Muita??

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja _Laura_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hui,mulla jotenki tää keskutelupalsta tökkiny enkä ollu huomannu et tääl on jo 4 sivuu tekstii :DDD tai sit vaan en osaa käyttää..hmmm.. veikkaan jälkimmäistä ;D
Millon mutten kandee varaa se eka ultra? jotenki en uskaltais varaa sitä ennen ekaa neuvolaa (pelkään et jotain onki vialla),mut mulla on se vast 8+1 aikoihin ja ku se ultra pitäis olla 10+0 - 13+6.

PePa: Syön Minisun Multivitamin Mama.
Chilly: Oireet voi vaihdella päivästä toiseen. Mulla oli reippaasti oireita edellisessä raskaudessa (nekin vaihteli päivittäin), mutta päättyi kuitenkin keskenmenoon rv 8+0 (alkio vastasi 5+6) - ei ees alkanu yhtään vuotaa eikä ees tyhjennyslääkkeet tehonnu, vaan piti kaapia. Gyne sanoi, että oireet ovat suhteessa hcg määrään, joka tulee istukasta. Se ei välttämättä kerro mitään alkion/sikiön hyvinvoinnista. Ilm meidän alkiossa oli sitten kromosomipoikkeavuus, joka johtui jomman kumman sukusolun kromosomipoikkeavuudesta - ettei sillä ollu missään vaiheessa mahiksia. Nyt jännitän onko nyt ollut hyvät solut. Kälyllä ollu paljon hyvin varhaisia keskenmenoja (eli tullu vaan oudot kk, eikä ollut tehny vielä testiä) sen jälkeen kun sillä oli kkm rv 12. Pelkään, että mullekin tulee...kun heti tärppäs taas. Ja kun testasin näin varhain niin tilanne voi olla viikon lopulla se että kuukautiset tulee ihan normisti...en uskalla vielä iloita. Mullakaan ei nyt ole rinnat silleen aristanu ku viimeksi. Aikasemmin mulla on aina rinnat aristanu ovuloinnista kuukautisiin vaikken ole ollu raskaana. Sitten kun tulin raskaaksi ni se aristelu vaan lisääntyi siitä. Nyt rinnat on ainoastaan ehkä hieman täyteläisemmät. Mulla on pahoinvointa ja viime viikolla paljon alavatsa vihlaisuja ja jomotusta, vatsa sekaisin. nyt lähinnä jomotusta ja maha sekaisin. Viimeksi oli tosi voimakkaita alavatsakipuja, jotka oli selvästi erilaisia kuukautiskivuista. Ne tuntui todella alhaalla. Nyt sellaisia ei ole ollu. En tiedä löystyikö mulla kohtu jotenkin sitten viimeksi ja sen vuoksi ei nyt ole ollut. Samoin rinnat: ehkä ne venyi niin paljon, että nyt niillä on tilaa kasvaa niin ei arista lol :D 

_chilly kirjoitti:
hui,mulla jotenki tää keskutelupalsta tökkiny enkä ollu huomannu et tääl on jo 4 sivuu tekstii :DDD tai sit vaan en osaa käyttää..hmmm.. veikkaan jälkimmäistä ;D
Millon mutten kandee varaa se eka ultra? jotenki en uskaltais varaa sitä ennen ekaa neuvolaa (pelkään et jotain onki vialla),mut mulla on se vast 8+1 aikoihin ja ku se ultra pitäis olla 10+0 - 13+6.

Siis puhutko varhaisultrasta? Olis hyvä, että olis  7+0, aikaisemmin voi näkyä (6+0), mutta sit jos ei näy sydämenlyönti niin turhaan huolestuu. Mä menin 7+0 jolloin todettiin että alkio liian pieni - vastas 5+6 ja sydämenlyönti liian hidas ja tulee menee kesken. Sit piti venaa viikko että pääs kättärille, jossa sitten todettiin et se oli kuollu. Eli mitä pidempään kestät odottaa sen parempi, niin tilanne olis varmemmin selkeä, eikä tarvis odottaa tollee ku mun piti.

joo,se eka ultra jossa käydään. En uskalla käydä myöskään sen takia liian aikasin ku tuttavilla kävi silleen et varhaisultran jälkeen tuli keskenmeno, ja lääkärit veikkas osasyyks liian aikasta varhaisultraa.

_chilly: Joo ne oireet saatta heitellä päivittäin ja viikottain. Varhaisultraan ei kannata tosiaan mennä liian aikasin, mut en oo kyl ikinä kuullu, et se saattais aiheuttaa keskenmenoa?? Mut se np-ultra tulee sitten viikoilla 11-13? Korjatkaa jos muistan väärin.. Yleensä ekassa neuvolassa varataan se.

Ekasta mä kävin tosi aikaste.. Et siel ei näkyny muutaku pussi.. Ja se lääkäri sano, ettei voi sanoo varmuudeks et onko tuulimuna.. Sit kävin parin viikon pääst uuestaan ja sydänlyönnit näky.. Ja sitten viel kolmanne kerran, ku kolaroin pyörän kaa ja alko tuleen verta.. Ja sit tietty kävin np-ultrassa.. Ekasta kävin siis noi..

Tokasta taisin käydä vaan kerran.. joskus viikolla 7... mahoinko käyä viel viikolla 9.. ku pelotti, ettei oo kasvanu ku oli pienempi mitä piti..

Nyt niin haluisin mennä.. ja aattelin laskeskella josko saisin rahaa riittämään.. aattelin tähdätä viikoil 8.. Saa kyl nähä, ku mies on niin sitä vastaan. Ja on mullaki vähä hajanaiset aatokset siitä.. ku maksaa nii pal.. Mut en tie.. Äääh..

Pahoinvointi on taas alkanu.. Aamu meniki ihan hyvin... Sain siivottua ja kaikkee.. Nyt ku söin ja pelasin muistipeliä pojan kaa, ni meinas yrjö tulla kylään.. Yh.. Oottelen et saisin uudet työvuorot.. et voisin sit tilata sen neuvolan..

Tervetuloa uusille..:)

Joo.. nyt muistelinki.. et menin tokastaki kaks kertaa.. miksköhän mul sillon oli rahaa niin pal..emoticon

Mulla on nyt kolmas raskaus alussa (kaks lasta jo ennestään) ja yhdessäkään raskaudessa ei oo ollut mitään erityisiä oireita. Välillä vähän alamahaa nippailee, rinnat voi yhtenä päivänä olla tosi kipeät, toisena päivänä taas ei. Oon kirjoitellu aiemmista raskauksista muistiinpanoja ja sieltä just eilen luin viikon 8 kohdalta, että "tuntuu kuin ei raskaana oliskaan". Joskus toivoinkin että olisi edes vähän pahoinvointia, että tietäisi olevansa raskaana ;)

Täällä meillä käydään eka neuvolassa noin viikkojen 7-9 aikoihin ja sieltä laittavat lähetteen ultraan. Neuvolassahan ei siis oo pakko käydä, voihan ultraan mennä yksityisellekin...

Mulla kans sama ku sulla chilly. Oireita ei oikeestaan oo ja rinnatkaan ei tunnu yhtään erityisiltä enää. Maha vaan pinkee ja ilmavaivoja. Lisäksi välillä kohtua vihloo vähän. Mutta oireettomuuski on ihan on. Siellä se on sisällä ja kaikki OK niinkauan ku ei ala vuotaan :D

Varhaisultra:
Tarkempaa tietoa raskauden laadusta saadaan pari viikkoa myöhemmin eli 7-8 raskausviikolla. Normaalitilanteessa nähdään tällöin sikiöpussissa sikiö, jonka koko on mitattavissa  ja sydäntoiminta todettavissa. Mikäli raskauden kulussa on ilmennyt jotain huolestuttavaa tai aiempi raskaus on ollut poikkeava (tuulimuna, kohdunulkoinen raskaus tai rypäleraskaus), on ultraäänitutkimus tässä raskauden varhaisvaiheessa paikallaan.

Alkuraskauden ultraäänitutkimus, NT-seula:
Raskausviikoille 11-13 ajoittuva seulontaultraäänitutkimus tehdään yleensä vatsanpeitteiden läpi. Tutkimusta helpottaa äidin kohtalaisen täynnä oleva virtsarakko. Näkyvyyden niin vaatiessa tehdään tutkimus myös emättimen kautta. Tutkimuksessa varmistuu sikiöiden lukumäärä ja raskauden kesto. Myös sikiön vaikeimmat rakennepoikkeavuudet voidaan todeta.

Mä syön Multivita raskaus&imetys-vitamiineja. Ainakin edellisessä raskaudessa toimi hyvin, hemoglobiinikaan ei laskenu niin matalalle kuin esikoista odottaessa, jolloin en syönyt muuta kuin D-vitamiinia (ja Hb:n laskun jälkeen rautaa). Tuntui ainakin että olisin ollut myös virkeämpi... Joka tapauksessa aloitin Multivitan syönnin nytkin heti plussauksen jälkeen.

Uskaltaudumpa mukaan minäkin :) Ikää on 25 vuotta ja ensimmäinen lapsi tulossa. Aika neuvolaan vasta maaliskuun alussa...laskettu aika osuis 9.10. Fiilikset menee aika vuoristorataa, mutta taitaa kuulua asiaan. Muuten kohtalaisen oireetonta ja hyvä niin :)

_chilly kirjoitti:
joo,se eka ultra jossa käydään. En uskalla käydä myöskään sen takia liian aikasin ku tuttavilla kävi silleen et varhaisultran jälkeen tuli keskenmeno, ja lääkärit veikkas osasyyks liian aikasta varhaisultraa.

Ei se varhaisultra keskenmenoa kyllä aiheuta. Ei sitä kannata pelätä. Mikäköhän lääkäri silleen on sanonu?

Nyt alkoi taas alavatsa jomotus, joka tuntuu nivusissa asti...pahoinvointi tulee ja menee. kyllä on vaikea keskittyä muihin asioihin ku vaan odottaa et tää viikko olis ohi niin näkis tuleeko ne kk vai ei. ei vissiin olis pitäny vielä testata, mutta kun alkoi olla noita oireita niin en malttanu odottaa...

Kiitos Ninqyo :) Ja onnea sinne vauvasta ;)

Onnea taas kaikille uusille!!

Täällä myös ollut tänään melko oireeton päivä. Nälkä iskee heti jos on pidempään syömättä ja pissalla saa ravata useammin mutta huonoa oloa ei ole ollut, hyvä niin :D

hei vaan kaikille! Mukaan ilmoittautuu ensikertalainen, joka plussasi viikko sitten. Alusta asti on ollut jos jonkin moista oiretta, joista pahoinvointi nayttais lisaantyvan. Asun talla hetkella ulkomailla, mutta haluun synnyttaa Suomessa, joten katsotaan miten etenee.

Mä olen ihan huolissani tästä oireettomuudesta. Ensimmäisessä raskaudessa tässä vaiheessa ravasin vessassa yötä myöten ja pahoinvointi oli voimakasta. Nyt ei tosiaan yhtään mitään, paitsi neljä positiivista raskaustestiä. Perjantaihin odotan, jos ei mitään vuotoa ala tulemaan, varaan ajan varhaisultraan. Saanpahan varmuuden siellä.

Rv 5+2 päivitystä: sain tänään soitettua tän kaupunginosan ruuhkaiseen äitiysneuvolaan, ajan se halusi antaa rv 8, sain 28.2 joka tarkoittaa mulla rv 8+5. Sattui puhelimeen juuri se tätönen, joka vastaanottaakin, oli niin sydämellinen, että jännitys haihtui heti. :). Onko se eka neuvolakäynti semmonen jutustelureissu, vai yritetäänkö siellä jo mahd kuunnella sydänääniä tms? Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä märkäkorvalta.. Niin vitamiineista puheenollen hain nyt apteekista Multivitan raskaus ja imetys. Niitä suositteli palvellut farmaseutti, tuskin silti isoja eroja on. Lisäksi epilepsialääkkeiden vuoksi syön foolihappoa 1 mg/pv. Välillä tuntuu olo ihan pelottavan oireettomalta, tänään iltapäivän kyllä vatsaa vihlonut senkin edestä. Mutta ei pahoinvoinnista jälkeäkään! Olenko todella näin onnekas, vai tuleeko pöntönhalailukausi myöhemmillä viikoilla..!?! Saa nähdä. Rinnat on ollu arat viime päivät, kankaankin kosketus hiertää pahasti. Auts! Onnea kaikille uusillekin plussanneille ja menestystä tuleville kuukausille! <3>

Onnea uusille! :)
Lady murmeliini: ekaa neuvolas yleensä vaan täytellää tietoi ja saadaan erilaisii lappui. Harvemmas paikas viel kuunnellaa sydänääniä..

Takaisin