

Meillä on tänään rokotukset. Onko muille tullut mitään oireita MPR:stä?

Mä en ainakaan huomannut mitään minkä voisin yhdistää rokotuksen oireeksi. Vähän räkäinen oli noin viikko rokotuksista mutta meni myös nopeasti ohi. Meillä sai 1v neuvolassa myös influenssa tehosteen, joten piikit kaikkiin neljään raajaan. Iso itku mut helpotti nopeasti. Pistoskohdat oli vähän arat vielä seuraavana päivänä.

Torstaina lääkäri sekä ensimmäinen hammaslääkäri :)

Meillä otettiin eilen muut paitsi mpr. Illan oli kipuisan oloinen, kävely näytti kipottavan jalkoihin. Yöllä nous kuume mikä on jatkunu tän päivän..kuukauden päästä sit mpr.

Meillä näyttää kans siltä, et jalat ja toinen kankku on kipee. Poika ei oikee pystyny/halunnu menee kyykkyyn tai istualleen, ku seisoskeli sängyn reunaa vasten. Vähä kyykisty ja sit kitinää ja takas ylös.
Äsken torkuttii tissi suussa ja heti itku, jos meinas nousta ja viedä petiin. :( taidetaa loikoilla sohvalla loppu päivä.

Meillä oli rokotuksista seuraavana päivänä kuin syyskesäinen amppari, mutta sen jälkeen ei mitään normaalista poikkeavaa. Noh, protestoi jos syliin ottaessa tai kantaessa oli käsi pitempään rokotuskohtien päällä, mutta sehän ei ole yksin MPR:n 'vika'.

Meilläkin aristi kovasti jalkoja ja suppo laitettiin yöksi kun tuntui vähän kuumeiselta

Meillä ei rokotuksista tullut mitään taaskaan.. :happy: Toisessa jalassa oli muutaman päivän pieni punainen piste, muttei aristanut mitenkään edes pistokohtia.

Löysin oman vanhan neuvolakorttini ja vertailin mittoja niin on tyttö todella samoissa mitoissa mitä itse ollut vuoden ikäisenä..
Itsellä näköjään ollut neuvolakäynti syntymäpäivänä ja tytöllä oli synttäreitä seuraavana päivänä.
Itsellä ollut pituutta tuolloin 77 cm, painoa 10 650g ja py 45 cm.
Tytön mitat 1 v neuvolassa olivat pituus 76,5 cm, paino 10 550g, py 45,5 cm. :)

Olipa melkoinen rokotusoperaatio eilen. Laitettiin kolme piikkiä. Poika tiesi jo, mitä oli tulossa, koska muisti selvästi kuukauden takaisen influenssapiikin. Alkoi rimpuilla jo kun hoitaja lähestyi ensimmäisen neulan kanssa ja miehellä oli täysi työ pidellessä, kun toinen rimpuili ja itki kurkku suorana. Ja sitten vielä kaksi siihen lisäksi. :meh: Onneksi oli mies mukana, kun en olisi ensinnäkään saanut varmaan pideltyä senkään vertaa ja toisekseen aloin melkein itsekin parkua, kun toinen oli niin säälittävä. :sad001 Eilen ei ollut oikeastaan mitään oireita, mutta annettiin yöksi kipulääke, kun on jo hampaita itkeskellyt aikaisempina öinä. Nukahtaminen oli vaikeaa, mutta taisi olla yliväsynyt, kun nukkui vain yhdet päikkärit eilen. Noin tunnin päästä nukahtamisesta alkoi yhtäkkiä huutaa aivan kuin olisi nähnyt painajaisia, mutta rauhoittui melko helposti. Hieman rauhattomasti meni yö ja heräsi aamulla jo klo 5.30. Aamun on ollut itkuinen ja meni jo päiväunille.

Meillä on mies melkeinpä aina ollu neuvolassa mukana,varsinkin sillon kun on rokotuksia kun saa paremmin pideltyä. Meillä onneks on hyvin helpolla päästy rokotteiden kanssa kun ekoja piikkejä ei aina meinaa edes huomata,viime kerralla kolmas piikki sai tytön rimpuilemaan kun näki kun neuvolatäti oli aikeissa pistää,mutta onneks ei oo hirveen itkuinen piikkien laitossa milloinkaan ollu. Meillä ei oo tullu onneks oireita kertaakaan noista rokotteista. Meillä oli alkukuusta neuvola niin sai kyllä piikkiä vähäks aikaa kun hemoglobiinin ottivat sormesta,tosin ei älynny edes mikä se oli,hölmönä vaan sormeensa tuijotti. Käsipiikkiä ei huomannu laisinkaan kun oli lempikirjansa lumoissa kun otin mukaan. :P

Meillä meni neuvola ihan hyvin paitsi itketti tietty vähän se rokote mut eipä muuten mitään. Kuume niistä rokotteista on aina noussu ja niin nousi nytkin 38.9. :/ neuvola täti oli huolissaan ku ei meillä vielä puhuta, et luenko mä ollenkaan saatika leiki lapsen kanssa. Kumpaakin teen ja paljon muutakin. :) Pitäisi jo puhua paljon, ku kävelemäänkin oppi n. 9kk jälkeen. Paino ja pituus menee aika yksiin vaikka ihan hieman käyrän yläpuolella molemmat. Sekin oli tietysti ihan kamalaa neuvola tätistä ku on muka niin "iso". Neiti nyt on ikäisiään sit vissiin pidempi mut mitä sit. Kaikki kehittyy ja oppii musta omaan tahtiin. Kaikki ajallaan. :) tyytyväinen neiti on kuitenkin. :)

Täh? No ei todella tartte 1-vuotiaana puhua, saati olla sanojakaan. :D
Meillä tapaillaan nyt sanoja, mutta lähinnä toistelua. Äitä on tullut pitkään ja ihi ja mamma. Siinäpä ne melko lailla ovatkin. Toistelee tosiaan paljon sanoja, kuten hyä (hyvä) jne., mutta ne eivät tule spontaanisti.
MPR nostatti kuumeen, pneumokokkia ei otettu. Se kai nostaa herkemmin korkean kuumeen.

Meillä kolme piikkiä, käteen saatu piikki hiukan itketti, mutta se meni nopeasti ohi. Yleensä mä olen pitänyt poikaa, mutta nyt mies piti, tosin jouduin opastamaan otteessa, ettei saa huidottua kesken kaiken. Jalkaa olen aina pitänyt suorana polvesta, että reisilihas olisi mahdollisimman lyhyenä. No, saahan sitä jännitettyä siinä asennossa jos haluaa, mut poika ei onneksi tajua sitä.

Ei ole ollut selkeitä oireita mistään, eikä nyt viikollaan päästä noussut kuume. Joinain päivinä ollut vähän kärttyinen, mutta meillä auttaa lämmin kylpy KAIKKEEN :grin

Ja meilläkin kovasti kysyttiin sanojen perään. Kun niitä ei oikein ole, niin sitten todettiin että "ymmärtää kuitenkin jo hyvin?". No, aika huonosti. "Ei!" Tarkoittaa pojan kielellä "Juuri noin, nopeammin, enemmän!", "tuliko kakka?" Tarkoittaa "tule syliin" ja "Tule äidin luo" tarkoittaa "Jos viitsit niin voisit toki tulla äidinkin luokse."
Sitten käytiin läpi sitä, että 1,5-vuotiaana olisi kyllä hyvä tulla yksittäisiä sanoja, ja parivuotiaana sitten enemmän.
Silti puheeseen reagoidaan yleensä vasta myöhemmin, paitsi jos mitään sanoja ei tule niin ehkä sitten aiemmin.

Meillä ymmärtää kanssa puhetta hyvin. Osaa laittaa oven kiinni ku pyytää, osaa tulla luokse, tietää mitä ei tarkoittaa jne... välillä höpöttää niitä omia juttuja ja voi vahingossa tulla sanoja mikä ei välttämättä liity tilanteeseen mutta tulee. Musta tuntuu et se on vähän ujo puhumaan ja nyt jotenkin ollu hieman outoa kun lähdin itse töihin ni ei saa olla kotona niin paljon. :/ on toki mummolla vielä hoidossa mut ollu nyt jo muutos niin iso. :/

Meillä innostui eilen R-äänteestä, kun tein ruokaa ja mainitsin kurkun, niin alkoi yrittää perässä "krr" "krr" ja sama myöhemmin puuron kanssa. :grin

Takaisin