Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Ja sitten on näitä perheitä, joissa kaikki lapset kasvavat samalla kaavalla ja ihan eri tahtiin kuin muut lapset, mutta aikuisina ihan samoissa mitoissa kuin muutkin. Ottavat jossain vaiheessa kiinni tai kasvu hidastuu.

Tärkeintä kai se, että käyrä on tasainen ja ruoka monipuolista. Ymmärrän kyllä, että neuvolatäti kysyy ruoasta (laadusta, määristä jne.), mutta ei kai sitä nyt joka kerta tarvitse käsitellä perinpohjin? Tai ainakaan negatiivisesti...

Siro tyttö teillä kyllä on, Jesu. Sitä mietin, että etukäteen vaatteiden osto alennusmyynneistä voi olla haastavaa, kun lapsi kulkee omia käyriään. Keskivertolapsen kasvua on niin paljon helpompi ennustaa, mutta menee nekin välillä pieleen. Esim. jos paino yhtäkkiä nousee, niin vaatteet käy nopeammin pieniksi, vaikka pituusmitta olisi riittävä. Jalan mitta taas voi heitellä vaikka kuinka paljon.

Hitaammin kasvavilla lapsilla vaatteet ainakin menee kauemmin päälle :p:grin
Ainakin se on positiivista. Itseä harmittaa muutama ihana vaate, jota ei juurikaan ehtinyt käyttää.
 
Joo olisi kyllä outoa, jos mahdollinen seuraava lapsi olisi kovin siro, kun tämä on ollut tämmöinen jöllykkä :p
 
Tasasesti meillä on koko ajan kyllä kasvettu, painoa tarkkailtu kyllä syntymästä asti ku on tuo tyttö ollu pieni. Enkä kyllä usko että yhtäkkiä jättiläiseksi kasvaakaan,heh. Kyllä huvittaa ku monet nuoremmat kaverien lapset käyttää samankokosia vaatteita ku meijän tyttö nyt, mutta on tosiaan hyvä että vaatteet mennee pitempään päälle. :grin Meillä on ollu vähä negatiivinen se täti ja monesti neuvolan jälkeen on tullukki semmonen olo että pittää olla koko ajan tuputtamassa tytölle ruokaa ja välipalaa yms, ja sitte revitään iteltä tukka päästä ku ressataan sitä syömistä ku eihän tuo syö jos se ei halua syyä ja piste. Oon kuitenki yrittäny ajatella järellä että meillä on tosi reipas ja ilonen tyttö täällä, ei sillä ole mittään hätää.:)
 
Oon unohtanut laittaa meidän pikku prinsessan mitat, vuosi tuli täyteen 21.päivä ja neuvola oli 30.12. Paino 8,430kg ja pituus 73,4cm.
Siro neiti on, motoriikasta sai paljon kehuja.
 
Ennen kuin meidän poika syntyi, tykkäsin jostain syystä pienikokoisilta lapsista. Varmaan siksi, että ne oli kevyempiä ottaa syliin :grin
No, nyt on jotenkin ihan tyytyväinen tohon meidän herran kasvuun, ja sitä tajuaa että jokainen kasvaa omalla käyrällään. Pääasia, että kasvaa.

Täälläkin on niin suuret erot suurimpien ja pienimpien lasten välillä, että varmaan moni ajattelis että ikäeroa on paljonkin. Sitten taas moni näistä pienistä on jo tosi kehittynyt.

Aika monesti olen lukenut, että suomalaiset lapset on keskimäärin aika kookkaita. Osa äideistä turhautuu ulkomailla (Välimeren maissa ja siellä suunnalla), kun paikalliset ihmettelee, että miksi lapsi ei kävele tai puhu. Luulevat 1-vuotiasta 2-vuotiaaksi jne.

Kyllä mä itsekin olen huomannut, että isokokoisista lapsista olettaa niiden osaavan enemmän kuin osaavat. Sitten vaan pitää muistuttaa itseään ja muita, minkä ikäisestä lapsesta oikeasti on kyse.

Meillä neuvolaan pari viikkoa aikaa. Sitten saa kuulla, paljonko poika on 4 kk:ssa kasvanut. Ja saa rokotteet. Olen iloinen että neuvola on varattu syntymäpäivää seuraavan viikonlopun jälkeen, niin rokotteet ei aiheuta mitään ärtyisyyttä syntymäpäivänä. Influenssarokotteet otti hyvin vastaan, mutta kyllä se aina tuntuu kurjalta, kun pitää pistää.
 
Me käytiin tänään 1-vee neuvolassa, synttäripäivä on nyt la (16.1.). Pituutta tänään 76cm ja painoa tasan 9kg. Kärillä näytti menevän ihan hyvin ja kaikkia käyriäkin enemmän mulle pojan kaikenpuolisesta hyvinvoinnista kertoo se, että tuollakin touhusi pitkin huoneen lattiaa koko käynnin ajan. Rokotettiin molempiin reisiin ja itkua kesti tasan piikin piston ajan. Sitten jatkui touhu ja juttujen pulputus. :joyful:
Imetyksestä, joka siis edelleen jatkuu meillä, sain positiivista palautetta. Myöskään yöimetyksestä ei mitenkään kehoitettu pyrkimään jo eroon, vaan itseämme kuunnellen omalla aikataululla sitten, kun siltä tuntuu. Niin kuin tietysti aion joka tapauksessa tehdäkin.
 
Meillä tänään 1v neuvola. Mitat 74cm ja 7,4kg -kasvu kuulemma liian niukkaa eli käyrät laskusuunnassa. Reilussa 2kuukaudessa tullut siis 2cm ja vajaa 300g. Mun mielestä se ei edes ole mitenkään vähän. Tyttö syö nykyään jo muutenkin vähän paremmin/enemmän ja on hyvinvoiva, terve ja kehittyy niinkuin kuuluu. Meillä siis vaihtui hoitaja ja tämä uusi nyt näkee entistä suurempana ongelmana tytön siron koon. Saatiin nyt sit lääkäriaika muutaman viikon päähän ja hoitajaneuvola maaliskuuhun kun tyttö 1v 3kk Onko muut pienikokoiset saanut ylimääräisiä aikoja? Pitäisikö mun olla enemmän huolissaan. Syödään 5xpäivässä + satunnaiset välipalat, käytössä on öljylisät ja maitoa (korvike2) menee vielä yöaikaan 3-4dl, päivisin 2-3dl
 
Meillä on seurattu syntymästä asti kuukausittain painoa, paitsi ku täytti 8kk niin seuraava käynti oli 10kk jollon oli myös neuvolalääkärillä käynti ja nyt vuojen iässä oli seuraava neuvola, lääkärikäynti on taas parin viikon sisällä. Meillä syyään 4-5 krt päivässä, riippuen päivästä ja että maistuuko se ruoka tytölle. Tietenki sitte jos syö vähä huonommin esim lounasta tai päivällistä niin yritän antaa jotaki hedelmää tai pilttiä, jogurttia yms, ja huolehin että juo hyvin päivän aikana. Minusta ei ainakaan teijän syömiset ja juomiset kuulosta pahalta kolibri :) Niin ja meilläki on tullu painoa semmoset 300-500g kahessa kuukauessa ja pituutta aina n.2cm.
 
Muokattu viimeksi:
Meille tuli myös kasvukontrolli 1 v 3 kk kohdalle, vaikka reilu kahdessa kuukaudessa tullut 3,5cm ja 495g. Siis tosi hyvin mun mielestä, mutta painokäyrä laskusuunnassa kun pituutta tullut hyvin.
 
Mie luulin et kaikilla on neuvola 1v 3kk iässä. Meille annettiin sinne aika kysymättä, MPR rokote annetaan siellä ja vissii lääkärineuvola samalla (?).
 
Meillä seuraava neuvola 1,5 vuotiaana. Meillä oli 4 kuukauden aikana painonoussu reilu 300g ja pituutta oli tullu 6cm! Mutta painosta ei oo kukaan ollu huolissaan kun meidän neiti on aina ollut hyvin jämerä rakenteinen, nyt vähän hoikistunut. Jos olis tuota vauhtia paino vielä noussut kuin siihen 8kkn asti niin olis jo jättiläinen.. :D muutenkin kun liikkuu niin hirveesti ( ja syö kun mikäkin ahmatti) niin ihan normaalia että ei nyt niin massaa kerry. :P
 
Osa terkoista seuraa vanhentuneita käyriä ja muutenkin tuijottaa niitä eikä yleisvaikutelmaa. En oo nyt asiantuntija kun en oo tilannetta nähnyt mutta sanon silti: Osa tämän(kin) ikäisistä on erikokoisia ja eri mallisia. Ei voida sanoa että tietyn ikäinen painaa sen ja sen verran tai on tietyn pituinen. Jos on oletuskäyrältä ylä tai alapuolella mutta lapsi on virkeä ja kehittyy normaalisti niin en olis huolissani. Hoitajan tulisi myös katsoa sillä silmällä minkä kokoisia vanhemmat ovat. Villi veikkaus mutta olet varmaan itse ollut ainakin lähellä tytön kokoa saman ikäisenä? :)

Sitten on taas ne jotka ovat syntyneet vaikka keskosena. Osa hakee niitä oletusmittoja pitkäänkin. Toiset kirii vuoden iän tienoilla ja toiset kolme veenä ikätoverinsa.
 
Meillä oli myös 1v neuvola, nyt siis mitat 74 cm ja 9,8 kg. Meillä vähän tyttö hoikistunut, siis omaankin silmään, kun touhuaa nyt päivät niin reippaasti. Ja pituutta tullut 6cm neljän kk aikana.
Noista oletuksista täytyy sanoa, että meillä lapsen isä ollut lyhyemmästä päästä vauvana/lapsena, mutta niin vaan vartta tuli noin 190 cm. Itse olen taas ollut aina isoimmasta päästä, ja lopulta minustakin tuli kohtalaisen pitkä 170 cm ja painokin yllättäen normaalin alarajoissa, vaikka kuinka olin pyöreä pienenä. Että itse en jaksa huolestua, paitsi jos lapsen omalla käyrällä tapahtuu jotain suurta. Eli niinkuin tuolla jo aiemmin sanottu, kaikki varmaan vähän erilaisia ja eri muotoisia, pituisia, painoisia. Mutta niin ihania :Heartred
 
1,5-vuotiaana meillä seuraava neuvola. Kolibri, pituus ei kai juuri poikkea käyriltä, meillä esikoinen oli suunnilleen saman pituinen vuoden iässä, tosin pari kiloa painavampi. Tyttö ei käynyt neuvolassa 10 kk iässä, mutta poika kävi ja pituutta oli siitä tullut 2,8 cm ja painoa 2 kg :D eli lähes 11 kg painaa ja pituutta lähes 77 cm. Kolibri, sirohan teidän tyttö on, mutta kun liikkeelle lähtevät, ei paino aina seuraa heti perässä ihan näin maalaisjärjellä aateltuna, mutta paino on sen verran alhainen, että taitaa mennä alle -2 käyrän eli alakäyrän alapuolella juuri ja juuri eli oisko se syy kontrolliin, että haluavat seurata. Voit testata itse: www.kasvukayrat.fi
 
Muokattu viimeksi:
Kuulostaa siltä, että jos nimenomaan käyrät laskusuunnassa, niin haluavat tarkistaa että lasku tasaantuisi. Jonkin verran saa laskea, ennen kuin reagoidaan (yleensä).

Luulisin, että jos jotain asialle tehdään, niin lähete ravitsemusterapeutille, joka arvioi ruokavaliota ja ruokien määrää. Ja jos se hänen mielestään on ok, niin sitten taas seurataan. Ja jos edelleen laskee, niin siinä vaiheessa (ellei jo aiemmin) lastenlääkärille, joka arvioi että voiko johtua jostain imeytymisen ongelmasta tm.

Näin itse ajattelen, että seuranta menee. Mua ei haittaisi yhtään, vaikka käytäisiin pituutta ja painoa tarkistamassa useamminkin. Tietysti paljon vaikuttaa se, millainen terkka on ja miten se asian ilmaisee ja ollaanko samalla aaltopituudella. Ja voi olla, että olisin eri mieltä jos tuntisin kasvun suhteen stressiä. Nyt se on vaan semmoinen "olis kiva tietää" -juttu.

Mutta, niin kauan kuin neuvolassa seurataan ja tarkistellaan, kyse on seurannasta ja varmistelusta. Ja teidän parasta siinä kuitenkin ajatellaan, vaikka se tuntuisikin turhalta tai kurjalta. Kaikki taivastelu ja "kyllä sinun nyt pitäisi..." -saarnat ja toistot on kyllä ärsyttäviä ja aika turhiakin, itse en tule niistä kuin pahalle tuulelle.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
meilläkin oli tällä vkolla 1v neuvola. Saatiin kaikki 3 rokotusta. Kuume nousi seuraavana päivänä ja oli sen päivän. Seuraava jo normaali. Meillä seuraava käynti on 1,5v jolloin nla lääkäri sekä oma terkka käynti. Pituutta pikku miehellä oli 74cm ja painoa 8380g. Painokäyrä menee viivasuoraa viivaa ja pituus nousee tasaisesti. Meille sanottiin ettei mitään haittaa vaikka paino ei ole nouseva kun tässä vaiheessa kulutus lapsella on niin suuri ja jos muuten voi ja kehittyy hyvin. Hoikka poika ja ihan samoissa mitoissa kuin esikoinen oli 1v :happy:

Meidän terkka sanoi myös että yleensä pojilla menee kasvu samassa suhteesa kuin isillä ja tytöillä samassa suhteessa kuin äidillä. Nyt vain sitten omat ja miesten neuvolakortit esiin!
 
Meillä tyttö ei kasva mun eikä miehen käyriä lähelläkään, ollaan molemmat ollut isoja.
Mutta en mä silti ole yhtään huolissani.
 
Meilläkään ei kyllä pidä paikkaansa tuo pojat isän ja tytöt äidin kasvun mukaisesti. Mun mies on ollut puoli vuotiaana 9,5kg, mä oon ollu vuoden ikäisenä 7kg ja meidän jäppinen nyt vuosikkaana siis 9kg. Ehkä se onkin keskiarvo meistä kahdesta. :p
 
Takaisin
Top