Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Meil oli tänää 1,5v neuvola.
Päästii vihdoin yli 10kilon. Pituutta 83,4cm.
Painoa tullu vähän, mut ihan tarpeeks. Neuvoi kuitenki lopettamaan imetyksen, et ruokaa menis enemmän. Ja oon samaa mieltä.
Palikkatorni tehtiin ja kaikki muukin oli kunnossa. :)

Onko muilla lapsilla sellasta vaihetta, et käveltäis varpaillaan? Meil kotona poika hipsii varpaillaan jonkun verran. Pojan serkul ollu sama vaihe, mut se oli n.2,5-3vuotiaana.
 
Meillä ainakin oli sellainen vaihe. On suurinpiirtein ohikin jo, satunnaisesti enää hiippailee :)
 
Oli meilläkin, joskus n. 1v kun lähti jo 9kkn iässä kävelemään. Ehkä nuo pikkuset kokeilee kaikkee mahdollista kun kävely alkaa sujua. :)
 
Meillä poika on nyt jonkun viikon hipsiny varpaillaan :) On niin hirmu söpön näköstä :grin Onhan tuota kerennykkii juosta ni hyvä jos ees välillä vähän rauhallisempi vauhti.
 
Meillä hipsi varpaillaan koko kevät-talven kun käveli vain taluttaen/tukea vasten, mutta ehkä tulee siis vielä uusi vastaava kausi, tai sitten ei :)
 
Meillä myös kävelee ja juoksee varpaillaan. Varsinkin jos joku huomauttaa asiasta, niin jatkaa entistä innokkaammin.
 
Meilläkin poika kävelee varpaillaan varmaan joka päivä jossain kohtaa. On tehnyt sitä siitä asti, kun oppi kävelemään (13kk:na). Nyt on joku aika sitten keksinyt karhukävelyasennon, kurkkii sieltä pää jalkojen välistä ja huutelee kukkuuta. :joyful: Viimeisin juttu on nyt se, kun nostaa karhukontassa jalat esim. matalan hyllyn reunalle, pinnasängyn pinnoja vasten, jne. Ja pää kolisee välillä lattiaan... :hungover: :hilarious:
 
Meillä taas karhukäveli jo paljon ennen kuin oppi kävelemään ilman tukea, samoin käveli polvillaan, siis muu kroppa pystyasennossa, ei sekään kovin helpolta ja mukavalta näyttänyt :grin

Eilen teki sängyllä kuperkeikan, varmaan ihan vahingossa, näytti tosi hämmästyneeltä mutta koitti heti uudestaan eikä sitten uskaltanutkaan ponnistaa vauhtia, hassu :rolleyes: mä oon ihan pihalla näistä kehitysvaiheista mutta kai ne neuvolassa huomauttaa jos jostain on jäljessä?!
 
Mie oletan että neuvolassa testataan tärkeimmät taidot, kaikki ollaan niin yksilöllisiä ja eri tahtiin kehitytään. Uskon et neuvolassa sit ihmetellään jos ei jotai osaa mitä pitäs osata :)
 
Tärkeäähän ei ole se, että joku taito tulee aikaisin :)
Kunhan ne tulee tietyssä aikaikkunassa. Ja jos ei tule, niin niitä voidaan avittaa.

Meillä varvistellaan ajoittain, ja juoksussa kädet sojottaa ilmassa. Kunhan vähän vanhempana saa positiivisia kokemuksia liikkumisesta. Nyt jo käydään vauvauinnissa ja "jumpassa". Vauvauinti saa tällä hetkellä toimia muskarina, kun sellaiseen ei muuten ole pojalla oikein intoa. Vauvauinnissa kumminkin lauletaan myös. Vähissä on noi muiden samanikäisten kontaktit, kun ollaan kotona vauvan kanssa. Kolmestaan on aika vaikea päästä liikkeelle.
 
Heei, muistaakos joku vielä meidän alkutaistelun vauvan painon kanssa? Pienellä ei siis paino noussut ja välillä se jopa tipahteli. Käytiin käyrällä -22 tuossa kolmen kuukauden iässä, mutta yhtäkkiä kaikki muuttui eikä millekään löytynyt mitään selitystä! Itse uskon että ne mun kohtutulehduksien antibiootit vaikutti vauvaan niin ettei ämmä imeytynyt. Nyt ollaan kuitenkin kuulkaas hiukka Ponteva Neiti! Pituutta 88cm ja painoa viitisentoista kiloa ja se on sentään 1,5kg enemmän kuin kohta nelivuotiaalla isosiskolla! :D
 
Hmm, en tiedä kuuluuko tälle palstalle mutta missä iässä lapsi keskimäärin oppii tekemään kuperkeikan? Meillä oppi jo n. 1,5v ja minusta se tuntu aika aikaselta..:happy090
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Heei, muistaakos joku vielä meidän alkutaistelun vauvan painon kanssa? Pienellä ei siis paino noussut ja välillä se jopa tipahteli. Käytiin käyrällä -22 tuossa kolmen kuukauden iässä, mutta yhtäkkiä kaikki muuttui eikä millekään löytynyt mitään selitystä! Itse uskon että ne mun kohtutulehduksien antibiootit vaikutti vauvaan niin ettei ämmä imeytynyt. Nyt ollaan kuitenkin kuulkaas hiukka Ponteva Neiti! Pituutta 88cm ja painoa viitisentoista kiloa ja se on sentään 1,5kg enemmän kuin kohta nelivuotiaalla isosiskolla! :D

Mehän on kanssa ravattu ties missä seurannoissa alhaisen painon takia, mutta nyt viimeiset kasvukontrollit oli 1v9kk 83cm ja 9,5kg eli kohta menee jo kymppikilo rikki!!! Painokäyräkin on siis selkeästi noususuunnassa eikä kukaan enään ole millään lailla huolissaan. Seurannatkin loppuivat nyt, tällä hetkellä mennään ihan perus neuvolakäynneillä niinkuin muutkin :) -mikä tuntuu huimalta, kun tähän saakka ravattu noin kuukauden välein jossain (pediatri, neuvola tms) ja nyt seuraava käynti on joskus tammikuussa 2v neuvola :rolleyes:

Mutta niin ne muuttuu ja yleensä huolet on onneksi turhia! Hyvä että teidänkin tyttö kasvaa! :love2
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mites, ootteko käyny 2v neuvolassa? Meillä oli sellainen ja kaikki niinkuin pitääkin. Pituutta oli tullut huimasti lisää, nyt siis 90,5 cm ja 15,5 kg jämäkkä pakkaus :)
Kuinka moni muuten rokotti lapsensa influenssarokotteella? Itse en ole yleisesti rokotevastainen, mutta nyt en rokottanut lasta enkä itseänikään raskaudesta huolimatta.
 
Meillä on ens viikolla 2v neuvola samaan aikaan tytön 2kk neuvolan kanssa. Influenssarokote otettiin pojan kanssa syksyllä vähän ennen synnytystä. Sairastettiin viime talvena influenssa ja se oli ihan kamala tauti kun oli monta päivää ite kuumeessa ja poika viikon :sad001 Sillon ei rokotetta ollu otettu (en oo ikinä aikasemmin ottanu) mut päätin että niin pitkään kun lapset on pieniä ni pakko ottaa rokote kun kantavat kaikki maholliset taudit kotiin...
 
Meidän kaupungissa ei ole enää 2v neuvolaa vaan se on siirretty 2,5v neuvola. En tajua miksi! Viimeksi ollaan käyty nlassa siis 1v!! :wideyed: Toki olen kyllä itse lapsen punninnut ja mitannut ison sisaruksen ja nyt raskauden myötä omien nla käyntien yhteydessä. Nyt pituutta on 86-87cm ja painoa noin 12kg. Omalla käyrällä menee sulavasti kokoajan! Puhuu jo pitkiä ( 6 sanan) lauseita, sijamuodot tulevat oikein ja osaa mm nimetä omia tunteita. Äänne virheitä tulee vielä ja välillä sanajärjestys on väärä mutta mm S-kirjain tulee jo puheessa, R-kirjaimen osaa sanoa mutta ei vielä osaa yhdistää puheeseen. Leikkii myös hyvin ja mm nuppipalapelit ovat jo liian helppoja:grin En siis ole huolissaan että seuraava nla venyy niin pitkään mutta olisi se silti kiva ollut käydä 2v neuvola! :shifty:

Me otettiin ensi kertaa koko perhe influenssa rokote koska pahin tautiaika on juuri keskellä tätä uutta raskautta. En tykkää siitä rokotteesta koska tänäkin vuonna moni on sairastanut influenssan rokotteesta huolimatta. Ensi vuonna pitää taas miettiä asia uudelleen! Silloin toki perheen pienin on alle 1v...
 
Eiks teillä PiPaNat ollu 1,5v neuvolaakaan? On tosi pitkä aika ilman neuvolakäyntejä 1,5 vuotta o_O
 
Ei ollut! Oltiin just se väliin putoaja kun siirryttiin 2v neuvolasta 2,5v neuvolaan. Olisi varmaan saanut neuvolan tähän väliin jos olisi halunnut mutta en ole kokenut sitä tarpeelliseksi kun ei ole sellaista "huolta". Oma nla Th on nähnyt kuitenkin tämän tammikuisen nyt jo 3krtaa 1v -2v välissä ( omat ja ison sisaruksen nla)niin oletan että hän olisi sanonut jotain jos tarvetta olisi hänen mielestä ollut. Tuntuu se 1,5v ilman neuvolaa silti hurjalta!
 
Takaisin
Top